فهرست مطالب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2
فصل اول: کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. 4
1-1-بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………. 5
1-2- سؤال تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. 6
1-3- فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-4- ضرورت  و اهمیت تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 7
1-5- انگیزه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-6- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-7- محدوده مورد مطالعه…………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-8- موانع و محدودیت ها……………………………………………………………………………………………………………. 9
1- 9- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… 10
1-10- بهره وران تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 14
1-11- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. 14
1-12- تعاریف عملیاتی………………………………………………………………………………………………………………… 14
1-12-1- توسعه………………………………………………………………………………………………………………………….. 14
1-12-2- گردشگری (توریسم)……………………………………………………………………………………………………… 15
1-12-3- حوزه آبخیز…………………………………………………………………………………………………………………… 15
فصل دوم: ادبیات و موضوع شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………….. 16
2-1- تاریخچه گردشگری……………………………………………………………………………………………………………… 17
2-2- گردشگری و انواع آن…………………………………………………………………………………………………………… 19
2-2-1 تعریف گردشگری………………………………………………………………………………………………………………. 19
2-2-2- تعریف گردشگر………………………………………………………………………………………………………………. 20
2-2-3-انواع توریسم……………………………………………………………………………………………………………………. 21
2-3- توسعه پایدار……………………………………………………………………………………………………………………….. 25
2-5- توسعه پایدار جهانگردی……………………………………………………………………………………………………….. 26
2-6- طبیعت و توریسم…………………………………………………………………………………………………………………. 27
موقعیت جغرافیایی……………………………………………………………………………………………………………. 2-6-1- 28
آب وهوا………………………………………………………………………………………………………………………… 2-6-2- 28
توپوگرافی وشکل زمین…………………………………………………………………………………………………….. 2-6-3- 28
مواد سطحی……………………………………………………………………………………………………………………  2-6-4- 28
آب………………………………………………………………………………………………………………………………… 2-6-5- 28
پوشش گیاهی…………………………………………………………………………………………………………………. 2-6-6- 29
حیات جانوری…………………………………………………………………………………………………………………  2-6-7- 29
توریسم تابستانی………………………………………………………………………………………………………………. 2-6-8- 29
توریسم زمستانی………………………………………………………………………………………………………………. 2-6-9- 30
2-7- اکوتوریسم…………………………………………………………………………………………………………………………. 30
2-7-1- اصطلاحات مرتبط با اکوتوریسم یا بوم گردی………………………………………………………………………. 31
2-8- محیط زیست و آلودگی های آن……………………………………………………………………………………………… 32
2-8-1- تعریف محیط زیست…………………………………………………………………………………………………………. 32
2-8-2- تعریف آلودگی زیست محیطی……………………………………………………………………………………………. 33
2-8-3- انواع آلودگی…………………………………………………………………………………………………………………… 33
2-8-3-1- آلودگی خاک………………………………………………………………………………………………………………. 33
2-9- عناصر اصلی در ساختار صنعت گردشگری……………………………………………………………………………… 33
2-10- تأثیر گردشگری بر اقتصاد……………………………………………………………………………………………………. 34
2-11- بررسی آثار مثبت اقتصادی گردشگری……………………………………………………………………………………. 35
2-12- آثار منفی اقتصادی گردشگری……………………………………………………………………………………………… 36
2-13- اشتغال و گردشگری…………………………………………………………………………………………………………… 36
فصل سوم: شهرستان تنکابن و ویژگی های جغرافیایی منطقه مورد مطالعه…………………………………………. 38
3-1-1- موقعیت ، وسعت و جمعیت تنکابن…………………………………………………………………………………….. 41
3-1-2- وجه تسمیه تنکاین……………………………………………………………………………………………………………. 41
3-1-3- وجه تسمیه شهسوار………………………………………………………………………………………………………….. 42
3-1-4- تقسیمات تنکابن………………………………………………………………………………………………………………. 42
3-1-5- اوضاع طبیعی تنکابن………………………………………………………………………………………………………… 44
3-1-5-1- درجه حرارت ودما………………………………………………………………………………………………………. 45
3-1-5-2- بارندگی و میزان رطوبت………………………………………………………………………………………………. 47
3-1-5-3- رطوبت نسبی تنکابن…………………………………………………………………………………………………….. 50
3-1-5-4- پوشش ابر در تنکابن…………………………………………………………………………………………………….. 51
3-1-6- راه های ارتباطی تنکابن…………………………………………………………………………………………………….. 52
3-1-7- پوشش گیاهی و جانوری در تنکابن…………………………………………………………………………………….. 53
3-1-8- اوضاع اقتصادی تنکابن……………………………………………………………………………………………………… 54
3-1-9- رودخانه های تنکابن…………………………………………………………………………………………………………. 55
3-1-10- جاذبه های تنکابن…………………………………………………………………………………………………………… 56
3-2- آشنایی با محدوده مورد مطالعه………………………………………………………………………………………………. 58
3-2-1- جاذبه های گردشگری محدوده مورد مطالعه…………………………………………………………………………. 63
3-2-1-1- جاذبه های تاریخی و مذهبی………………………………………………………………………………………….. 63
3-2-1-1-1- قلعه اکر………………………………………………………………………………………………………………….. 63
3-2-1-1-2-  قلعه نرس و یچم قلای…………………………………………………………………………………………….. 64
3-2-1-1-3- قلعه اسل محله…………………………………………………………………………………………………………. 65
3-2-1-1-4- حمام قدیمی امیر اسعد……………………………………………………………………………………………… 65
3-2-1-1-5- مسجد قدیمی امیر اسعد…………………………………………………………………………………………….. 66
3-2-1-1-6- امامزاده عون (اوج) بن علی(ع)………………………………………………………………………………….. 68
3-2-1-1-7- امامزاده سید یحیی و سید ذکریا در عسل محله……………………………………………………………… 69
3-2-1-2- جاذبه های طبیعی…………………………………………………………………………………………………………. 69
3-2-1-2-1- منطقه ی گردشگری چالدره ی 2000………………………………………………………………………….. 69
3-2-1-2-2- رودخانه دوهزار……………………………………………………………………………………………………….. 70
3-2-1-2-3- قله سیالان……………………………………………………………………………………………………………….. 71
3-2-1-2-4- دشت زیبای دریاسر………………………………………………………………………………………………….. 71
3-2-1-2-5- آبشار سردابه…………………………………………………………………………………………………………… 74
3-2-2-معرفی برخی از رستوران ها و متل در منطقه…………………………………………………………………………. 75
3-2-2-1- رستوران کاکوی جنگل…………………………………………………………………………………………………. 75
3-2-2-2-رستوران هام هام…………………………………………………………………………………………………………… 76
3-2-2-3- رستوران نگین سبز……………………………………………………………………………………………………….. 77
3-2-2-4- رستوران و ماهی سرای شاهمنصوری………………………………………………………………………………. 77
3-2-2-5- هتل و رستوران سیالان…………………………………………………………………………………………………. 78
3-2-3- آلودگی های زیست محیطی منطقه مورد مطالعه…………………………………………………………………….. 78
فصل چهارم: یافته های تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. 80
4-1- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………. 81
4-2- نمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………………….. 81
4-3- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. 81
4-4- ابزار تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… 81
4-5- روش آماری ( شیوه تجزیه و تحلیل آماری)……………………………………………………………………………… 82
4-6- متغیر های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 82
4-7- تعریف متغیر کیفی………………………………………………………………………………………………………………… 83
4-8- متغیر مستقل………………………………………………………………………………………………………………………… 83
4-9- متغیر وابسته………………………………………………………………………………………………………………………… 83
4-10- تجزیه و تحلیل SWOT  در جهت ارائه راهکارهای توسعه توریسم در حوزه رود دوهزار تنکابن.. 84
4- 10- 1 – نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدید ها……………………………………………………………………. 84
4-10-1-1- عوامل مؤثر داخلی بر گردشگری در ناحیه مورد مطالعه……………………………………………………. 85
4-10-1-2- عوامل مؤثر خارجی بر گردشگری ناحیه مورد مطالعه………………………………………………………. 88
4-10-1-3- جمع بندی دیدگاه ها و ارائه اولویت های نهایی از تحلیل SWOT………………………………….. 90

4-11- یافته های پژوهش و تحلیل آمار و اطلاعات پرسشنامه گردشگران……………………………………………..

مقالات و پایان نامه ارشد

 

93
4-12- اطلاعات توصیفی ویژگی های افراد مورد مطالعه…………………………………………………………………….. 93
مربوط به سه سؤال اصلی پرسشنامه ………………………………………………………………….. T4-13- آزمون های 145
فصل پنجم: نتیجه گیری ، ارزیابی فرضیه ها و پیشنهادات……………………………………………………………………. 149
5-1- پاسخ پرسش های تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. 151
5-2- نتایج……………………………………………………………………………………………………………………………………. 151
5-2-1- نتایج حاصل از مطالعات میدانی و اطلاعات توصیفی…………………………………………………………….. 151
5-3- فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 152
5-4- آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………………………. 153
5-4-1- اثبات فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………. 153
5-4-2- اثبات فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………………………. 153
5-5- راهکارها……………………………………………………………………………………………………………………………… 154
منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………………………………………………. 156
ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 160
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………. 166

 

فهرست جداول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول 3-1: تقسیمات کشوری در محدوده استان 1389…………………………………………………………………………. 43
جدول 3-2: وضع جوی شهرستان تنکابن در سال 1351…………………………………………………………………………. 46
جدول 3-3: وضع جوی شهرستان تنکابن در سال 1354………………………………………………………………………….. 46
جدول 3-4: میزان درجه حرارت متوسط ماهیانه بر حسب سانتیگراد………………………………………………………… 47
جدول 3-5: نزولات جوی یا باران در ماه های سنوات مختلف به میلیمتر…………………………………………………… 48
جدول 3-6: مبزان کل بارندگی در سال های مختلف………………………………………………………………………………. 48
جدول 3-7: اوضاع جوی شهرستان تنکابن در سال های 51 و 54…………………………………………………………….. 49
جدول 3-8:   نمودار تعداد روزهای بارندگی در منطقه تنکابن…………………………………………………………………. 50
جدول 3-9: سال های 59 تا 68 میانگین رطوبت نسبی در ایستگاه های منطقه تنکابن و رامسر……………………. 51
جدول 3-10: پوشش ابر در آسمان تنکابن…………………………………………………………………………………………….. 52
جدول 3-11: مسیر دسترسی به تنكابن از راه جاده تهران – چالوس………………………………………………………….. 53
جدول 4-1: بررسی نقاط قوت در تحلیل سوات……………………………………………………………………………………… 86
جدول 4-2: بررسی نقاط ضعف در تحلیل سوات…………………………………………………………………………………… 87
جدول 4-3: بررسی فرصت ها در تحلیل سوات…………………………………………………………………………………….. 88
جدول 4-4: بررسی تهدید ها در تحلیل سوات………………………………………………………………………………………. 89
جدول 4-5: اولویت بندی نقاط قوت و ضعف در تحلیل سوات………………………………………………………………. 91
جدول 4-6: اولویت بندی فرصت ها و تهدیدها در تحلیل سوات…………………………………………………………….. 92
جدول 4-7 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب جنسیت……………………………………………………………………….. 93
جدول 4-8: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب سن……………………………………………………………………………….. 94
جدول4-9 : توزیع فراوانی افراد نمونه برحسب سطح تحصیلات………………………………………………………………. 95
جدول 4-10: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب دفعات سفر…………………………………………………………………. 96
جدول 4-11 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب مدت اقامت………………………………………………………………… 97
جدول 4-12: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب مکان اقامت………………………………………………………………….. 98
جدول 4-13 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نحوه اطلاع یابی گردشگران………………………………………….. 99
جدول 4-14: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب میزان تشویق دوستان به منطقه………………………………………… 100
جدول 4-15 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب تمایل سفر مجدد به منطقه…………………………………………… 101
جدول 4-16 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب استفاده از خدمات در منطقه………………………………………… 102
جدول 4-17: فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش بازدید از مناظر و راهپیمایی در اطراف رودخانه دوهزار…… 103
جدول 4-18: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش کوهنوردی در منطقه دوهزار………………………………. 104
جدول4-19: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش ماهی سراها در منطقه………………………………………….. 105
جدول 4-20: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش اماکن متبرکه در منطقه……………………………………….. 106
جدول 4-21: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش بازارهای محصولات زراعی در منطقه دوهزار……….. 107
جدول 4-22: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش استفاده از چشمه های آب در منطقه…………………….. 108
جدول 4-23: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش بازارهای محصولات دامی در منطقه…………………….. 109
جدول 4-24: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش ماهی گیری و شکار تفریحی در منطقه…………………. 110
جدول 4-25: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش بازدید ازبافت قدیمی روستا در منطقه………………….. 111
جدول 4-26:   توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش قایق رانی در منطقه…………………………………………. 112
جدول 4-27: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش تورهای علمی در منطقه…………………………………………. 113
جدول 4-28: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش برگذاری کمپ ها در طبیعت منطقه دوهزار……………… 114
جدول4-29: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش اسب سواری در منطقه……………………………………………. 115
جدول 4-30: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش دوچرخه و موتورسواری در منطقه………………………….. 116
جدول 4-31: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش اسکی روی برف در منطقه دوهزار…………………………. 117
جدول 4-32: فراوانی نمونه بر حسب نقش بازدید گردشگران از فعالیت کشاورزان و دامداران……………………… 118
جدول 4-33: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش شرکت در جشن ها در منطقه دوهزار………………………. 119
جدول 4-34: فراوانی نمونه بر حسب نقش نا کافی بودن خدمات اطلاع رسانی و تبلیغات گردشگری درمنطقه. 120
جدول 4-35: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش شرکت در جشن ها در منطقه دوهزار………………………. 121
جدول 4-36: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش عدم تمایل مردم و بخش خصوصی در سرمایه گذاری.. 122
جدول4-37: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش نا کافی بودن تنوع غذایی رستوران های منطقه…………… 123
جدول4-38: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش نا مناسب بودن زیرساخت ها در منطقه……………………… 124
جدول4-39: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش عدم وجود پارکینگ مناسب خودرو  ……………………….. 125
جدول4-40: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش عدم توجه به زیباسازی در منطقه…………………………. 126
جدول 4-41: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش کمبود تسهیلات بهداشتی و خدماتی……………………….. 127
جدول 4-42: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش کمبود تسهیلات اقامتی در منطقه…………………………….. 128
جدول 4-43: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش کمبود تسهیلات رفاهی در منطقه…………………………….. 129
جدول4-44: توزیع فراوانی افراد نمونه  بر حسب نقش عدم آشنایی گردشگران با مزایا……………………………….. 130
جدول 4-45: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش تعارض فرهنگی گردشگران و بومیان……………………… 131
جدول 4-46: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش توزیع نا مناسب گردشگران……………………………………. 132
جدول4-47: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش کم توجهی دولت به گردشگری……………………………. 133
جدول 4-48: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش وجود رودخانه پر آب دوهزار………………………………… 134
جدول4-49 توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش چشم انداز طبیعی در منطقه دوهزار……………………….. 135
جدول 4-50: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش نزدیکی منطقه دوهزار به شهر……………………………… 136
جدول 4-51: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش وجود ارتفاعات و قلل مرتفع در منطقه…………………. 137
جدول 4-52:توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش وجود محیط آرام و بدون آلودگی………………………… 138
جدول 4-53: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش وجود آداب و رسوم غنی در منطقه……………………… 139
جدول 4-54: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش وجود منابع انسانی جویای کار……………………………. 140
جدول 4-55: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش برخورد دوستانه مردم بومی با گردشگران…………….. 141
جدول4-56  : مشخصه های آماری پاسخ افراد نمونه در خرده مقیاس پتانسیل و استعدادهای گردشگری………. 142
جدول 4-57 : مشخصه های آماری پاسخ افراد نمونه به خرده مقیاس موانع و ضعف های گردشگری………….. 143
جدول 4-58: مشخصه های آماری پاسخ افراد نمونه به خرده مقیاس فرصت و قوتهای گردشگری………………. 144
جدول 4-59 : مشخصه های آماری افراد نمونه برحسب نقش و استفاده از استعداد های گردشگری منطقه…….. 145
برای مقایسه نقش استعدادهای گردشگری………………………………………………………T جدول 4-60: نتایج آزمون 145
جدول 4-61 : مشخصه های آماری افراد نمونه برحسب نقش ضعف های گردشگری…………………………………. 146
برای مقایسه نقش ضعف های گردشگری……………………………………………………….Tجدول 4-62: نتایج آزمون 146
جدول 4-63 : مشخصه های آماری افراد نمونه برحسب نقش قوت های گردشگری…………………………………… 147
برای مقایسه نقش قوت های گردشگری………………………………………………………..T جدول 4-64: نتایج آزمون 147

 

 

 

فهرست نمودارها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار4-1: توزیع افراد نمونه بر حسب جنسیت………………………………………………………………………………………… 94
نمودار4-2: توزیع افراد نمونه بر حسب سن………………………………………………………………………………………………. 95
نمودار 4-3 : توزیع افراد نمونه بر حسب مدرک تحصیلی…………………………………………………………………………… 96
نمودار 4-4 : توزیع فراوانی نمونه برحسب دفعات سفر به منطقه دوهزار………………………………………………………. 97
نمودار 4-5 : توزیع فراوانی نمونه برحسب مدت اقامت درمنطقه دوهزار………………………………………………………. 98
نمودار 4-6: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب مکان اقامت در منطقه دوهزار تنکابن……………………………………. 99
نمودار 4-7 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نحوه اطلاع یابی گردشگران………………………………………………. 100
نمودار 4-8 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب میزان تشویق دوستان به منطقه……………………………………………. 101
نمودار 4-9 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب تمایل سفر مجدد گردشگران……………………………………………… 102
نمودار 4-10 : : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب استفاده از خدمات در منطقه دوهزار……………………………….. 103
نمودار 4-11 : توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش بازدید از مناظر و راهپیمایی در اطراف رودخانه………. 104
نمودار 4-12 : توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش کوهنوردی در منطقه دوهزار…………………………………. 105
نمودار 4-13 : توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش ماهی سراها در منطقه دوهزار……………………………….. 106
نمودار 4-14: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش اماکن متبرکه در منطقه دوهزار……………………………….. 107
نمودار 4-15: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش بازار های محصولات زراعی………………………………….. 108
نمودار 4-16: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش چشمه های آب در منطقه دوهزار…………………………… 109
نمودار 4-17: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش بازارهای محصولات دامی در منطقه دوهزار…………….. 110
نمودار 4-18: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش ماهی گیری و شکار در منطقه………………………………… 111
نمودار 4-19: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش بازدید از بافت قدیمی روستا منطقه………………………… 112
نمودار 4-20: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش قایق رانی در منطقه دوهزار……………………………………….. 113
نمودار 4-21: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش تورهای علمی در منطقه دوهزار………………………………… 114
نمودار 4-22: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش برگذاری کمپ ها در طبیعت منطقه دوهزار ……………….. 115
نمودار 4-23: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش اسب سواری در منطقه دوهزار…………………………………… 116
نمودار 4-24: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش دوچرخه و موتور سواری در منطقه……………………………. 117
نمودار 4-25: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش اسکی روی برف در منطقه دوهزار…………………………….. 118
نمودار 4-26: فراوانی نمونه بر حسب نقش بازدید گردشگران از فعالیت کشاورزان و دامداران………………………… 119
نمودار 4-27: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش شرکت در جشن ها در منطقه……………………………………. 120
نمودار 4-28 : فراوانی نمونه بر حسب نقش نا کافی بودن خدمات اطلاع رسانی گردشگری درمنطقه……………….. 121
نمودار 4-29: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش شرکت در جشن ها در منطقه……………………………………. 122
نمودار 4-30: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش عدم تمایل مردم و بخش خصوصی در سرمایه گذاری. 122
نمودار 4-31:توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش ناکافی بودن تنوع غذایی رستورانهای منطقه………………. 123
نمودار 4-32: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش نا مناسب بودن زیرساخت ها…………………………………….. 124
نمودار 4-33: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش عدم وجود پارکینگ مناسب خودرو……………………….. 125
نمودار 4-34: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش عدم توجه به زیباسازی در منطقه……………………………. 126
نمودار 4-35: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش کمبود تسهیلات بهداشتی و خدماتی…………………………… 127
نمودار 4-36: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش کمبود تسهیلات اقامتی در منطقه……………………………….. 128
نمودار 4-37: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش کمبود تسهیلات رفاهی در منطقه……………………………….. 129
نمودار 4-38: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش عدم آشنایی گردشگران با مزایا………………………………….. 130
نمودار 4-39: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش تعارض فرهنگی گردشگران و بومیان…………………………. 131
نمودار 4-40: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش توزیع نا مناسب گردشگران……………………………………….. 132
نمودار 4-41: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش کم توجهی دولت به گردشگری……………………………… 133
نمودار 4-42 : توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب نقش وجود رودخانه پر آب دوهزار………………………………….. 134
نمودار 4-43: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش چشم انداز طبیعی…………………………………………………. 135
نمودار 4-44: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش نزدیکی منطقه دوهزار به شهر………………………………… 136
نمودار 4-45: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش وجود ارتفاعات و قلل مرتفع…………………………………. 137
نمودار 4-46: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش عدم وجود محیط آرام و بدون آلودگی……………………. 138
نمودار 4-47: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش وجود آداب و رسوم غنی………………………………………. 139
نمودار 4-48: توزیع فراوانی افراد نمونه را بر حسب نقش وجود منابع انسانی جویای کار………………………………. 140
نمودار 4-49: توزیع فراوانی افراد نمونه  بر حسب نقش برخورد دوستانه مردم بومی با گردشگران…………………… 141

 

فهرست نقشه ها

 

 

 

 

 

 

 

نقشه3-1: نقشه ماهواره ای تنکابن……………………………………………………………………………………………………………. 39
نقشه 3-2: موقعیت تنکابن در استان و کشور ……………………………………………………………………………………………. 40
نقشه 3-3:تقسیمات کشوری شهرستان تنکابن در سال 1389……………………………………………………………………….. 43
نقشه 3-4: دوراهی لتاک تا گلعلی آباد………………………………………………………………………………………………………. 59
نقشه 3-5: پارک چالدره به سرجیپشت……………………………………………………………………………………………………… 60
نقشه 3-6: کلیشم به هالوکله……………………………………………………………………………………………………………………. 61
نقشه 3-7: هلوکله به دریاسر…………………………………………………………………………………………………………………… 62

فهرست تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصویر 3-1: رودخانه چشمه کیله………………………………………………………………………………………………………. 54
تصویر 3-2: اوضاع اقتصادی تنکابن…………………………………………………………………………………………………… 55
تصویر  3-3: دشت دریاسر……………………………………………………………………………………………………………….. 58
تصویر 3-4: دوراهی لتاک………………………………………………………………………………………………………………… 58
تصویر 3-5: قلعه اکر که اکنون چیزی از آن باقی نمانده است……………………………………………………………….. 63
تصویر 3-6: تپه اکر………………………………………………………………………………………………………………………….. 64
تصویر 3-7: تپه اکر………………………………………………………………………………………………………………………….. 64
تصویر 3-8: نمای بیرونی حمام امیر اسعد…………………………………………………………………………………………… 65
تصویر 3-9: نمای داخلی حمام امیر اسعد………………………………………………………………………………………….. 66
تصویر 3-10: نمای بیرونی مسجد امیر اسعد……………………………………………………………………………………….. 67
تصویر 3-11: نمای داخلی مسجد امیر اسعد……………………………………………………………………………………….. 67
تصویر 3-12: امامزاده عون……………………………………………………………………………………………………………….. 68
تصویر 3-13:روستای پایین اشتوج…………………………………………………………………………………………………….. 68
تصویر 3-14: پارک چالدره………………………………………………………………………………………………………………. 69
تصویر 3-15: رودخانه دوهزار…………………………………………………………………………………………………………… 70
شکل 3-16: کوه سیالان……………………………………………………………………………………………………………………. 71
تصویر 3-17: دشت دریاسر………………………………………………………………………………………………………………. 73
تصویر 3-18: تپه دریاسر………………………………………………………………………………………………………………….. 73
تصویر 3-19: آبشار سردابه………………………………………………………………………………………………………………. 74
تصویر 3-20: رستوران کاکوی جنگل………………………………………………………………………………………………… 75
تصویر 3-21: تور هندی در رستوران کاکوی جنگل…………………………………………………………………………….. 76
تصویر 3-22: رستوران هام هام…………………………………………………………………………………………………………. 76
تصویر3-23: رستوران نگین سبز……………………………………………………………………………………………………….. 77
تصویر3-24: ماهی سرا شاهمنصوری…………………………………………………………………………………………………. 78
تصویر3-24: هتل سیالان………………………………………………………………………………………………………………….. 78
تصویر3-25: مکان تخلیه زباله پرده سر………………………………………………………………………………………………. 79

 

چکیده

تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد . اما مسلمأ این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار،برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. هدف کلی تحقیق حاضر ، ارائه راهکارهای توسعه توریسم در حوزه آبخیز رود دوهزار تنکابن می باشد.این منطقه که یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور می باشد، می تواند با برنامه ریزی اصولی و شناسایی توان ها و محدودیت های گردشگری آن،نقش مؤثری در توسعه این مناطق و تنوع بخشی به اقتصاد ملی داشته باشد. در پژوهش حاضر ، از روش توصیفی و پیمایشی استفاده شده است که ابتدا با فهرست کردن عوامل خارجی و داخلی (SWOT) تأثیر گذار در توسعه یا عدم توسعه گردشگری با بهره گرفتن از تحلیل ارزیابی قابلیت های توسعه گردشگری دوهزار تنکابن پرداخته شد و در ادامه با نظرسنجی پرسشنامه ای از گردشگران و متخصصان و سپس با اولویت بندی عوامل مذکور ، استراتژیها و راهکارهایی  درخور جهت بهبود شرایط منطقه ارائه گردید. براساس نتایج بدست آمده از تحقیق وجود رودخانه دوهزار بیشترین نقش را در توسعه گردشگری منطقه داشته و با عنایت به اینکه کم توجهی دولت به زیر ساخت ها عمده ترین ضعف صنعت توریسم در منطقه می باشد ، لذا دولت می بایست با اختصاص بودجه جهت بهبود زیر ساخت ها و همچنین ایجاد بسته های تشویقی  به منظور جذب سرمایه گذاران برای ایجاد پارک های تفریحی، مراکز ورزش های آبی ، احداث هتل ها ،رستوران ها و …. بپردازد.

 

لغات کلیدی:توریسم، حوزه آبخیز، رودخانه دوهزار،شهرستان تنکابن

 

مقدمه

با توجه به گسترش بیش از اندازه شهرها و افزایش مشکلات ناشی از شهر نشینی و همچنین خالی شدن و سرازیر شدن جمعیت روستاها به شهرها ، جایی که انسان با محدودیت های بسیاری در زمینه  بهره مندی از امکانات  و مواهب طبیعی از قبیل چشم انداز های طبیعی مواجه است. انسان های خسته از زندگی شهری و ماشینی همواره به دنبال گریزگاه هایی هستند که دور از هیاهو و روزمرگی های زندگی مدرن، اوقات فراغتشان را سپری کنند وطبیعت بهترین پناهگاه برای این قشر از انسان ها است.گردشگری در سال های اخیر تأثیرات زیادی  بر وضعیت اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است و به عنوان صنعت پیشرو در توسعه اقتصادی کشور ها مطرح می باشد.

اثرات فراوان مثبت اقتصادی گردشگری و به خصوص نفش اشتغال زایی این صنعت،توجه استراتژیست ها  و دولتمردان کشور های مختلف را به برنامه ریزی جهت توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری در این بخش جلب نموده است (میمند و همکاران،7،1390).

گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه های غنی جهانگردی نظیر ایران می تواند به مهمترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود.اما برای شکل گیری صنعت گردشگری در ایران، راهی دراز و دشوار در پیش روی مسئولان و مدیران وجود دارد.بررسی عملی و تخصصی نقاط قوت ، ضعف ،فرصت ها  و تهدیدهای گردشگری می تواند زمینه های توسعه و پیشرفت آن را بیش از پیش فراهم کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...