برنامه هایی که ارزیابی مبتنی بر کامپیوتر را ارائه می دهند یک نوع ارزیابی مقرون به صرفه ونظام مند را ارائه می دهند که به تدریج جایگزین فرایند پرزحمتی می شود که معمولاً به عهده گروه مدرسین می باشد. بنابر نظر گانتر[۴۱] (۲۰۰۱) در حال حاضر برخی از این برنامه ها مبتنی بر روش هایی پویای ارزیابی است، به نحوی که دانش آموز را از انواع مختلف اشتباهاتش آگاه می سازد. مثل برنامه هایی که خود نمایشگر هستند و دانش آموزان را تشویق می کنند تا روند پیشرفت خود را نظاره کنند. (فلورین وهگرتی (۲۰۰۴)، ترجمه زارعی زوارکی، ۱۳۹۱، ص۳۷)

۲-۵-۵- کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزار مدیریت

یک سیستم پیشرفته می تواند ساخته و طراحی شود و اطلاعات زیادی بیشتر از یک معلم را به تنهایی در خود نگه دارد و بنابراین معلمان می توانند از آن در جهت تبدیل راه حل های آموزشی از حالت کلی به صورت مشکلات یادگیری انفرادی کمک بگیرند. مانند وب سایت هایی که حاوی اطلاعات در باره موضوع مورد نظر است، گروه های مباحثه، موسسه بریتانیایی فن آوری ارتباطات و آموزشی بکتا[۴۲] و مجمع سنیت [۴۳]که مخاطب متخصصان آموزشی علاقه مند به فن آوری اطلاعات و ارتباطات است. (فلورین وهگرتی (۲۰۰۴)، ترجمه زارعی زوارکی، ۱۳۹۱، ص ۳۸-۳۹)

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

۲-۶- آموزش، یادگیری و فن آوری اطلاعات و ارتباطات

آموزش فرآیندی است که طی آن محتوایی انتقال می یابد، تا تغییرات نسبتاً پایداری در فرد صورت گیرد آموزش را می توان با روش ها و شیوه های بسیاری انجام داد.
یادگیری فرآیندی است که طی آن افراد مهارت یا دانش تازه ای برای انجام کار و یا جهت بهبود کیفیت کار کسب می کنند. آموزش پشتوانه یادگیری است. میان آموزش و یادگیری ارتباط یک جانبه ای وجود دارد به صورتی که هرچه آموزش با روش ها و شیوه های موثرتر و بهتری انجام گیرد، به همان اندازه یادگیری افزایش می یابد. یکی از اهداف تعلیم وتربیت، آموزش می باشد. یعنی ارائه و انتقال دانش و اطلاعات به فراگیران، اما امروزه با رشد وگسترش روزافزون اطلاعات تاکید از آموزش، یادگیری می باشد. دیگر آموزش و پرورش نمی تواند تنها نهاد ارائه دهنده آموزش باشد وهم چنین یادگیری بر کل زندگی قابل تعمیم است. فن آوری اطلاعات و ارتباطات امکانات قدرتمندی را برای تحقق این امر در اختیار می گذارد. (جان قلی، ۱۳۹۱)
فن آوری اطلاعات و ارتباطات روش های آموزش و یادگیری سنتی را در معرض سوال و تردید قرار داده و امکانات متنوعی را برای فراگیران فراهم آورده است. فن آوری اطلاعات و ارتباطات تنها در آموزش و یادگیری اثر نکرده و وظیفه آن تنها فراهم نمودن امکانات برای فراگیران نیست، بلکه در هویت فراگیران و در معنی و نقش یادگیری نیز تغییر ایجاد کرده است و استفاده از این روش آموزش موجب سهولت برقراری ارتباطات ذهنی در موضوع مورد یادگیری می شود و سبب نو شدن افکار ذهنی و بررسی بیشتر و عمیق تر در موضوع یادگیری می شود و خودبه خود به یادگیری های جدیدی از جانب یادگیرنده می شود. (علی پور و جهان آرا، ۱۳۸۹)

۲-۷- نقش های فن آوری اطلاعات در مدارس

با بهره گیری از فن آوری اطلاعات، معلمان به سهولت به منابع جدید آموزشی دست می یابند و اطلاعات و مواد آموزشی خود را آسان تر و سریع تر تهیه می کنند. همچنین، انتظار می رود که فن آوری اطلاعات بتواند مواد آموزشی از قبیل متون، تصاویر، اصوات و سایر موارد مشابه را با کیفیتی بالاتر از قبل در اختیار معلمان قرار دهد. انتظار دیگر، نقش تسهیل کننده فن آوری اطلاعات است، یعنی بتوان با به کارگیری فن آوری اطلاعات، کیفیت یادگیری دانش آموزان را افزایش داد. این کار باید با برقراری ارتباطی فعال میان مدیر دروس، معلمان و دانش آموزان صورت بگیرد، به طوری که این روش ارتباطی به صورت عادتی مناسب در بیاید. هم چنین، فن آوری اطلاعات را می توان به عنوان ابزاری برای ایجاد مواد آموزشی تعاملی و با کیفیت بالا در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار داد. (لاولس[۴۴]، ۲۰۰۳، به نقل از نوروزی و همکاران، ۱۳۸۷)

جدول ۲-۱- نقش های فن آوری اطلاعات در مدارس

 

 

 

 

 

 

   
   
   
   
   

وآورآ

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...