پایان نامه : بررسی عناصر قصه در مثنوی «جمشید و خورشید» سلمان ساوجی |
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و کلیات
مقدمه. 3
1-1 بیان مسأله. 4
1-2 سوالات تحقیق.. 5
1-3 فرضیههای تحقیق.. 5
1-4 اهمیت وضرورت تحقیق.. 6
1-5 پیشینه تحقیق.. 6
1-6 اهداف تحقیق.. 7
1-7 تعاریف واژههای کلیدی.. 7
1-8 حدود وقلمرو تحقیق.. 8
1-9. روش تحقیق.. 8
فصل دوم: بنیاد نظری
2-1 ادبیات داستانی.. 10
2-1-1 انواع ادبیات داستانی.. 11
2-1-1-1 داستان. 15
2-1-1-2 قصه. 17
2-1-2 تفاوت داستان كوتاه وقصه. 18
2-2 عناصرداستان.. 19
2-2-1 طرح (پیرنگ) 19
2-2-1-1 انواع طرح (پیرنگ) 20
2-2-1-1-1 پیرنگ بسته. 21
2-2-1-1-2 پیرنگ باز. 21
2-2-1-2 عناصرساختاری طرح (پیرنگ) 22
2-2-2 شخصیت.. 27
2-2-2-1 انواع روشهای شخصیت پردازی.. 29
2-2-2-2 انواع شخصیت از نظر تحولپذیری (ایستا / پویا) 30
2-2-2-3 انواع شخصیت از نظرمیزان کمال (ساده / جامع) 31
2-2-2-4 انواع شخصیت از نظرکاربرد. 33
2-2-3 گفتوگو. 35
2-2-3-1 انواع گفتوگو. 36
2-2-3-1-1 گفتوگوی دو طرفه. 36
2-2-3-1-2 گفتوگوی تک گویی (درونی) 36
2-2-4 لحن.. 38
2-2-4-1 انواع لحن گفتاری شخصیتها 40
2-2-5 زاویه دید (زاویه روایت) 40
2-2-5-1 انواع زاویه دید. 42
2-2-6 توصیف… 46
2-2-6-1 توصیف صحنه وصحنهپردازی.. 47
2-2-6-1-1 وظایف صحنه. 48
2-2-6-1-2 اجزای صحنه. 48
2-2-6-2 توصیف شخصیتها 49
2-3 عناصرقصه. 50
2-3-1 راوی.. 51
2-3-2 شخصیتها در قصهها 51
2-3-3 زمان و مکان در قصه. 52
2-4 ولادیمیر پراپ و عناصرخویشکاری.. 53
فصل سوم: شرح حال شاعر، آثار و سبک
3- شرح حال شاعر، آثاروسبک… 58
3-1 زندگینامه سلمان ساوجی.. 58
3-2 آثار. 63
3-3 سبک و اندیشه. 67
3-4 پیشروان و پیروان.. 69
فصل چهارم: بررسی و تحلیل مثنوی جمشید و خورشید
4 بررسی وتحلیل مثنوی «جمشیدوخورشید» 75
4-1 خلاصه اثر «جمشیدوخورشید». 75
4-2 بررسی عناصرداستان.. 84
4-2-1 طرح (پیرنگ) 84
4-2-1-1 عناصرساختاری طرح. 84
4-2-1-1-1 شروع و گره افکنی.. 84
4-2-1-1-2 بحران. 85
4-2-1-1-3 کشمکش و ناپایداری.. 85
4-2-1-1-4 گسترش… 88
4-2-1-1-5 تعلیق (هولوولا) 88
4-2-1-1-6 نقطه اوج. 89
4-2-1-1-7 گره گشایی.. 90
4-2-2 شخصیتپردازی.. 90
4-2-2-1 شخصیت از نظرماهیت (انسانی و غیرانسانی) 90
4-2-2-2 از نظر تحولپذیری (ایستا / پویا) 91
4-2-2-3 از نظرمیزان کمال شخصیت (ساده / جامع) 92
4-2-2-4 از نظرکاربرد. 93
4-2-2-5 از نظر نقش داستانی.. 93
4-2-2-5-1 شخصیت اصلی.. 93
4-2-2-5-2 شخصیت مخالف… 94
4-2-2-5-3شخصیت همراز. 95
4-2-2-5-4 شخصیت زمینه. 97
4-2-2-5-5 شخصیت مقابل. 98
4-2-3 گفتوگو. 98
4-2-3-1 گفتوگوی دوطرفه. 98
4-2-3-2 گفتوگوی تک گویی (درونی) 101
4-2-3-3 گفتوگوی تک گویی (نمایشی) 102
4-2-4 لحن.. 102
4-2-4-1 لحن گفتاری شخصیتها 103
4-2-5 زاویه دید. 107
4-2-6 توصیف… 107
4-2-6-1 توصیف صحنه پردازی.. 107
4-2-6-2 توصیف شخصیتپردازی.. 109
4-3 بررسی عناصر قصه. 112
4-3-1 شروع و پایان قصه. 112
4-3-2 شخصیتها در قصه. 113
4-3-3 زمان و مکان درقصه. 114
4-3-4 عوامل خرق عادت در قصه. 114
4-3-5 بررسی شخصیتها براساس نظریه پراپ.. 118
4-3-5-1 وضعیت آغازین (تعیین زمان ومکان) 118
4-3-5-2 ترکیب خانواده 119
4-3-5-3 رفاه و بهزیستی.. 120
4-3-5-4 قهرمان آینده 121
4-3-5-5 نهی و تحذیر. 121
4-3-5- 6نقض و شکستن نهی.. 122
4-3-5-7 نخستین پدیدار شدن شریر. 122
4-3-5-8 پرس و جو و خبرگیری.. 123
4-3-5-9 فریبهای شریر. 124
4-3-5-10 مصیبتمقدماتی.. 125
4-3-5-11 واکنش قهرمان. 125
4-3-5-12 شرارت.. 126
4-3-5-13 صورناپدیدشدن شریر. 126
4-3-5-14 لحظه ربطی.. 127
4-3-5-15 پدیدههایی که با قهرمان همراه است.. 128
4-3-5-16 هدف و مقصد قهرمان. 130
4-3-5-17 شیوه وارد شدن در قصه. 130
4-3-5-18 مقدمات برای انتقال عامل جادویی.. 130
4-3-5-19 تدارک.. 131
4-3-5-20 پدیدار شدن شاهزاده خانم در قصه. 132
4-3-5-21 پیروزیافتن بر شریر. 132
4-3-5-22. تغییرشکل. 132
4-3-5-23 عروسی.. 133
4-3-6 عناصریاریدهنده به شخصیتها درجهت خویشکاری آنها 134
4-4 خویشکاریبراساسنظریهپراپ.. 135
فصل پنجم: نتیجهگیری
5 نتیجهگیری.. 146
5-1 پیشنهاد. 146
فهرست منابع. 147
چکیده انگلیسی.. 153
چکیده
تاریخ داستاننویسی در ایران سابقه طولانی دارد. هنری که بسیار ارزشمند و بزرگ است و تأثیر اجتماعی چشمگیر و عمیقی به همراه دارد. ادبیات داستانی به آثار روایتی منثور که از ماهیت تخیلی برخوردار باشد و غالباً به قصه، داستان، رمان و انواع وابسته به آنها گفته میشود. داستان نقل وقایع است به ترتیب توالی زمان و قصه به هر داستان منقول چه شعر و چه نثر گفته میشود. در داستان ترتیب حوادث، واقعی و تاریخی یا ساختگی است اما عموماً بنیاد قصهها بر حوادث غیرواقعی و خارقالعاده گذاشته شده است. در این تحقیق سعی شد که در مثنوی «جمشید و خورشید» سلمان ساوجی از شعرای بزرگ، خاصه از قصیدهسرایان ممتاز ادب فارسی است عناصر قصه و داستان که هر دو در آن وجود دارد و شخصیتهای این اثر براساس خویشکاری پراپ مورد بررسی قرار گیرد و نتایج بررسیها در این اثر نشان داد، اثر مزبور از طرحی ساده و بدیع برخوردار است و از مهمترین عناصر قصه در این مثنوی حوادث خارقالعاده – ایستایی شخصیتها و سفرهای مخاطرهآمیز قهرمان در آن دیده میشود. داستان این مثنوی به طور دقیق در حیطهی یک نوع از انواع قصه نمیتوان قرار داد بلکه آمیختهای از قصه پریان و قصه عاشقانه است و از انواع شخصیتها براساس نظریه پراپ شخصیتهای جستجوگر(قهرمان) جستجو شونده – شریر و از انواع کارکردهای شخصیتها، کمبود شرارت، حل مسأله در این اثر قابل درک و شناسایی هستند.
کلید واژهها: داستان، قصه، سلمان ساوجی، مثنوی جمشید و خورشید، پراپ، خویشکاری
مقدمه
ادبیات به هر اثر ادبی شکوهمندی که در آن عامل تخیل دخیل باشد، گفته میشود و با جهان واقع ارتباط معناداری نیز دارد. به عبارتی به مجموعه تظاهرات هنری هر قوم که در قالب کلام ریخته شده باشد، ادبیات آن قوم یا ملّت به شمار میآید و رد واقع ادبیات هر قوم الزاماً به تار و پود گذشته و حال آن قوم وابسته است، به همین سبب تا حد زیادی به فرهنگی که آفرینندهی آن است، اختصاص دارد. بنابراین ادبیات منعکسکننده افکار، عقاید و مسائل قومی است که خالق آن است.
ادبیات داستانی شامل قصه، رمانس، رمان، داستان کوتاه و آثار وابسته به آنهاست. به آثاری که در آنها تأکید بر حوادث خارقالعاده بیشتر از تحول و پرورش آدمها و شخصیتهاست. به عبارتی بافتی ساده دارند و حوادث، علت و معلولی نیستند، قصه میگویند و داستان روایتی است منثور از بازآفرینی وقایعی درباره اشخاص بهگونهای که سبب انتظار و صمیمیت باشد و خصلت بارز آن این است که بتواند ما را وادار کند بخواهیم بدانیم بعد چه اتفاقی میافتد.
اما هر آنچه داستان را بازگو میکند یا نمایش میدهد روایت نام دارد و داستانها دربارهی حوادثی هستند که در تعریف برای مردم، حیوانات و هرچیز دیگری اتفاق افتادهاند یا اتفاق میافتند. روایت نه تنها در داستان و قصه بلکه در اسطوره، افسانه، حکایت اخلاقی، تراژدی، کمدی، حماسه، تاریخ، کتاب مصور، خبر، نقاشی و … حضور دارد.
ملک الشعرا خواجه جمالالدین سلمان بن خواجه علاءالدیم محمد ساوجی معروف به «سلمان ساوجی» از شعرای بزرگ، خاصه از قصیده سرایان ممتاز ادب فارسی است که یکی از مهمترین آثار او که در نوع روایتی قرار میگیرد مثنوی «جمشید و خورشید»او است.
عناصر داستان و قصه در این نثر بررسی شده و میزان نزدیکی این اثر به داستان و قصه سنجیده شده است و همچنین شخصیتهای این اثر براساس نظریه خویشکاری پراپ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
پراپ در کتاب قصههای پریان به توصیف قصهها براساس اجزای سازندهی آنها و روابط متقابل این اجزا پرداخته است. پراپ پس از تجزیه و تحلیل صد قصه از قصههای روسی به سی و یک خویشکاری دست یافته است. او معتقد است میتوان قصههای عامیانه و حتی رمانسها را نیز با این الگو تجزیه و تحلیل کرد.
و از قصه پریان پراپ تنها عناصر خویشکاری او را در این پژوهش مورد استفاده قرار دادیم.
تدوین این پایان نامه در 5 فصل، به شرح ذیل است:
فصل اول با عنوان کلیات تحقیق، فصل دوم که در آن مبانی نظری تحقیق شرح و توصیف شد. فصل سوم، شرح احوال و آثار سلمان ساوجی، سبک و اندیشهی او که بیش از همه در مورد مثنوی جمشید و خورشید مورد بررسی قرار میگیرد. فصل چهارم به بررسی عناصر قصه و داستان در مثنوی جمشید و خورشید سلمان ساوجی پرداخته شده است. فصل پنجم که نتیجهگیری، پیشنهاد و منابع را تشکیل میدهد.
متون اصلی تحقیق در این پایان نامه عبارتند از: کتاب کلیات سلمان ساوجی براساس نظریه «ریخت شناسی قصههای پریان» از ولادیمیر پراپ بررسی شده است.
1-1. بیان مسأله
ملک الشعرا خواجه جمال الدین سلمان بن خواجه علاء الدین محمد ساوجی معروف به «سلمان ساوجی» از شعرای بزرگ، خاصه از قصیدهسرایان ممتاز ادب فارسی است که ولادت وی در اوایل قرن هشتم در حدود سال (709 ه) در شهر ساوه اتفاق افتاده است. کلیات دیوان، فراقنامه، قصیده بدیعالاسرار و مثنوی جمشید و خورشید از آثار او میباشد. سلمان در مثنوی گویی نیز چیره و تواناست و شاهد بر این مدعا دو اثر وی در این زمینه یعنی «فراقنامه» و «جمشید و خورشید» است. وی در مثنوی گویا میخواسته طرحی نو دراندازد و در مثنوی «جمشید و خورشید» با وارد کردن قالبهای غزل و قطعه و رباعی و دو بیتی در ضمن و لابهلای این مثنوی تا حدودی به هدف خود دست یافته است. سلمان این مثنوی را در جمادی الثانی سال (763 ه) به نام اویس ایلکانی (757 -776 ه) ساخته است؛ چنانکه خود شاعر در پایان داستان بدین امر اشاره میکند و میگوید:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 02:50:00 ب.ظ ]
|