پایان نامه:بررسی مولفههای دینی در الگوی فیلم انیمیشن نوجوانان با تأکید بر نقد دو اثر مهم پویانمایی هالیوود |
امیدوارم این تحقیقات برای افرادی که در آینده علاقمندند در این حیطه تحقیق کنند مفید و راهگشا باشد.
1-2. ضرورت و اهمیت تحقیق
از نظر روانشناسان، دوران نوجوانی دورانی است که در آن بحران هویت بر سازمان روانی فرد چیره میشود و فردِ تشنة هویت را به جستجو و ارزشیابی گوناگون و گاه متضاد هدایت میکند، تا در پایان این دورة بحرانی احساسی از هویت را برای او به ارمغان آورد. متأسفانه رسانههای بیگانه با علم به این واقعیت تمام تلاش خود را میکنند با معرفی مکرّر الگوهای مورد نظر خویش، نوجوانان را به سمت اهداف خود سوق داده، شخصیت آنها را مطابق آنچه منفعتشان ایجاب میکند، مستحکم سازند.
با توجه به لزوم تربیت صحیح دینی نوجوانان، لازم است رسانة دینی تمهیداتی جهت مقابله با این هجوم بیندیشد و با معرفی الگوهایی دینی به نوجوانان و بالا بردن سطح شناختی و اقناع احساساتشان، آنها را به روشنایی حقیقت نزدیکتر سازد.
نکتة ظریفی که این تحقیق تأکید بر آن دارد، اینستکه اغلب در تعریف مختصات الگوی دینی فیلمها، ذهنها به این سو گرایش دارد که تنها به ذکر مختصات یک انسان کامل از نظر دین بپردازند و به این ترتیب شرایط خاص فیلم در نظر گرفته نمیشود.
باید متوجه بود، الگوی فیلم همواره برای مخاطب خاصی تدارک دیده میشود و وظیفهاش در درجة اول تأثیرگذاری بر همان مخاطب است. پس برای آنکه مخاطب با این الگو احساس نزدیکی کند، میتوان با برقراری شباهت هر چه بیشتری میان مخاطب و الگو، از جمله ایجاد نقصها، نیازها و حتی بعضاً اشتباهاتی که زیاد توسط مخاطب روی میدهند، باعث انس گرفتن مخاطب به این الگو شد، در حالیکه هیچگاه کارشناسان دینی در تعیین یک مصداق کامل دینی (خارج از فیلم)، قائل نبودهاند که این مصداق میتواند نقص یا اشتباهی داشته باشد.
با غفلت از این تفاوت، مشاهده میشود که الگوهای رسانة دینی به مانند الگوهای غرب قدرت علاقهمند ساختن مخاطب را به خود ندارند و کمکم این
پنداره در ذهن بعضی هنرمندان در حال شکلگیری است که هیچگاه نمیتوان جذابیت الگوهای دینی را نسبت به الگوهای غربی برتری داد. نباید اجازه داد، محبوبیت یک الگوی فیلمِ دینی کمتر از الگوهای دیگر فیلمها باشد و همیشه میبایست به خود یادآوری کنیم، اغلب نوجوانان، آگاه یا ناخودآگاه از الگویی تقلید خواهند کرد که برایشان جاذبة بیشتری داشته باشد. با این اوصاف، آیا لازم نیست حداقل با بهرهگیری محتاطانه از تجربیات الگوهای موفق هالیوود، الگوهایی دینی را خلق کرد که توانایی جذب و علاقهمندسازی و اثرگذاری حداکثری دینی بر مخاطب خود را داشته باشند؛ مخصوصاً وقتی مخاطب نوجوان باشد، که هویت او در حال شکلگیری است و به آسانی هدف رسانههای بیگانه قرار میگیرد.
1-3. اهداف تحقیق
هدف اصلی: تبیین چگونگی رسیدن به مؤلفههای الگوی دینی در فیلم انیمیشن نوجوان، با بررسی فیلمهای انیمیشن هالیوود
اهداف فرعی:
- تبیین چگونگی استحکام بخشیدن به هویت دینی نوجوانان، توسط الگوهای فیلم انیمیشن
- تبیین چگونگی جذب مخاطب نوجوان به هویت مورد نظر، در فیلمهای انیمیشن هالیوود
1-4. سوالات تحقیق
سوال اصلی: چگونه میتوان با بررسی فیلمهای انیمیشن هالیوود، به مؤلفههای الگوی دینی در فیلم انیمیشن نوجوان، دست یافت؟
سوالات فرعی:
- از آنجا که هویتیابی وظیفة اصلی دوران نوجوانی است و الگوهای انیمیشن منبع مهمی در ارائة پاسخهای هویتی به نوجوانان میباشند، چگونه میتوان هویت دینیِ نوجوانان را توسط الگوهای فیلم انیمیشن مستحکم ساخت؟
- در آثار فیلم انیمیشن هالیوود، با الگوهایشان به چه روشهایی، مخاطب نوجوان را به هویت مورد نظر خود جذب میکنند و چگونه میتوان از تجربیات الگوهای موفق هالیوود در یک الگوی دینی بهره گرفته تا اثر مطلوب دینی بر مخاطب نوجوان داشته و هویت دینی را به او انتقال داد؟
1-5. فرضیه
با توجه به اینکه موضوع پژوهش پیش رو اکتشافی است، قاعدتاً از فرضیه نیز بینیاز است. چرا که فرضیه برای اثبات یا رد کردن گزاره مورد نظر است، حال آنکه ما در این پژوهش گزارهای را نفی یا اثبات نمیکنیم، بلکه موضوعی را اکتشاف میکنیم.
1-6. تعریف مفاهیم اساسی
1-6-1. مؤلفه
منظور از مؤلفه صرفاً افعال و عقاید ظاهری نیست، چرا که چنین چیزهایی از قبل توسط بسیاری از کارشناسان دینی تعریف شدهاند. در این تحقیق منظور از مؤلفه، نشانه است و هدف نهایی این است که بدانیم در کنار نشانههای آشکار
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 05:55:00 ب.ظ ]
|