پایان نامه : بررسی امثال و حکم در بوستان و گلستان سعدی |
چکیده
بررسی امثال و مثل نماهای یک شاعر یا نویسنده، بیانگر میزان نفوذ این شخص در جامعه است. هدف پژوهش حاضر بررسی امثال و مثلنماهای گلستان و بوستان سعدی است. شناخت امثال و مثل نماهای برساختهی سعدی در گلستان و بوستان، شناخت بهتر سعدی در بین عامّهی مردم، کمک به درک بهتر استفادهی هنری سعدی از امثال، و درک بهتر سرودههای سعدی از اهداف پژوهش حاضر محسوب میشود. روش پژوهش کیفی است و دادهها با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل محتوا به شیوهی کتابخانهای و سندکاوی بررسی شده است.نتیجه نشان میدهد که سعدی به خاطر مردمی بودن و اطّلاع از فرهنگ عوام و آداب و رسوم و آلام و آرزوهای مردم زمان خود و مطالعهی آثارگذشتگان، و نیز توانایی و قدرت بسیار در بیان و ارائه آن ها، بسیاری از ابیات او حکم مثل را پیدا کرده، توانسته است بر زبان و بیان مردم عصر خود و پس از آن مسلّط شود و بسیاری از سخنان او را تمثّل نمایند، پس از فردوسی بیشترین تأثیر را بر ادبیات فارسی و مردم فارس زبان داشته باشد که بیشترین نمود آن را در کتاب گلستان میتوان دید.
واژههای کلیدی: امثال، مثل نماها، سعدی شیرازی، فرهنگ عامه.
عنوان صفحه
فصل اوّل(کلّیّات) ………………………………………………………………………………………………………..1
- بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………1
1-1-1-معانی مثل……………………………………………………………………………………………………9
1-1-1-1-معانی لغوی ………………………………………………………………………………………….9
1-1-1-2-معانی اصطلاحی ……………………………………………………………………………………9
1-1-2- حکمت ……………………………………………………………………………………………………10
1-2- ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….12
1-3- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………….13
1-3-1- اهداف نظری………………………………………………………………………………………………13
1-3-2- اهداف کاربردی ………………………………………………………………………………………….14
1-4- سؤالات نحقیق ……………………………………………………………………………………………………..14
1-5- محدودیّتهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………14
1-5-1- کمبود منابع ……………………………………………………………………………………………………14
1-5-2- عدم تطابق امثال و حکم دهخدا با کتابهای تصحیح شده و معتبر امروزی……………14
1-5-3- مشوّش بودن شمارهی ابیات ……………………………………………………………………………15
1-5-4- آوردن مصراع دوّم یا بخشی از مصراع اول بیت به عنوان مثل ……………………………..15
1-5-5- تکرار …………………………………………………………………………………………………………..15
1-5-6- وجود ابیات در دو اثر متفاوت از سعدی……………………………………………………………16
1-6- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..16
1-7- اجزای پایاننامه ……………………………………………………………………………………………………17
فصل دوّم(پیشینهتحقیق) ……………………………………………………………………………………………18
فصل سوّم(تجزیه و تحلیل) …………………………………………………………………………………………..20
3-1- تأثیر قرآن و حدیث بر سعدی …………………………………………………………………………..20
3-2- تأثیر پذیر ازامثال و حکم عربی …………………………………………………………………………32
3-3- تأثیر پذیری از خوّاص……………………………………………………………………………………..34
3-4- امثال تأثیر پذیر از عوّام ……………………………………………………………………………………44
3-5- تأثیر سعدی بر دیگران …………………………………………………………………………………….55
3-6- موضوع بندی………………………………………………………………………………………………….77
فصل چهارم(نتیجه گیری و پیشنهادها) …………………………………………………………………………150
4-1- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………150
4-2- پیشنهادها ……………………………………………………………………………………………………..153
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………..157
-1- بیانمسأله
از زمانی که انسانها توانستند با هم ارتباط برقرار کنند، زندگی اجتماعی را آغاز کردند وبرای بهرهمندی از فکر و اندیشهی دیگران و نیز، برای پیشبرد زندگی و درک بهتر اطرافیان و دوری از تنشها و در نهایت داشتن زندگی بهتر وسالمتر، ناچار به رعایت دیگران و ایجاد قوانین شدند و برای خود، طرحها افکندند و آداب و رسومی گذاشتند، که مجموعهی این قوانین و آداب و رسوم و باورها و اندیشهها، در واژهی « فرهنگ » متجلّی میشود. «با در نظر گرفتن تعریفهایی که صاحبنظران از فرهنگ کردهاند، میتوان گفت: فرهنگ، به محتوای رفتاری جامعه، شامل تمامی میراثها، اندیشهها، رفتارها و تجربههای انسانی اطلاق میشود؛ و به معنی میراث غیرِ مادّی جامعه است که حدّاقل از دو ویژگی دوام، و مقبولیّت عام برخوردار است.»(عباسیان، 16:1387)
برای آشنایی با فرهنگ و طرز فکر و شیوهی زندگی پیشینیان، چه سیاسی، چه اقتصادی، چه فرهنگی و … ، آگاهی و اطلاع از آداب و رسوم و سنّتها و قصّهها و امثال و حکم و داستانها و … امری ضروری می کند چه «مطالعهی آداب و
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 07:20:00 ب.ظ ]
|