پایان نامه: تحلیل گفتمان جنگ و رابطه آن با سینما در سه دهه بعد از انقلاب ایران |
فصل اول. 4
1-1- بیان مسأله: 5
1-2 – اهداف پژوهش: 7
1-3- انگیزههای شخصی پژوهش: 8
فصل دوم. 10
2-1- مروری بر پژوهشهای انجام شده: 11
2-2- چیستی وتحلیل گفتمان. 13
2-3- مفاهیم بنیادی نظریه گفتمان لاکلائو و موفه : 18
فصل سوم. 22
3-1- روش تحقیق: 23
3-2- تبارشناسی.. 30
3-3- شناسایی فضای تخاصم. 33
3-4- تعیین زمان و مكان. 33
3-5- منازعات معنایی و تحولات اجتماعی.. 34
3-6-دال مركزی.. 35
3-7- دال شناور. 36
3-8- دال اعظم/ دال متعالی. 36
3-9- وقته، عنصر و بعد. 37
3-10- روایی و پایایی در تحلیل گفتمان. 37
3-11- روش نمونه گیری و جامعه آماری.. 38
فصل چهارم. 40
4-1- ابراهیم حاتمیکیا 41
4-2- دهه آغازین سینمای جنگ… 41
4-2-1- فیلم سینمایی مهاجر. 43
4-2-2- فیلم سینمایی دیدهبان. 54
4-2-3- فیلم سینمایی هویت.. 58
4-2-4- نتیجه گیری دهه اول: 66
4-3- گفتمان دهه دوم بعد از جنگ… 67
4-3-1- فیلم سینمایی از کرخه تا راین. 71
4-3-2- فیلم سینمایی آژانس شیشهای.. 80
4-3-3-نتیجه گیری دهه دوم: 86
4-4- دهه سوم جنگ و استحاله گفتمانی.. 89
4-4-1- فیلم سینمایی به نام پدر. 90
4-4-2- نتیجه گیری دهه سوم: 99
فصل پنجم. 102
نتیجه گیری: 103
فهرست منابع: 110
مقدمه:
هدف اصلی این پژوهش بررسی زمینه های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جنگ و رابطه آن با سینما در سه دهه بعد از انقلاب است. نگارنده در این رساله، سه دوره اصلی در بازنمایی فیلم جنگ را درطول سه دهه از یکدیگر متمایز کردهاست. هر یک از این سه دوره ویژگیها و شرایط اجتماعی خاص خود را داراست که میتوان این ویژگیها را در ابژههای بازنمایی شده در فیلمها شناسایی کرد. محور اصلی در این پایان نامه توجه به دالهای مرکزی جنگ و بازنمایی آن در سینمای جنگ در طول سه دهه گذشته است. این رساله از نظر روش تحقیق و مبانی نظری مبتنی بر مطالعات فرهنگی و تحلیلگفتمان-دیدگاه لاکلائو وموفه-میباشد. بواقع رویکرد مطالعات فرهنگی نقشی شناختی برای هنر قائل است و از توجه صرف به مقوله زیبا شناختی فراتر میرود و آن را در ارتباط با فهم ما از جهان هستی قرار میدهد. در این پایان نامه تنها یک گفتمان جنگ شناسایی می شود که این گفتمان در طول سه دوره تغییر و تحول مییابد. به زبانی دیگر سه
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 06:13:00 ب.ظ ]
|