عنوان……………………………………………………………………………………. صفحه

فصل اول: کلیات پژوهش…………………………………………………………………….9

مقدمه………………………………………………………………………………………… 10

1-1: بیان مسئله……………………………………………………………………………12

1-2: ضرورت پژوهش…………………………………………………………………….12

1-3: اهداف پژوهش……………………………………………………………………….15

1-3-1:اهداف کلی………………………………………………………………………….16

1-3-2: اهداف فرعی……………………………………………………………………….16

1-4: فرضیه های پژوه……………………………………………………………………..16

1-4-1: فرضیه اصلی………………………………………………………………………16

1-4-2: فرضیه فرعی………………………………………………………………………16

1-5: متغییرها………………………………………………………………………………16

1-5-1: تعاریف عملیاتی متغییرها…………………………………………………………..16

1-5-2: تعریف مفهومی……………………………………………………………………..17

1-6: انواع مکانیسم های دفاعی……………………………………………………………..17

فصل دوم: ادبیات پژوهش……………………………………………………………………18

2-1: تاریخچه مطالعه روانشناسی شخصیت………………………………………………….19

2-2: جایگاه شخصیت در تاریخ روانشناسی………………………………………………….19

2-2-1: بررسی هشیاری……………………………………………………………………..19

2-2-2:بررسی رفتار…………………………………………………………………………20

2-2-3: بررسی ناهشیار………………………………………………………………………20

2-3: تعاریف شخصیت………………………………………………………………………..21

2-4: بررسی علمی شخصیت………………………………………………………………….21

2-5: رویکردهای شخصیت………………………………………………………………………22

2-5-1: مک کری و کاستا……………………………………………………………………….23

2-5-2:  رویکرد روانکاوی ………………………………………………………..24

2-5-3: رویکرد نوروانکاوی ……………………………………………………..24

2-5-4: رویکرد عمر……………………………………………………………….25

2-5-5: رویکردصفات………………………………………………………………26

2-5-6: رویکرد انسان گرایی……………………………………………………….30

2-5-7: رویکردشناختی……………………………………………………………..30

2-5-8: رویکرد رفتارگرایی………………………………………………………..30

2-5-9: رویکرد تیپ شناسی……………………………………………………….30

2-6: پرسشنامه شخصیت نئو……………………………………………………..30

2-6-1: نوروزگرایی……………………………………………………………..31

2-6-1-1: اضطراب……………………………………………………………..31

2-6-1-2: پرخاشگری………………………………………………………….32

2-6-1-3: افسردگی……………………………………………………………..32

2-6-1-4: کمرویی……………………………………………………………….32

2-6-1-5: تکانشوری……………………………………………………………33

2-6-1-6: آسیب پذیری…………………………………………………………33

2-6-2: برون گرایی…………………………………………………………..33

2-6-2-1: معاشرت پذیری……………………………………………………34

2-6-2-2: جرأت ورزی………………………………………………………34

پایان نامه و مقاله

 

2-6-2-3: فعالیت……………………………………………………………..35

2-6-2-4: هیجان طلبی………………………………………………………..35

2-6-2-5: عواطف مثبت………………………………………………………35

2-6-3: انعطاف پذیری…………………………………………………….35

2-6-3-1: خیال پردازی……………………………………………………36

2-6-3-2: زیبایی شناسی……………………………………………………36

2-6-3-3: هیجان پذیری…………………………………………………….36

2-6-3-4: ماجراجویی………………………………………………………37

2-6-3-5: روشنفکری………………………………………………………37

2-6-3-6: آزادی خواهی……………………………………………………37

2-6-4: همسازی……………………………………………………………38

2-6-4-1: اعتماد…………………………………………………………..39

2-6-4-2: اخلاقیات………………………………………………………..39

2-6-4-3: نوع دوستی…………………………………………………….40

2-6-4-4: همکاری……………………………………………………….40

2-6-4-5: تواضع………………………………………………………..40

2-6-4-6: همدردی………………………………………………………41

2-6-5: مسئولیت پذیری…………………………………………………41

2-6-5-1: خودکارآمدی…………………………………………………42

2-6-5-2: نظم وترتیب………………………………………………….42

2-6-5-3: تکلیف مداری………………………………………………..43

2-6-5-4: موفقیت طلبی…………………………………………………43

2-6-5-5: انظباط فردی………………………………………………….43

2-6-5-6: محتاط در تصمیم گیری……………………………………….44

2-7: تعاریف اضطراب………………………………………………….44

2-8: اضطراب تهدیدی برای خود……………………………………….45

2-9: انواع اضطراب……………………………………………………45

2-10: مکانیسم های دفاعی علیه اضطراب………………………………….45

2-11:تعاریف مکانیسم های دفاعی…………………………………………46

2-11-1: انواع مکانیسم های دفاعی………………………………………..47

2-12: پیشینه پژوهش ……………………………………………………..48

2-12-1: پژوهش های انجام شده داخلی…………………………………….49

2-12-2: پژوهش های انجام شده خارجی……………………………………50

فصل سوم: روش پژوهش…………………………………………………..51

3-1: جامعه آماری…………………………………………………………52

3-2: نمونه پژوهش…………………………………………………………52

3-3: روش نمونه گیری…………………………………………………….53

3-4: ابزارگردآوری داده ها ………………………………………………..53

3-4-1: پرسشنامه شخصیت نئو……………………………………………..54

3-4-2: کنترل اعتبار پاسخنامه………………………………………………54

3-4-2-1: ضریب قابلیت اعتماد……………………………………………..54

3-4-3: پرسشنامه مکانیسم های دفاعی………………………………………55

3-4-3-1: پایایی آزمون…………………………………………………….55

3-4-3-2: همسانی درونی عبارات…………………………………………..56

3-4-3-3: روش تجزیه وتحلیل داه ها………………………………………..56

 

           فصل اول

 

کلیات پژوهش

 مقدمه

                                              

هر کسی شخصیتی دارد وشخصیت 1شما به مشخص کردن میزان موفقیت،خشنودی ،رضایت خاطردرزندگی شماکمک می کند،بدون اغراق باید بگوییم که شخصیت شما یکی از مهمترین نعمت های شماست. شخصیت به شما کمک کرده است تا ندگی خود را شکل دهید ودر آینده نیز همین کار راخواهد کرد(شولتز2005؛ترجمه سیدمحمدی،1391).

 

شخصیت عاملی تأثیرگذار درسازگاری وسلامت عمومی ومجموعه ای سازمان یافته واحد ومتشکل ازخصوصیات نسبتا پایداروثابت است که موجب تمایز افراد از یکدیگر می شود،نظریه های شخصیت ارتباط میان ویژگی های شخصیتی ورفتارهای نابهنجاراجتماعی راتایید کرده اند براساس این نظریه ها تعامل محیط ،شرایط ،عوامل فردی وشخصیتی وایجاد رفتارهای مجرمانه ونابهنجار تأثیرگذارهستند(آیزنک1989؛ترجمه شریفی،1386).

 

ویژگی های شخصیتی نیز به عنوان سازمان یافته واحدی متشکل ازخصوصیات نسبتا پایدار وثابت درافراد که بر روی هم،یک فرد را از فرد یا افراد دیگر متمایز می سازد،نیزمی تواندبراضطراب2 تأثیربگذارد(علی اکبری ،1379).

 

هرچیزی که تا به حال به دست آورده اید،هرچیزیکه انتظار دارید درشغل خود به دست آورید،خواه همسر یا والد خوبی بشوید، وحتی وضعیت سلامت کلی شماتحت تأثیر شخصیت شما وکسانی که با آن ها درتعامل هستید قرار دارند(شولتز2005؛ترجه سید محمدی،1391).

باتوجه به مشکلات وآسیب های که آدمی درفرایند رشد وزندگی خود تجربه می کند،توانایی غلبه بر شرایط سخت وداشتن واکنش های مناسب ،باحفظ تعادل روانی از اهمیت زیادی برخوردار است. چگونگی واکنش نسبت به رویدادهای استرس زا اساسا به نحوه ی تفسیر وارزیابی افراد از آن رویدادها بستگی دارد،افراد در همه ی سنین با استرس مواجه شده و آن را تجربه می کنند؛اضطراب،حالتی است دردناک که تحمل آن برای مدت طولانی نا ممکن است؛بنابراین،چگونه با چنین حالتی کنار می آییم وچرا اغلب اوقات مضطرب نمی شویم؟پاسخ به این سوال این است که افراد از مکانیسم های دفاعی3 برعلیه اضطراب استفاده می کنند انسان به طورناهشیار روش هایی برای تحریف واقعیت پیداکرده ،احساسات خود را از حیطه هشیاری دور نگه می دارد تا مضطرب نشود.

 

1-personality

2-Anxiety

3-defense   mechanisms

 

همان گونه که میکروب سبب ناراحتی می شود،احساس تقصیر گناه،ارضانشدن امیال ونیازها نیز فشار روانی به وجود می آوردوموجب کشش درونی رنج آور یا تنش می گردد که تا برقراری مجدد تعارض تسکین نمی یابد.این کیفیت وحالت روانی واکنشهای دفاعی شخصیت را بر می انگیزد ومکانیسم های دفاعی روان وارد کارزار می شوند، به گونه ای دیگر می توان گفت: من هسته ای اصلی شخصیت است وهرنوع تحقیر به ارزش وکفایت آن تهدیدی است به هسته مرکزی وجود شخص وبه این مناسبت مکانیسم های دفاعی گوناگونی به منظور حفظ من ازتحقیر واز هم پاشیدگی ترقی واستحکام آن تاحدامکان به وجودآمده است وزمانی که گزارش وتمامیت شخص مورد تهدید باشد به عرصه پیکار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...