پایان نامه :بررسی نقش تجربه خشونت دوران کودکی در الگوهای رفتاری خشونت |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تجربه خشونت دوران کودکی در الگوهای رفتاری خشونت و سازگاری در دانشجویان متاهل دانشگاه هرمزگان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه هرمزگان میباشد. از بین جامعه آماری ذکر شده تعداد 270 نفر(135 زن و 135 مرد) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه این تحقیق با بهره گرفتن از فرمول کوکران بوده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای سازگاری زناشویی، خشونت و اطلاعات فردی بوده است. تجربه خشونت نیز با تهیه پرسش هایی مربوط به دوران کودکی اندازه گیری شد. پرسشنامهها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS-19 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین تجربه خشونت دوران کودکی و الگوهای رفتاری زناشویی خشونت با F = 35.661 در سطح 0.01>P رابطه وجود دارد. بین تجربه خشونت دوران کودکی و الگوهای رفتاری زناشویی سازگاری با F = 4.161 در سطح p<0.05 رابطه وجود دارد. بین تجربه خشونت دوران کودکی و خشونت روانی دانشجویان با F = 30.546 در سطح 0.01>P رابطه وجود دارد. بین تجربه خشونت دوران کودکی و خشونت جسمانی دانشجویان با F = 20.005 در سطح 0.01>P رابطه وجود دارد. بین تجربه خشونت دوران کودکی و خشونت جسمانی دانشجویان با F = 19.256 در سطح 0.01>P رابطه وجود دارد. بین تجربه خشونت دوران کودکی و خشونت جنسی دانشجویان با F = 7.896 در سطح 0.01>P رابطه وجود دارد. به طور کلی می توان گفت تجربه خشونت دوران کودکی نقش به سزایی در الگوهای رفتاری خشونت و سازگاری دانشجویان دارد.
کلیدواژه:
تجربه خشونت، الگوی رفتاری خشونت و الگوی رفتاری سازگاری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه: 2
1-2- بیان مساله: 3
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 4
1-4- اهداف تحقیق: 6
1-4-1-هدف کلی: 6
1-4-2- اهداف جزئی: 6
1-5- فرضیههای تحقیق: 6
1-6 تعاریف متغیرها 7
1-6- تعاریف مفهومی 7
1-6-2- تعاریف عملیاتی: 7
فصل دوم پیشینهی تحقیق
2-1- پیشینه نظری 10
2-2- پیشینه پژوهشی 30
2-2-1- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور 30
2-2-2- پژوهشهای انجام شده در ایران 33
فصل سوم روش تحقیق
مقدمه: 36
1-3 روش انجام تحقیق 36
2-3 قلمرو تحقیق 36
2-3-1 دوره زمانی تحقیق 36
2-3-2 مکان تحقیق 37
2-3-3 جامعه آماری 37
2-3-5 نمونه آماری 37
3-3 روش و ابزار گردآوری اطلاعات 37
4-3 ابزار گرداوری اطلاعات 38
5-4-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 39
فصل چهارم: یافته های پژوهشی
4-1- مقدمه 41
4-2- آمار توصیفی 42
4-3- آمار استنباطی : فرضیه ها 50
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه: 64
2-5 بحث و نتیجه گیری 64
5-3- محدودیتهای پژوهش 68
5-5- پیشنهادها 68
5-5-1- پیشنهادهای پژوهشی 68
5-5-2- پیشنهادهای کاربردی 69
منابع 70
پیوست(پرسشنامه) 75
مقدمه
در افرادی که در دوران کودکی مورد خشونت قرار میگیرند، به دلیل آسیبها و جراحت روان شناختی حاصل از این سوء رفتار، طرحوارههای ذهنی شکل میگیرد که رابطه زناشویی بعدی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد به دلیل اهمیت و نقش تجریه در خشونت دوران کودکی، خشونت خانوادگی امروزه مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است. در اکثر موارد، خشونت در میان خانوادهها و در چارچوب روابط نزدیک زناشویی، گزارش شده است. و به رغم وجود صمیمیت در ارتباط زناشویی رخ میدهد که شاید واکنشی نسبت به تهدید تصور شده از کاهش صمیمیت باشد روابط صمیمی و پایدار و به دور از خشونت با کودکان و نیز شریک زندگی نقش مهمی در سلامت روانی و جسمانی دارد و جنبه مهمی از زندگی زناشویی است که مطالعه علمی آن از دهه 1990 آغاز شده است. یکی از مهم ترین عواملی که بر بقا، دوام و رشد خانواده اثر میگذارد، روابط سالم و مبتنی بر سازگاری و تفاهم بین اعضاء، به خصوص زن و شوهر است. سازگاری زناشویی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر عملکرد خانواده است(سینها و مکرجی[1]، 1999).
خشونت خانگی واقعیتی است آزاردهنده در دنیای امروزه در جهانی كه محیط خانه باید پناهگاهی باشد تا ساكنانش در آن بیاسایند و خستگیها و رنجهای ناشی از دشواریهای محیط بیرون خانه را به فراموشی بسپارند، متاسفانه برای بسیاری از مردم خانه به جهنمی میماند كه آتش دشمنی، خشم، خشونت، كینه، و انتقام در آن هر لحظه شعله ورتر میگردد. خشونت خانگی مخصوص جامعه یا طبقه خاصی نیست. اكنون همه كشورهای دنیا و طبقات اجتماعی مختلف با آن دست به گریبانند. تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز نه تنها سبب كاهش آن نگردیده بلكه در بسیاری از موارد بر دامنه آن افزوده است. اهمیت موضوع تا بدان حد است كه شمار زیادی از سازمآنها و موسسات بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری و مهار این پدیده، مقررات و دستورالعملهای متعددی را وضع نموده یا به اجرا نهاده اند. جای تاسف است كه براساس آمارهای موجود هنوز این اقدامها هیچ نتیجه قابل ملاحظه ای به بار نیاورده، اما با توجه به گستره اقدامهای ملی و بین المللی كه پیوسته رو به فزونی است میتوان امیدوار بود در آینده ای نزدیک این پدیده و پیامدهای آن كاهش یابد. اما خشونت خانگی تنها زنان و مردان سازگار را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بلكه به جرات میتوان گفت كه بیشترین اثر را بر كودكانی دارد كه پیوسته یا به تناوب شاهد این خشونت اند. این اثرگذاری چنان كه خواهیم دید، نسبت به میزان تاثیر آن بر خود والدین دارای اهمیت بیشتری است(کردوانی، 1389).
1-2 بیان مساله
سالهای اولیه زندگی مهم ترین دوره تربیت و شکل پذیری شخصیت اجتماعی فرد میباشد. طرز رفتار بزرگسالان اثر عمیقی بر شخصیت کودکان و عادات کسب شده توسط آنها دارد. اکثر پژوهشهای انجام شده نشان داده اند دو عامل اساسی یعنی خصوصیات خلقی کودك و رفتار والدین درتبدیل مشکلات رفتاری اولیه کودك به مشکلات رفتاری شدیدتر در آینده نقش اساسی دارند(قاسمی، ولی زاده، طولابی و ساکی، 1386).
بندورا[2](1975)، اعتقاد دارد بخش اعظم یادگیری از طریق مشاهده رفتار دیگران است. نکته مهم در این دیدگاه عدم نیاز به تقویت فوری است، یعنی فرد رفتار را مشاهده کرده و میآموزد ولی تا زمانی که نیازی به ابراز آن نباشد و به عبارتی عامل تقویتی وجود نداشته باشد، بروز نمیکند. هر چه الگو از مقبولیت و مشروعیت بیشتری برخوردار باشد احتمال یادگیری بیشتر است. در این مورد خاص والدین بهصورت افراد صاحب قدرت از نفوذ زیادی برخوردارند و کودکان آنها را به عنوان الگوی مناسبی تلقی نموده و در طول زندگی و هنگامی که خود بخواهند با کودکانشان برخورد کنند از همان شیوههای آزارگری توأم با غفلت و مسامحه استفاده میکنند(سیف، 1373).
در افرادی که در دوران کودکی مورد خشونت قرار میگیرند، به دلیل آسیبها و جراحتهای روان شناختی حاصل از این سوء رفتار، طرحوارههای ذهنی شکل میگیرد که رابطه زناشویی بعدی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد(فریچ[3]، 2006).
در سال 1975 سه تن از پژوهشگران آمریکایی به نامهای استراوس، ولس و اشتاین میتز، به تشریح نظریه هایی پرداختند که آن را وراثت اجتماعی خشونت خانگی نام نهاده بودند. معنای این نظریه در عبارتی کوتاه چنین بود: آموختن خشونت در خانواده اصلی. این پژوهشگران شوهرانی را که والدینشان نسبت به هم خشن نبودند با شوهرانی که دست کم به یک مورد خشونت میان پدر و مادر خود اشاره کرده بودند، مقایسه نمودند. در مردانی که شاهد خشونت والدین خود بودند میزان کتک زدن زن سه برابر بیش از آنانی بود که چنین چیزی را مشاهده نکرده بودند(کردوانی، 1389).
خشونت خانوادگی نه تنها به رشد و گسترش صمیمیت آسیب میرساند بلکه ثبات خانواده و سلامت روان شناختی و جسمانی کودکان و زوجها را نیز تهدید میکند(آمرمن[4]، 1999).
اما سوالی که مطرح میشود این است که با توجه به نظریه روان کاوی فروید[5](1974)، تجربه خشونت در دوران کودکی چه نقشی در الگوهای رفتاری فرد ایفا میکند و سهم هر کدام از الگوهای رفتاری خشونت و سازگاری در بزرگسالی به چه میزان میباشد؟
1-3 اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
عوامل خانوادگی به عنوان یک سری از عوامل محیطی در بررسی عوامل تربیتی افراد موثر میباشند، چرا که خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی زندگی افراد بسیار حائز اهمیت میباشد و خیلی از چیزها را افراد در سالهای اولیه حیات اجتماعی خود در آن میآموزند. خانواده میتواند از جهات مختلف موجب بروز یا تشدید پرخاشگری شود که مهم ترین این عوامل عبارتاند از: ۱) نحوه برخورد والدین با نیازهای کودک: معمولاً کودکی که وسایل و اسباب بازی مورد علاقه خود را در دست دیگری میبیند برانگیخته میشود و در صدد گرفتن آن حتی با اعمال خشونت میشود. تجربه نشانگر آن است که چنانچه در کودکی همیشه توقعات و انتظارات فرد برآورده شده باشد او بیشتر از کسانی که توقعات و
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 04:20:00 ب.ظ ]
|