، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری می باشد. جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق تعیین می شوند. هر یک از این روش ها برای پاسخگویی به یک نوع مسأله متفاوت هستند. دانستن روش های گوناگون و رویه های ذیربط برای محقق و استفاده کنندگان تحقیق اهمیت دارد (خاکی، ۱۳۸۲، ص ۲۰۸).
دستیابی به هدف های تحقیق میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش شناسیِ[۴۰۵] درست صورت پذیرد. روش شناسی به مجموعه ای به هم پیوسته از قواعد، اصول، و شیوه های معمول در یک رشته از دانش اطلاق می شود(همان منبع،ص۱۹۳).
در فصل سوم که روش (متدولوژی) اجرای پژوهش نامیده می شود، باید جریان چگونگی انجام تحقیق تشریح شود. روش باید طوری تشریح شود که حاوی کلیه جزئیات کار باشد تا اگر فردی مایل باشد تحقیق را مجدداً به مورد اجرا گذارد، به خوبی موفق شود. برای سهولت می توان روش مورد استفاده در پژوهش را به بخشهای کوچکتری تقسیم کرد، مثل چگونگی نمونه گیری و گزینش آزمودنیها، شیوه جمع آوری اطلاعات، وسایل مورد استفاده در پژوهش. روش تحقیق در واقع دستورالعمل اجرای تحقیق می باشد (داعی، ۱۳۶۶، ص ۶۴ ).از این رهگذر در فصل جاری به تشریح مسائلی چون روش انجام تحقیق، تعریف جامعه آماری تحقیق، نحوه تعیین گروه نمونه آماری، نحوه تهیه ابزار اندازه گیری پژوهش و شواهد مربوط به روایی و اعتبار ابزار طرح پژوهش و روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود.
روش انجام تحقیق
با توجه به اینکه تحقیق حاضر در صدد شناسایی عوامل آسیب زا در برنامه آموزش مهارتهای زندگی دوره متوسطه نظری و اولویت بندی اهمیت عناصر تشکیل دهنده این برنامه از منظر متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانش آموزان شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن می باشد، روش تحقیق از نوع توصیفی[۴۰۶]– پیمایشی[۴۰۷] (زمینه یابی) می باشد. تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. (سرمد؛ بازرگان و حجازی، ۱۳۸۵، ص ۸۱).
این نوع تحقیق در حقیقت آنچه را که هست توصیف می کند و شامل توصیف، ثبت، و تجزیه و تحلیل شرایط موجود است. این کار مستلزم گونه ای از مقایسه یا مقابله است و در آن کوشش می شود تا روابط میان متغیرهای دستکاری نشده کشف شود (بست، ۱۳۸۱، ص ۴۴). یک نمونه متعارف تحقیق توصیفی شامل ارزیابی نگرش ها یا عقاید نسبت به افراد، سازمان ها، رویدادها یا رویه ها می گردد (خاکی، ۱۳۸۲، ص ۲۱۰).
زمینه یابی ترجمه واژۀ survey است. این واژه از دو قسمت تشکیل شده است. Sue که از کلمه لاتین super گرفته شده است و به معنای روی، بر فراز، آن طرف، دورتر و برتر است. قسمت دوم Vey است که از لاتین Videre به معنای نگاه و جستجو کردن گرفته شده است. بنابراین survey یعنی نگاه یا جستجو کردن دورتر و فراتر (دلاور، ۱۳۸۴، ص ۱۴۱).
روش تحقیق پیمایشی نوعی از تحقیق توصیفی است که از طریق نظرخواهی به جمع آوری اطلاعات در خصوص کشف روابط بین متغیرها و بررسی واقعیت های موجود می پردازد. به طور کلی این تحقیق سه هدف را دنبال می کند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

  1. توصیف[۴۰۸]:

توصیف چگونگی توزیع نمونه و تعمیم آن به کل جامعه، توصیف اجزاء یا متغیرهای نمونه و مقایسه آنها باهم

  1. تبیین[۴۰۹]:

تفسیر اعمال با بهره گرفتن از کلمات، به شکلی که طرف مقابل آن را درک کند و بپذیرد. تبیین علمی عبارتست از برقراری رابطه ای درونی بین متغیرهای مختلف از طریق استدلال قیاسی و آزمون نتایج نظریه ها.

  1. کشف[۴۱۰]:

استفاده ازروش های زمینه یابی به عنوان یک تدبیر پژوهشی دربررسی یک موضوع خاص(دلاور، ۱۳۸۴، ص۱۴۲).
با توجه به اینکه در پژوهش حاضر محقق در پی آن نیست که به شیوه تحقیقات تجربی به دستکاری عوامل و متغیرها بپردازد، یا برای وقوع رویدادها شرایطی را ایجاد کند و یا روابط علت و معلولی متغیرها را تعیین کند، بنابراین مناسبترین روش انجام این تحقیق با توجه به موضوع و هدف آن، روش توصیفی- پیمایشی می باشد. توصیفی از این جهت که در صدد بررسی واقعیت های موجود و پاسخگویی به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی و مطالعه شرایط موجود در رابطه با نیازهای آموزشی است، و پیمایشی از این جهت که در صدد بدست آوردن اطلاعات از طریق نظرخواهی در خصوص نگرش متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان، و دانش آموزان شاخه نظری دبیرستان های عادی- دولتی شهر تهران در مورد آسیب های موجود در برنامه درسی مهارتهای زندگی و اولویت بندی اهمیت عناصر تشکیل دهنده این برنامه است.
جامعه آماری تحقیق[۴۱۱]
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۵، ص ۱۷۷).
جامعه یا گروه کلی به مجموعه ای از عناصر گفته می شود که دارای یک یا چند ویژگی مشترک باشند. عنصر، به شیء یا فردی اطلاق می شود که عمل اندازه گیری در مورد آن انجام می شود. در حقیقت جامعه شامل همۀ عناصری است که موضوع یک پژوهش معین در آن مصداق پیدا می کند و محقق مایل است درباره آن استنباط کرده و یافته های پژوهش را به آن تعمیم دهد و لازمه نمونه گیری دقیق تعریف روشن جامعه موردنظر است (خورشیدی و قریشی، ۱۳۸۱، صص ۱۳۳-۱۳۲).
در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده است که از دیدگاه های گروه های دخیل در تصمیم گیری های آموزشی استفاده شود تا نتایج معتبرتری بدست آید. بدین منظور جامعه آماری پژوهش حاضر به صورت زیر تعیین شده است.

  1. متخصصان تعلیم و تربیت:

الف) اساتید و صاحبنظران (اعم از زن و مرد) در زمینه برنامه ریزی درسی و آموزش مهارتهای زندگی
ب) مؤلفان و تهیه کنندگان کتاب مهارتهای زندگی دوره متوسطه در دفتر برنامه ریزی امور فرهنگی و مشاورۀ
معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش.

  1. معلمان(اعم از زن و مرد) آموزش متوسطه نظری شهرتهران که به امر تدریس برنامه آموزش مهارتهای زندگی پرداخته اند.
  2. دانش آموزان دختر و پسر شاخه نظری دبیرستان های عادی- دولتی روزانه شهر تهران که واحد درسی مهارتهای زندگی را انتخاب کرده اند.

نمونه آماری تحقیق (تعداد و روش نمونه گیری)
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب و بطوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد (نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۳، ص ۱۶۳).
گردآوری داده های مورد نیاز در پژوهش های غیرآزمایشی (توصیفی) که با روش پیمایشی و همبستگی انجام می شود به دو طریق امکان پذیر است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...