پایان نامه:پیشنهاد الگوی آرایش رسانهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای نوین رسانهای جهان |
چکیده:
«آرایش رسانهای کارآمد» الزام اصلی مأموریت صداوسیماست که «مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» میباشد، لذا ضرورتاً باید الگویی برای تنظیم آرایش رسانهای تدوین گردد تا با برتافتن آن الگو، صداوسیما مأموریت خود را محقق و در مواجهه با امپریالیسم رسانهای دشمن، بر تهدیدات آن نیز فایق آید. بر این اساس پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که، الگوی آرایش رسانهای صداوسیمای جمهوری اسلامی، چگونه باید باشد؟ که در کنار این مسئله، به بررسی شرایط نوین فضای رسانهای جهان برای انطباق با شرایط جدید و همچنین، آشنایی با حوزه ها و جوانب آرایش رسانهای نیز میپردازد. برای پاسخ به این پرسش، تحقیق حاضر بهصورت کیفی انجام شد و گردآوری دادهها نیز به روش مصاحبه عمیق با 15 کارشناسان خبره از اساتید علوم ارتباطات و مدیریت رسانه، سینما، علوم نظامی، علوم سیاسی و دانش مدیریت استراتژیک انجام گرفت که پس از استخراج و کدگذاری دادهها بهصورت گامبهگام و مرحلهبهمرحله از مصاحبهها، به کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مقولهبندی پرداخته شد. با به اشباع رسیدن مقولات و اتصال و پیوند مقولات اصلی، طرح نظری بزرگتری شکل گرفت و یافتهها بهآرامی شکل نظریه بر خود پذیرفت. از این طریق تدوین الگوی موردنظر مورد مداقه قرار گرفت.
طراحی الگوی موردنظر که بهصورت ترکیبی بر مبنای طرحریزی در دانش مدیریت استراتژیک و برنامهریزی در مدیریت عمومی شکل گرفته، پس از تعریف و تبیین مفهوم «آرایش رسانهای» به الگوی گامبهگام برای طراحی آرایش رسانهای رسید که شامل 14 گام اصلی است که شامل موارد زیر میباشد: پیشگام. تنظیم عقبه آرایش رسانهای 1.تعیین رویکردهای طراحی 2. تفکیک پارادایم 3. تنظیم اصول و قواعد طراحی آرایش 4. تعیین نوع آرایش رسانهای آفندی، تهاجمی، متقارن و نامتقارن، 5. شناخت وضع موجود و استعداد نیروی خودی و غیر 6. ترسیم وضع مطلوب و برآورد وضعیت از فضای نوین رسانهای 7. تعیین حوزه نفوذ و کانون تمرکز تمدنی و اولویتها و نیازسنجی جامعه و نظام 8. تنظیم حوزههای آرایش رسانهای و قالبها و گونههای رسانهای 9. سازماندهی، نهادسازی و تنظیم زنجیره تأمین 10. تبیین اهداف، مأموریت و چشمانداز کل و جزء 11. تأمین منابع انسانی و امکانات 12. هدایت و رهبری 13. انتشار کیفی و کمی پیام 14. نظارت و ارزیابی، آسیبشناسی مجدد، بازطراحی و بهروزرسانی.
کلیدواژهها:
آرایش رسانهای، رقابت در سپهر رسانهای، قدرت نرم، دیپلماسی عمومی، مدیریت استراتژیک رسانه، صداوسیما، ادغام رسانهای، همگرایی رسانهای، آرایش رسانهای متقارن و نامتقارن
فهرست
فصل اول: کلیات.. 1
- مقدمه 2
2-1. بیان مسئله. 2
3-1. ضرورت و اهمیت تحقیق: 4
4-1. اهداف تحقیق.. 6
5-1. سؤالات تحقیق.. 6
6-1. فرضیهها 7
7-1. تعریف مفاهیم. 7
فصل دوم: مبانی نظری.. 12
1-2 مقدمه. 13
2-2 بررسی تحقیقات پیشین.. 13
1-2-2 تحقیقات داخلی.. 13
1-2-2 تحقیقات خارجی.. 18
3-2 نظریات مربوط به تحقیق.. 21
1-3-2 مدیریت استراتژیک، مدیریت عمومی و مدیریت رسانه. 22
1-1-3-2 رویکردهای مدیریت رسانه. 23
2-1-3-2 ضرورت توجه توأمان به سه منظر و گفتمان حاکم بر مدیریت استراتژیک رسانه. 24
2-3-2 جنگ نرم. 25
1-2-3-2 جنگ نرم در فضای سایبر. 27
3-3-2 رقابت و یا جنگ رسانهای، در سپهر رسانهای جهان. 29
4-3-2 دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک… 32
5-3-2 دیپلماسی رسانهای.. 38
1-5-3-2 تبدیل اطلاعات سری به اطلاعات آشكار. 39
2-5-3-2 رسانهها؛ نهادهای خصوصی دیپلماتیك… 40
3-5-3-2 دیپلماسی رسانهای؛ عرصه دیپلماسی افكار عمومی.. 41
4-5-3-2 رسانهها؛ حلقه اتصال دولتها به افكار عمومی جهانی.. 42
6-3-2 رسانه پدیدهای انسانواره 43
7-3-2 فضای نوین رسانهای جهان. 48
1-7-3-2 سیر تطور رسانه و مخاطب و جامعه. 49
2-7-3-2 جامعه اطلاعاتی : 64
3-7-3-2 جامعه دانشی.. 71
4-7-3-2 جامعه مجازی.. 74
5-7-3-2 جامعه الحاقی.. 82
6-7-3-2 جمعبندی بخش «فضای نوین رسانهای جهان» 87
فصل سوم: روش تحقیق.. 88
1-3. مقدمه. 89
2-3. شیوه تحقیق.. 89
3-3. روش گردآوری اطلاعات.. 91
1-3-3 مطالعات اسنادی و کتابخانهای.. 91
2-3-3 مصاحبه عمیق. 92
3-3-3 روش گراندد تئوری.. 93
4-3. جامعه آماری یا جامعه مورد بررسی.. 96
5-3. روش نمونهگیری و محاسبه حجم نمونه. 97
6-3. روش تجزیهوتحلیل اطلاعات.. 98
7-3. اعتبار و پایایی تحقیق.. 102
فصل چهارم: یافتههای تحقیق.. 104
1-4. مقدمه. 105
2-4. ابعاد آرایش رسانهای.. 105
3-4. مفهوم، معنا و تعریف آرایش رسانهای.. 108
4-4. پیشنیاز آرایش رسانهای.. 112
5-4. برنامهریزی در آرایش رسانهای.. 114
1-5-4. تعیین رویکردهای طراحی در برنامهریزی.. 115
2-5-4 تبیین وضع موجود در برنامهریزی.. 118
3-5-4 ترسیم وضع مطلوب و شناخت آینده و فضای نوین رسانهای جهان در برنامهریزی.. 128
4-5-4 . طراحی آرایش رسانهای در برنامهریزی.. 135
1-4-5-4. طراحی آرایش رسانهای در برنامهریزی- گام اول، تنظیم اصول و قواعد طراحی آرایش… 135
2-4-5-4 طراحی آرایش رسانهای در برنامهریزی- گام دوم، تعیین نوع آرایش رسانهای.. 147
3-4-5-4 طراحی آرایش رسانهای در برنامهریزی- گام سوم، تفکیک پارادایم. 149
4-4-5-4 طراحی آرایش رسانهای در برنامهریزی- گام چهارم، تعیین حوزه نفوذ تمدنی.. 151
5-4-5-4 طراحی آرایش رسانهای در برنامهریزی- گام پنجم، نیازسنجی.. 152
6-4-5-4 طراحی آرایش رسانهای در برنامهریزی- گام ششم، تنظیم حوزههای آرایش رسانهای.. 153
7-4-5-4 طراحی آرایش رسانهای در برنامهریزی- گام هفتم، تبیین اهداف، مأموریت و چشمانداز و انتشار 156
6-4. سازماندهی در آرایش رسانهای.. 160
7-4. منابع انسانی و تأمین امکانات در آرایش رسانهای.. 163
8-4. هدایت و رهبری در آرایش رسانهای.. 166
9-4. نظارت و کنترل در آرایش رسانهای.. 167
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری.. 170
1-5. مقدمه. 171
2-5. خلاصه تحقیق.. 171
3-5. خلاصه یافتهها 172
4-5. نتیجهگیری.. 178
5-5 محدودیتهای تحقیق.. 183
6-5. پیشنهادهای برخاسته از تحقیق.. 183
7-5. پیشنهادهایی به سایر محققین.. 185
پیوست ۱: متن مصاحبهها 186
مصاحبههای عمیق و کدگذاریهای باز مصاحبهها 187
فهرست منابع و مآخذ. 244
فهرست تصاویر، نمودارها و جداول:
تصویر ۱-2 محدودههای اطلاعات.. 28
تصویر ۲-۲ ارتباطات استراتژیک از منظر بنیاد رند. 36
تصویر 3-2 سیر تطور جامعه. 49
تصویر 4-2 سیر تطور جامعه. 49
تصویر 5-2 سیر تطور وب.. 51
تصویر 6-2 سیر تطور وب.. 53
تصویر 7-2 دروازه ادغام. 54
تصویر 8-2 چشمانداز بسط وب.. 55
تصویر 9- 2 چشمانداز بسط وب.. 56
تصویر 10-2 آینده سرگرمی.. 58
تصویر 11-2 آینده سرگرمی.. 60
تصویر 12-2 نقشه ترند یونیورس 2012. 63
تصویر 13-2 بستر مفهومی جامعه اطلاعاتی.. 66
تصویر 14-2 دامنه شهر الکترونیک… 69
تصویر 15-2 ارکان شهر الکترونیک… 70
تصویر 16-2 ریشهیابی شهر الکترونیک… 71
تصویر 17-2 سیر تطور جامعه. 72
جدول 1-3 فهرست مصاحبههای عمیق.. 93
تصویر 2-3 جمع آوری و تحلیل دادهها به صورت زیگزاگ.. 97
جدول 3-3 نمونهای از کدگذاری.. 101
تصویر 4-3 نمونهای از یک ایدئوگرام مصاحبه عمیق.. 102
تصویر 1-4 چارچوبهای آرایش رسانهای.. 106
تصویر 2-4 الگوی مدیریت عمومی رسانه. 107
تصویر 3-4 عقبه آرایش رسانهای.. 114
تصویر 4-4 برنامهریزی در آرایش رسانهای.. 115
تصویر 5-4 برنامهریزی- رویکردهای طراحی.. 117
تصویر 6-4 برنامهریزی- شناخت وضع موجود. 118
تصویر 7-4 برنامه ریزی- شناخت وضع موجود- شناخت توان رسانهای.. 121
تصویر 8-4 برنامه ریزی- شناخت وضع موجود- شناخت سازمان و برنامه. 122
تصویر 9-4 برنامه ریزی- شناخت وضع موجود- ضعفشناسی- آسیبشناسی.. 123
تصویر 10-4 برنامه ریزی- شناخت وضع موجود- ضعفشناسی- شناخت مخاطبان رسانههای خودی.. 126
تصویر 11-4 برنامه ریزی- شناخت وضع موجود. 127
تصویر 12-4 برنامه ریزی- ترسیم وضع مطلوب و فضای نوین رسانهای جهان. 131
تصویر 13-4 برنامه ریزی- ترسیم وضع مطلوب و فضای نوین رسانهای جهان. 134
تصویر 14-4 برنامه ریزی.. 135
تصویر 15-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- تنظیم اصول و قواعد طراحی.. 135
تصویر 16-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- تنظیم اصول و قواعد طراحی- رسانه. 138
تصویر 17-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- تنظیم اصول و قواعد طراحی- مدیریت.. 139
تصویر 18-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- تنظیم اصول و قواعد طراحی- پیام. 144
تصویر 19-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- تنظیم اصول و قواعد طراحی- مخاطب.. 147
تصویر 20-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- نوع آرایش… 149
تصویر 21-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- تفکیک پارادایم. 150
تصویر 22-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- تعیین حوزه تمدنی.. 151
تصویر 23-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- نیازسنجی.. 152
تصویر 24-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- حوزههای آرایش رسانهای.. 156
تصویر 25-4 برنامهریزی- طراحی آرایش رسانهای- اهداف و مأموریت و چشمانداز 159
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 05:58:00 ب.ظ ]
|