پایان نامه : بهینه سازی سیاست کنترل موجودی در یک زنجیره تأمین تک انبا |
در محیط رقابتی حاکم بر فعالیتهای اقتصادی، سازمانها به دنبال به دستآوردن مزیت رقابتی هستند تا علاوه بر کاهش هزینهها و به دست آوردن حاشیه سود مناسب، به سطح مطلوب رضایت مشتری نیز دست یابند؛ لذا نیازمند مکانیزمی برای یکپارچهسازی وظایف مختلف شامل بازاریابی، توزیع، برنامه ریزی، تولید و … میباشند. مدیریت زنجیره تأمین، استراتژی دستیابی به یکپارچگی مورد نظر است. در هر زنجیره تأمین برای بهینهسازی فعالیتها، بایستی تعداد، موقعیت، ظرفیت و نوع کارخانه، انبارها، مراکز و کانالهای توزیع و مقدار مواد برای تولید و انتقال از تأمین کنندگان تا مشتری مطابق با اصول کنترل موجودیها مشخص گردند. یکی از مدلهای موجودی در زنجیره تأمین که طی دهههای اخیر مورد توجه گسترده محققین قرار گرفته است، مدل تک-انبار و چند خردهفروش و یا به اختصار SWMR[1] میباشد. در این تحقیق مسئله فوق به فرم دو هدفه مدلسازی شده است. مسئله کنترل موجودی مدل SWMR خصوصاً وقتی به صورت چندهدفه فرموله شده باشد، در رده مسائل سخت دستهبندی میگردد؛ لذا حل آن نیازمند روشهایی است که از کارایی در این دسته مسائل برخوردار باشند. روشهای فراابتکاری الگوریتم ژنتیک چند هدفه با مرتبسازی نامغلوب و الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات چندهدفه برای حل این مسئله ارائه شده و کارایی این الگوریتمها با بهره گرفتن از معیارهای میانگین فاصله از نقطه ایدهآل، یکنواختی، بیشترین گسترش، پوشش مجموعه و تعداد نقاط جبهه پارتو بررسی و مقایسه شده است.
واژههای کلیدی:
زنجیره تأمین، کنترل موجودی، مدل تک-انبار و چند خردهفروش (SWMR)، الگوریتم ژنتیک چندهدفه با مرتبسازی نامغلوب، الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات، معیار میانگین فاصله از نقطه ایدهآل، معیار یکنواختی، معیار بیشترین گسترش، معیار پوشش مجموعه و معیار تعداد نقاط جبهه پارتو.
فهرست عناوین | صفحه |
فصل1 کلیات… 1
1.1 مقدمه 2
1.2 بیان مساله. 3
1.3 اهمیت و ضرورت… 4
1.4 اهداف 6
1.5 سوالهای تحقیق.. 6
1.6 تعاریف اولیه. 6
1.7 قلمرو تحقیق.. 8
1.8 نوآوری 8
1.9 مروری بر مطالب پایان نامه . 8
فصل2 مروری بر ادبیات موضوع. 9
2.1 مقدمه 10
2.2 مدیریت زنجیره تأمین.. 10
2.3 مدیریت موجودی در زنجیره تأمین.. 14
2.4 پیشینه مطالعات انجام شده 21
2.4.1 مدلهای موجودی در زنجیره تأمین.. 21
2.4.2 پیشینه مطالعاتی مسئله SWMR.. 23
2.4.3 پیشینه روشهای حل مسائل SWMR.. 31
2.4.4 پیشینه روشهای فراابتکاری استفاده شده 33
2.4.4.1 الگوریتم ژنتیک چند هدفه با مرتبسازی نامغلوب… 33
2.4.4.2 الگوریتم ﺑﻬﯿﻨﻪﺳﺎزی ازدحام ذرات چند هدفه. 35
فصل3 روش تحقیق.. 37
3.1 مقدمه 38
3.2 مدل ریاضی مسئله. 38
3.2.1 حالت تک هدفه. 41
3.2.2 حالت دو هدفه. 42
3.3 روشهای فراابتکاری.. 44
3.3.1 الگوریتم ژنتیک چندهدفه با مرتبسازی نامغلوب… 44
3.3.1.1 غلبه. 45
3.3.1.2 جبهه پارتو. 46
3.3.1.3 مرتبسازی غیرمغلوب… 46
3.3.1.4 فاصله ازدحامی.. 47
3.3.1.5 عملگر انتخاب… 47
3.3.1.6 عملگرهای ژنتیک… 48
3.3.1.7 سایر ملاحظات… 48
3.3.2 الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات چندهدفه. 49
3.3.2.1 اﻧﺪازه گروه 50
3.3.2.2 اﻧﺪازه ﻫﻤﺴﺎﯾﮕﯽ.. 50
3.3.2.3 ﺿﺮاﯾﺐ ﺳﺮﻋﺖ… 51
3.3.2.4 سایر ملاحظات… 51
3.4 مقایسه الگوریتمها 52
3.4.1 معیار میانگین فاصله از نقطه ایدهآل 52
3.4.2 معیار بیشترین گسترش… 52
3.4.3 معیار یکنواختی.. 53
3.4.4 معیار تعداد جوابهای آرشیو پارتو. 53
3.4.5 معیار پوشش مجموعه. 53
فصل4 تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات… 54
4.1 مقدمه 55
4.2 نحوه تولید داده ها 55
4.2.1 تولید مسئله. 55
4.2.2 تولید متغیرها 57
4.2.3 نمونه داده 57
4.3 تنظیم پارامترها 59
4.3.1 الگوریتم NSGAΙΙ 60
4.3.2 الگوریتم MOPSO.. 62
4.4 نتایج اجرای الگوریتمها 65
4.5 مقایسه عملکرد الگوریتمها 70
4.6 نتیجه گیری.. 76
فصل5 نتیجه گیری و پیشنهادات… 77
5.1 مقدمه 78
5.2 پاسخ به اهداف تحقیق.. 78
5.3 پاسخ به سوالات تحقیق.. 78
5.4 محدودیتهای مطالعه. 87
5.5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 87
منابع و مراجع. 88
پیوست………92
1.1 مقدمه
مدیریت زنجیره تأمین، تضمین می کند که زنجیره تأمین شرکتها به صورت کارا و با هزینه های مناسب عمل کند و به آنها در بهبود موقعیت رقابتی در بازار متلاطم کمک می کند. اگر زنجیره تأمین به خوبی مدیریت گردد، می تواند منجر به استفاده بهتر از منابع، سودبخشی و به دستآورن مزیت رقابتی گردد. در مقایسه با زنجیرههای تأمین سنتی که شرکتها به طور مستقل عمل می کنند، مدیریت زنجیره تأمین شامل ارتباط نزدیک و هماهنگی جریان اطلاعات و مواد است. با کمک اطلاعاتی که راجع به تقاضا، موجودی و تأمین بین اعضا به اشتراک گذاشته می شود، شرکتها به طور گستردهای از سیاستهای هماهنگ برای مدیریت سیستمهای توزیع خود با هدف کاهش هزینه های حمل و نقل و انبارداری استفاده می کنند. مدیریت موجودی به عنوان موضوعی مهم در مدیریت زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت کارای موجودی در طول زنجیره تأمین به طور قابل توجهی سطح خدمت به مشتریان را بهبود میبخشد. بنابراین، برای رسیدن به حداقل هزینهها، تعیین مقدار موجودی که در سطوح مختلف باید نگهداری شود، اجتناب ناپذیر است. حداقل کردن هزینه کل در یک زنجیره تأمین با کاهش هزینه های نگهداری و کمبود در کل زنجیره مرتبط است. پیچیدگی این دسته از مسائل با افزایش تعداد محصولات، مراکز توزیع و استفاده از لجستیک شخص ثالث افزایش مییابد که برای یافتن سیاست بهینه باید از روشهای مناسب بهره جست.
1.2 بیان مساله
این پژوهش، درصدد گسترش مدل کنترل موجودی در زنجیره تأمین ارائه شده توسط آقای یانگ و همکاران[2] است که به اختصار SWMR نامیده می شود. زنجیره تأمین فوق شامل چند تأمینکننده، یک انبار و چند خردهفروش است که در آن ظرفیت وسایل نقلیه محدود و تقاضای پسافت مجاز است. مدل فوق به فرم یک مسئله تکهدفه برای کمینهکردن تابع هزینه فرموله شده است که شامل هزینه حمل از تأمینکننده تا انبار و از انبار تا خردهفروش، هزینه نگهداری موجودی توسط خردهفروش و هزینه کمبود میباشد [1].
از آنجاییکه مبنای مشخصی برای محاسبه هزینه هر واحد کمبود وجود ندارد و در سایر پژوهشها نیز فقط مقدار پیش فرضی برای آن در نظر گرفته شده است؛ لذا میتوان هزینه کمبود را از تابع هدف مجزا نموده و به صورت تابعی از تعداد کمبود به اهداف مسئله اضافه کرد [2]. در این صورت مسئله تبدیل به یک مسئله چندهدفه می شود که طبعاً حل آن نیازمند بکارگیری الگوریتمهای متناسب خواهد بود.
نشان داده شده است که مسائل SWMR از جمله مسائل متعلق به رده پیچیدگی سخت طبقه بندی می شوند [1]. به علت اندازه بزرگ بسیاری از مسائل واقعی، حل بهینه آنها غیرممکن بوده و یا با صرف زمان بسیار زیاد امکان پذیر است. به همین دلیل، دو الگوریتم فراابتکاری الگوریتم ژنتیک چند هدفه با مرتبسازی نامغلوب و الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات چندهدفه برای حل مسئله مورد نظر ارائه می شود.
در این مسئله فرضیه خاصی وجود ندارد؛ اما مفروضات آن عبارتند از:
- ساختار زنجیره تأمین متشکل از چند تأمینکننده، یک انبار و چند خردهفروش است.
- انبار به عنوان بارانداز بوده و موجودی در آن نگهداری نمی شود.
- پیش بینی تقاضای خردهفروشها برای T دوره بعدی در دست است.
- هزینه نگهداری هر واحد کالا معین است.
- هیچ محدودیتی در مقدار کالای ارسالی وجود ندارد.
- به تمامی تقاضاها در ابتدای دوره پاسخ داده می شود.
1.3 اهمیت و ضرورت
در محیط رقابتی حاکم بر فعالیتهای اقتصادی، سازمانها به دنبال به دستآوردن مزیت رقابتی هستند تا علاوه بر کاهش هزینهها و به دست آوردن حاشیه سود مناسب، به سطح مطلوب رضایت مشتری نیز دست یابند. در همین راستا
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 03:02:00 ب.ظ ]
|