پایان نامه : خصوصی سازی در آموزش عالی و بررسی پیامد های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی آن از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شهر ارومیه |
عالی شهر ارومیه
چکیده
امروزه در اکثر کشورها، افزایش تعداد دانشگاهها و جمعیت دانشجویی، دولتها را از تامین بودجه و امکانات لازم برای دانشگاهها ناتوان ساخته است؛ لذا دانشگاهها برای انجام برنامهها و تحقق اهداف خود تلاش می کنند روشهای مختلفی برای تامین هزینه های خود به کار گیرند، بدون آن که از مسیر اصلی خود که تولید علم و دانش است، منحرف شوند. در این راستا، خصوصی سازی به عنوان یک سیاست گسترش آموزش عالی و نیز تحقق استقلال مالی دانشگاهها به حساب می آید که می تواند دارای آثار و نتایج مثبت و همچنین عواقب منفی باشد. در ایران نیز رشد آموزش عالی خصوصی در برنامه سوم توسعه مطرح و مورد پیگیری قرار گرفته است. پژوهش حاضر که تحت عنوان « خصوصی سازی در آموزش عالی و بررسی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی آن از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی شهر ارومیه» انجام شده است، کوششی در جهت شناسایی مهمترین آثار خصوصی سازی در آموزش عالی میباشد. بدین منظور پس از بررسی مباحث نظری، کوشش می شود تا به دو سوال اساسی پاسخ داده شود: نخست اینکه مهمترین آثار و تبعات اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی ناشی از خصوصی سازی در آموزش عالی کدامند؟ و دیگر اینکه چه راهکارهایی را میتوان برای غلبه بر این مشکلات به کار برد؟ یافته های این تحقیق به روش مطالعه اکتشافی متکی بر ابزار پرسشنامه (به صورت تعدای سوال بسته و یک سوال باز در انتهای پرسشنامه مربوط به اعضای هیئت علمی) حاصل شده است. به همین منظور پرسشنامهای مشتمل بر 25 گویه برای سنجش شاخص های مورد نظر پژوهش طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی و دانشجویان کاردانی و کارشناسی موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی شهر ارومیه میباشند که در ابتدا برای انتخاب تعدادی از موسسات آموزش عالی از روش نمونه گیری خوشهای و سپس از روش نمونه گیری طبقهای استفاده شد که در نهایت نمونه ما ازبین اساتید موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی بالغ بر 200 تن و از بین دانشجویان 400 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته های تحقیق در 25 پیامد و اثر خصوصی سازی آموزش عالی استخراج شد که در این میان مواردی چون افزایش نابرابریهای اجتماعی و به دنبال آن طبقاتی شدن آموزش و نابرابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی، تفوق انگیزههای سودجویانه در بخش خصوصی، تغییر در سلسله مراتب اجتماعی به نفع طبقات بالای جامعه، افت وضعیت علمی و کاهش پژوهشهای علمی را در پی خواهد داشت.
واژگان كلیدی: خصوصی سازی، آموزش عالی، دانشگاههای دولتی و غیر دولتی، ارومیه.
فهرست مطالب
مقدمه- 1
فصل اول:طرح تحقیق
بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت تحقیق 6
اهداف تحقیق- 7
سوالات تحقیق- 7
فرضیه تحقیق- 8
قلمرو زمانی تحقیق- 8
قلمرو مکانی تحقیق- 9
قلمرو موضوعی تحقیق- 9
تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش 9
تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 9
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه- 13
بخش اول:
مفهوم خصوصی سازی 14
دیدگاههای نظری خصوصی سازی 16
دلایل خصوصی سازی 19
اهداف خصوصی سازی 22
روشهای خصوصی سازی 23
خصوصی سازی در ایران 27
بخش دوم آموزش عالی و موانع و پیامدهای آن:
دانشگاه و فرآیند جهانی شدن 32
استقلال دانشگاهی و رابطه آن با خصوصی سازی 34
دانشگاه و توسعه فرهنگی و اجتماعی 35
دانشگاه و توسعه اقتصادی 38
خصوصی سازی در آموزش عالی 38
تعریف خصوصی سازی آموزش عالی و انواع آن 41
اهداف خصوصی در آموزش عالی 44
عواقب و پیامدهای خصوصی سازی در آموزش عالی 45
دلایل بنیادین برعلیه یا له خصوصی سازی در آموزش عالی 47
علل خصوصی سازی در آموزش عالی 48
بررسی تجربهی برخی کشورها در خصوصی سازی آموزش عالی 50
برزیل 52
ایالات متحده آمریکا 54
هند 55
اسکاتلند 56
اوکراین 57
بخش سوم: معرفی نظام آموزش عالی ایران
تاریخچهی تحولات آموزش عالی ایران 58
ارکان نظام آموزش عالی ایران 59
جریانهای متنوع در آموزش عالی ایران 60
استقلال دانشگاهی در ایران 65
شاخص ها و سیاستهای استقلال دانشگاه 67
مواد قانونی استقلال و خصوصی سازی آموزش عالی 68
خصوصی سازی آموزش عالی در ایران 71
تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع 72
خلاصهی فصل 79
فصل سوم: روش تحقیق:
مقدمه 81
روش تحقیق 81
جامعه آماری، حجم و روش نمونه گیری 83
روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 85
روش تجزیه و تحلیل داده ها 87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 89
یافته های پژوهش
تحلیل داده های جمعیت شناختی گروه اول (اساتید) 89
تحلیل داده های جمعیت شناختی گروه دوم (دانشجویان)
تحلیل نتایج پرسشنامه بر اساس آمار استنباطی با بهره گرفتن از آزمون فریدمن
تحلیل نتایج پرسشنامه بر اساس آمار استنباطی با بهره گرفتن از آزمون تی (t) 108
فصل پنجم (نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات):
مقدمه —– 122
خلاصهی تحقیق —– 122
بحث و نتیجه گیری- 123
یافته های جانبی تحقیق- 127
پیشنهادات و راهکارها 129
محدودیتهای تحقیق—– 132
پیشنهادات جهت تحقیقات آتی—– 133
منابع و ماخذ- 134
چکیده انگلیسی 153
پیوستها و ضمائم- 154
فهرست جداول و نمودارها
جدول (2-1) چارچوب اقتضایی تصمیم گیری برای خصوصی سازی- 23
جدول (2-2) اشکال خصوصی سازی 24
جدول (2-3) تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی به تفکیک دولتی و غیردولتی، گروه و دوره تحصیلی در سال تحصیلی 88 – 1387- 62
جدول (2-4) دانشجویان مراکز غیردولتی 63
جدول (2- 5) شاخص مالی بخش آموزش عالی در سالهای 1384 و 1387- 63
جدول (3-1) تعداد افراد جامعه و نمونه آماری پژوهش– 83
جد.ل (3-2) مولفههای بدست آمده برای طراحی پرسشنامه- 84
جد.ل (3-3) نحوه تقسیم بندی سوالات در پرسشنامه- 84
جدول (3-4) مقیاس اندازه گیری نمونه براساس طیف لیکرت– 85
جدول (3-5) ضریب آلفای کرونباخ- 86
جدول (4-1) توزیع فراوانی نمونه آماری بر اساس نوع دانشگاه پاسخگویان (اساتید) 90
جدول (4-2) توزیع فراوانی نمونه آماری به تفکیک جنسیت پاسخگویان (اساتید) 91
جدول (4-3) توزیع فروانی نمونه آماری بر اساس سطح تحصیلات پاسخگویان (اساتید) 92
جدول (4-4) توزیع فراوانی نمونه آماری براساس سابقه علمی پاسخگویان (اساتید) 93
—
—
—
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
—–
فهرست نمودارها
نمودار شماره (4-1) توزیع فراوانی نسبی نوع دانشگاه اساتید 91
نمودار شماره(4-2) توزیع فراوانی نسبی بر اساس جنسیت اساتید 92
نمودار شماره(4-3) توزیع فراوانی نسبی بر اساس سطح تحصیلات اساتید 93
نمودار شماره(4-4) توزیع فراوانی نسبی بر اساس سابقه علمی اساتید 94
نمودار شماره(4- 5) توزیع فراوانی نسبی بر اساس رتبهی علمی اساتید 95
نمودار شماره (4-6) توزیع فراوانی نسبی نوع دانشگاه دانشجویان 96
نمودار شماره(4-7) توزیع فراوانی نسبی به تفکیک جنسیت دانشجویان 97
نمودار شماره (4-8) توزیع فراوانی نسبی بر اساس مقطع تحصیلی دانشجویان 98
نمودار شماره (4-9) توزیع فراوانی نسبی نوع بر اسا رشته تحصیلی دانشجویان 99
فهرست اشکال
شکل شماره (2- 1) بازآفرینی ساختار و کارکرد دولت– 30
شکل شماره (2- 2) مدل ارتباط متقابل و همافزایی استقلال دانشگاهی
مقدمه
خصوصی سازی[1] شرکتهای دولتی اولین بار توسط انگلستان قبل از دهه 80 میلادی بنا نهاده شد. و سپس در کشورهای صنعتی و سپس توسعه یافته گسترش یافت (Magginson & Netter, 2001). بنابر تعریف ارائه شده از خصوصی سازی از نظر کی و تامپسون[2] واژهی خصوصی سازی به روشی اطلاق می شود که باعث تغییر رابطه بین دولت و بخش خصوصی شود، از جمله ضد ملی کردن یا فروش دارائیهای متعلق به دولت، مقرراتزدایی یا حذف ضوابط محدود کننده و معرفی رقابت در انحصارهای مطلق دولتی و پیمانکاری یا واگذاری تولید کالا و خدماتی که توسط دولت تامین و اداره میشوند به بخش خصوصی (متوسلی، 1373، ص 195). براساس تعریف بانک جهانی[3] خصوصی سازی عبارت است از: انتقال مالکیت یا کنترل بنگاههای اقتصادی از دولت به بخش خصوصی ( طباطبایی یزدی، 1385، ص 60). واژهی « خصوصی سازی» حاکی از تغییر در تعادل بین حکومت و بازار به نفع بازار و وسیلهای برای افزایش کارآیی (مالی و اجتماعی) عملیات یک موسسهی اقتصادی است؛ زیرا چنین به نظر میرسد که مکانیسم عرضه و تقاضای بازار در شرایط رقابتی باعث بکارگیری بیشتر عوامل تولید، افزایش کارآیی عوامل و در نتیجه تولید بیشتر و متنوعتر کالاها و خدمات و کاهش قیمتها خواهد گردید (Wikipedia). خصوصی سازی همچنین تدبیری است که می تواند از طرق مختلف بر تغییرات و دگرگونی سازمانها اثر گذارد (Zahra & Gutierez, 2006). دامنه این فعالیتها به طور قطع در طی 10 سال اخیر به شدت گسترش یافته و به صورت خرید شرکتهای دولتی توسط بخش عمومی در سطح ملی و بین المللی صورت میپذیرد (Prizzia.R, 2001, p: 450). و به طور معمول نتایجی را در دست یازیدن به راهکارهای جدید سازماندهی، تولید و تغذیهی عوامل محیطی موثر در خصوصی سازی ارائه می کند و در واقع به معنای تبدیل وضعیت از شیوه تولید کالا و خدمات در سطح عموم به تولید کالا و خدمات به منظور ایجاد برتری و مزیت است (Foster & Maouly, 2006). نتایج خصوصی سازی نیز در گزارشات اقتصادی، مالی و چشماندازهای استراتژیکی گزارش می شود و شامل تقلیل کسری بودجهی بخش دولتی، محدودیت (توقیف) مالیاتهای صنفی و تقویت بازار سرمایه، بهبود کارآیی فعالیتهای دولتی، واگذاری کنترل امور به بخش خصوصی و توسعه استراتژی شرکتهای سهامی میگردد (Cunha & Coooper, 2002).
مطالعات اخیر نشان میدهد که بیش از صد کشور با برنامه های خصوصی سازی منطبق شده اند (Awamleh, 2003). در جمهوری اسلامی ایران نیز این مسئله پس از پایان جنک تحمیلی مطرح و اولین محور قانونی آن در برنامهی پنج سالهی توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور به تصویب رسید. ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و نمود آن در برنامهی چهارم توسعه تاکیدی است بر ادامه سیاستهای اعمال محدودیت تصدیگری دولت. در تعریف مفهوم خصوصی سازی دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. در بسیاری از کشورها مشاهده شده که خصوصی سازی در عمل به یک فرآیند سیاسی تبدیل شده که کارگزاران و سیاستمداران با توجه به به شکل ظاهری خصوصی سازی قصد رسیدن به منافع و مقاصد خود را داشته اند و به محض رسیدن به اهداف مورد نظر، جهت استیلای بیشتر سلطهی خود، خلاف شعارهای قبلی عمل کرده و به تغییر ناصحیح از ارزشهای عقیدتی و ملی جامعه، اقتصاد دولتی و برنامه ریزی شدهای را به مردم تحمیل کرده اند (دبیرخانهی مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1383، ص 16). در ایران به علت عدم ثبات سیاسی و اقتصادی، رقابت دولت با بخش خصوصی و سازوکارهای سیاسی گروههای موثر بر اقتصاد کشور، هیچگاه مالکیت خصوصی آن هم از نوع پایدار و امن به وجود نیامده است (صفارزاده پاریزی، 1381 الف، ص 49)، بخش دانشگاهی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از صاحبنظران بر این عقیده هستند که امروزه در اکثر کشورها، افزایش تعداد دانشگاهها و جمعیت دانشجویی، دولتها را از تامین بودجه و امکانات لازم برای دانشگاهها ناتوان ساخته است؛ لذا دانشگاهها برای انجام برنامهها و تحقق اهداف خود تلاش مینمایند روشهای مختلفی را برای تامین هزینه های خود به کار گیرند.، بدون آن که از مسیر اصلی خود که تولید علم و دانش است منحرف شوند. در این راستا خصوصی سازی به عنوان یک سیاست گسترش آموزش عالی و نیز تحقق استقلال مالی دانشگاهها به حساب میآید. در ایران خصوصی سازی گسترده در اصل 44 قانون اساسی مطرح و سیاست توسعه آموزش عالی خصوصی در برنامهی سوم توسعه مورد توجه قرار گرفته است؛ اما همواره مباحث زیادی درمورد خصوصی سازی آموزش عالی و پیامدهای آن در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … در میان بوده است. این تحقیق در راستای بررسی آثار و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی خصوصی سازی در آموزش عالی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی سطح شهر ارومیه شکل کرفته و به دنبال پاسخگویی به این سوالات است که مهمترین آثار و تبعات خصوصی سازی آموزش عالی کدامند؟ و چه راهکارهایی جهت رفع یا کاهش آثار منفی ناشی از خصوصی سازی آموزش عالی وجود دارد؟
بیان مسئله
اولین اندیشه های اقتصاد تحت عنوان اقتصاد کلاسیک که توسط آدام اسمیت مطرح گردیده بود نقش بسیار کمی برای دولت در امور تصدی گری و خدمات دهی قائل بود. پس از جنگ جهانی اول و شکل گیری بحران رکود 1329 اندیشه دخالت دولت در اداره جامعه از بعد تصدی گری و خدماتدهی به رهبری کنیز مطرح گردید. او اعتقاد داشت دولت ارابه توسعه است. پس از بحران دهه 1970، دوباره اندیشه کاهش تصدی گری ها و خدمات دهی توسط دولت احیا گردید (Maxine, 2005, p51). بخش دولتی همواره موضوع انتقادات فراوانی چون ناکارامدی، تشریفات زائد اداری، عدم انعطاف پذیری، عملکرد و پاسخگویی ضعیف بوده است (Seddiquee, 2006). عملکرد نامطلوب بسیاری از شرکتها و دستگاههای دولتی و نارسائیهای ناشی از فعالیتهای شرکتهای مذکور در اقتصاد بسیاری از کشورها، موجب این برداشت گردیده که اصولا دولت بازرگان خوبی نیست. شرکتهای دولتی در انجام وظایفشان ضعیف عمل نموده و روند کل عملکرد آنها به گونه ای بوده است که به عنوان یکی از مشکلات اصلی در اقتصاد کلان اکثر کشورها مطرح بوده است. خصوصی سازی یکی از تدابیری است که دولتها در بسیاری از کشورهای جهان برای انجام اصلاحات در اقتصاد و
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 09:38:00 ب.ظ ]
|