پایان نامه : بررسی انسجام واژگانی در شاهنامه فردوسی |
فهرست مطالب
عنوان
صفحه فصل اول
کلیات طرح………………………………………………………………………………..
1 1-1
مقدمه ………………………………………………………………………………..
2 1-2
اهمیت موضوع …………………………………………………………………………..
3 1-3
بیان مسئله …………………………………………………………………………..
3 1-4
سوالهای و فرضیه های تحقیق ………………………………………………………
4 1-4-1
سوالهای تحقیق …………………………………………………………………………
4 1-4-2
فرضیه های تحقیق ……………………………………………………………………….
4 1-5
کلیدواژه ها …………………………………………………………………………………
5 1-6
محدودیت تحقیق ……………………………………………………………………….
10 1-7
شاهنامه فردوسی …………………………………………………………………………
11 فصل دوم
پیشینه تاریخی تحقیق…………………………………………………………………..
13 2-1
مقدمه ………………………………………………………………………………………..
14 2-2
مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………..
15 2-2-1
زبانشناسی و ادبیات ……………………………………………………………………
15 2-2-1-1
ویژگیهای زبان ادبی …………………………………………………………………..
17 2-2-1-2
گونه های زبان ادبی ……………………………………………………………………..
20 2-2-2
نظریه های زبانشناسی ………………………………………………………………….
23 2-2-2-1
زبانشناسی توصیفی(ساختگرا) ……………………………………………………..
24 2-2-2-1-1
زبان و گفتار ……………………………………………………………………………….
25 2-2-2-1-2
صورت آوایی و معنی ………………………………………………………………….
26 2-2-2-2
زبانشناسی نقشگرا …………………………………………………………………….
26 2-2-2-2-1
نقشگرایی در مکتب پراگ …………………………………………………………..
26 2-2-2-2-2
نقشگرایی در مکتب کپنهاگ ………………………………………………………..
28 2-2-2-2-3
نقشگرایی در مکتب لندن ……………………………………………………………
29 2-2-3
سخنکاوی …………………………………………………………………………………
31 2-2-3-1
کاربرد سخنکاوی ………………………………………………………………………
43 2-2-4
متن و زبانشناسی متن …………………………………………………………………
44 2-2-5
بافت …………………………………………………………………………………………
47 2-2-6
متنکاوی ……………………………………………………………………………………
50 2-2-7
انسجام و همبستگی …………………………………………………………………….
50 2-2-7-1
انسجام ………………………………………………………………………………………
52 2-2-7-1-1
ارجاع ………………………………………………………………………………………..
52 2-2-7-1-2
جایگزینی …………………………………………………………………………………..
54 2-2-7-1-3
حذف ………………………………………………………………………………………..
55 2-2-7-2
انسجام واژگانی ………………………………………………………………………….
57 2-2-7-2-1
تکرار ………………………………………………………………………………………..
57 2-2-7-2-2
باهمآیی ……………………………………………………………………………………..
59 2-2-7-3
انسجام پیوندی …………………………………………………………………………..
60 2-3
مبانی عملی تحقیق ………………………………………………………………………
62
فصل سوم
روششناسی……………………………………………………………………………….
65 3-1
مقدمه ………………………………………………………………………………………..
66 3-2
روش گردآوری اطلاعات …………………………………………………………….
66 3-3
روش تجزیه و تحلیل ………………………………………………………………….
67
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………….
68 4-1
مقدمه ………………………………………………………………………………………..
69 4-2
منبع داده ها …………………………………………………………………………………
69 4-3
روش کدگذاری داده ها ………………………………………………………………..
69 4-4
بررسی داده ها ……………………………………………………………………………..
70 4-4-1
متن 1،آغاز کتاب ………………………………………………………………………..
70 4-4-2
متن 2، کیومرث ………………………………………………………………………….
73 4-4-3
متن 3، بیژن و منیژه …………………………………………………………………….
78 4-4-4
متن 4، پادشاهی همای ………………………………………………………………..
98 4-4-5
متن 5، هوشنگ ………………………………………………………………………….
104 4-4-6
متن 6، بهمن ………………………………………………………………………………
108 4-4-7
متن 7، تهمورث …………………………………………………………………………
118 4-4-8
متن 8، جمشید …………………………………………………………………………..
123 4-4-9
متن 9، پادشاهی یزدگرد ………………………………………………………………
132 4-4-10
متن 10، پادشاهی نرسی بهرام ………………………………………………………
156 فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………
162 5-1
مقدمه ………………………………………………………………………………………..
163 5-2
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………
164 5-3
پیشنهادهای تحقیق ………………………………………………………………………
167 واژهنامه فارسی به انگلیسی
…………………………………………………………………………………………………..
168 واژهنامه انگلیسی به فارسی
………………………………………………………………………………………………..
170 منابع
…………………………………………………………………………………………………..
172 منابع داخلی
……………………………………………………………………………………………………
173 منابع خارجی
……………………………………………………………………………………………………
175 منابع اینترنتی
……………………………………………………………………………………………………
176
فهرست جداول | صفحه |
جدول 4-1 …………………………………………………………………………………………………………………. | 71 |
جدول 4-2 …………………………………………………………………………………………………………………. | 71 |
جدول 4-3 …………………………………………………………………………………………………………………. | 75 |
جدول 4-4 …………………………………………………………………………………………………………………. | 76 |
جدول 4-5 …………………………………………………………………………………………………………………. | 76 |
جدول 4-6 …………………………………………………………………………………………………………………. | 80 |
جدول 4-7 …………………………………………………………………………………………………………………. | 81 |
جدول 4-8 …………………………………………………………………………………………………………………. | 84 |
جدول 4-9 …………………………………………………………………………………………………………………. | 85 |
جدول 4-10 ………………………………………………………………………………………………………………. | 88 |
جدول 4-11 ………………………………………………………………………………………………………………. | 89 |
جدول 4-12 ………………………………………………………………………………………………………………. | 92 |
جدول 4-13 ………………………………………………………………………………………………………………. | 93 |
جدول 4-14 ………………………………………………………………………………………………………………. | 95 |
جدول 4-15 ………………………………………………………………………………………………………………. | 96 |
جدول 4-16 ………………………………………………………………………………………………………………. | 96 |
جدول 4-17 ………………………………………………………………………………………………………………. | 100 |
جدول 4-18 ………………………………………………………………………………………………………………. | 102 |
جدول 4-19 ………………………………………………………………………………………………………………. | 102 |
جدول 4-20 ………………………………………………………………………………………………………………. | 105 |
جدول 4-21 ………………………………………………………………………………………………………………. | 106 |
جدول 4-22 ………………………………………………………………………………………………………………. | 106 |
جدول 4-23 ………………………………………………………………………………………………………………. | 110 |
جدول 4-24 ………………………………………………………………………………………………………………. | 111 |
جدول 4-25 ………………………………………………………………………………………………………………. | 114 |
جدول 4-26 ………………………………………………………………………………………………………………. | 116 |
جدول 4-27 ………………………………………………………………………………………………………………. | 116 |
جدول 4-28 ………………………………………………………………………………………………………………. | 120 |
جدول 4-29 ………………………………………………………………………………………………………………. | 121 |
جدول 4-30 ………………………………………………………………………………………………………………. | 121 |
جدول 4-31 ………………………………………………………………………………………………………………. | 125 |
جدول 4-32 ………………………………………………………………………………………………………………. | 126 |
جدول 4-33 ………………………………………………………………………………………………………………. | 129 |
جدول 4-34 ………………………………………………………………………………………………………………. | 130 |
جدول 4-35 ………………………………………………………………………………………………………………. | 130 |
جدول 4-36 ………………………………………………………………………………………………………………. | 134 |
جدول 4-37 ………………………………………………………………………………………………………………. | 135 |
جدول 4-38 ………………………………………………………………………………………………………………. | 138 |
جدول 4-39 ………………………………………………………………………………………………………………. | 139 |
جدول 4-40 ………………………………………………………………………………………………………………. | 142 |
جدول 4-41 ………………………………………………………………………………………………………………. | 143 |
جدول 4-42 ………………………………………………………………………………………………………………. | 146 |
جدول 4-43 ………………………………………………………………………………………………………………. | 147 |
جدول 4-44 ………………………………………………………………………………………………………………. | 150 |
جدول 4-45 ………………………………………………………………………………………………………………. | 150 |
جدول 4-46 ………………………………………………………………………………………………………………. | 153 |
جدول 4-47 ………………………………………………………………………………………………………………. | 154 |
جدول 4-48 ………………………………………………………………………………………………………………. | 154 |
جدول 4-49 ………………………………………………………………………………………………………………. | 157 |
جدول 4-50 ………………………………………………………………………………………………………………. | 158 |
جدول 4-51 ………………………………………………………………………………………………………………. | 158 |
جدول 4-52 ………………………………………………………………………………………………………………. | 160 |
جدول 4-53 ………………………………………………………………………………………………………………. | 160 |
فهرست نمودارها | صفحه |
نمودار 4-1 ……………………………………………………………………………………………………………. | 72 |
نمودار 4-2 ……………………………………………………………………………………………………………. | 72 |
نمودار 4-3 ……………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
نمودار 4-4 ……………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
نمودار 4-5 ……………………………………………………………………………………………………………. | 97 |
نمودار 4-6 ……………………………………………………………………………………………………………. | 97 |
نمودار 4-7 ……………………………………………………………………………………………………………. | 103 |
نمودار 4-8 ……………………………………………………………………………………………………………. | 103 |
نمودار 4-9 ……………………………………………………………………………………………………………. | 107 |
نمودار 4-10 …………………………………………………………………………………………………………. | 107 |
نمودار 4-11 …………………………………………………………………………………………………………. | 117 |
نمودار 4-12 …………………………………………………………………………………………………………. | 117 |
نمودار 4-13 …………………………………………………………………………………………………………. | 122 |
نمودار 4-14 …………………………………………………………………………………………………………. | 122 |
نمودار 4-15 …………………………………………………………………………………………………………. | 131 |
نمودار 4-16 …………………………………………………………………………………………………………. | 131 |
نمودار 4-17 …………………………………………………………………………………………………………. | 155 |
نمودار 4-18 …………………………………………………………………………………………………………. | 155 |
نمودار 4-19 …………………………………………………………………………………………………………. | 159 |
نمودار 4-20 …………………………………………………………………………………………………………. | 159 |
نمودار 4-21 …………………………………………………………………………………………………………. | 161 |
نمودار 4-22 …………………………………………………………………………………………………………. | 161
|
–1 مقدمه
زبان ابزار بیان مفاهیم و ارتباط میان انسانهاست.نخستین و اساسیترین نقش زبان نیز همین میباشد زیرا بشر ناگزیر است که در ارتباط با دیگران در اجتماع تجربهاش را منتقل کند و تجربه دیگران را دریابد.بنابراین در مطالعه و توصیف آن باید صور و اشکال زبانی مرتبط با این نقش زبان را مورد بررسی قرار داد.شاخهای در زبانشناسی با عنوان سخنکاوی در این رابطه و جهت بررسی کاربرد زبان بوجود آمده است.
تحلیلکلام به بررسی روابط برونجملهای و ارتباط بین زبان و بافتهایی که در آن بکار برده می شود می پردازد.متن صورت مذاکرات کلام است و متن یک واحد منسجمی را تشکیل میدهد.آنچه که متن را از غیرمتن متمایز میسازد متنیت[1] است و یکی از عوامل بوجود آورنده متنیت، انسجام است. انسجام زمانی در متن حاصل می شود که تفسیر عنصری در متن به تفسیر عنصری دیگر وابسته باشد.هلیدی و حسن (1976) ابزارهای انسجام در متن را در زبان انگلیسی به سه دسته اصلی تقسیم کرده اند که عبارتند از :
1.دستوری: عوامل دستوری که دارای سه زیرمجموعه ارجاع، جانشینی و حذف میباشد.
- واژگانی: عوامل واژگانی که در برگیرنده تکرار و با همآیی است.
3.پیوندی: عوامل پیوندی که شامل عناصر اضافی، سببی، تقابلی و زمانی است.
آنچه در این پژوهش انجام شد بررسی زبان شاهنامه از دیدگاه انسجام واژگانی میباشد و تلاش بر آن بود تا طبق نظریه هلیدی و حسن، انسجام واژگانی در این اثر ماندگار قرن چهارم هجری بررسی شود.
1–2 اهمیت موضوع
لطفیپورساعدی(1374) اینگونه مطرح می کند که نقش ارتباطی زبان مهمترین عامل و انگیزه پیدایش توسعه و تکامل آن است.در ایفای این نقش ارتباطی،زبان به عنوان یک کل عمل می کند.این تحقیق به بررسی شاخهای از زبان به عنوان گفتمانکاوی خواهد پرداخت که در مطالعات زبان و زبانشناسی بسیار حائز اهمیت است.صحبت از تحلیل کلام یا گفتمانشناسی توجه به متن را در پی دارد و متن دارای ویژگیهای خاصی است که یکی از آنها انسجام متنی میباشد.انسجام متن و شناخت عوامل مؤثر در آن بسیار مهم است چرا که کوچکترین تغییر در این عناصر به تغییر در انسجام متن میانجامد و تغییر در انسجام متن باعث تغییر در بافتار و در نتیجه در سراسر متن می- گردد که درک
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 07:19:00 ب.ظ ]
|