فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه. 1

1-2- بیان مسأله. 2

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

1-4- اهداف تحقیق. 7

1-4-1- هدف کلی. 7

1-4- 2- اهداف ویزه 7

1-5- فرضیه‏های تحقیق: 7

1-6- تعریف واژه ‏ها و اصطلاحات: 8

2-1- سردرد 11

2-1-1-تعریف درد 11

2-1-2-تعریف سردرد 12

2-1-3-تاریخچۀ سردرد 13

2-1-4-انواع وعلایم سردرد 15

2-1-5-عوامل موثر سردرد : 18

2-2-اضطراب.. 20

2-2-1-انواع اضطراب.. 23

2-2-1-1-فوبیاهای خاص.. 23

2-2-1-2-اختلال وحشتزدگی. 24

2-2-1-3-اختلالات اضطراب فراگیر 25

2-2-1-4-اختلال وسواس فکری- عملی. 26

2-2-1-5-اختلال استرس پس آسیبی. 27

2-2-2-ابعاد و نشانه های اضطراب.. 27

2-2-2-1-بعد جسمانی. 27

2-2-2-2-بعد روانی. 28

2-2-2-3-بعد اجتماعی. 28

2-2-3-نظریه های اضطراب.. 28

2-2-3-1-عوامل زیست شناختی. 28

2-2-3-2-نظریه روانکاوی. 29

2-2-3-3-دیدگاه شناختی. 30

2-2-3-4-دیدگاه پردازش اطلاعات.. 31

2-2-3-5-دیدگاه رفتار گرایی. 32

2-2-3-5-نظریه اگزیستانسیالیسم یا وجودی. 33

2-3-افسردگی. 33

2-3-1- نظریه‌های‌ زیستی (عوامل زیستی) 34

2-3-1-1- نظریه‌ مونوآمینی افسردگی. 35

مقالات و پایان نامه ارشد

 

2-3-1-2- مدل بیماری‌پذیری ارثی ـ استرس دربارهی افسردگی. 36

2-3-1-3- آسیب مغزی و اختلالات خلقی. 36

2-3-2- عوامل ژنتیك.. 37

2-3-3-  نظریه های روانشناختی. 37

2-3-3-1- دیدگاه روانكاوی و روانپویشی. 38

2-3-3-2- نظریه ‌شناختی. 39

2-3-4- نشانگان افسردگی. 40

2-3-5- نظریه های دیدگاه رفتاری: 42

2-3-5-1-نظریه افسردگی لوینسون: 42

2-3-5-2- نظریه روابط بین‌فردی. 43

2-3-6- انواع افسردگی. 44

2-3-6-1- افسردگی اساسی. 44

2-3-6-2-افسردگی مزمن. 44

2-3-6-3- اختلال در سازگاری. 44

2-3-6-4-اختلال دو قطبی. 44

2-3-6-5-افسردگی فصلی. 44

2-4- حضورذهن (ذهن آگاهی) 45

2-4-1- تاریخچه حضورذهن. 46

2-4-2-  حضورذهن مبتنی بر درمان شناختیMBCT. 54

2-4-3- تاریخچه حضورذهن مبتنی بر درمان شناختی MBCT. 57

2-4- 4-تاریخچه حضورذهن مبتنی بر درمان شناختی MBCT  در ایران. 58

2-4-5-  عمده ترین محدودیتهای مرتبط با ذهن آگاهی. 59

2-5- پیشینه پژوهش… 63

2-5-1- پژوهش‌های داخلی. 63

2-5-2- پژوهش های خارجی. 66

3-1- روش پژوهش… 70

3-2- متغیرهای تحقیق. 70

3-3- جامعه آماری. 70

3-4 – روش نمونه‏گیری و حجم نمونه. 70

3-5- ابزار گردآوری داده‌ها: 71

3-5-1- آزمون افسردگی بک: 71

3-5-2-  پرسشنامۀ اضطراب بک.. 72

3-5-3- پرسشنامۀ سردرد: 73

3-5-4- پروتکل های آموزش ذهن آگاهی. 73

3-6- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 74

4 -1- نتایج توصیفی. 76

4ـ2ـ تحلیل داده‌ها از زاویۀ آمار توصیفی. 76

4-3-نتایج استنباطی. 77

5-1- جمع بندی. 84

5-2- بحث و نتیجه‌گیری. 85

5-3- محدودیت های پژوهش: 95

5-4- پیشنهاد‌ها 96

5-4-1- پیشنهاد های پژوهشی: 96

5-4- 2- پیشنهاد های کاربردی: 96

منابع فارسی: 98

منابع انگلیسی. 100

 

چکیده

این پژوهش به ‌منظور بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب، افسردگی و سردرد تنشی در زنان مبتلا به سردرد تنشی و دستیابی به شواهد تجربی و کاربردی در این زمینه می‌‌باشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ زنان با بیماری سردرد تنشی در شهر کرمانشاه در سال 1394 می‌باشد. برای انتخاب نمونه با بهره گرفتن از روش نمونه گیری در دسترس 20 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. این پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ اجرا جزء تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. برای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای برنامۀ ذهن‌آگاهی اجرا گردید، اما برای گروه کنترل هیچ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...