پایان نامه: بهینه سازی هزینه های سازمان خدماتی با نگاه موردی به شرکت کشتیرانی |
چکیده
با توجه به اهمیت زیاد هزینه ها در سازمان، شرکت ها به منظور بقا خود و ماندن در بازارهای رقابتی امروزه بیش از پیش به بحث کاهش هزینه ها اهمیت می دهند. لذا بدین منظور پژوهش حاضر با عنوان بهینه سازی هزینه در سازمان خدماتی در یکی از شرکت های کشتیرانی انجام گردیده.
در این پژوهش با توزیع دو مرحله ای 40 پرسشنامه بین 40 نفر از متخصصان و خبرگان سازمان و پس از مشخص شدن اهمیت شاخص ها و معیارهای هزینه به شناسایی گزینه های مؤثر در کاهش هزینه پرداخته شده است.
با کمک روش AHP فازی ارجحیت معیارهای هزینه و گزینه های کاهش هزینه کشف شده و به منظور تحلیل آماری داده ها با کمک روش رگرسیون به رتبه بندی هزینه ها پرداخته شده است و سپس به کمک آزمون t-student گزینه های ارجح در کاهش هزینه ها شناسایی شده است.
واژگان کلیدی: سازمان خدماتی، بهینه سازی، روش AHP، رگرسیون، آزمون
فصل اول : کلیات پژوهش
- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………1
- تشریح و بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………..2
- اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………..2
- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………4
- پرسش های پژوهش………………………………………………………………………………………………………….4
- فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………………….4
- قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….5
- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………5
- روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………….5
- ابزار گردآوری داده ها……………………………………………………………………………………………………….6
- روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………..6
- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………….6
- تعریف واژگان و اصطلاحات تخصصی……………………………………………………………………………….7
فصل دوم : مبانی نظری پژوهش
-
- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….10
- تعریف خدمت……………………………………………………………………………………………………………….11
- خدمت در بازار کالا و خدمات…………………………………………………………………………………………12
- سازمان های خدماتی………………………………………………………………………………………………………12
- استراتژی عملیاتی به کار رفته در سازمان های خدماتی……………………………………………………….13
- هزینه کیفیت در سازمان های خدماتی……………………………………………………………………………….14
- هزینه…………………………………………………………………………………………………………………………….15
- ساختار هزینه………………………………………………………………………………………………………………….15
- انواع هزینه ها…………………………………………………………………………………………………………………16
- فصول هزینه…………………………………………………………………………………………………………………..16
- بهینه سازی…………………………………………………………………………………………………………………….21
- کنترل هزینه……………………………………………………………………………………………………………………22
- عدم کارایی قطع هزینه ها در سازمان…………………………………………………………………………………23
- قابلیت های کلیدی در شرکت………………………………………………………………………………………….23
- کاهش هزینه ها……………………………………………………………………………………………………………..23
- ابعاد نگرش به کاهش هزینه…………………………………………………………………………………………….24
- روش های کاهش هزینه………………………………………………………………………………………………….25
- دشواری کاهش هزینه ها بعد از طراحی…………………………………………………………………………….27
- هزینه های قابل
- کاهش…………………………………………………………………………………………………….28
- روش فازی……………………………………………………………………………………………………………………30
- رگرسیون………………………………………………………………………………………………………………………34
- تاریخچه کشتیرانی………………………………………………………………………………………………………….34
- تحقیقات انجام شده……………………………………………………………………………………………………….39
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
-
- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….44
- فرضیات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..45
- روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………45
3.1-3 تحلیل رگرسیونی داده ها……………………………………………………………………………………………….46
3.2-3 روش فازی…………………………………………………………………………………………………………………..47
3.2.1-3 روش AHP در رتبه بندی……………………………………………………………………………………………..47
- معرفی شاخص ها و گزینه ها…………………………………………………………………………………………..51
- متدولوژی پژوهش………………………………………………………………………………………………………….52
- روش گردآوری داده ها……………………………………………………………………………………………………53
- روایی و اعتبار پرسشنامه………………………………………………………………………………………………….53
- دوره زمانی و مکانی………………………………………………………………………………………………………..55
- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………….55
- الگوریتم پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….56
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
-
- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..57
- هدف اصلی پژوهش………………………………………………………………………………………………………58
- آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………58
- آمار استباطی…………………………………………………………………………………………………………………62
- فازی……………………………………………………………………………………………………………………………73
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
-
- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..79
- نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..80
- پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………….82
- پیشنهادات در پژوهش های آتی………………………………………………………………………………………82
- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………83
منابع و مأخذ………………………………………………………………………………………………………………………..84
فصل اول
کلیات پژوهش
- مقدمه
امروزه واحدهای تجاری فعالیت های تولیدی و خدماتی و بازرگانی خود را در شرایطی انجام می دهند که تغییرات در جوامع تجاری سریع بوده و رقابت در سطح بالایی صورت می گیرد. بنابراین مدیران شرکتها برای برنامه ریزی و کنترل واحد تجاری باید با جنبه ها و ابعاد مختلف فعالیت شرکت آشنایی کامل داشته باشند. برنامه ریزی که یکی از وظایف مدیران می باشد، یعنی بهترین راه حل از بین چندین راه حل موجود انتخاب شود و قبل از عملیات انجام می شود. (نظری، 1384) مدیریت از طریق برنامه ریزی صحیح می تواند به اهداف تعیین شده در یک واحد تجاری دست یابد. هدف عمده واحدهای تجاری اجرای تعهدات اجتماعی می باشد که در کنار اجرای این تعهدات عامل سود آوری جهت جلوگیری از ورشکستگی واحد تجاری نیز مورد توجه قرار گیرد.
سخن گفتن از رشد و توسعه اقتصادی بدون برنامه ریزی و بسترسازی مناسب برای گسترش شبکه حمل و نقل، عملاً فاقد ارزش اجرایی می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هزینه ها که در واقع یکی از اقلام اساسی تعیین کننده سود واحد تجاری می باشند، جهت بودجه نمودن هزینه های از پیش تعیین شده مربوط به مواد، حقوق و دستمزد، سایر هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری در مرحله برنامه ریزی مورد نیاز مدیران می باشد. این اطلاعات جهت بررسی سودی که در نتیجه وجود چنین هزینه ها و مخارجی بدست می آید، مورد استفاده قرار می گیرد. مدیران هزینه های از پیش تعیین شده یا هزینه های آتی را بایستی مشخص و تعیین نمایند تا بتوانند در جهت تأمین، کمینه کردن و یا حذف آنها از سبد هزینه های سازمان اقدام نمایند.
مدیران بیان می دارند باید از مجموعه امکانات کشتیرانی ارزیابی دقیقی صورت گیرد تا گلوگاه ها دقیق تر شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود. (سعادتی، 1382)
پژوهش حاضر در پی آن بوده که نگرش کلیه مدیران عالی، میانی و سرپرستی و کارشناسان ارشد کلیه واحدهای شرکت کشتیرانی را نسبت به کاهش هزینه ها در شرکت بررسی نماید. زیرا این نگرش ها هستند که از مبانی اساسی تحقق نظام های تغییر رفتار سازمانی و عملکرد بهینه سازمان می باشند.
- تشریح و بیان مسئله
فشار رقابتی دنیای امروز موجب توسعه مدل هایی شده است که این مدل ها به کاهش هزینه و افزایش سطح خدمت به مشتریان می پردازد. (نوری، 1390) به طوریکه کم کردن هزینه هدف مهم اکثر شرکت ها و سازمان ها شده است،
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 08:40:00 ب.ظ ]
|