– استانداردنرم افزارهای آموزشی توسط دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش .
– اصول طراحی و ارزشیابی نرم افزارهای آموزشی (شاه جعفری ،۱۳۸۲) .
– تحلیل چندرسانه ای درس شیمی (مفتیان ،۱۳۸۸) .
– مدل یادگیری مجازی تحت مدل ساخت گرا .
– کتاب راهبردها و فنون آموزشی (فردانش ،۱۳۸۰) .
– درحالی که پژوهشات قبلی در این حد از جامعیت شاخص ها استفاده ننموده اند.
– تعداد زیاد داوران و ترکیب داوران (دبیران ریاضی وتکنولوژیست آموزشی) .
– رعایت اصول تحلیل محتوا در ارزیابی (محاسبه شاخص توافقی ،ارزیابی کل چندرسانه ای و بخش های آن به صورت جداگانه ).
– در ایران مطالعاتی در خصوص ارزشیابی چندرسانه ای ها در زمینه اصول مایر در درس زبان انگلیسی (زارعی-زوارکی وعوض زاده ،۱۳۸۵)و درس شیمی (مفتیان ،۱۳۸۸) انجام گرفته است .اما یک ارزشیابی همه جانبه در خصوص نرم افزار های درس ریاضی صورت نگرفته است.
اهمیت و ضرورت انجام پژوهش:
امروزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات در تمام سطوح مختلف زمینه های آموزشی نفوذ نموده است و به چالشی بزرگ برای آموزش سنتی تبدیل گردیده است. در حالی که برخی از مربیان در مقابل این چالش ایستادگی می کنند، گروهی دیگر به راحتی آن را پذیرفته و به منظور ارتقاء آموزش و یادگیری از آن استفاده می کنند. با این حال، تمام محصولات آموزشی الکترونیکی موجود در بازار، برای تدریس و یادگیری مناسب نیستند و در میان آنها باید به انتخاب دست زد (لی و لی[۱۵]، ۲۰۰۷، ص ۱). از سوی دیگر، نوآوری در شیوه های آموزش از ویژگی های سبز فایل است و استفاده از رایانه در تمام زمینه ها، به خصوص در زمینه ی آموزش دروس مشکل نظیر ریاضیات، شاید امری اجتناب ناپذیر محسوب می گردد. استفاده از چندرسانه ای ها در نظام های آموزشی دارای فواید بسیار است و شاهد این گفته آن که استفاده آموزشی از برنامه های چند رسانه ای در کشورهای مختلف روند رو به رشد داشته است. امروزه برنامه های آموزشی چند رسانه ای فراوانی وجود دارند که در تدریس و یادگیری موضوعات و سطوح مختلف یادگیری مورد استفاده قرار می گیرند. چندرسانه ای آموزشی با درگیر نمودن حواس چندگانه در یادگیری، امکان تمرین به دانش آموز تا رسیدن به حد تسلط، تسهیل مشارکت میان دانش آموزان، کمک به آنان برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم، انعطاف پذیری در مقابل نیاز فراگیران و برقراری ارتباط دو سویه با کاربر، می توانند باعث ارتقاء سطح یادگیری شوند (رضوی، ۱۳۸۶).
آموزش به کمک رایانه با قابلیت چندرسانهای، میتواند حواس گوناگون را همزمان در فرایند تجربهی چند حسی به کار گیرد و برای افراد با ویژگیهای متفاوت، محیط مطلوب یادگیری ایجاد نماید (اسدی و بهرنگی، ۱۳۸۷، ص ۱۱، به نقل از عالمی، ۱۳۷۹). همچنین چندرسانه ای ها، توجّه و علاقه فراگیران را جلب می کنند، یادگیری را سریع، مؤثرتر و پایدارتر می کنند، تجارب واقعی، عینی و حقیقی را در اختیار فراگیران قرار می دهند و موقعیت هایی را در اختیار قرار می دهند که کسب آنها از راه های دیگر امکان پذیر نیست (فردانش، ۱۳۸۲).
علاوه بر این، نرمافزارهای چندرسانهای با فراهم کردن شرایط برای به کارگیری همزمان دو حس شنیداری و دیداری و جذاب و متنوع ساختن فضای یادگیری، باعث سریعتر شدن یادگیری میگردند. آموزش های مبتنی بر کامپیوتر در مقایسه با آموزش های سنتی دارای مزایایی نظیر بازخورد فوری، اجتناب از قضاوت های ذهنی و سوگیرانه (اسکری و اکانر[۱۶]، ۱۹۹۷)، تسهیل فرایند انفرادی کردن آموزش، افزایش دامنه توجّه و انگیزش یادگیرندگان، یادگیری متنوع (بیچ و آوایدا[۱۷]، ۱۹۹۲)، تناسب آموزش با توانمندیهای یادگیرندگان، ایجاد محیط یادگیری برانگیزاننده و به دور از رقابت های ناسالم (هال و همکاران[۱۸]، ۲۰۰۰) و سلسله مراتبی نمودن برنامه ها، افزایش قدرت خودتنظیمی و خودبازبینی (هاموند و ارینرون[۱۹]، ۱۹۹۷) می باشند (به نقل از قمرانی و جعفری، ۱۳۸۴، ص ۲۳).
با وجود تمام مزایایی که برای آموزش به کمک چند رسانه ای های آموزشی بر شمردیم، این فواید تنها زمانی می تواند عاید فراگیر گردد که چند رسانه ای های مورد استفاده دارای محتوایی علمی و مبتنی بر اصول علمی درست طراحی و تولید چند رسانه ای ها باشند. در غیر این صورت مشکل فراگیران را دو چندان و فقط وقت آنها را بیهوده هدر خواهند داد. لذا اهمیت و ضرورت پژوهش هایی از این دست از اینجا نمایان می گردد که تأثیرگذاری این گونه نرم افزارها تنها با تحلیل محتوای آنها با توجه به اصول و مبانی علمی امکان پذیر خواهد بود که هدف پژوهش حاضر است.
اهداف پژوهش:
هدف کلی: هدف کلی این پژوهش تعیین میزان رعایت اصول طراحی چند رسانه ای آموزشی درس افزارها و نرم افزارهای درس ریاضی می باشد ودر این راستا اهداف جزیی زیر در نظر قرار گرفته اند.
اهداف جزیی:

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

  1. تعیین میزان رعایت «اصول تولید محتوا»در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی
  2. تعیین میزان رعایت «اصول رهیابی وردیابی»در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی
  3. تعیین میزان رعایت «اصول طراحی آموزشی» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی
  4. تعیین میزان رعایت «اصول چندرسانه ای» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی .
  5. تعیین میزان رعایت «اصول طراحی فنی» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  6. تعیین میزان رعایت «اصول خلاقیت» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  7. تعیین میزان رعایت «اصول تعامل و ارتباط گروهی» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  8. تعیین میزان رعایت «اصول ارزشیابی» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  9. تعیین میزان رعایت «اصول پشتیبانی» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  10. تعیین میزان رعایت «اصول مایر» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  11. تعیین میزان رعایت «اصول فعال بودن» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  12. تعیین میزان رعایت «اصول متفکرانه بودن» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  13. تعیین میزان رعایت «اصول تراکمی بودن» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  14. تعیین میزان رعایت «اصول یکپارچه بودن» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.
  15. تعیین میزان رعایت «اصول هدفدار بودن» در نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی.

سؤالات پژوهش:

  1. درطراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول تولیدمحتوا» رعایت گردیده اند؟
  2. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول رهیابی و ردیابی» رعایت گردیده اند؟
  3. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول طراحی آموزشی» رعایت گردیده اند؟
  4. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول چندرسانه ای» رعایت گردیده اند؟
  5. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول طراحی فنی» رعایت گردیده اند؟
  6. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول خلاقیت» رعایت گردیده اند؟
  7. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول تعامل و ارتباط گروهی» رعایت گردیده اند؟
  8. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول ارزشیابی» رعایت گردیده اند؟
  9. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تاچه اندازه «اصول پشتیبانی» رعایت گردیده اند؟
  10. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول مایر» رعایت گردیده اند؟
  11. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول فعال بودن» رعایت گردیده اند؟
  12. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول متفکرانه بودن» رعایت گردیده اند؟
  13. در طراحی نرم افزارهای آموزش درس ریاضی پایه اول ابتدایی تا چه اندازه «اصول تراکمی بودن» رعایت گردیده اند؟
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...