چكیده

امروزه با توجه به پیشرفت در تکنولوژی، جهانی‌شدن بازارها، تنوع­طلبی مشتریان و افزایش رقابت،سازمان­ها برای بقا نیاز به به بهبود فرایندهای داخلی خود دارند. جلب رضایت مشتریان همزمان با مدیریت هزینه نهایی، سازمان­ها را بر آن داشته است تا تعامل بیشتری با تأمین­کنندگان خود داشته باشند و کیفیت تولید قطعات اولیه را تحت نظر داشته باشند. علاوه بر آن در شرایطی که خریداران تنها به منافع خود بیندیشند نمی­توانند انتظار روابط بلند مدت و رشد دهنده­ای با تأمین­کنندگان داشته باشند. بنابراین لزوم توجه به منافع کل اعضای زنجیره تأمین و تمرکز روی سیاست برنده- برنده برای سازمان­ها و تأمین­کنندگان بیش از پیش احساس می­ شود.

در این تحقیق شرایطی مد نظر است كه یک خریدار در نظر دارد قطعه­ای را از چند تأمین­كننده تأمین كند ولی با توجه به اینكه همواره درصدی از اقلام دریافت شده معیوب هستند و پذیرش یا رد آن­ها روی روابط بلند مدت تأمین­كننده و خریدار تأثیرگذار است، تصمیم ­گیری در این خصوص اهمیت خاصی دارد. در این تحقیق چند روش تصمیم ­گیری مختلف در خصوص اقلام معیوب معرفی شده و مدل­سازی بر اساس راه­های مختلف برخورد با این اقلام معیوب انجام می­ شود،كه نهایتاً منجر به انتخاب بهترین روش تصمیم ­گیری با این اقلام معیوب خواهد شد.

كلمات كلیدی:

انتخاب تأمین‌كننده، هماهنگی در زنجیره تأمین، برخورد با اقلام معیوب، منافع مشترک

 

فهرست

فصل1 مقدمه  4

مقدمه. 5

فصل2 مرور ادبیات موضوع   11

2-1- مقدمه. 12

2-2- کتاب­ها 12

2-3- مقالات.. 13

2-3-1-  مقالات مرتبط با انتخاب تأمین کننده و تخصیص سفارش به تأمین کننده. 14

2-3-2- مقالات مرتبط به حوزه هماهنگی خریدار و تأمین کننده. 31

2-4- خلاصه. 37

فصل3 مدل­سازی مسأله  40

3-1- مقدمه. 41

3-2- فرض‌های مدل.. 42

3-3- پارامترهای مسأله. 42

3-4- مدل‌سازی تابع هدف.. 43

3-4-1- محاسبه هزینه سالیانه خریدار. 43

3-4-2- هزینه‌ی سفارش­دهی سالیانه خریدار. 44

3-4-3- هزینه نگهداری سالیانه خریدار. 44

3-5- هزینه هر تأمین­كننده. 46

3-5-1- هزینه تولید. 46

3-5-2- هزینه آماده ­سازی.. 46

3-5-3- هزینه نگهداری موجودی تأمین­كننده. 46

3-6- مدلسازی بر اساس تصمیم ­گیری در خصوص اقلام معیوب.. 47

3-7- تعریف محدودیت­ها 51

3-8- ساده سازی مدل.. 51

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

3-9- خلاصه. 54

فصل4 متدولوژی حل مسأله  55

4-1- مقدمه. 56

4-2- معرفی الگوریتم ژنتیک… 56

4-3- ویژگی­های الگوریتم ژنتیک… 58

4-4- ساز و کار الگوریتم ژنتیک… 58

4-5- مراحل استفاده از الگوریتم ژنتیک… 59

4-5-1- مشخص کردن ترتیب در ساخت کروموزوم. 60

4-5-2- تعریف تابع تناسب.. 60

4-5-3- مشخص کردن عملگرهای الگوریتم ژنتیک… 61

4-5-4- تعیین مسیر جستجو. 61

4-6- مراحل رسیدن به جواب.. 62

4-7- خلاصه: 63

فصل5 مطالعه موردی   64

5-1- مقدمه. 65

5-2- معرفی شرکت صنایع برق زاویر. 65

5-2-1- تاریخچه. 65

5-2-2- امكانات و تجهیزات.. 65

5-2-3- انواع محصولات تولیدی شركت صنایع برق زاویر. 65

5-3- مثال عددی.. 66

5-4- نتایج.. 69

5-5- خلاصه. 71

فصل6 نتیجه گیری و مطالعات آتی   72

6-1- نتایج.. 73

6-2- مطالعات آتی.. 74

    مراجع……….75

    پیوست 1………………… 82

 

 

فصل 1:

  • مقدمه

مقدمه

عنوان این پایان نامه “تخصیص سفارش به تأمین­کنندگان به کمک الگوریتم­های متاهیوریستیک در شرکت صنایع برق زاویر” است.

با گذر زمان، سازمان‌ها شاهد تغییرات وسیع جهانی به خاطر پیشرفت در تکنولوژی، جهانی‌شدن بازارها، تنوع­طلبی مشتریان و غیره بوده‌اند و با افزایش تعداد رقبا در سطح جهانی، برای باقی‌ماندن در صحنه‌ی رقابت سعی در بهبود بخشیدن به فرایندهای درونی خود داشته اند.

سازمان‌ها دریافته­اند که برای موفقیت و بقای بلندمدت در بازار جهانی باید در مدیریت همه‌ی سازمان‌هایی که ورودی‌های سازمان (به شکل مستقیم یا غیرمستقیم) را تأمین می‌کنند و همه‌ی سازمان‌هایی که تحویل و ارایه‌ی خدمات پس از فروش به مشتری را برعهده دارند مشارکت داشته باشند و چنین نگرشی باعث پیدایش نظریه‌ی زنجیره‌ی تأمین[1] شده است.

“بطور کلی زنجیره‌ی تأمین، زنجیره­ای است که همه‌ی فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد از مرحله‌ی تهیه‌ی ماده‌ی اولیه تا مرحله‌ی تحویل کالاهای نهایی به مشتری را در بر می‌گیرد و در کنار جریان مواد، جریان اطلاعات و جریان منابع مالی هم برقرار خواهد بود”[1].

با توجه به چرخه­ی کوتاه عمر محصول، سازمان‌ها باید همواره جلوتر از مشتریان حرکت کنند و محصول جدید و با کیفیتی را ارائه کنند و هم­زمان هزینه‌های خود را کاهش دهند تا آستانه­ی سود بیشتری داشته باشند. در اغلب صنایع هزینه­ مواد خام و قطعات مورد استفاده، بخش عمده­ی هزینه‌های محصول را تشکیل می‌دهد که در برخی از موارد این سهم می‌تواند تا 70% باشد و حتی در سازمان­های دارای تکنولوژی بالا تا بیش از 80% از هزینه­ کل محصول مربوط به هزینه­ مواد و خدمات خریداری شده است. بنابراین تصمیم­های مرتبط با استراتژی­ها و عملیات خرید، نقش مهمی در سود سازمان ایفا می­ کند و تصمیم ­گیری برای انتخاب صحیح تأمین­کنندگان اهمیت بیشتری یافته و انتخاب تأمین­کننده­ مناسب به ­عنوان مهمترین فعالیت بخش خرید مورد توجه قرار گرفته است.

از سوی دیگر، در یک زنجیره تأمین کارا هماهنگی بین تصمیم­های اجزای مختلف زنجیره نقش اساسی در پیشبرد اهداف زنجیره دارد. در واقع نمی­توان مدیریت زنجیره تأمین را مطرح کرد اما انتظار داشت هر یک از اجزا مانند گذشته تصمیم­ گیری­ های خود را صرفاً براساس منافع سازمان خود اتخاذ نمایند. تفکر برنده- برنده باید بر تمام تصمیم­های اجزا حاکم باشد. بنابراین مفهوم هماهنگی در زنجیره تأمین امروزه به یکی از موضوعات مهم و کلیدی در طراحی و مدیریت زنجیره تأمین تبدیل شده است.

شرکا در یک زنجیره تأمین که شامل تأمین­کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع­کنندگان هستند، نمی­توانند بدون در نظر گرفتن منافع یکدیگر فقط در پی حداکثر کردن سود و منافع خود باشند. در این صورت دیگر زنجیره تأمین معنای واقعی خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که موضوع هماهنگی فرایندهای کسب و کار بین اعضای یک شبکه برای بهبود عملکرد و کارایی شبکه به یکی از مباحث مهم زنجیره تأمین تبدیل شده است.

به­ طور کلی هدف این تحقیق کمک به خریدار در انتخاب تأمین­کنندگان و تخصیص سفارش به ­آن­ها است به­شکلی که مناسب­ترین هزینه به سازمان تحمیل شود و در عین حال منافع تأمین­کننده مدنظر قرار گیرد و منافع کل زنجیره همزمان بهینه شود.

این تحقیق به­صورت مطالعه موردی بوده و شرکت مورد مطالعه یک شرکت تولیدکننده کلید فیوز تابلو برق است.

به­ طور كلی در فرایند انتخاب تأمین‌کنند‌ه باید به سه سئوال اصلی پاسخ داده شود:

  • هدف سفارش دادن چه قطعه­ای است؟
  • به چند تأمین‌کنند‌ه‌ و به هر کدام چه مقدار سفارش داده شود؟
  • در کدام دوره سفارش دریافت شود؟

فرایند ارزیابی و انتخاب تأمین‌کنند‌ه از نظر محققان مختلف شامل مراحل متفاوتی است که عبارتند از:

  1. تعریف مسأله‌
  2. فرموله‌کردن معیار (ها)
  3. پیش­ارزیابی تأمین‌کنند‌گان مناسب
  4. انتخاب نهایی

در این تحقیق منظور ما از انتخاب، انتخاب نهایی خواهد بود.

مطالعات پیشین در زمینه انتخاب تأمین­کننده را به طور کلی در دسته های زیر می­توان طبقه ­بندی کرد:

تک‌منبعی بودن یا چند منبعی بودن

تک هدفه یا چند هدفه بودن

تک محصولی یا چند محصولی بودن

تک دوره‌ای یا چند دوره‌ای بودن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...