پایان نامه : جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی |
مقدمه : 15
فصل اوّل : کلیات تحقیق.. 18
1-1بیان مسئله: 18
2-1 پیشینه تحقیق: 19
3-1 روش کار: 19
4-1 اهداف تحقیق: 20
5-1جنبه نوآوری کار: 20
فصل دوم. 21
2- فصل دوم : 22
1-2 نگاه به زندگی ، آثار ، اندیشه و سبک شعر سنائی.. 22
2-2 سفرهای سنائی.. 22
3-2 سرآغاز شعر عرفانی.. 25
4-2 همّت گماردن بر نظم فخری نامه یا الهی نامه یا حدیقه الحقیقه: 26
5-2 مذهب سنائی: 26
6-2 آثار سنائی: 27
1-6-2 سیر العباد الی المعاد: 29
2-6-2 کارنامه بلخ: 30
3-6-2 تحریمه القلم: 30
4-6-2 مکاتیب سنائی: 30
7-2 چند اثر منسوب به سنائی.. 30
8-2 دیگر آثار منسوب به سنائی.. 31
غریب نامه، زاد السالکین، بهرام و بهروز. 31
9-2 جایگاه سنائی در تاریخ شعر فارسی.. 31
10-2 اوضاع روزگار آن زمان. 31
11-2 ویژگی ها سخنوری سنائی.. 35
12-2 نمونه ی لغات و ترکیبات شعر او: 46
13-2 تشابه سنائی با شاعران معاصر: 49
14-2 سبک آثار سنائی.. 49
15-2 سه حالت وجودی سنائی: 50
50
1-15-2 قطب تاریک وجود او: 50
2-15-2 سنائی واعظ و ناقد اجتماعی (مدار خاکستری وجود او). 51
3-15-2 سنائی قلندر و عاشق (قطب روشن وجود او). 52
53
16-2 فکر و اندیشه سنائی.. 53
17-2 سنائی و تحولاتی که در ادب فارسی ایجاد کرده است: 54
18-2 زبان سنائی در حدیقه: 55
55
1-18-2 مقایسه حدیقه با آثار عطار و مولانا 56
2-18-2 سنائی در تغییر ساختار معنایی و محتوا 57
19-2 چند سوال راجع به سنائی.. 58
فصل سوم. 59
3- فصل سوم : 60
1-3 در ماهیت ادبیات تعلیمی: 60
2-3 شعر تعلیمی.. 61
3-3 شاخه های ادبیات تعلیمی.. 64
1-3-3 اندرزهای (اخلاقیّات) ایران باستان: 64
2-3-3 اخلاقیّات فلسفی: 66
4-3 اخلاقیّات اسلامی.. 69
5-3 ساختار منظومه. 70
6-3 بازتاب تعلیمات اخلاقی صوفیانه در حدیقه الحقیقه. 72
7-3 اندرزنامه های سیاسی سنائی در مثنوی حدیقه الحقیقه و. 73
سرچشمه های آن: 73
8-3 اندرزهای سیاسی در حدیقه الحقیقه. 75
9-3 سیرالعباد سنائی غزنوی و کمدی الهی دانته. 81
10-3 چکیده ی سیر العباد. 83
11-3 چکیده ی کمدی الهی.. 86
12-3 مقایسه ی دور نمایه ی دو اثر. 88
13-3 ساختار. 89
1-13-3 مرحله ی اوّل: 89
2-13-3 مرحله ی دوم : 90
3-13-3مرحله ی سوم : 90
.. 92
فصل چهارم : اشعار تعلیمی سنائی.. 93
4- موضوع پایان نامه ما 93
1-4 اشعار تازیانه های سلوک : 94
1-1-4 مکن در جسم و جان منزل، که این دونست و آن والا. 94
1-1-1-4 تا کی ز هرکسی ز پی سیم بیم ما 99
2-1-4 آراست، دگر باره، جهاندار جهان را 101
3-1-4 ای مسلمان ! خلایق حال دیگر کرده اند. 104
4-1-4 مسلمانان ! سرای عمر ، درگیتی دو دَر دارد. 109
5-1-4 سوز و شوق مَلَکی بردلت آسان نشود. 111
6-1-4 ای خداوندان مال ! الاعتبار الاعتبار! 113
7-1-4 طلب! ای عاشقان خوش رفتار. 129
9-1-4 ای سنائی جهد کن تا بهر سطان ضمیر. 140
10-1-4 درگَهِ خلق ، همه زَرق و فریب است و هَوَس.. 145
11-1-4 بس کنید آخر حمال ، ای جملگی اصحاب قال. 147
12-1-4 کی باشد کین قفس بپردازم. 150
13-1-4 برگ بی برگی نداری، لاف درویشی مزن. 152
14-1-4 ای سنائی ! بی کُله شو. 157
15-1-4 بمیر ای حکیم ! 163
16-1-4 مسلمانان مسلمانان. 166
17-1-4 دلا ! تا کی.. 173
2-4 اشعار کتاب حدیقه الحقیقه. 178
1-2-4فصل اندر درجات.. 178
2-2-4 فی الحفظ و المراقبه. 179
3-2-4 فی الحکمه و سبب رزق الرزاق.. 180
4-2-4 فی المجاهده : 181
5-2-4 فصل اندر تقدّس.. 183
6-2-4 فی ذکر دارالبقا : 184
7-2-4 اندر تجرد گوید. 185
8-2-4 فی سلوک طریق الاخره 186
9-2-4 ذکر هدایت قرآن: 189
10-2-4 فصل فی الزهد و الحکمه و الموعظه و النصیحه. 190
11-2-4 اندر مذّمت علما: 192
12-2-4 ستایش علم و عالم و طلب علم. 193
13-2-4 اندر ستایش عقل و عاقل و معقول. 194
14-2-4 در چشم نگاه داشتن گوید: 197
قالَ النّبی علی السّلام: 197
15-2-4 در مذّمت شهوت راندن : 198
16-2-4 اندر مذّمت دنیا و وصف ترک او. 199
17-2-4 اندر مذّمت کسانی که به جامه و لقمه مغرور باشند . 200
18-2-4 اندر مذّمت مال دوست.. 201
19-2-4 اندر مذّمت شراب گوید . 201
20-2-4 اندر ترک دنیا و ریاضت نفس گوید: 202
21-2-4 فی مذّمه الدنیا و اهانته و ترکه. 203
22-2-4 اندر نکوهش شکم خواری و بسیار خوردن. 204
23-2-4 فی ذّم حبّ الدنیا و منع شراب الخمر. 206
24-2-4 اندر مذّمت افعال زشت که از خوی های بهیمی است.. 207
25-2-4 اندر نگاه داشتن راز و مشورت کردن : 207
26-2-4 اندر موعظت و نصیحت گوید: 208
27-2-4 اندر تصوّف و زٌهد : 209
28-2-4 در عدل پادشاهان وصف آن. 210
29-2-4 در عدالت و ستم نا کردن : 210
30-2-4 در تعهّد علمای دیندار : 212
31-2-4 در سیاست پادشاه 212
32-2-4 در ذم عوّام و بازاریان و جهال گوید. 213
3-4 اشعار تعلیمی طریق التحقیق: 213
1-3-4 کلید درهای اسرار و چراغ ارواح ابرار. 213
((آیا پنداشتید که ما شما را به عبث خلق کردیم؟)) 214
2-3-4 ره بر جان های سالکین و شادی دل های محققین. 217
3-3-4 بستان ارواح و باغ اشباح. 219
4-3-4 منهاج العارفین و معراج العاشقین. 220
5-3-4 درباره عشق.. 221
6-3-4 در نکوهش ریا و ریاورز. 223
7-3-4 درباره ی ترک دنیا و دوری از آن. 225
8-3-4 درباره ی تسلیم . 226
9-3-4 درباره ی بلا . 226
10-3-4 درباره ی شکیبایی و سپاسگزاری . 227
11-3-4 پیدا کردن غافلان و نکوهش جاهلان. 227
12-3-4 درباره ی خوردن. 230
13-3-4 درباره ی روزی. 231
5- فصل پنجم : 235
1-5 نتیجه گیری : 235
2-5 طرح چند سؤال : 238
کتابنامه. 239
الف : منابع و مآخذ. 240
ب) فهرست مجله. 242
Abstract. 243
چکیده :
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشة حکیم سنائی مشخص شده است و می دانیم که حجم عظیمی از دیوان قصاید او را مدایح تشکیل داده اند.که امروز جز بلحاظِ مباحثِ تاریخ زبان و مواد استشهادی برای نگارش فرهنگ های وسیع زبان فارسی ، کمتر می تواند ارزش داشته باشد.و از این قصاید (مدحی) مشخص می شود که او قبل از رسیدن به حال و هوای روحی خویش ، تفاوتی با دیگر شاعران درباری عصر نداشته است. و آنچه مسلّم است این است که سنائی دارای دو نیم کره متفاوت تاریک و روشن است. آیا این دو نیم کره را تا آخر عمر حفظ کرده است. یا با ظهور آن نیمکره روشن آن نیمکره تاریک را رها کرده است. و می دانیم سنائی نماینده برجسته نوعی از قصیده در زبان فارسی است.که آن را باید قصیده نقد جامعه و زٌهد و عرفان و اخلاق خواند. و در این میدان هیچ یک از استادان بزرگ قصیده به پای او نمی رسند، ضمن اینکه ممکن است هر کدام از آنان یک یا دو قصیده در این عوالم داشته باشند که تا حدودی به پای قصاید او نزدیک باشد.امّا هیچ کس در این میدان ، بهتر از او و استوارتر از او نسروده است. چنان که می بینیم قصاید سنائی از تکرار مضمون خالی نمانده است. و عذر او را وقتی بهتر می توانیم بپذیریم که بدانیم وی در جهانی بسته و غیر متحوّل زیسته و تمام روزهای عمرش ، بیش و کم ، یک رنگ داشته است. با این همه از رهگذر ساخت و صورت قصاید و شیوه بیان و اسلوب سخن ، کوشیده است که تکراری بودن بعضی اندیشه ها را پنهان نگاه دارد و این خود توفیقی بزرگ است. و در این پایان نامه هدف از آوردن اشعار تعلیمی دیوان قصاید سنائی آن بوده است که جوانان دوستدار ادب فارسی مخاطب قرار گیرند . و این اشعار تعلیمی را که درس زندگی و اخلاق هستند سر لوحه کار خود قرار دهند. و تا حدّی بتوانیم اطلاعاتی که در فهم شعر سنائی به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار دهیم.
واژگان کلیدی:
سنائی غزنوی ، شعر قرن ششم ، ادب تعلیمی ، اخلاق ، زٌهد ، پند و اندرز
مقدمه :
در تاریخ ادبیات فارسی ، وقتی می گوییم : (( شعر قبل از سنائی و شعر بعد از سنائی )) خوانندة اهل و آشنا ، تمایزی شگرف میان این دو مرحله ، احساس می کند. هیچ کدام از قلّه های شعر فارسی ، حتّی سعدی و حافظ و مولوی ، چنین مقطعی را در تاریخ شعر فارسی ایجاد نکرده اند؛ با این که سرایندگانِ برجسته ترین آثارِ ادبِ فارسی بوده اند. این ویژگیِ دوران ساز ، درکارِ حکیم سنائی ، برای مورّخان عرفان و شعر ، از اهمیتی ویژه برخوردار است. حدیقة سنائی سرآغاز نوعی از شعر است و قصاید او نیز سرآغاز نوعی دیگر و غزل هایش نیز حال و هوایی متمایز از غزل های قبل از وی دارد.
کمتر شاعری را می توان سراغ گرفت که در چندین زمینة شعری ، ((سرآغاز)) و (( دوران ساز)) بشمار آید. اگر می بینیم که جلال الدین مولوی با چنان شیفتگی و حرمتی از حکیم غزنوی یاد می کند ، ادای حق واجبی است در مورد او و به
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 02:27:00 ب.ظ ]
|