پایان نامه : مطالعه تطبیقی گفتمانهای سیاسی غالب درخصوص انگیزه قیام امام حسین علیهالسلام در روز عاشوا |
قیام امام حسین علیه السلام ، انگیزة انگیخته و پیامدهای معطوف به آن همواره در میان تاریخ دانان ، تحلیل گران و صاحب منصبان دینی ، اجتماعی و سیاسی منشأ آراء متکثر و تلقیات متعددی بوده است .
پایان نامه فرا رو نیز با درک این مقام به واکاوی گفتمان هایی پرداخته که ناظر بر علل و عوامل شکل گیری حادثه عاشورا و حماسه کربلا بوده است ، گفتمان هایی که به باور نگارنده از جنس گفتمانی غالب و در فضای تحلیل و تبیین واقعه بازتاب یافته و بازتولید گردیده است .
طیف وسیعی از گفتان های عاشقانه ، عارفانه ، عاقلانه ، عالمانه ، فقیهانه ، مصلحانه و مصلحت جویانه در پهنه تاریخ پس از عاشورا انگیزه های قیام را نمایندگی نموده اند و هر یک به فراخور فهم خاصی از موضوع و یا از سر تعلق خاطر پردازش شده اند . گفتمان هایی که هر یک مفید و مستعید ، برگ ویژه ای از قیام و جلوه معناداری از جنبه های ثمر الاضلاع آن است . از این جهت عدم تنقیح و تنقید درست حماسه عاشورا نافی عظمت نهضت نیست و حدیث آن از هر زاویه که قرائت و رویت شود نا مکرر است . اینکه قیام امام حسین (ع) به قصد اصلاح امت محمدی ( ص ) و مکتب علوی بود یا اینکه برای رضای خالق گام برمیداشت یا اینکه هدف وی مبارزه با فساد و انحراف اموی و یا تشکیل حکومتی بر پایه های ایمان ، اسلام و اجتهاد بود در حاق واقعه منافاتی با یکدیگر ندارند . هرچه بوده در مسیر کمال انسانی و جمال الهی بوده که آن امام همام از حیث تکلیف و منظر تشخیص به انجام آن مبادرت ورزیده .
در باور نگارنده تمام گفتمان های سیاسی غالب در باب قیام امام حسین (ع) علی رغم تعدد و تنوع گفتمانی یک هدف واحد را ترجمان می کنند و آن خلوص و بی پیرایگی قیام بوده است .
مع الوصف گفتمان اصلاحی با سخنان و واژگان خود امام قابلیت انطباق بیشتری دارد و این همان فرضیه پایان نامه بود که برجستگی یافت .
فهرست مطالب
فصل اول: 1
کلیات تحقیق.. 1
یکم) بیان مسأله: 2
دوم) اهمیت و ضرورت تحقیق: 4
سوم) اهداف تحقیق: 6
1-3. هدف علمی: تئوریزه کردن پارادایمها، سرمشقها و گفتمانهای غالب درباره قیام امام حسین (علیهالسلام) در چارچوب نظریههای گفتمانی، اصلاحی و انقلابی.. 6
2-3. هدف کاربردی: بهرهگیری بهینه تحلیلگران، خطبا، اهل منبر و جامعه مذهبی کشور در منابر و محافل رسمی و غیر رسمی از اصالت و درستی مسیر قیام امام حسین (علیهالسلام) در روز عاشورا. 6
چهارم) تعریف مفاهیم و اصطلاحات: 7
پنجم) پیشینه تحقیق: 10
- باقر اف، مبانی قرآنی قیام امام حسین علیهالسلام، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه جامعه المصطفی 1385. 10
- شیرکش، میثم، بررسی قیام امام حسین (علیهالسلام) در فقه سیاسی شیعه، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه تهران 1377 11
- جزایی شراهی، زهرا، یاران امام حسین (علیهالسلام)، حوزه علمیه خراسان واحد مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد 1391 12
- تولایی فرشچی، محمدرضا، بررسی زمینههای قیام امام حسین (علیهالسلام) و تاثیر آن در فرهنگ و تمدن اسلامی، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه تهران 1384. 12
- شیرانصاری، علی، ابعاد تربیتی واقعه عاشورا، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه مرکز جهانی علوم اسلامی 1384 13
ششم) سؤال اصلی تحقیق: 14
هفتم) فرضیه تحقیق: 14
هشتم) روش تحقیق: 14
نهم) متغیرهای تحقیق: 14
دهم) ابزار گردآوری تحقیق: 14
یازدهم) موانع و مشکلات تحقیق: 15
دوازدهم) سازماندهی تحقیق: 15
فصل دوم: 17
مبانی نظری تحقیق.. 17
1ـ۲. تطور نظریه گفتمان از زبان تا اجتماع. 18
2ـ۲. نظریه گفتمان لاکلائو و موفه. 26
۳ـ۲. مفاهیم و اصلاحات… 27
فصل سوم: 46
ابعاد تاریخی ـ تحلیلی قیام عاشورا 46
الف. وجه تاریخی قیام: 47
1ـ۳. امام حسین(ع) از ولادت تا قیام. 47
2ـ۳. قیام عاشورا 53
۱ـ۲ـ۳. مرگ معاویه و آغاز خلافت یزید. 53
2ـ۲ـ۳. آغاز حرکت امام حسین (ع) به سوی کربلا.. 58
3ـ۲ـ۳. رویارویی با سپاهیان یزید. 63
۴ـ۲ـ۳. تاسوعا و عاشورا 68
ب) وجه تحلیلی: 84
فصل چهارم : 93
گفتمانهای غالب درباره قیام امام حسین (علیهالسلام) 93
1ـ۴. گفتمان اسطورهای ـ ماورایی.. 94
2ـ۴. گفتمان اجتماعی ـ تاریخی.. 98
3ـ۴. گفتمان سیاسی – انقلابی.. 100
4ـ4. گفتمان حماسی شهادت طلبانه. 105
5ـ۴. گفتمان فقهی ـ کلامی.. 107
6ـ۴. گفتمان عرفانی.. 112
7ـ۴.گفتمان اصلاحی.. 117
۷ـ۴ـ۱. اصل اول، نفی سلطهی جابرانه و نامشروع: 118
۷ـ۴ـ۲. اصل دوم، ضرورت حکومت صالحان: 121
۷ـ۴ـ۳. اصل سوم، حساسیت مذهبی و سیاسی: 122
۷ـ۴ـ۴. اصل چهارم، ضرورت اصلاحات: 125
۷ـ۴ـ۵. اصل پنجم، ضرورت عزت نفس: 125
۷ـ۴ـ۶. اصل ششم، ضرورت آزادگی: 128
۷ـ۴ـ۷. اصل هفتم، ضرورت پرورش دینی: 129
نتیجهگیری.. 132
منابع و مآخذ. 141
) بیان مسأله:
در خصوص علل و انگیزهی قیام امام حسین (علیهالسلام) به فراخور فهم موضوع و نیز چارچوب تحلیلهای صورت گرفته اعم، از مکان، زمان، طرفین درگیر، شخصیت امام حسین (علیهالسلام) و شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی آن دوران؛ دیدگاهها، تلقیات و گفتمانهای مختلفی وجود دارد.
بر این اساس؛ برخی انگیزه قیام امام حسین (علیهالسلام) را امری کاملاً «ماورایی» پنداشته و معتقدند: این حادثه از قبل توسط خداوند تبارک و تعالی در عالم معنا رقم خورده و رمز و رازهای ناگشودنی در آن نهفته است که به صورت محسوس و عینی قابل فهم نیست. از این جهت شهادت امام حسین (علیهالسلام) و یارانش در روز عاشورا از اسرار، مقدرات و تعینات الهی است.
برخی دیگر قیام امام حسین (علیهالسلام) را امری «عرفانی»، ذکر کرده، و معتقدند این حادثه کاملاً معنوی و درونی و تجلی سیر و سلوک انسان دور مانده از اصل خویش است که وصل میطلبد و برای رسیدن به معبود لحظه شماری میکند. لذا امام حسین (علیهالسلام)، سر مست از باده عشق الهی بود و مرگ از نگاهش طریق الیالله و محبوبترین هدیه الهی تعبیر میشود.
برخی دیگر انگیزهی قیام امام حسین (علیهالسلام) را به «مسائل تاریخی-اجتماعی» نسبت داده و برآنند که بروز پارهای رخدادهای در صدر اسلام که در آن بنیامیه در مقابل پیامبر اسلام (ص) و اصحاب و یاران ایشان قرار گرفتند و به کفر و مقابله خود با اسلام اصرار ورزیدند، منشاء کینهتوزیها علیه خاندان رسالت و امامت شد، به گونهایکه پس از شهادت امام علی(علیهالسلام) و سیطره بنیامیه بر مقدرات مسلمین، انتقام از فرزندان پیامبر در دستور کار آنان قرار گرفت. از این منظر، شهادت امام حسین (علیه السلام) نتیجه خشم و کینهورزی امویان بود.
برخی دیگر انگیزه قیام امام حسین (علیهالسلام) را از منظر «سیاسی-انقلابی» تحلیل نموده و امام حسین (علیهالسلام) را به عنوان یک شخصیت انقلابی و مصلح سیاسی دانستهاند، که در مقابل ظلم و بیداد اموی قیام نمود و نظام حاکم نیز با خشونت تمام این قیام بینظیر تاریخی را سرکوب کرد. نکته حائز اهمیت در این تحلیل، نادیده گرفتن امامتِ امام حسین (علیهالسلام) در تصمیمگیریها و علم لدنی امام میباشد.
برخی دیگر بر این باورند که در شرایط زمانی خاصِ حضور امام حسین(علیهالسلام)، جامعه نیازمند حماسهای خونین و شهادتی هدفمند بود؛ تا حیات اسلام تامین شود. در این نگرش قیام امام حسین (علیهالسلام)، یکپارچه «حماسی» مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد؛ و شهادت امام یک حرکت تاریخی-حماسی اصالتدار محسوب می شود؛ که تضمین کننده عزت اسلام و مسلمین است.
برخی دیگر گفتمان «اصلاحی» امام را منشاء حادثه عاشورا تلقی میکنند؛ و در آن امام به عنوان یک مصلح بزرگ که هدفش اصلاح است. پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام علی (علیهالسلام) مسیر حرکت الهی را واجد انحرافات جدی میدید و بدینوسیله برای اصلاح مسیر سنت پیامبر و سیره پدر تن به قیام داد.
در نهایت برخی دیگر معتقدند حرکت امام حسین (علیه السلام) ابعاد «فقهی- کلامی» داشته، که بر مبنای آن قیام امام وجهه شرعی و دینی پیدا کرده است. به این معنا امام حسین (علیهالسلام) در آن زمان براساس تکلیف شرعی و الهی، متناسب با شرایط تاریخی عمل کرده است. از این جهت انگیزه قیام امام منطبق با آموزههای شرعی، فقهی و کلامی است و امام به وظیفه دینی خود پای بندی نشان دادهاست.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 07:58:00 ب.ظ ]
|