فهرست مطالب

 

  عنوان

 

 

 

صفحه فصل اول

 

کلیات طرح………………………………………………………………………………..

 

1 1-1

 

مقدمه         ………………………………………………………………………………..

 

2 1-2

 

اهمیت موضوع  …………………………………………………………………………..

 

3 1-3

 

بیان مسئله        …………………………………………………………………………..

 

3 1-4

 

سوال­های و فرضیه ­های تحقیق ………………………………………………………

 

4     1-4-1

 

سوال­های تحقیق  …………………………………………………………………………

 

4     1-4-2

 

فرضیه ­های تحقیق  ……………………………………………………………………….

 

4 1-5

 

کلیدواژه ­ها  …………………………………………………………………………………

 

5 1-6

 

محدودیت تحقیق  ……………………………………………………………………….

 

10 1-7

 

شاهنامه فردوسی  …………………………………………………………………………

 

11 فصل دوم

 

پیشینه تاریخی تحقیق…………………………………………………………………..

 

13 2-1

 

مقدمه  ………………………………………………………………………………………..

 

14 2-2

 

مبانی نظری تحقیق  ……………………………………………………………………..

 

15    2-2-1

 

زبان­شناسی و ادبیات  ……………………………………………………………………

 

15        2-2-1-1

 

ویژگی­های زبان ادبی  …………………………………………………………………..

 

17        2-2-1-2

 

گونه­ های زبان ادبی  ……………………………………………………………………..

 

20    2-2-2

 

نظریه­ های زبان­شناسی  ………………………………………………………………….

 

23       2-2-2-1

 

زبان­شناسی توصیفی(ساختگرا)  ……………………………………………………..

 

24          2-2-2-1-1

 

زبان و گفتار  ……………………………………………………………………………….

 

25          2-2-2-1-2

 

صورت آوایی و معنی  ………………………………………………………………….

 

26      2-2-2-2

 

زبان­شناسی نقش­گرا  …………………………………………………………………….

 

26         2-2-2-2-1

 

نقش­گرایی در مکتب پراگ  …………………………………………………………..

 

26         2-2-2-2-2

 

نقش­گرایی در مکتب کپنهاگ  ………………………………………………………..

 

28         2-2-2-2-3

 

نقش­گرایی در مکتب لندن  ……………………………………………………………

 

29 2-2-3

 

سخن­کاوی  …………………………………………………………………………………

 

31       2-2-3-1

 

کاربرد سخن­کاوی  ………………………………………………………………………

 

43    2-2-4

 

متن و زبان­شناسی متن  …………………………………………………………………

 

44    2-2-5

 

بافت  …………………………………………………………………………………………

 

47    2-2-6

 

متن­کاوی  ……………………………………………………………………………………

 

50    2-2-7

 

انسجام و همبستگی  …………………………………………………………………….

 

50 2-2-7-1

 

انسجام  ………………………………………………………………………………………

 

52           2-2-7-1-1

 

ارجاع  ………………………………………………………………………………………..

 

52           2-2-7-1-2

 

جایگزینی  …………………………………………………………………………………..

 

54           2-2-7-1-3

 

حذف  ………………………………………………………………………………………..

 

55       2-2-7-2

 

انسجام واژگانی  ………………………………………………………………………….

 

57          2-2-7-2-1

 

تکرار  ………………………………………………………………………………………..

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

57          2-2-7-2-2

 

با­هم­آیی  ……………………………………………………………………………………..

 

59      2-2-7-3

 

انسجام پیوندی  …………………………………………………………………………..

 

60 2-3

 

مبانی عملی تحقیق  ………………………………………………………………………

 

62  

 

 

 

  فصل سوم

 

روش­شناسی……………………………………………………………………………….

 

65 3-1

 

مقدمه  ………………………………………………………………………………………..

 

66 3-2

 

روش گردآوری اطلاعات  …………………………………………………………….

 

66 3-3

 

روش تجزیه و تحلیل  ………………………………………………………………….

 

67  

 

 

 

  فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل داده ­ها………………………………………………………………….

 

68 4-1

 

مقدمه  ………………………………………………………………………………………..

 

69 4-2

 

منبع داده ­ها  …………………………………………………………………………………

 

69 4-3

 

روش کدگذاری داده ­ها  ………………………………………………………………..

 

69 4-4

 

بررسی داده ­ها  ……………………………………………………………………………..

 

70    4-4-1

 

متن 1،آغاز کتاب  ………………………………………………………………………..

 

70    4-4-2

 

متن 2، کیومرث  ………………………………………………………………………….

 

73    4-4-3

 

متن 3، بیژن و منیژه  …………………………………………………………………….

 

78    4-4-4

 

متن 4، پادشاهی همای  ………………………………………………………………..

 

98    4-4-5

 

متن 5، هوشنگ  ………………………………………………………………………….

 

104    4-4-6

 

متن 6، بهمن  ………………………………………………………………………………

 

108    4-4-7

 

متن 7، تهمورث  …………………………………………………………………………

 

118    4-4-8

 

متن 8، جمشید  …………………………………………………………………………..

 

123    4-4-9

 

متن 9، پادشاهی یزدگرد  ………………………………………………………………

 

132    4-4-10

 

متن 10، پادشاهی نرسی بهرام  ………………………………………………………

 

156 فصل پنجم

 

نتیجه ­گیری و پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………

 

162 5-1

 

مقدمه  ………………………………………………………………………………………..

 

163 5-2

 

نتیجه ­گیری  …………………………………………………………………………………

 

164 5-3

 

پیشنهادهای تحقیق  ………………………………………………………………………

 

167 واژه­نامه فارسی به انگلیسی

 

…………………………………………………………………………………………………..

 

168 واژه­نامه انگلیسی به فارسی

 

  ………………………………………………………………………………………………..

 

170 منابع

 

…………………………………………………………………………………………………..

 

172 منابع داخلی

 

……………………………………………………………………………………………………

 

173 منابع خارجی

 

……………………………………………………………………………………………………

 

175 منابع اینترنتی

 

……………………………………………………………………………………………………

 

176

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول صفحه
جدول 4-1   …………………………………………………………………………………………………………………. 71
جدول 4-2   …………………………………………………………………………………………………………………. 71
جدول 4-3   …………………………………………………………………………………………………………………. 75
جدول 4-4   …………………………………………………………………………………………………………………. 76
جدول 4-5   …………………………………………………………………………………………………………………. 76
جدول 4-6   …………………………………………………………………………………………………………………. 80
جدول 4-7   …………………………………………………………………………………………………………………. 81
جدول 4-8   …………………………………………………………………………………………………………………. 84
جدول 4-9   …………………………………………………………………………………………………………………. 85
جدول 4-10   ………………………………………………………………………………………………………………. 88
جدول 4-11   ………………………………………………………………………………………………………………. 89
جدول 4-12   ………………………………………………………………………………………………………………. 92
جدول 4-13   ………………………………………………………………………………………………………………. 93
جدول 4-14   ………………………………………………………………………………………………………………. 95
جدول 4-15   ………………………………………………………………………………………………………………. 96
جدول 4-16   ………………………………………………………………………………………………………………. 96
جدول 4-17   ………………………………………………………………………………………………………………. 100
جدول 4-18   ………………………………………………………………………………………………………………. 102
جدول 4-19   ………………………………………………………………………………………………………………. 102
جدول 4-20   ………………………………………………………………………………………………………………. 105
جدول 4-21   ………………………………………………………………………………………………………………. 106
جدول 4-22   ………………………………………………………………………………………………………………. 106
جدول 4-23   ………………………………………………………………………………………………………………. 110
جدول 4-24   ………………………………………………………………………………………………………………. 111
جدول 4-25   ………………………………………………………………………………………………………………. 114
جدول 4-26   ………………………………………………………………………………………………………………. 116
جدول 4-27   ………………………………………………………………………………………………………………. 116
جدول 4-28   ………………………………………………………………………………………………………………. 120
جدول 4-29   ………………………………………………………………………………………………………………. 121
جدول 4-30   ………………………………………………………………………………………………………………. 121
جدول 4-31   ………………………………………………………………………………………………………………. 125
جدول 4-32   ………………………………………………………………………………………………………………. 126
جدول 4-33   ………………………………………………………………………………………………………………. 129
جدول 4-34   ………………………………………………………………………………………………………………. 130
جدول 4-35   ………………………………………………………………………………………………………………. 130
جدول 4-36   ………………………………………………………………………………………………………………. 134
جدول 4-37   ………………………………………………………………………………………………………………. 135
جدول 4-38   ………………………………………………………………………………………………………………. 138
جدول 4-39   ………………………………………………………………………………………………………………. 139
جدول 4-40   ………………………………………………………………………………………………………………. 142
جدول 4-41   ………………………………………………………………………………………………………………. 143
جدول 4-42   ………………………………………………………………………………………………………………. 146
جدول 4-43   ………………………………………………………………………………………………………………. 147
جدول 4-44   ………………………………………………………………………………………………………………. 150
جدول 4-45   ………………………………………………………………………………………………………………. 150
جدول 4-46   ………………………………………………………………………………………………………………. 153
جدول 4-47   ………………………………………………………………………………………………………………. 154
جدول 4-48   ………………………………………………………………………………………………………………. 154
جدول 4-49   ………………………………………………………………………………………………………………. 157
جدول 4-50   ………………………………………………………………………………………………………………. 158
جدول 4-51   ………………………………………………………………………………………………………………. 158
جدول 4-52   ………………………………………………………………………………………………………………. 160
جدول 4-53   ………………………………………………………………………………………………………………. 160

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها صفحه
نمودار 4-1   ……………………………………………………………………………………………………………. 72
نمودار 4-2   ……………………………………………………………………………………………………………. 72
نمودار 4-3   ……………………………………………………………………………………………………………. 77
نمودار 4-4   ……………………………………………………………………………………………………………. 77
نمودار 4-5   ……………………………………………………………………………………………………………. 97
نمودار 4-6   ……………………………………………………………………………………………………………. 97
نمودار 4-7   ……………………………………………………………………………………………………………. 103
نمودار 4-8   ……………………………………………………………………………………………………………. 103
نمودار 4-9   ……………………………………………………………………………………………………………. 107
نمودار 4-10   …………………………………………………………………………………………………………. 107
نمودار 4-11   …………………………………………………………………………………………………………. 117
نمودار 4-12   …………………………………………………………………………………………………………. 117
نمودار 4-13   …………………………………………………………………………………………………………. 122
نمودار 4-14   …………………………………………………………………………………………………………. 122
نمودار 4-15   …………………………………………………………………………………………………………. 131
نمودار 4-16   …………………………………………………………………………………………………………. 131
نمودار 4-17   …………………………………………………………………………………………………………. 155
نمودار 4-18   …………………………………………………………………………………………………………. 155
نمودار 4-19   …………………………………………………………………………………………………………. 159
نمودار 4-20   …………………………………………………………………………………………………………. 159
نمودار 4-21   …………………………………………………………………………………………………………. 161
نمودار 4-22   ………………………………………………………………………………………………………….

161

 

 

1 مقدمه

زبان ابزار بیان مفاهیم و ارتباط میان انسان­هاست.نخستین و اساسی­ترین نقش زبان نیز همین می­باشد زیرا بشر ناگزیر است که در ارتباط با دیگران در اجتماع تجربه­اش را منتقل کند و تجربه دیگران را دریابد.بنابراین در مطالعه و توصیف آن باید صور و اشکال زبانی مرتبط با این نقش زبان را مورد بررسی قرار داد.شاخه­ای در زبان­شناسی با عنوان سخن­کاوی در این رابطه و جهت بررسی کاربرد زبان بوجود آمده است.

تحلیل­کلام به  بررسی روابط برون­جمله­ای و ارتباط بین زبان و بافت­هایی که در آن بکار برده می­ شود می ­پردازد.متن صورت مذاکرات کلام است و متن یک واحد منسجمی را تشکیل می­دهد.آنچه که متن را از غیر­متن متمایز می­سازد متنیت[1] است و یکی از عوامل بوجود آورنده متنیت،­ انسجام است. انسجام زمانی در متن حاصل می­ شود که تفسیر عنصری در متن به تفسیر عنصری دیگر وابسته باشد.هلیدی و حسن (1976) ابزارهای انسجام در متن را در زبان انگلیسی به سه دسته اصلی تقسیم کرده ­اند که عبارتند از :

1.دستوری:­ عوامل دستوری که دارای سه زیر­مجموعه ارجاع، جانشینی و حذف می­باشد.

  1. واژگانی: عوامل واژگانی که در برگیرنده تکرار و با هم­آیی است.

3.پیوندی: عوامل پیوندی که شامل عناصر اضافی، سببی، تقابلی و زمانی است.

آنچه در این پژوهش انجام شد بررسی زبان شاهنامه از دیدگاه انسجام واژگانی می­باشد و تلاش بر آن بود تا  طبق نظریه هلیدی و حسن، انسجام واژگانی در این اثر ماندگار قرن چهارم هجری بررسی شود.

 

12 اهمیت موضوع

لطفی­پورساعدی(1374) اینگونه مطرح می­ کند که نقش ارتباطی زبان مهمترین عامل و انگیزه پیدایش توسعه و تکامل آن است.در ایفای این نقش ارتباطی،زبان به عنوان یک کل عمل می­ کند.این تحقیق به بررسی شاخه­ای از زبان به عنوان گفتمان­کاوی خواهد پرداخت که در مطالعات زبان و زبان­شناسی بسیار حائز اهمیت است.صحبت از تحلیل کلام یا گفتمان­شناسی توجه به متن را در پی دارد و متن دارای ویژگی­های خاصی است که یکی از آنها انسجام متنی می­باشد.انسجام متن و شناخت عوامل مؤثر در آن بسیار مهم است چرا که کوچکترین تغییر در این عناصر به تغییر در انسجام متن می­انجامد و تغییر در انسجام متن باعث تغییر در بافتار و در نتیجه در سراسر متن می- گردد که درک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...