پایان نامه : برنامه زمانبندی تولید پیشرفته چند دورهای با تقاضای احتمالی و محدودیت ظرفیت منابع تولیدی |
1-1 مقدمه……………..…………...…………………… 2
2-1 مفروضات ……………..………………………………..………. 3
3-1 هدف از اجرا…………………………….…………….. 3
4-1 توجیح ضرورت انجام طرح……………………….……… 4
5-1 روش پژوهش و روش های اجرایی آن…………………… 4
6-1 آرایش کلی تحقیق………………………………………… 5
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق………….…………………..…………………6
1-2 مقدمه……………………….………………………………………… 7
2-2 تعریف علم تحقیق در عملیات……………..………………………… 8
2-3 تعریف برنامه ریزی خطی….9 ..
2-4 زمان بندی………………………….10 ..
5-2 برنامه ریزی در محیط تولید……………………………………. 11
2 –5-1 کاربرد های برنامه ریزی تولید 12 …… ..
2–5-2 اقسام برنامه ریزی تولید 13
2–5-2-1برنامه ریزی بلند مدت13
2–5-2-2 برنامه ریزی میان مدت14
2–5-2-3- برنامه ریزی کوتاه مدت15
2–6 برنامه ریزی مواد مورد نیاز15
2–7 برنامه ریزی ظرفیت مورد نیاز16
2-8 تولید بهنگام16 …
2–9 برنامه ریزی تولید ادغامی17
2–9-1 اهداف برنامه ریزی تولید ادغامی18 ………………………
2–9-2 نقش برنامه ریزی ادغامی در زنجیره تامین20 ……………………..
2 –9–3 پاسخگویی به تغییرپذیری قابل پیش بینی در زنجیره تامین20 ……
2–9–4 برنامه ریزی ادغامی با بهره گرفتن از برنامه ریزی خطی24
2-9-5 استراتژی های برنامه ریزی تولید ادغامی برای ارضای تقاضا25 ……..
2-9-6 فرایند برنامه ریزی تولید ادغامی26. .
2-10 منطق فازی28 . .
2-11 ویژگی های مدل های تعیین اندازه اندازه انباشته31 . …..
2 -11-1 افق برنامه ریزی 31 .. …………………….
2 -11-2 راه اندازی 32 .. …………………………….
2 -11-3 سطح تولید 32 .. ………………………………. ..
2 -11-4 تعداد محصول نهایی 33 .. ….. ..
2 -11-5 تقاضا 34 .. ………………………………… ..
2 -11-6 ظرفیت 35 .. ……………….. ..
2 -11-7 کمبود 36 .. …………………. ..
2 -11-8 محدودیت موجودی 36 .. ………………….. ..
2 -11-9 انبار 37 .. ………………………….. ..
2 -11-10 زمان تحویل 37 .. ………… ..
2-12 مروری بر تحقیقات پیشین38……………………
فصل سوم: مدل پیشنهادی و الگوریتم حل آن……………………………………46
3-1 مقدمه 47 ……………………………………………………………
3-2 تعریف مسله 47 …………………………………..
3-3 مفروضات 49 ……………………………………………………………….
3-4 علایم 49 ………………………………………. .
3-5 مدل پیشنهادی 51 ………………………………….. .
3-6 الگوریتم حل 52 ……………………… .
فصل چهارم: محاسبات و تحلیل نتایج………………………………………..61
1-4 مقدمه62 ………………………………………. .
2-4 مثال عددی 62…………………………………………………………..
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………………77
1-5 مقدمه78 …………………………………………………………… .
2-5 خلاصه فصول78 ……………………………………………………
3-5 نتایج79 …………………………………………………………. .
4-5 ارائه پیشنهادات برای تحقیقات آتی 79 ………………………….
منابع و مراجع ………………………………………81
پیوست ……………………………………………………………………89
Abstract ……………………………….91
چکیده
برنامهریزی تولید در واقع تخصیص و تعیین ترتیب اولویتهای انجام كارها به صورت بهینه میباشد واضح است كه برای یک واحد تولیدی حداقل نمودن هزینه و افزایش بهرهوری اهمیت زیادی دارد بنابراین تنظیم فعالیتها در برنامه به منظور حداقل كردن هزینه و افزایش بهرهوری ضرورت دارد. در نظرگیری تقاضا به صورت متغیر تصادفی نتایج برنامه ریزی را به واقعیت نزدیک میكند. در حالتی كه مقدار تقاضا متغیر تصادفی باشد مسئله بسیار پیچیده می شود. در این تحقیق با ارائه یک مدل تعیین اندازه انباشته با ظرفیت محدود [1](CLSP) برای محیطهای احتمالی اندازه انباشته بهینه بدست می آید تا مجموع کل هزینهها بهینه گردد. محصول مورد نظر در طول افق زمانبندی متناهی و طی چند دوره تولید می شود که در پایان هر دوره مقداری از آن باید تولید و به مشتریان و بازار عرضه شود. با توجه به شرایط دنیای واقعی و عدم توانایی در تعیین میزان تقاضا به طور دقیق، میزان تقاضا بصورت احتمالی مورد بررسی قرار میگیرد و در هر دوره تقاضا مستقل از دوره های دیگر از یک توزیع احتمال پیروی می کنند. برای حل مدل تعیین اندازه انباشته بهینه با ظرفیت محدود از ترکیب دو الگوریتم حل pdla و کوتاهترین مسیر استفاده شده است که نتایج بدست آمده کارایی این ترکیب را برای حل مسله CLSP نشان میدهد.
واژگان کلیدی: برنامه ریزی تولید ، تقاضای احتمالی، مسئله اندازه انباشته با ظرفیت محدود
1-1- مقدمه
برنامهریزی تولید در واقع زمانبندی و تعیین ترتیب اولویتهای انجام كارها به صورت بهینه میباشد واضح است كه برای یک واحد تولیدی حداقل نمودن هزینه و افزایش بهرهوری اهمیت زیادی دارد بنابراین نوبتبندی در برنامه به منظور حداقل كردن هزینه و افزایش بهرهوری ضرورت دارد. بدلیل استفاده از بر نامهریزی تولید با تقاضای احتمالی در سیستمهای تولید مطابق سفارش مشتری و سیستمهای مونتاژ مطابق سفارش، اهمیت این نوع برنامه ریزی افزایش یافته است. در نظرگیری تقاضا به صورت متغیر تصادفی نتایج برنامه ریزی را به واقعیت نزدیک میكند. در حالتی كه مقدار تقاضا متغیر تصادفی باشد مسئله بسیار پیچیده می شود . داشتن یک برنامه زمانبندی تولید مناسب، تاثیر زیادی بر افزایش كارائی و دسترسی به اهداف سازمان دارد. مدل زمانبندی تولید در هر یک از سازمانهای تولیدی با توجه به اهداف و اولویتهای دسترسی به هر یک از آن ها متفاوت است. بنابراین برای تعیین مدل زمانبندی مناسب در سازمان ابتدا باید اهداف، اولویت و محدودیت منابع مورد بررسی قرار گیرد.
با توجه به آنکه در محیط واقعی با مسائل پویا و غیرقطعی مواجه هستیم. لذا ضرورت دارد در یک مدل ریاضی یکپارچه و با بهره گرفتن از مفاهیم احتمالی به تشریح مسله زمانبندی تولید بپردازیم.
این تحقیق برای دستیابی به یک مدل ریاضی زمانبندی تولید و ارائه یک الگوریتم حل و تلاش در بهبود جواب نهایی میباشد
1-2- مفروضات:
ورودی های مدل شامل ورودی ها با مقادیر قطعی و ورودی ها با مقادیر احتمالی میباشد در این مدل فرض خواهد شد تقاضا به صورت احتمالی بیان می شود و سایر پارامترهای مدل به صورت قطعی در نظر گرفته می شود.
در این مسئله افق برنامه ریزی در H دوره زمانی تشکیل شده است و تقاضا در هر دوره غیرمنفی و مستقل از دیگر دورهها و بصورت احتمالی با تابع چگالی مشخص میباشد. هزینه نگهداری ( ht ) و هزینه کمبود ( πt ) در پایان هر دوره محاسبه میشوند. در این مسئله نسبت هزینه کمبود به نگهداری را برابر P در نظر می گیریم.هزینه راه اندازی ( At ) در هر دوره تولیدی محاسبه می شود و هزینه راه اندازی در دورهای محاسبه می شود که انباشته در آن دوره وارد می شود.در دوره زمانبندی هیچ نوع تخفیفی وجود نخواهد داشت و همچنین قبل از دوره اول هیچ انباشتهای تولید نخواهد شد واولین انباشته تولیدی در دوره اول وارد سیستم می شود.
1-3- هدف از اجراء :
هدف، زمانبندی تولید تخصیص منابع محدود در طول زمان برای انجام گروهی از فعالیتها است. این تحقیق با هدف دستیابی به یک مدل ریاضی جهت برنامه ریزی محصول مورد نظر شروع شده است و در ادامه با بهره گرفتن از الگوریتمهای PDLA و کوتاهترین مسیر و با تطبیق دادن مدل با دنیای واقعی اقدام به حل آن میکنیم .
1- 4- توجیه ضرورت انجام طرح :
ضرورت برنامه ریزی بر كسی پوشیده نیست و بطور خاص موضوع برنامه ریزی در فرایند تولید گاه دارای چنان مزایایی است كه در صورت عدم وجود، سازمان های تولیدی را از مسیر سالم رشد و ادامه حیات در محیط رقابتی منحرف میسازد. در صورت پیادهسازی موفق یک سیستم مدیریت تولید جامع، شركتها میتوانند از مزایای زیر برخوردار گردند. پیادهسازی کامل و موفق سیستم های رایج مدیریت تولید و مواد از قبیل برنامهریزی احتیاجات مواد, تئوری محدودیتها، ،تولید درست به موقع در دنیای واقعی بدلیل فراگیری الزامات اجرایی آن در اغلب زیربخشهای سیستم تولیدی که منجر به پیچیدگی عملی آنها شده، در اغلب کشورهای در حال توسعه که دارای سیستمهای تولید نیمه سنتی میباشد، کاری زمانبر و طولانی مدت خواهد بود بر همین اساس با ارائه مدل ریاضی و تطبیق آن با دنیای واقعی سعی در بهبود تصمیمات مدیریتی در این زمینه داشتهایم.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 03:03:00 ب.ظ ]
|