پایان نامه : اعتراض در شعر فروغ |
فهرست مطالـــب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………… 1
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3
فصل اول: کلیّات تحقیق
1-1- بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………………… 6
1-2- پیشینه تحقیق———— ………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-3- هدف و ضرورت تحقیق——— …………………………………………………………………………………………….. 11
1-4- پرسشهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………….12
1-5- فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………..12
1-6- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 13
فصل دوم: اعتراض و رویکرد آن در شعر فارسی
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….15
2-1- اعتراض………………………………………………………………………………………………………………………..16
2-2- ادبیات اعتراض———— ……………………………………………………………………………………………………………..17
2-3- شعر اعتراض…………………………………………………………………………………………………………………24
عنوان صفحه
2-4- شیوههای بیان اعتراض در شعر فارسی……………………………………………………………………………..31
2-4-1- بیان اعتراض به شیوه مستقیم……………………………………………………………………………………32
2-4-1-1- هجو………………………………………………………………………………………………………………….. 34
2-4-2- بیان اعتراض به شیوه غیر مستقیم—– ……………………………………………………………………………..34
2-4-2-1- گفتگو یا پدیدههای فرا زمینی………………………………………………………………………………….35
2-4-2-2- نوستالژی………………………………………………………………………………………………………………37
2-4-2-3- داستانهای تمثیلی……………………………………………………………………………………………….. 38
2-4-2-4- طنز …………………………………………………………………………………………………………………… 40
2-4-2-5- نماد و سمبل…………………………………………………………………………………………………………43
2-4-2-6- شعر انتظار………………………………………………………………………………………………………….. 46
2-5- ابعاد اعتراض در شعر فارسی…………………………………………………………………………………………..47
2-5-1- اعتراضات شخصی…………………………………………………………………………………………………… 47
2-5-1-1- اعتراض به خویشتن…………………………………………………………………………………………….. 47
2-5-1-2- اعتراضات عاشقانه——— ……………………………………………………………………………………………….. 48
2-5-1-3- اعتراض به مرگ یا دوری از عزیزان— ……………………………………………………………………….. 52
2-5-1-4- اعتراض به پیری———- ………………………………………………………………………………………………….. 53
2-5-1-5- اعتراض به تنهایی——— ………………………………………………………………………………………………… 54
2-5-1-6- اعتراض به فقدان آدمیّت——- ………………………………………………………………………………………. 55
2-5-2- اعتراضات سیاسی———– ……………………………………………………………………………………………………. 57
عنوان صفحه
2-5-3- اعتراضات اجتماعی………………………………………………………………………………………………….. 59
2-5-4- اعتراضات دینی———– ……………………………………………………………………………………………………….. 63
2-5-5- اعتراضات فلسفی———- …………………………………………………………………………………………………….. 68
2-6- سیر تاریخی اعتراض در شعر فارسی—– ………………………………………………………………………………..69
2-6-1- اعتراض در ادبیات کلاسیک …………………………………………………………………………………….. 69
2-6-2- اعتراض در شعر مشروطه……………………………………………………………………………………………77
2-6-3- اعتراض در شعر شاعرانِ پس از کودتای 28 مرداد 1332………………………………………………. 81
2-6-3-1- جریان رمانتیک فردگرا——– …………………………………………………………………………………………. 81
2-6-3-2- جریان رمانتیک جامعهگرا……………………………………………………………………………………… 85
2-6-3-3- جریان سمبولیسم اجتماعی……………………………………………………………………………………. 88
2-6-3-4- جریان شعر مقاومت چریکی—— …………………………………………………………………………………. 92
2-7- سیر اعتراض در شعر شاعران زن معاصر…………………………………………………………………………. 96
فصل سوم: سالشمار و عوامل تأثیرگذار در اشعار اعتراضآمیز فروغ
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..103
3-1- سال شمار زندگی فروغفرخزاد…………………………………………………………………………………… 103
3-2- عوامل سیاسی، اجتماعی و ادبی——- ………………………………………………………………………………….. 109
3-2-1- اشغال ایران توسط متفقین——– ……………………………………………………………………………………… 112
3-2-2- کودتای 28 مرداد 1332——- ………………………………………………………………………………………… 116
3-2-3- قیام 15 خرداد 1342…………………………………………………………………………………………….. 121
عنوان صفحه
3-3- حوادث تولد تا مرگ———- …………………………………………………………………………………………………. 125
3-4- زنانه بودن زبان شعری———- …………………………………………………………………………………………………141
3-5- تابو شکنی……………………………………………………………………………………………………………….. 147
3-5-1- تابوشکنی فروغ در ادبیات غنایی…………………………………………………………………………….. 148
3-5-2- تابوشکنی اخلاقی فروغ………………………………………………………………………………………….. 151
3-5-3- تابوشکنی و ممنوعیّتهای دینی و فلسفی………………………………………………………………… 154
فصل چهارم: بررسی مجموعه آثار فروغ از دیدگاه اعتراضی مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………
.158
4-1- دوره اول شعر فروغ………………………………………………………………………………………………..159
4-1-1- مجموعهی اسیر…………………………………………………………………………………………………… 160
4-1-2- مجموعه دیوار…………………………………………………………………………………………………….. 162
4-1-3- مجموعه عصیان…………………………………………………………………………………………………….164
4-2- دوره دوم شعری فروغ…………………………………………………………………………………………….169
4-2-1- تولدی دیگر………………………………………………………………………………………………………….169
4-2-2- ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد—– …………………………………………………………………………….. 173
4-3- بسامد واژه ها در آثار اعتراضی فروغ—– …………………………………………………………………………… 176
4-3-1- بسامد واژه ها در سه مجموعه اول—– ………………………………………………………………………….. 178
4-3-2- بسامد واژه ها در دو مجموعه پایانی……………………………………………………………………….. 179
عنوان صفحه
فصل پنجم: اعتراضات در شعر فروغفرخزاد
مقدمه———– ……………………………………………………………………………………………………………………………… 182
5-1- اعتراضات شخصی———- …………………………………………………………………………………………………… 183
5-1-1- اعتراض به ازدواجی زودهنگام—— ………………………………………………………………………………. 183
5-1-2- اعتراضات پیرامون فرزندش کامیار…………………………………………………………………………. 186
5-1-3- اعتراضات ناشی از درد غربت……………………………………………………………………………………187
5-1-4- اعتراض به خویشتن………………………………………………………………………………………………. 188
5-1-5- اعتراض پیرامون شعر و شاعری خویش……………………………………………………………………. 189
5-1-6- اعتراضات عاشقانه…………………………………………………………………………………………………. 194
5-1-7- نوستالژی اعتراض در شعر فروغ……………………………………………………………………………… 202
5-1-7-1- نوستالژی حسرت بر گذشته………………………………………………………………………………….203
5-1-7-2- نوستالژی کودکی……………………………………………………………………………………………….. 205
5-1-7-3- نوستالژی معشوق ……………………………………………………………………………………………… 206
5-2- اعتراضات سیاسی………………………………………………………………………………………………………. 208
5-2-1- اعتراضات سیاسی – اجتماعی——- …………………………………………………………………………………. 208
5-2-1-1- اعتراض به روشنفکران……………………………………………………………………………………… 210
5-2-1-2- اعتراض به شاعران———- …………………………………………………………………………………………….216
5-2-2- اعتراضات سیاسی – چریکی——- …………………………………………………………………………………… 217
5-2-3- اعتراض به فقر، فاصله طبقاتی و بیعدالتی………………………………………………………………….222
عنوان صفحه
5-3- اعتراضات اجتماعی———– ……………………………………………………………………………………………………. 225
5-3-1- اعتراضات فمنیسمی……………………………………………………………………………………………….. 225
5-3-2 اعتراضات سیاه———— ………………………………………………………………………………………………………… 237
5-3-2-1- نگاه بدبینانه به انسان……………………………………………………………………………………………239
5-3-2-2- یأس و ناامیدی………………………………………………………………………………………………….. 242
5-3-2-3- تنهایی………………………………………………………………………………………………………………. 246
5-3-3- اعتراض به دروغ، تزویر و نیرنگ در جامعه…………………………………………………………………252
5-3-4- اعتراض به زندگی تصنعی امروزی………………………………………………………………………….. 254
5-3-5- اعتراض به فقدان عشق و انسانیّت در جامعه………………………………………………………………256
5-4- اعتراضات دینی – فلسفی…………………………………………………………………………………………….260
5-4-1- اعتراض به آفرینش و برخی بنیادهای دینی- فلسفی……………………………………………………..262
5-4-2- اعتراض به فقدان ایمان در جامعه……………………………………………………………………………..270
5-4-3- اعتراض به تزویر و ریاکاری……………………………………………………………………………………272
5-4-4- اعتراض به خرافات و برخی باورهای دینی…………………………………………………………….. 275
فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادها
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………….280
پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………..283
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………….. 284
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………..293
چکــیده
یکی از جنبه های اجتنابناپذیر شعر، وجه اعتراضی آن است. از زمانی که شاعر با بهره گرفتن از احساس، اندیشه و تخیّل خود، شعرسرود، عنصر اعتراض، جزء لاینفک شعر او گشت. این اعتراض در تاریخ شعر فارسی، در قرنها و سبکهای مختلف، ابعاد و روشهای متفاوتی به خود گرفته است. در برههای از تاریخ این سرزمین، در رهگذر کودتای 28 مرداد سال 1332، سکوت و خفقان، حکمرانی خود را بر سرزمین ما آغاز می کند، روشنفکران و شاعران منزوی شده و تنها پناهگاه خویش را در سرزمین عشقهای زمینی میجویند و رژیم میکوشد تا جوانان را از سیاست دور کند. در این میانه، ناگهان زنی از راه رسید. زنی که بر خلاف پیشینیانِ خود، بیپروا، به تشریح و بیان احساساتِ زنانهی خود میپرداخت و چون سنّتشکن بود و بیپرده حرف میزد، نامش بر سر زبانها افتاد. فروغ فرخزاد با انتشار پنج مجموعهی شعری، با نامهای اسیر، دیوار، عصیان، تولدیدیگر و ایمانبیاوریمبهآغازفصلسرد،یکی از چهره های برجستهی شعر معاصر ایران است. از این رو حوادث مختلف شخصی، از زمان تولد تا مرگ، به ویژه شکست در ازدواج و دوری از فرزند، طعنهها و سرزنش اطرافیان در واکنش به شعر او و از سویی دیگر فضای ملتهب جامعه، حوادث و اتفاقات سیاسیِ پس از کودتای 28 مرداد و ویژگیهای شخصیّتی فروغ، از او در عرصه شعر، زنی معترض ساخت. فروغِ معترض، با طی کردن سیر و سلوک
فکری و زبانی و با انتشار پنج مجموعهی خویش، ابعاد گوناگون اعتراض را به شیوه های مختلف، بیان می کند. سه مجموعهی نخستین او چون آیینهای است که منعکسکننده دغدغههای فردی و اعتراضات شخصیِ زنی تنهاست. شکست در ازدواج، دوری از فرزند، وصف لحظات جانگداز دوری از معشوق، درد غربت، طرد شدن از خانواده، نکوهش خداوند به دلیل ناکامیها و شکست در زندگی فردی، بخصوص در مجموعهی عصیان، از جمله مضامینی هستند که فضای اعتراضی این سه مجموعه را پر کرده اند. زنی بیپروا که در کنار بیان این احساسات، با محکوم کردن مرد، بهعنوان مسبّب اصلی اسارت، بر او میشورد. فروغ در دو مجموعهی پایانی، از منِ شخصی میگذرد و به منِ جهانی میرسد و ابعاد گوناگون اعتراضات اجتماعی و سیاسی را به تصویر میکشد. اعتراض به سکوت روشنفکران و بی تفاوتی مردم، در قبال جامعه پس از کودتا، انتقاد از بی عدالتی و فقر، به تصویر کشیدن جامعهای با بافت سنتی آمیخته با جهل و خرافات، اعتراض به بی اعتمادی و دروغ، نکوهش زندگی تکراری و مصنوعی در جامعه و در نهایت فریاد بلند تنهایی، یأس و بدبینی، از جمله مضامینی است که فروغ در دو مجموعهی پایانی خویش، با به کار بردن واژه ها و اوزان مدرن شعری و با رهایی از قالب چارپاره، به تصویر میکشد. بنابراین پرداختن به مقولهی اعتراض در پهنای ادبیات فارسیِ این سرزمین و عوامل تأثیرگذار بر اشعار اعتراضآمیز فروغ و همچنین بررسی مجموعه آثار فروغ از دیدگاه اعتراضی، به جهت مشخص کردن تحوّل فکری او و در آخر، تشریح ابعاد گوناگون اعتراض در آثار فروغ از جمله موضوعاتی هستند که فصـلهای دوم تا پنجم این پایـان نـامه را به خـود اختصـاص دادهاند.
کلـید واژههـا : فـروغ فـرخزاد، اعــتراض، عصـیان، بیپـروایی، مــنِ فردی، مــنِ اجتماعی
مقــدمه
در جامعه، زنانی هستند که چون نمیخواهند خفّاش صفت در تاریکیها پروازکنند و میل ندارند که در این راه، ریا و نفاقی بهکاربرند، به مصونیّت ظاهری که در پشت نام شوهر دارند، اهمیّت نمی دهند و حتّی به حرف مردم و آنچه به رسوایی تعبیر می شود، وقعی نمیگذارند و زندگی و آرامش ظاهری خود را برهم میزنند. فروغ فرخزاد یکی از این زنها بود. با این تفاوت که سرنوشت بسیاری از این زنان، سرگشتگی در زناشوییهای متعدد، با عشقهای بیفرجام و ماجراهای تلخ و شیرینِ هواهای دل است، تا سرانجام شیارهای شکستگی بر رخسارشان و برف پیری بر سرشان بنشیند و تن تبدارشان را رفتهرفته به برودت مرگ نزدیک کند؛ اما فروغ به عنوان یک شاعر، پس از رهایی از رنجیر زناشویی، دیگر تن به اسیری نداد؛ بلکه عصیان کرد و برای همیشه رها شد و رها زیست؛ زیرا اگر او از شوهر گسست، به شعر پیوست. پیوند او با شعر، در دالان پرپیچ و خم ادبیات این سرزمین، نخستینها را درپیداشت. فروغفرخزاد نخستین زنی بود که نظام مردسالاری در شعر را درهم شکست. او نخستین زن شاعری بود که در شعر خود، زبان زنانه را بهکاربرد. فروغ اولین کسی بود که در حوزه شعر، بیپروا و با شهامت تمام، با علمِ قرارگرفتن در مقابل تیر طعنهها و اتّهامات، از معشوق مرد سخن گفت. او کسی بود که به خود جرأت داد تا در حوزه اخلاق، برای نخستین بار در شعر، به تابوشکنی اخلاقی دست بزند. او شاعری بود که برای نخستین بار، آداب، رسوم اجتماعی و قراردادهای زندگی زناشویی را درهم شکست. فروغ فرخزاد نخستین زنی بود که با شهامت تمام، بسیاری از مفاهیم و مسائل هستی و آفرینش را به چالش کشاند و با زبانی اعتراضی، به گفتگو با خداوند نشست. همهی این نخستینها، در جامعهای با
بافت سنّتی و مذهبی، از او شاعری معترض ساخت. از این رو، شعر فروغ، شعر اعتراض است.. شعر فروغ در ذات و سرشت و نهادش، شگفتی اعتراض و فریادی است که از ماهیّت جان و زبان زنانه پرده برداشت و از یگانه زبان و ذهنیّت تغزّلی مردانه، آشناییزدایی کرد. همانگونه که هلنسیکو، طرفدار مکتب انتقادی اصالت زن و دیگر هماندیشان میگویند: زن باید خود را از سانسور، رهایی بخشد و شایستگیهای خود، تمنّاهای خود و قلمرو پهناور هستی خود را که مهر و موم نگهداری شده است، بازیابد و به این ترتیب همواره، از سخنی که نظام مردسالار، آن را تنظیم می کند، فراتر خواهدرفت و بدینسان فروغ فراتر رفت و در دورهای که زنان در پس پردهها و پستوها و حرمسراها به سرمیبرند و نمیتوانستند موجودیّت مستقلّی داشته باشند، فروغ با زبان اعتراض خویش، با انتشار مجموعههای شعری خود، قیامی تازه را جان بخشید. فروغ با انتشار اشعارخود و بیان حرفها و تجربههای شخصی وناکامیهای زندگی خویش، عقدهی دردناک و متورّم سکوت زن ایرانی را که باعث خفقان او شده بود، گشود.ابتدا ذهن و اندیشهی او در سه مجموعهی شعری نخستین خود یعنی سایه، دیوار و عصیان، از ناکامیهای شخصی زندگی خویش، با زبان اعتراض پرده برداشت و سپس همان ذهن که در مجموعهی پایانیِ تولدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، مظهر تجلّی اندیشه و عاطفهی انسانی و اجتماعی شده بود، فروغ را وا داشت تا از فضای مضامین شخصی و فردی که از تمنیّات و احساسات او برمیخاست، فراتر رود و به اجتماع پیوند خورد و دردِ اجتماع و نابسامانیهای رشدیافته در آن را با زبان اعتراضی و دردآلود فریاد زند؛ ولی افسوس که در اوج شکوه و اعتراض بود که ناگاه دست تقدیر و سرنوشت، او را از ادامه فریادهایش بازداشت و وجودش را از پیکرهی ادبیات اعتراض جدا ساخت؛ اما اعتراضش و نامش هنوز در گوش انسانهای دردکشیده و مظلوم تاریخ، طنینافکن است.
-1- بیان مساله
شاعران و نویسندگان ادبی به دلیل ادراک بالاتر نسبت به سایراقشار جامعه، گاه به دلیل داشتن مشکلات فردی و گاه با درک نابسامانیهای جامعه و با احساس تعـهّد نسبت به اقشــار جامعه، اعتراض و درد خویش را در قالب اثری هنری عرضه می کنند که تاثیر آن بسیار بیشتر از بیان عادی مسأله است. در این میان، شعر یکی از قالب های هنری است که با به کارگیری زبان و قالبی آهنگین و موزون، راه نفوذ خود را تا عمق جان شنونده، در زمانها و مکانهای مختلف بازمی کند و رسالت خود را بهتر به انجام میرساند. در ادب کهن فارسی، اگرچه میتوان عنصر اعتراض را دید و صدای شاعران معترض را شنید؛ اما هیچ گاه اعتراضشان به گفتمان تبدیل نشده و اعتراض آنها، غالبا به صورت پند و اندرز، و
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 07:44:00 ب.ظ ]
|