" مقاله های علمی- دانشگاهی – ۱۳-۲- تحقیق در مقطع راهنمایی منطقه بوئین زهرا – 5 " |
“
نتایج کلی پژوهش
-
- تقریبا تمامی معلمین معتقدند که استفاده و کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی در ایجاد انگیزه یادگیری ،تمرکز و پیشرفت تحصیلی ضرورت دارد.
-
- تقریبا یک چهارم معلمین از آشنایی و مهارت کافی در استفاده از مواد و وسایل کمک آموزشی برخوردارند.
-
- قریب به اتفاق معلمین معتقدند که مطالب کتاب علوم تجربی را می توان ضمن تدریس با آزمایش همراه کرد.
-
- اکثر مدارس ناحیه یک اسلامشهر فاقد آزمایشگاه و تجهیزات مورد نیاز در این زمینه هستند.
-
- اکثر معلمین این ناحیه آزمایشهای کتاب را به دلیل نداشتن آزمایشگاه در کلاس درس انجام میدهند.
-
- در بیشتر مدارس این ناحیه آزمایشهای کتاب به وسیله معلم انجام می شود و دانش آموزان در انجام این فعالیت نقشی ندارند.
-
- بیش از نیمی از معلمان و متصدیان آزمایشگاه در ساخت وسایل آموزشی فعال هستند.
-
- تقریبا تمامی معلمان از مشارکت شاگردان در تهیه و ساخت وسایل آموزشی مناسب استفاده میکنند.
-
- اکثر معلمین این ناحیه دانش آموزان را به استفاده از مجلات رشد و کتب تکنولوژی آموزشی هدایت و ترغیب میکنند.
-
- همه معلمین معتقدند که برقراری کلاسهای ضمن خدمت در بالا بردن سطح آگاهی معلمین از نحوه استفاده و کاربرد وسایل کمک آموزشی مفید است.
-
- اکثر معلمین و متصدیان آزمایشگاه تجهیزات آزمایشگاه مرکزی را مؤثر و قابل استفاده می دانند ولی از این امکانات استفاده نمی کنند.
-
- تقریبا در نیمی از مدارس این ناحیه مجلات رشد و کتابهای تکنولوژی آموزشی وجود دارد.
-
- تقریبا تمامی مدیران علاقه مندی و پیگیری لازم برای تهیه و یا تعمیر وسایل آزمایشگاهی را دارند.
۱۳-۲- تحقیق در مقطع راهنمایی منطقه بوئین زهرا
- پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی در رشته علوم تجربی
موضوع : بررسی وضع موجود و مطلوب کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی در مقطع راهنمایی منطقه بوئین زهرا
استاد راهنما : آفای دکتر سید مجید محمودیان
محقق : عباسعلی قنبرلو
سال اجرا: شهریور ماه سال ۷۶
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان حکیم ابوالقاسم فردوسی
بیان مسئله : وضع موجود و مطلوب کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی در مقطع راهنمایی بوئین زهرا چقدر با یکدیگر فاصله دارند و دلایل این فاصله چیست ؟
هدف تحقیق : عمده ترین هدف این تحقیق شناسایی علل عدم کاربرد مواد آموزشی در مدارس راهنمایی بوئین زهرا و روستاهای تابعه میباشد.
اهمیت و ضرورت تحقیق : یکی از اساسی ترین مسائل آموزش و پرورش مسئله یادگیری دانش آموزان است زیرا بدون آن آموزش و پرورش بی معنی خواهد بود. مقصد نهایی همه دستگاه های آموزشی فراهم ساختن شرایط مساعدی است که به پیروی از برنامه های منظم و مؤثر امر یادگیری انجام پذیرد پس می توان گفت : یادگیری مهمترین قسمت فعالیت دستگاه های آموزشی است و بر هیچ کس پوشیده نیست که یادگیری بیشتر از راه دیدن و لمس کردن و در یک کلام از راه تکنولوژی آموزشی میسر است.
فرضیه های تحقیق :
-
- در صورت امکان دبیران از ابزار و مواد آموزشی کمک می گیرند.
-
- معلمان راهنمایی درحد متوسطی از تکنولوژی آموزشی موجود استفاده میکنند.
-
- معلمان راهنمایی بیشتر با کمبود امکانات آموزشی روبرو هستند.
-
- معلمان راهنمایی بیشتر با کمبود شدید ابزارهای دیداری و شنیداری روبرو هستند.
-
- مدارس این منطقه مجهز به آزمایشگاه و کارگاه مخصوص نیستند.
-
- بعضی از دبیران این منطقه مهارت استفاده از ابزار آموزشی را ندارند.
- اکثر دبیران از کمبود وقت برای کارهای عملی ناراضی هستند.
جامعه آماری : ۳۰۳ نفر از همکاران مقطع راهنمایی منطقه بوئین زهرا میباشند که ۱۰ نفر آن ها به صورت تصادفی انتخاب شدند و مورد سوال قرار گرفتند.
ابزار گرد آوری اطلاعات : در این تحقیق به دلیل گسترده بودن جامعه آماری از روش پرسشنامه استفاده شده است.
طرح مسئله : بدون شک ابزار و مواد آموزشی در دنیای امروز باید در رأس اولویتهای آموزشی مدارس و آموزش و پرورش هر کشور باشد، چرا که به عنوان مثال تا دانش آموز سلول واقعی را در زیر میکروسکوپ نبیند و سوختن آهن را در شرایطی که دمای آهن بالا و اکسیژن خالص در کنار آن قرار دارد نبیند و تا دانش آموزان با چشم نبینند پدیدههای فیزیکی و شیمیایی و یا اثرات آن پدیده ها را، دانش آموز هرگز به هدف آموزشی آموزش و پرورش نخواهد رسید و فقط مطالب درسی را حفظ خواهد کرد و کاملا درک نخواهد کرد به همین منظور وضع موجود تکنولوژی آموزشی باید بررسی شود و مشکلات رفع گردد.
نتایج پژوهش :
در مدارس مقطع راهنمایی شهرستان بوئین زهرا و روستاهای تابعه شرایط زیر از لحاظ کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی حاکم بود.
همکاران از حداقل ابزار و مواد کمک آموزشی استفاده میکنند و بر اهمیت ابزار آموزشی تا حدود زیادی پی برده اند اما علل ذیل مانع از انجام تمام و کمال فعالیت های آموزشی با بهره گرفتن از تکنولوژی آموزشی میشوند :
-
- بعضی از ابزار آموزشی در تمام مواد درسی کاربرد ندارند و لذا در همه موارد استفاده نمی شود.
-
- نبود امکانات کافی بزرگترین مشکل مدارس است.
-
- مدارس ما از امکانات سمعی بصری حداقلی هم برخودار نیست.
-
- کمبود وقت هم مشکلی قابل توجه در کاربرد تکنولوژی آموزشی است.
- مهارت نداشتن همکاران در استفاده از ابزار آموزشی هم مانع از کاربرد تکنولوژی آموزشی می شود.
۱۴-۲- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی منطقه آبیک
- پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته آموزش ابتدایی
موضوع : بررسی تاثیر استفاده معلمین ابتدایی منطقه آبیک از وسایل کمک آموزشی در تدریس درس علوم
استاد راهنما : علیرضا میرجد
محقق : علی پرند آور
سال تحصیلی ۷۷-۷۶
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان حکیم ابوالقاسم فردوسی
اهداف تحقیق :
-
- شناسایی وضعیت مدارس از لحاظ داشتن وسایل کمک آموزشی علوم.
-
- راه های ایجاد علاقه و انگیزه در معلمان جهت استفاده بهتر از وسایل کمک آموزشی در جهت تفهیم مطالب درسی .
-
- بررسی نگرش و میزان اعتقاد معلمان نسبت به ثمر بخشی و نقش مواد و وسایل کمک آموزشی در تدریس .
-
- بررسی نحوه تسلط و آگاهی آموزگاران در استفاده از وسایل کمک آموزشی در تدریس .
-
- راه های ایجاد تغییر و تحول در روش تدریس معلمان و تشویق آن ها به کاربرد وسایل کمک آموزشی .
-
- آگاهی از متناسب بودن حجم کتاب با زمان آموزش.
-
- عینیت بخشیدن به مطالب تئوری کتاب.
-
- ارائه راه حل های لازم در زمینه بهبود وضع وسایل کمک آموزشی در مدارس.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-22] [ 01:52:00 ق.ظ ]
|