• تخصیص سهم بیشتری از اعتبار و بودجه کل کشور به آموزش و پرورش
  • تغییر ساختار آموزش و پرورش از متمرکز به غیر متمرکز
  • تشویق و مشارکت بخش خصوصی در زمینه ایجاد نگرش مدیریتی نوین مدیران در آموزش و پرورش
  • رفع تبعیض از حقوق معلمان در مقایسه با سایر مشاغل و کارکنان دولت
  • اختصاص وام هایی برای دایر کردن مدارس غیرانتفاعی، علمی و تقویتی با مشارکت معلمان

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

 

  • فراهم کردن زمینه تحصیل معلمان در رشته مورد نیاز جامعه
  • پرداخت حقوق و پاداشهای بیشتر جهت رفع تنگناهای مادی

 

بی توجهی به شأن و منزلت حرفه معلمی، منجر به واکنش هایی مانند حقارت، ضعف، درماندگی، دلسردی، یأس و ناامیدی معلمان و مدیران خواهد شد و رفتار جبرانی به دنبال دارد. بازتاب این روحیه تربیت نسلی درمانده و ناامید خواهد بود، بنابراین لزوم توجه به شأن و مقام معلمی ضرورت دارد و یکی از قدم های مؤثر در این راه گماشتن مدیران شایسته، مسئول، متعهد و با تجربه در رأس امور است. در این خصوص برخی راهبردهای عملی می تواند اقدامات زیر باشد:

    1. احترام و حرمت به معلمان و فرهنگیان براساس لیاقت، شایستگی و کفایت آنان
    2. ارضای تمایل به موفقیت، کفایت و شایستگی معلمان در محیط کار تغییر در انتخاب و گزینش معلمان و مدیران، انتخاب افراد لایق و با استعداد و توانا در کادر آموزشی و مدیریت
    3. ارزش گذاشتن به کفایت ها، آفرینندگی در محیط کار با حمایت های مادی و معنوی معلمان.
    4. ایجاد آرامش جسمانی، روانی و اعتقاد به این که کار عبادات است.
    5. ایجاد باورهای مثبت بین معلمان نسبت به توانائی های خود و امید به زندگی.
    6. زمینه سازگاری، احساس مسئولیت، استقلال فردی و اجتماعی
    7. برقراری و تحکیم روابط اجتماعی با هم.
    8. سازگاری، ایجاد انگیزش و موفقیت و رضایت شغلی.
    9. آموزش مدیران، معلمان، راهنمایان تعلیماتی، گروه های آموزشی در رابطه با مفاهیم، مهارتهای مدیریتی مدیران و نگرش مدیریتی مدیران، صلاحیت های مدیران
    10. مبنا قرار دادن رضایت شغلی کارکنان

  1. بکار گیری گسترده منابع علمی، بویژه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور جهت مقایسه تطبیقی و تدوین برنامه درسی مناسب با رویکرد مهارتهای مدیریتی و ویژگی شخصیتی مدیران
  2. بالا بردن سطح آگاهی والدین جهت نهادینه کردن فرهنگ بکار گیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات
  3. گسترش شبکه مخابراتی کشور و حمایت از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان نرم افزارهای آموزشی

۵-۷-۱-مبنی بر نتایج تحقیق
بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود:
نتایج تحقیق نشان می دهد که اکثر مدیران مورد بررسی دارای مهارت های مدیریتی در سطح بالایی هستند و این می تواند یکی از نقاط قوت مدیریت مدارس شهرستان تنگستان تلقی شود. با توجه به نقش حساس مدیران مدارس باید سعی شود به صورت مداوم مهارت های مدیران مدارس ارتقاء یابد و نیز مهارت های آن دسته از مدیرانی که دارای مهارت های مدیریتی کمتری هستند با برنامه ریزی های صحیح و اصولی ارتقاء یابد.
برگزاری دوره های آموزشی مهارت های مدیریتی (فنی، انسانی و ادراکی) برای کلیه مدیران جهت تعمیق اهداف تحقیق و بهبود و توسعه مهارت ها از طریق آموزش می تواند یک راهکار اساسی در تحقق این خواسته باشد.
جهت حفظ و پایدار ماندن این رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران در آموزش و پرورش به مسئولین مربوطه توصیه می شود مقدمات ایجاد رضایت شغلی در سازمان های آموزشی را فراهم نموده و به جو سازمانی مدارس توجه و عنایتی خاص داشته باشند. بنابراین مدیران بایستی در مورد نگرش های مدیریتی، رضایت شغلی و ویژگی شخصیتی اطلاعات و آموزش های لازم را اخذ نموده و نحوه اجرای آنها را در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار دهند.
برگزاری کارگاه آموزشی جهت آشنایی مدیران مدارس با مفاهیمی مانند مهارت های مدیریتی، رضایت شغلی و صلاحیت مدیران و نیز کسب دانش و مهارت لازم برای تشخیص و کنترل و تغییر اعضای سازمان مدرسه.
توجه داشتن به ادراک معلمان نسبت به مدیریت مدرسه که می تواند مدیران را در به وجود آوردن جوی که منجر به ادراک مثبت معلمان نسبت به مدرسه شود یاری دهد تا محیطی به وجود آید که حس همکاری و تعاون و مشارکت را در معلمان افزایش دهد .
متناسب کردن ساختار تشکیلات فعلی آموزش و پرورش زمینه آگاه سازی،آماده سازی روانی و تقویت باورهای درونی (نگرش مدیران) کلیه مخاطبان را برای پذیرش مشارکت در مدارس، محیا نمایند و نیز به دلیل فقدان استراتژی کلان، سیاست هایی مانند رضایت شغلی و جو سازمانی اثر بخش فاقد طرح جامع زمان بندی شده و مراحل اجرایی می باشند،
بررسی و تدوین طرح جامع برنامه و ایجاد محیط مناسب برای مدارس
مسئولین امر شرایط سازمان را به گونه آماده نمایند تا از این رهگذر رضایت شغلی در سازمان های
آموزشی و در بین مدیران بیشتر از قبل حاصل شده و جو حاکم بر مدارس در راستای حفظ و تأمین منافع
تبیین رابطه مهارت های مدیریتی مدیران با جو سازمانی مدارس و… سازمان باشد.
لازمه این کار نهادینه کردن رضایت شغلی، جو سازمانی و توجه به مؤلفه های آن ها در راستای تأکید بر مهارت های مورد نیاز مدیران می باشد. لذا پیشنهاد می شود که این پژوهش در ابعاد وسیع تر و در جاهای دیگری نیز انجام شود تا متغیرهای مداخله گر در این زمینه ها شناسایی شده
و به نتایج و علل واقعی تری دست یافت و نیز توصیه می شود که مسئولان، گروهی از کارشناسان و متخصصان امر را گرد آورده و کار گروهی را تشکیل دهند تا در این زمینه به صورت تخصصی مطالعه و پژوهش کنند.
۵-۷-۲-کاربردی
۱٫ پیشنهاد می شود که در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به میزان مهارت های ( فنی، ادراکی بویژه ارتباطی و انسانی)، صلاحیت های مدیران و نگرش مدیریتی مدیران و تجربیات مدیریتی آنان توجه شود، زیرا هرچه این مهارتها و تجربیات مدیرتی قوی تر باشد در جلب رضایت معلمان ، موفق تر خواهند بود.
۲٫ از آنجا که دراین تحقیق میزان مهارت های مدیران فقط از دید معلمان مورد بررسی قرار گرفته است، پیشنهاد می شود که به منظور دستیابی به تصویری دقیق تر از ، میزان تاثیر مهارت های مدیران در رضایت شغلی، در تحقیقات دیگر از دید خود مدیران و همچنین از دید سایر کارکنان مدرسه بررسی شود.
۳- برای تقویت مهارت های مدیریتی و ویژگی های شخصیتی به ویژه مدیران تازه کار دوره های ضمن خدمت و کلاسهای باز آموزی برگزار شود.
۴- یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که مهارتهای مدیریتی مدیران و صلاحیت های مدیران با رضایت است ، لذا پیشنهاد می شود در طراحی و اجرای دوره های بازآموزی با توجه به  نیازهای آموزشی مدیران و معاونان مدرسه این اولویت بندی مد نظر قرار گیرد .
۵- مدیران آموزشی باید زمینه ای فراهم سازند تا معلمان  بیشتر از طریق شورای دبیران و جلسه گروه های درسی در فرایند تصمیم سازی مدرسه مشارکت جویند تا به احساس تصمیم سازی و مسئولیت پذیری آنها در امور مدیریت افزایش یافته و با مدیر مدرسه صمیمی تر شوند .
۶- برای  افزایش رضایت شغلی دربین معلمان، مدیران آموزشی باید با واگذاری مستقیم مسؤولیت، مطابق با توانایی هر فرد، او را در تحقق این امر یاری کنند. البته مدیران آموزشی باید توجه کنند که انتظارات بیش از ظرفیت هر فرد، موجب دلسردی، عدم تعهد و کاهش وفاداری معلمان خواهد شد.
Bottom of Form
5-7-3- پیشنهادات برای مدیران
۱- از آنجا که مدرسه مکان و جایگاه رشد و نمو و بلوغ عقلی و فکری انسانهاست. از این رو بهتر است مدیران آموزشی فضای مناسبی را برای معلمان و سایر کارکنان فراهم کنند تا آنها بتوانند آزادی عمل و استقلال حرفهای بیشتری داشته، حمایت مدیران را از نزدیک احساس کرده، قدردانی از آنان بر اساس شایستگی و بدور از هر گونه تبعیض باشد.
– همانطور که از نتایج تحقیق مشخص شد بین ویژگی های مدیریتی مدیران و رضایت شغلی معلمان در واحدهای آموزش و پرورش رابطه معناداری و
جود دارد. لذا پیشنهاد میشود که مدیر به عنوان یک الگو و رهبر در سازمان روحیه انتقادپذیری و تحمل تعارض را در خود و کارکنان بالا برده و با بهره گرفتن از برنامه های انگیزشی و جوی پر از اعتماد زمینهای را فراهم کند تا معلمان بتوانند با مسئولیت پذیری بیشتر وظایف خود را انجام داده و در راستای اهداف آموزش و پرورش و نیازهای آن با جدیت تلاش کنند.
– با توجه به اهمیت سبک رهبری اخلاقی در سازمانهای آموزشی، و با توجه به اینکه آینده رهبری از آن رهبری اخلاقی است، لذا مدیرانی که سبک رهبری خود را بر این اساس منطبق می کنند و محور رفتارهای خود را اخلاق قرار میدهند احتمال موفقیت بیشتری را خواهند داشت.
– شناسایی روش های اثربخش آموزش، ترویج و پیادهسازی سبک مهارتهای مدیریتی و نگرش های نوین مدیریتی به مدیران و مبتنی بر فرهنگ اسلامی.
– مطالعه شیوه تقویت توانمندسازی کارکنان با دیگر متغیرهای سازمانی از جمله، ارتقای شغلی، نوع نگاه مدیران، سالم سازی روانی محیط کار، استفاده بهینه از سیستم پاداش و…
منابع و مآخذ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...