پایان نامه : شبیه سازی عددی جریان متلاطم در اطراف گروه پایههای پل با نرمافزار Flow-3D |
عنوان ……………………………………….صفحه
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه. 2
1-2- ضرورت انجام تحقیق.. 3
1-3- هدف تحقیق.. 4
1-4- مروری بر مطالب سایر فصلها 4
فصل دوم: تئوری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین
2-1- مقدمه. 7
2-2- جریان در مجاری روباز 7
2-2-1- انواع جریان.. 8
2-2-2- توزیع تنش برشی و سرعت… 10
2-3- الگوی جریان در اطراف پایه پل: 13
2-4- مروری بر تحقیقات گذشته: 16
2-4-1- بررسی اثر غلظت رسوبات با بهره گرفتن از روش تکفازی.. 16
2-4-2- بررسی روشهای دوفازی در شرایط گوناگون.. 17
2-4-2-1- شرایط جریان اطراف پایه استوانهای در حضور چاله آبشستگی.. 17
2-4-2-2- مطالعه جریان برروی شکل و چینش انواع پایه و شمع. 20
عنوان ……………………………………………………صفحه
2-4-2-3- مطالعه برروی جریان در بالادست و پایین دست پایه استوانهای.. 25
2-5- ضعف مطالعات گذشته. 28
فصل سوم: مواد و روشها
3-1- مقدمه. 30
3-2- معادلات حاکم. 31
3-2-1- سیستمهای مختصات.. 31
3-2-2- روش VOF. 31
3-2-3- روش FAVOR.. 32
3-2-4- رفتار سیال در نزدیکی دیوار 33
3-2-5- معادله بقای جرم یا معادله پیوستگی.. 35
3-2-6- معادلات اندازه حرکت… 35
3-2-7- معادله حجم جریان.. 36
3-3- مدلهای حل تلاطم. 36
3-3-1- مدل های صفر معادله ای.. 37
3-3-2- مدلهای یک معادلهای.. 37
3-3-3- مدل . 38
. 39
40
. 41
. 43
.. 43
.. 43
. 45
. 51
. 53
عنوان ……………………………..صفحه
. 54
.. 58
.. 61
. 62
. 68
.. 75
.. 75
.. 76
.. 78
.. 78
. 83
.. 86
.. 88
فهرست منابع و مآخذ
چکیده به زبان انگلیسی
– مقدمه
احداث پایههای پل در رودخانهها اثراتی مهم و گاه مخرب به همراه دارد که از این میان میتوان به مواردی چون اعمال نیروی هیدرودینامیکی جریان بر پایه، وقوع آبشستگی موضعی حول پایه و افزایش سطح آب در بالادست پایه (فراآب) اشاره نمود (کریمینیا و صالحی نیشابوری، 1390). به برداشته شدن مواد کف بستر در اطراف پایهها آبشستگی پایه پل گویند. شتاب جریان ناشی از پایههای پل باعث ایجاد گردابهای نعل اسبی[1] و گردابهای دنباله[2] در اطراف پایهها میشود. گردابهای نعل اسبی که در پایین پایهها به وجود میآید اساسیترین نیروی مستقیم را که سبب فرسایش مواد بستر میگردد را ایجاد میکنند. قرارگیری پایههای پل در مسیر جریان باعث ایجاد ساختار افقی جریان میگردند (هافمن و ورهیج[3]، 1997). شکل و عمق آبشستگی موضعی اطراف پایههای پل در درجه اول به شکل هندسی پایه پل بستگی دارد. الگوی جریان و آبشستگی در اطراف پایه در شکل 1-1 نشان دادهشده است.
شکل 1-1- مکانیسم آبشستگی پایه پل (هربیچ[4]، 1984)
فرایند آبشستگی در اطراف پایه نسبتاً پیچیده است. این الگوی پیچیده جریان در چاله آبشستگی به تفصیل توسط افراد متعددی مورد بررسی قرار گرفته است که از آن جمله میتوان به هربیچ (1984)، درگاهی[5] (1987)، بریسرز ورادکیوی[6] (1991) اشاره کرد. جریانهای اصلی ایجاد کننده آبشستگی در اطراف پایه شامل جریان رو به پایین[7] در بالادست پایه، گردابهای نعل اسبی در پایین پایه، جریانهای غلتکی سطحی[8] در بالادست پایه و گردابهای دنباله در پایین دست پایه میباشد. جریان پایین رونده در نتیجه مانع شدن بدنه پایه در مقابل جریان میباشد که باعث کاهش سرعت جریان در بالادست پایه میشود. برخورد جریان پایین رونده به بستر مانند یک جت عمودی عمل میکند. برخورد جریان پایین رونده با جریان افقی لایه مرزی در نزدیکی کف، گردابهای نعل اسبی را در پایین پایه بوجود میآورد (ریچاردسون و پانچانگ[9]، 1998). بلافاصله در جلوی پایه شیاری ایجاد میگردد. دو جریان گردابهای نعل اسبی و دنباله مصالح بستر را از منطقه پایین پایه جابهجا میکنند. هرچند، با فاصله گرفتن از پایین دست پایه شدت گردابهای دنباله به سرعت کاهش مییابند (ریچاردسون و دیویس[10]، 2001). از این رو بلافاصله در پایین دست پایه مصالح بستر رسوب میکنند.
1-2- ضرورت انجام تحقیق
با توسعه مدلهای عددی در حال حاضر نرمافزارهای زیادی در زمینه دینامیک سیالات محاسباتی[11] (CFD) در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. مدلهای عددی براساس ابعاد واقعی عمل نموده و از شرایط خاص جهت تعیین سرعت جریان آشفته و آبشستگی بستر استفاده می نمایند. نرمافزار Flow-3D نرمافزاری چند جانبه و سازگار با شرایط پیچیده جریان در مدلسازی به صورت دو بعدی و سه بعدی است. این نرمافزار توانایی حل معادلات پیوستگی و اندازه حرکت یا معادلات ناویر استوکس را داراست بطوریکه میدان جریان را به صورت حجم کنترلهای مجزا در نظر میگیرد و از معادلات حاکم بر جریان سیال روی هر حجم کنترل انتگرال گرفته میشود.
روابط فراوانی برای تخمین عمق آبشستگی موضعی پایه پلها ارائه شده است. اغلب آنها از مطالعات آزمایشگاهی بدست آمدهاند و تعداد کمی از آنها نیز با بهره گرفتن از اطلاعات میدانی بازبینی شدهاند. امروزه، علم دینامیک سیالات محاسباتی مهندسین را قادر به بررسی هیدرودینامیک این پدیده نموده است. با توجه به محدودیتهای مطالعات آزمایشگاهی مانند زمان بر بودن، هزینه بالا و نیاز به امکانات آزمایشگاهی خاص خود و نیز لزوم انجام مطالعات بیشتر برای شناخت کاملتر این پدیده، نیاز به استفاده از روشهای عددی کارآمد و کم هزینه به روشنی احساس میشود، از این رو میتوان شبیهسازی عددی را گزینه مناسبی جهت بررسی خصوصیات مختلف جریان دانست؛ بنابراین در این مطالعه با
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 09:54:00 ب.ظ ]
|