" فایل های دانشگاهی| روش و ابزار گرداوری اطلاعات – 5 " |
“
۳- خودانگیختگی: این مؤلفه مربوط به تمرکز بر هیجانها برای دستیابی به اهداف باقدرت، اطمینان، توجه و خلاقیت میباشد. افراد خودانگیخته ارضا و سرکوب خواستهها را به تأخیر میاندازند و اغلب به تکمیل اعمال انتخابی میپردازند(گلمن، ۱۹۹۸؛ به نقل از باقرزاده و گلمکانی، ۱۳۸۴).
۴- تشخیص هیجانها در دیگران: همدلی اساس مهارتهای مردمی است. افراد همدل با سرنخهای ظرفیت اجتماعی و تعاملهایی که بیانگر نیازها و خواستههای دیگران باشد، مأنوس و آشنا هستند. گلمن(۱۹۹۵) معتقد است برای افزایش حس همدلی باید توانایی گوش دادن را در خود پرورش دهیم. زیرا هرچه افراد احساس مسئولیت بیشتری بکنند، تحمل بیشتری برای گوشش دادن به حرفهای دیگران خواهند گذاشت و در نتیجه درک بهتری از احساس طرف مقابل خواهند رسید.
۵- کنترل روابط: سه بخش نخست هوش هیجانی، مهارتهای مدیریتی هستند و مؤلفههای آخر یعنی همدلی و کنترل روابط به توانایی فرد در اداره و کنترل روابط با دیگران مربوط میشود. مهارت در این حیطه با توانایی مشترک در کنترل هیجان و تعامل سازگارانه با دیگران همراه است.
همان طور که مشاهده شد دو نظریه کلی در ارتباط با هوش هیجانی وجود دارد که به طور خلاصه به آن ها اشاره شد. در مطالعه ی حاضر هوش هیجانی به این دلیل مورد مطالعه قرار گرفت که تواناییهای اولیه ابراز و ارزیابی از هیجان و همچنین بهره برداری از هیجان را مورد سنجش قرار میدهد. پژوهش های زیادی در ارتباط با ارزیابی از هیجان و تشخیص جلوههای چهره در افراد ADHD انجام گرفته، اما بیشتر این پژوهشها مبتنی بر آزمایههای روانشناختی بودند و البته بیشتر این مطالعهها در کودکان انجام گرفته است . همچنین با مرور ادبیات پژوهشی به این موضوع پی برده می شود که پژوهشهای اندکی به بررسی نقش مؤلفه های هوش هیجانی در علائم ADHD پرداختهاند. به همین سبب پژوهش حاضر به بررسی نقش هوش هیجانی در علائم ADHD بزرگسال علاقهمند است.
نارسایی کنشهای اجرایی، نظم جویی شناختی هیجان، هوش هیجانی و علائم ADHD بزرگسال
در رابطه با ارتباط مؤلفه های کنشهای اجرایی، نظمجویی هیجانی و هوش هیجانی با علائم ADHD بزرگسال می توان از طریق دو نظریه به بحث پرداخت. نظریه اول مبتنی بر مدل بار کلی است که بر نقش کنشهای اجرایی تأکید می کند. بار کلی بر نقش عوامل شناختی در بروز علائم ADHD تأکید میکند و ادعا می کند که ابزارهای عصبروانشناختی نمی توانند به طور جامع و مانعی بیانگر کنشهای اجرایی باشند. پژوهشهای مختلف نیز نشان داده اند که آزمایه های روانشناختی که در محیط غیرطبیعی بر روی افراد ADHD برای سنجش کنشهای اجرایی به کار میرود در بهترین حالت دارای اندازه ی اثر کم تا متوسط برای جدا کردن افراد ADHD از افراد عادی هستند. به نظر او مشکلات مربوط به نظم جویی هیجان در افراد ADHD به مشکل اولیه در بازداری واکنشهای هیجانی که به وسیله رخدادها برانگیخته میشوند و همچنین خودنظمجویی وضعیت هیجانی بهطوریکه ازلحاظ اجتماعی برای رسیدن به اهداف بلندمدت متناسبتر باشد مرتبط است. به عبارت دیگر او مشکلات مربوط به نااستواری هیجانی، خلق تحریک پذیر، عدم تحمل ناکامی و دیگر مشکلات هیجانی را ثانوی بر نقص در کنشهای اجرایی میداند. به تبع به عقیده بار کلی اگر نقص در کنشهای اجرایی برطرف گردد، مشکلات مربوط به نظمجویی هیجان نیز برطرف میگردد. از سوی دیگر نظریاتی وجود دارند که بیشتر بر نقش هیجان و تشخیص و ارزیابی از هیجان به عنوان مشکل اساسی افراد ADHD که منجر به نارسایی نظمجویی هیجان می شود تأکید میکنند. مؤلفهی کفایت هیجانی میتواند تا حدودی به فهم نظریه دوم کمک کند. کفایت هیجانی شامل مهارت های ابراز هیجان، تشخیص و ارزیابی هیجانهای خود و دیگران و همچنین نظمجویی هیجان میباشد. بنا بر نظریه دوم مهارت های دخیل در کفایت هیجانی حالت سلسله مراتبی دارند و به نوعی دست یابی به یکی از آنها زمینه را برای دستیابی به مهارت دیگر فراهم میکند. افراد برای آن که بتوانند ارزیابی درستی از هیجان داشته باشند، ابتدا می بایست بتوانند قادر به فهم هیجانهای خود و دیگران بر اساس تفسیر جلوههای چهره ای و زبان بدن باشند. به همین ترتیب نظمجویی هیجان پیشرفتهترین مهارت در کفایت هیجانیمیباشد. به نوعی می توان گفت، کسی که دارای مهارت نظمجویی هیجان مناسب است حتما دارای مهارت ابراز هیجان و ارزیابی از هیجان مناسب نیز هست. در رابطه با ADHD نظریه پردازانی که بر نقش هیجان به عنوان مؤلفهی اولیه تأکید میکنند، نقص اولیه در تشخیص و ارزیابی از هیجان را علت نقص در نظمجویی هیجان می دانند و به نوعی نقص در نظمجویی هیجان ثانوی بر نارسایی در تشخیص و ارزیابی از هیجان است.
با وجود موارد مطرح شده و اهمیت خودنظمجویی هیجان در هر دو نظریه، هنوز فرایندهای دخیل در نظمجویی هیجان ناشناخته باقی مانده است. یکی از مهمترین فرایندها در خود نظمجویی هیجان، فرایندهای شناختی است. به عبارتی راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان فرایندهای شناختی هستند که افراد برای مدیریت اطلاعات هیجانآور و برانگیزاننده به کار می گیرند و بر جنبه شناختی مقابله تأکید دارند.
از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نارسایی کنشهای اجرایی، نظمجویی شناختی هیجان و هوش هیجانی در علائم ADHD بزرگسال انجام گرفت.
فصل سوم
روش پژوهش
در این فصل روش بهکاررفته در پژوهش حاضر توضیح داده شده، جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری مشخص گردیده و در ادامه ابزار جمع آوری داده ها و روش بررسی روایی و پایایی پژوهش مطرح میشود، و در پایان فصل به شیوه جمع آوری و تحلیل داده ها اشاره میگردد.
طرح پژوهش
با توجه به ماهیت و هدف پژوهش، روش توصیفی – همبستگی انتخاب گردید. پژوهش توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. این پژوهش از حیث روش همبستگی است. (سرمد و همکاران،۱۳۷۹). واژه همبستگی همچنین در بافت پژوهش همبستگی مطرح میشود و این پژوهش ها از پژوهش ها آزمایشی متمایز میشوند. پژوهش ها همبستگی شامل مطالعه روابط بالقوه بین متغیرهایی که به طور طبیعی رخدادهاند میباشند و این کار از طریق اندازهگیری متغیرها و تعیین رابطه آماری بین آن ها انجام میشود (پیسر[۲۲۳]، ۲۰۱۳).
جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان پسر و دختر دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی در سال ۹۳ تشکیل میدهند.
حجم نمونه و روش نمونهگیری
با توجه به طرح پژوهش همبستگی و تعداد متغیرهای پیشبین به توصیه فیلد (۲۰۰۹) برای هر متغیر پیشبین ۱۵ آزمودنی در نظر گرفت شد. همچنین با توجه به استفاده از روش رگرسیون گامبهگام به توصیه تاپاچنیک و فیدل (۲۰۱۳) حجم نمونه ی بیشتری از مقدار اولیه درنظر گرفته شد. در پژوهش حاضر حجم نمونه ۳۱۷ نفر تعیین گردید. با توجه به در اختیار نداشتن لیست دانشجویان، از روش نمونهگیری داوطلبانه استفاده گردید.
روش و ابزار گرداوری اطلاعات
برای گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر با توجه به سؤالات پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است.
مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان بار کلی (BAARS-IV)
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 07:28:00 ب.ظ ]
|