پایان نامه بررسی نقش عوامل اقلیم در بروز تصادفات رانندگی در محور سیاهکل– دیلمان |
صفحه |
فهرست جداول
|
عنوان |
25 | ضوابط عرض انواع معابر شهری | جدول 2-1 |
47 | تقسیمات سیاسی شهرستان سیاهکل | جدول 3-1 |
56 | متوسط درجه حرارت ماهانه و سالانه ایستگاه دیلمان بر حسب سانتی گراد | جدول 3-2 |
57 | میانگین حداکثر و حداقل و متوسط درجه حرارت ماهانه در ماه های مختلف سال بر حسب درجه سانتی گراد | جدول 3-3 |
59 | میانگین بارش ماهیانه بر حسب میلی متر | جدول 3-4 |
61 | مقادیر حداکثر رطوبت نسبی ماهانه و سالانه ایستگاه دیلمان طی دوره آماری موجود ( درصد) | جدول 3-5 |
61 | مقادیر حداقل رطوبت نسبی ماهانه و سالانه ایستگاه لاهیجان طی دوره آماری موجود (درصد) | جدول 3-6 |
62 | میانگین ماهانه رطوبت نسبی در ایستگاه دیلمان ( درصد) | جدول 3-7 |
63 | مقادیر سرعت باد ماهانه ایستگاه دیلمان طی دوره آماری 91-1387 | جدول 3-8 |
64 | تعداد روزهای یخبندان در منطقه دیلمان سال 1387 | جدول 3-9 |
66 |
طبقه بندی اقلیم محدوده مورد مطالعه بر اساس طبقه بندی دمارتن |
جدول 3-10 |
82 | جمعیت و درصد شهرنشینی و روستانشینی در شهرستان سیاهکل طی سالهای85 ـ 1375 | جدول 3-11 |
83 | توزیع تعداد خانوار، جمعیت و بعدخانوار بخش روستایی در سال های 1385 و 1390 | جدول 3-12 |
85 | گزارش آمار تصادفات پلیس راهور براساس نوع آب و هوا، 1388 | جدول 4-1 |
86 | گزارش آمار تصادفات پلیس راهور براساس نوع آب و هوا، 1389 | جدول 4-2 |
86 | گزارش آمار تصادفات پلیس راهور براساس نوع آب و هوا، 1390 | جدول 4-3 |
86 | گزارش آمار تصادفات پلیس راهور براساس نوع آب و هوا، 1391 | جدول 4-4 |
87 | گزارش آمار تصادفات پلیس راهور براساس نوع آب و هوا، 1392 | جدول 4-5 |
87 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 82 | جدول 4-6 |
87 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 83 | جدول 4-7 |
88 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 84 | جدول 4-8 |
88 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 85 | جدول 4-9 |
88 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 86 | جدول4-10 |
88 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 87 | جدول 4-11 |
89 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 88 | جدول 4-12 |
89 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 89 | جدول 4-13 |
90 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 90 | جدول 4-14 |
91 | آمار تحلیلی محور سیاهکل به دیلمان سال 91 | جدول 4-15 |
93 | شرایط جاده در ماه های مختلف سال | جدول 4-16 |
صفحه |
فهرست اشکال
|
عنوان |
8 | فرایند مطالعات مسیر | شکل 1-1 |
9 | عکس هوایی محور سیاهکل – دیلمان | شکل 1-2 |
10 | نقشه محدوده مورد مطالعه در تقسیمات سیاسی شهرستان، استان و کشور | شکل 1-3 |
48 | موقعیت ارتباطی محور سیاهکل – دیلمان | شکل 3-1 |
52 | نقشه توپوگرافی در محدوده مورد مطالعه | شکل 3-2 |
53 | نقشه طبقات ارتفاعی محدوده مورد مطالعه | شکل 3-3 |
56 | نمودار متوسط درجه حرارت ماهانه در ماه های مختلف سال بر حسب درجه سانتی گراد | شکل 3-4 |
57 | نمودار میانگین حداکثر و حداقل و متوسط درجه حرارت ماهانه در ماه های مختلف سال بر حسب درجه سانتی گراد | شکل 3-5 |
58 | نقشه هم دمای محدوده مورد مطالعه | شکل 3-6 |
59 | نمودار توزیع بارش ماهانه در ایستگاه باران سنجی سیاهکل | شکل 3-7 |
60 | نقشه هم بارش محدوده مورد مطالعه | شکل 3-8 |
62 | نمودار میانگین حداکثر و حداقل رطوبت نسبی | شکل 3-9 |
63 | نمودار میانگین رطوبت نسبی | شکل 3-10 |
64 |
نمودار میانگین درجه سرعت وزش باد در منطقه |
شکل 3-11 |
65 | نمودار تعداد روزهای یخبندان در منطقه دیلمان سال 1387 | شکل 3-12 |
67 | نقشه طبقه بندی اقلیمی محدوده مورد مطالعه | شکل3-13 |
70 | نقشه کاربری اراضی محدوده مورد مطالعه | شکل 3-14 |
73 | نقشه شبکه آبراهه های محدوده مورد مطالعه | شکل 3-15 |
78 | نقشه راه های ارتباطی محور سیاهکل – دیلمان | شکل 3-16 |
83 | نمودار توزیع تعداد جمعیت شهرستان سیاهکل طی سال های 75، 85 و 1390 | شکل 3-17 |
94 | نمایی از محور دیلمان- سیاهکل | شکل 4-1 |
94 | نمایی از وضعیت نامطلوب جاده سیاهکل-دیلمان | شکل 4-2 |
95 | بخشی از جاده سیاهکل- دیلمان | شکل 4-3 |
96 | نمایی از سانحه جاده ای در شب، محور سیاهکل دیلمان | شکل 4-4 |
99 | نمایی از جاده سیاهکل- دیلمان | شکل 4-5 |
100 | نمایی از محور سیاهکل- دیلمان | شکل 4-6 |
101 | نمایی از محور سیاهکل- دیلمان | شکل 4-7 |
102 | نمایی از محور سیاهکل – دیلمان | شکل 4-8 |
103 | پیچ تند در مسیر جاده سیاهکل-دیلمان | شکل 4-9 |
103 | وقوع تصادف در محور سیاهکل-دیلمان | شکل 4-10 |
107 | نمودار تصادفات در هوای صاف | شکل5-1 |
107 | تصادف در جاده دیلمان در یک روز آفتابی | شکل 5-2 |
108 | نمودار نرخ تصادفات در هوای بارانی | شکل 5-3 |
108 | تصادف در محور سیاهکل- دیلمان در یک روز بارانی | شکل 5-4 |
109 | نمودار درصد تصادفات در هوای ابری | شکل 5-5 |
109 | تصادف در جاده دیلمان در یک روز ابری | شکل 5-6 |
110 | نمودار تصادفات در هوای برفی | شکل 5-7 |
110 | رانندگی در جاده دیلمان در یک روز برفی | شکل 5-8 |
111 | نمودار میزان تصادفات در هوای مه آلود | شکل 5-9 |
111 | محور سیاهکل- دیلمان در هوای مه آلود | شکل 5-10 |
112 | نمودار تصادفات در روزهای برفی، یخبندان، آفتابی و بارندگی | شکل 5-11 |
چکیده
هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی محسوب می شود. فاصله مکانی بین مرکز کار و سکونت، تمرکز امور اداری در مراکز استانها، جاذبه های گردشگری در استان گیلان، انتقال محصولات مختلف به مراکز مصرف و اشتیاق به تحصیل جوانان سبب تردد های روزانه، ماهانه و فصلی در محورهای شهرستانهای مختلف می گردد.
این پژوهش نیز به جهت ایمنی حمل و نقل جاده ای و تأثیرگذاری عوامل اقلیم در حمل و نقل جاده ای، به بررسی ارتباط بین کیفیت و حوادث حمل و نقل جاده ای و عوامل اقلیمی در یکی از محورهای ارتباطی شمال کشور یعنی دیلمان- سیاهکل پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش اصلی اقلیم در حمل ونقل جاده ای به منظور بررسی رابطه بین پدیده های اقلیمی و ژئومورفولوژی و حوادث جادهای، تعیین نقاط حادثه خیز از نظر عوامل اقلیمی و ارائه پیشنهادات و راهکارها برای بالا بردن ضریب ایمنی و حمل و نقل جاده ای می باشد.
واژگان کلیدی : اقلیم، حمل ونقل جاده ای، تصادف
مقدمه
کشور ایران بدلیل برخورداری از تمدنی بزرگ و پیشینه تاریخی چند هزار ساله و شرایط اقلیمی مناسب یکی از ده ها کشور باستانی و تاریخی جهان است.
استان گیلان نیز بدلیل برخرداری از آب و هوای معتدل و نیز مناطق ییلاقی مستعد از جمله دیلمان که همواره مورد توجه طبیعت گردان قرار گرفته و شاهد انبوه مسافران در این استان و منطقه می باشیم. و همچنین بدلیل شرایط گوناگون اقلیمی و شکل هندسی راه، شیب، پیچ و خم جاده ای، توپوگرافی، اقلیم و امکانات اقامتی و رفاهی اسکان و ماندگاری گردشگران این قطعه گویای توجه قابل توجه ای می باشد. به هر صورت در دنیای امروز شرایط اقلیمی و حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردار است بویژه راه های زمینی در تکنولوژی حمل ونقل جاده ای بسیار قابل ملاحظه است زیرا بسیاری از نقاط دنیا و کشور ما امکان استفاده از حمل و نقل آبی و هوایی وجود ندارد. هزینه جابجایی با هواپیما بالا بوده و در همه شهرها فرودگاه دایر نیست ولی اکثریت مردم می توانند از وسایل نقلیه جاده ای استفاده نمایند. توسعه کارخانجات ساخت اتومبیل های سواری– اتوبوس– کامیون و کامیونت در چند سال اخیر و ارائه تسهیلات بانکی جهت خریداران و تولید بیشتر اتومبیل از یکسو و رواج فرهنگ استفاده از اوقات فراغت (بخاطر ماشینی شدن زندگی و رشد توسعه شهرها و خستگی روحی) از طرف دیگر ترددهای جاده ای در ایران روز به روز بیشتر کرده است. به رغم افزایش بزرگراه ها و احداث بیشتر هنوز بسیاری از راه های زمینی از امنیت کافی برخوردار نبوده و تصادفات رخداد در محورهای ارتباطی هنوز قابل ملاحظه است. طبق اعلام پزشکی قانونی (در 3 ماه اول 1383 حدود 14700 هزار نفر از مردم دچار سانحه حاصل از تصادف اتومبیل و موتورسیکلت شده اند که حدود 64 درصد آنها از قشر جوان بوده اند). بدیهی است در صورتی که تصادفات منجر به فوت یا جرح شدید افراد شود، بخش قابل توجه ای از نیروی انسانی مملکت از دست رفته و از نظر اقتصادی هزینه های زیادی به بخش دارو و درمان، نیروی کار به بودجه کشور تحمیل می کند.
یکی از عوامل مهم تصادفات، عوام طبیعی نظیر (پستی و بلندی و شیب نقاط کوهستانی، گردنه ها– وقوع سیل– زلزله، عناصر اقلیمی مانند باران – برف، مه گرفتگی، تابش شدید نور خورشید، تاریکی شب و کاهش دید و …) می باشد. عوامل دیگر را می توان جزو عوامل انسانی محسوب نمود. مثل بیاحتیاطی رانندگان، مشکل مدیریت جاده ای، کمبود علائم جاده ای و نقص وسایل نقلیه و غیره. استان گیلان یکی از استان های پرجمعیت کشور می باشد. و به دلیل برخورداری از عناصر محیطی زیبا، جاذبه های توریستی زیادی دارد. بدین لحاظ تردد در محورهای استان قابل ملاحظه می باشد. محورهای درون شهری و برون شهر شهرستان دیلمان بعنوان نقطه اتصال شرق به غرب گیلان است. به همین سبب در این تحقیق، عوامل تصادفات آن مورد بررسی قرار می گیرد. تأکید این رساله بر نقش و اثر عوامل اقلیمی بر تصادفات این محورهای دیلمان می باشد. چون عناصر اقلیمی، هر یک می تواند به نحوی بر تصادفات جاده ای تأثیر داشته باشد. در این تلاش شده تا ترتیب اولویت هر یک از عناصر (براساس داده های موجود) مشخص گردد.
که بر همین اساس این پایان نامه برای ارائه راهکارها و کاهش و کنترل تصادفات در 5 فصل تدوین یافته فصل اول کلیات تحقیق، فصل دوم مبانی نظری تحقیق، فصل سوم مشخصات جغرافیایی محدوده مورد مطالعه، فصل چهارم یافته
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 04:15:00 ب.ظ ]
|