پایان نامه : نقش متغیرهای تأثیر گذار کسب و کار الکترونیک در تحویل به موقع به مشتریان (مورد کاوی نمایندگیهای مجاز فروش ایران خودرو) |
(شهریور 1393)
فهرست مطالب
چکیده……………………………………………………………………………………………………………………… 1
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. 2
فصل 1 (کلیات تحقیق)
1ـ1 بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………….. 4
1ـ2 اهمیت موضوع تحقیق………………………………………………………………………………………. 5
1ـ3 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 5
1ـ4 سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 6
1ـ5 قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 6
1-5-1 قلمروموضوعی……………………………………………………………………………………… 6
1-5-2 قلمرو زمانی…………………………………………………………………………………………. 6
- قلمرو مکانی………………………………………………………………………………………… 6
1ـ6 مفروضات…………………………………………………………………………………………………….. 6
1ـ7 صطلاحات و تعاریف عملیاتی واژگان…………………………………………………………………. 7
فصل 2 (ادبیات تحقیق)
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. 9
2-1 تعریف کسب و کار الکترونیک………………………………………………………………………………. 11
2-2 تفاوت کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک……………………………………………………. 12
2-3 فلسفه شکل گیری کسب و کار الکترونیک………………………………………………………………… 15
2-4 تعریف مدل کسب و کار………………………………………………………………………………………. 16
2-5 اهمیت و ضرورت مدل کسب و کار الکترونیک………………………………………………………….. 17
2-6 اجزاء اصلی مدل کسب و کار………………………………………………………………………………… 18
2-7 نحوه طراحی مدل کسب و کار……………………………………………………………………………….. 19
2-8 مدل های کسب و کار الکترونیک……………………………………………………………………………. 19
2-9 بررسی چند مدل کسب و کار الکترونیک………………………………………………………………….. 21
2-10 یکپارچه سازی مدل کسب و کار…………………………………………………………………………… 23
2-11 عوامل موثر در انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک…………………………………………………… 25
2-12 اساس فرایندهای کسب و کار الکترونیک………………………………………………………………… 26
2-13 عوامل اصلی در کسب و کار………………………………………………………………………………… 27
2-14 اجزای کسب و کار الکترونیک……………………………………………………………………………… 29
2-15 ابزار عمده کسب و کار الکترونیک…………………………………………………………………………. 30
2-16 شش تصمیم برای اتخاذ استراتژی کسب و کار الکترونیک…………………………………………… 31
2-17 شیوه های کسب و کار الکترونیک…………………………………………………………………………. 32
2-18 پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک………………………………………………………………….. 33
2-19 توسعه یک فعالیت مخاطره آمیز الکترونیک………………………………………………………………. 35
2-20 انواع کسب و کار الکترونیک………………………………………………………………………………… 35
2-21 کاربری های کسب و کار الکترونیک………………………………………………………………………. 36
2-22 استراتژی کسب و کار الکترونیک………………………………………………………………………….. 37
2-23 ارزش های ایجاد شده توسط کسب و کار الکترونیکی………………………………………………… 38
2-24 یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی………………………………………………… 38
2-25 چهار عامل برای موفقیت در کسب و کار الکترونیکی…………………………………………………. 40
2-26 مزایا و معایب کسب و کار الکترونیک……………………………………………………………………. 41
2-27 تحویل به موقع…………………………………………………………………………………………………. 43
2-28 تولید و تحویل درست به موقع و مدیریت کیفیت جامع………………………………………………. 43
2-29 کاستن از موجودی انبار………………………………………………………………………………………. 44
2-30 مقاومت در برابر تولید و تحویل درست به موقع……………………………………………………….. 45
2-31 تأثیر پدیده تولید و تحویل درست به موقع بر روی چاپ بسته بندی………………………………. 45
2-32 تاریخچه ایران خودرو………………………………………………………………………………………… 47
2-33 برند ایران خودرو………………………………………………………………………………………………. 50
2-34 گروه صنعتی ایران خودرو…………………………………………………………………………………… 51
2-35 سبد برند آیکو………………………………………………………………………………………………….. 51
2-36 توسعه روش های مختلف فروش محصولات ایران خودرو………………………………………….. 52
2-37 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 54
فصل 3 (روش شناسی تحقیق)
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 60
3-1 طبقهبندی تحقیق بر مبنای هدف……………………………………………………………………………… 60
3-2 طبقهبندی تحقیق بر حسب روش……………………………………………………………………………. 60
3-3 جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………… 61
3-4 روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………. 62
3-5 ابزار و اندازه گیری آزمودنی ها………………………………………………………………………………. 62
3-6 جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه…………………………………………………………… 62
3-7 روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………….. 63
3-8 روش تحلیل های آماری……………………………………………………………………………………….. 63
3-9 آزمون های برازندگی مدل کلی……………………………………………………………………………….. 65
3-9-1 شاخص های GFIو AGFI………………………………………………………………………….. 65
3-9-2 شاخص RMSEA……………………………………………………………………………………… 66
3-9-3 مجذور کای……………………………………………………………………………………………… 66
3-9-4 شاخص NFI و CFI………………………………………………………………………………… 66
فصل 4 (تجزیه و تحلیل داده ها)
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 68
4-2 آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………… 68
4-2-1 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی…………………………………………………………….. 68
4-3 آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………………… 72
4-3-1 محاسبه پایایی سوالات تحقیق……………………………………………………………………….. 83
4-3-2 یافته های مربوط به روایی……………………………………………………………………………. 86
4-3-3 تحلیل عامل تأییدی…………………………………………………………………………………….. 87
4-3-3-1 تحلیل عاملی تأییدی متغیر زنجیره تأمین…………………………………………………. 88
4-3-3-2 تحلیل عاملی تأییدی متغیر ارزش کسب و کار…………………………………………. 98
4-3-3-3 تحلیل عاملی تأییدی متغیر مدیریت ارتباط با مشتری………………………………… 105
4-3-3-4 تحلیل عاملی تأییدی متغیر فناوری اطلاعات…………………………………………… 107
4-3-3-5 تحلیل عاملی تأییدی متغیر فعالیت های عملیاتی………………………………………. 111
4-3-3-6 تحلیل عاملی تأییدی متغیر عملکرد سازمانی……………………………………………. 113
4-3-3-7 تحلیل عاملی تأییدی متغیر شرایط محیطی………………………………………………. 123
4-3-3-8 تحلیل عاملی تأییدی کل……………………………………………………………………. 127
4-4 نتایج آزمون فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………. 185
4-4-1 فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………. 185
4-4-2 فرضیات فرعی…………………………………………………………………………………………. 186
4-4-2-1 فرضیه 1……………………………………………………………………………………………… 186
4-4-2-2 فرضیه 2……………………………………………………………………………………………… 187
4-4-2-3 فرضیه 3……………………………………………………………………………………………… 188
4-4-2-4 فرضیه 4……………………………………………………………………………………………… 189
4-4-2-5 فرضیه 5……………………………………………………………………………………………… 190
4-4-2-6 فرضیه 6……………………………………………………………………………………………… 191
4-4-2-7 فرضیه 7……………………………………………………………………………………………… 191
فصل 5 (نتیجه گیری)
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 194
5-1 نتایج آزمون فرضیات…………………………………………………………………………………………… 194
5-2 محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………… 201
5-3 رتبهبندی مربوط به مولفه ها و پیشنهادات مدیریتی……………………………………………………… 202
5-4 پیشنهادات مربوط به تحقیقات آتی…………………………………………………………………………. 206
ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………. 207
جدول ضمائم………………………………………………………………………………………………………….. 208
پرسشنامه خبرگان……………………………………………………………………………………………………… 226
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………… 235
منبع فارسی…………………………………………………………………………………………………………….. 235
منبع غیر فارسی……………………………………………………………………………………………………….. 237
Abstract…………………………………………………………………………………………………………….. 239
فهرست جداول
جدول 2-1 سطوح پیاده سازی تجارت الکترونیک… 14
جدول 2-2 تعاریف مدلهای کسب و کار الکترونیکی.. 17
جدول 2-3 روشهای کسب درآمد الکترونیکی (امیررضا مهربان و همکاران، 1386) 20
جدول 2-4 عوامل مؤثر در انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی.. 20
جدول 2-5 عناصر اصلی و مراحل توسعه برای شركتها (توبیاس کولمان، 2001) 35
جدول 4-1 تفکیک نمونه آماری بر حسب جنسیت.. 68
جدول 4-2 تفکیک نمونه آماری بر حسب میزان تحصیلات.. 69
جدول 4-3 تفکیک نمونه آماری بر حسب سن.. 70
جدول 4-4 تفکیک نمونه آماری بر حسب سابقه کاری.. 71
جدول 4-5 خلاصه نتایج پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ. 83
جدول 4-6 دسته بندی ضریب آلفای کرونباخ. 84
جدول 4-7 میانگین، واریانس و همبستگی هر گویه با کل مقیاس و ضریب آلفای کرونباخ در صورت حذف هر گویه در مجموعه 27 گویهای.. 84
جدول 4-8 ارزیابی نرمال بودن متغیر زنجیره تأمین.. 88
جدول 4-9 ارزیابی نرمال بودن متغیر زنجیره تأمین.. 93
جدول 4-10 نسبت بحرانی و سطح معناداری.. 96
جدول 4-11 ضرایب استاندارد. 97
جدول 4-12 آزمون نرمال بودن. 98
جدول 4-13 نسبت بحرانی و سطح معناداری.. 103
جدول 4-14 ضرایب استاندارد. 104
جدول 4-15 ارزیابی نرمال بودن. 105
جدول 4-16 آزمون نرمال بودن. 107
جدول 4-17 نسبت بحرانی و سطح معناداری.. 110
جدول 4-18 ضرایب استاندارد. 110
جدول 4-19 ارزیابی نرمال بودن. 111
جدول 4-20 ارزیابی نرمال بودن متغیر عملکرد سازمانی.. 113
جدول 4-21 ارزیابی نرمال بودن متغیر عملکرد سازمانی.. 118
جدول 4-22 نسبت بحرانی و سطح معناداری.. 121
جدول 4-23 ضرایب استاندارد. 122
جدول 4-24 ارزیابی نرمال بودن متغیر شرایط محیطی……………………………………………………….. 123
جدول 4-25 نسبت بحرانی و سطح معناداری.. 126
جدول 4-26 ضرایب استاندارد……………………………………………………………………………………… 126
جدول 4-27 ارزیابی نرمال بودن دادههای مدل کلی.. 128
جدول 4-28 ارزیابی نرمال بودن. 133
جدول 4-29 برآوردهای رگرسیونی مدل تحقیق……………………………………………………………….. 134
جدول 4-30 ضرایب استاندارد روابط در مدل. 153
جدول 4-31 انتخاب بهترین روش برآورد. 168
جدول 4-32 برآوردهای رگرسیونی خودگردان سازی.. 168
جدول 4-33 محاسبه حد بالا و پایین.. 175
جدول 4-34 مقایسه نتایج حدأکثر درست نمایی و خودگردان سازی.. 183
جدول 4-35 رتبه عوامل تحقیق. 185
جدول 4-36 آمارههای مربوط به فرضیه اصلی.. 185
جدول 4-37 آزمون t برای فرضیه اصلی.. 186
جدول 4-38 آمارههای مربوط به فرضیه اول. 186
جدول 4-39 آزمون t برای فرضیه اول. 187
جدول 4-40 آمارههای مربوط به فرضیه دوم. 187
جدول 4-41 آزمون t برای فرضیه دوم. 187
جدول 4-42 آمارههای مربوط به فرضیه سوم. 188
جدول 4-43 آزمون t برای فرضیه سوم. 188
جدول 4-44 آمارههای مربوط به فرضیه چهارم. 189
جدول 4-45 آزمون t برای فرضیه چهارم. 189
جدول 4-46 آمارههای مربوط به فرضیه پنجم. 190
جدول 4-47 آزمون t برای فرضیه پنجم. 190
جدول 4-48 آمارههای مربوط به فرضیه ششم. 191
جدول 4-49 آزمون t برای فرضیه ششم. 191
جدول 4-50 آمارههای مربوط به فرضیه هفتم. 192
جدول 4-51 آزمون t برای فرضیه هفتم. 192
جدول 5-1 آمارههای مربوط به فرضیه اصلی.. 194
جدول 5-2 آزمون t برای فرضیه اصلی.. 194
جدول 5-3 آمارههای مربوط به فرضیه اول. 195
جدول 5-4 آزمون t برای فرضیه اول. 195
جدول 5-5 آمارههای مربوط به فرضیه دوم. 196
جدول 5-6 آزمون t برای فرضیه دوم. 196
جدول 5-7 آمارههای مربوط به فرضیه سوم. 197
جدول 5-8 آزمون t برای فرضیه سوم. 197
جدول 5-9 آمارههای مربوط به فرضیه چهارم. 198
جدول 5-10 آزمون t برای فرضیه چهارم. 198
جدول 5-11 آمارههای مربوط به فرضیه پنجم. 199
جدول 5-12 آزمون t برای فرضیه پنجم. 199
جدول 5-13 آمارههای مربوط به فرضیه ششم. 199
جدول 5-14 آزمون t برای فرضیه ششم. 200
جدول 5-15 آمارههای مربوط به فرضیه هفتم. 200
جدول 5-16 آزمون t برای فرضیه هفتم. 200
رتبهبندی مربوط به مؤلفهی زنجیرهی تأمین.. 202
رتبهبندی مربوط به مؤلفهی ارزش کسب و کار. 202
رتبهبندی مربوط به مؤلفهی مدیریت ارتباط با مشتری.. 203
رتبهبندی مربوط به مؤلفهی فناوری اطلاعات.. 204
رتبهبندی مربوط به مؤلفهی فعالیتهای عملیاتی.. 204
رتبهبندی مربوط به مؤلفهی عملکرد سازمانی.. 205
رتبهبندی مربوط به مؤلفهی شرایط محیطی.. 206
فهرست اشکال
شکل 2-1 فلسفه شکلگیری کسب و کار الکترونیکی.. 16
شکل 2-2 مثلث منطق تجاری.. 18
شکل 2-3 مدل شل در اقتصاد شبکهای (توبیاس کولمان، 2004) 27
شکل 2-4 عملکرد صادراتی و پیوندهای کسب و کار الکترونیکی.. 33
شکل 4-1 تحلیل عاملی تأییدی متغیر زنجیره تأمین با ضرایب غیر استاندارد. 93
شکل 4-2 تحلیل عاملی تأییدی متغیر زنجیره تأمین با ضرایب استاندارد. 94
شکل 4-3 تحلیل عاملی تأییدی متغیر ارزش کسب و کار با ضرایب غیر استاندارد. 99
شکل 4-4 تحلیل عاملی تأییدی متغیر ارزش کسب و کار با ضرایب استاندارد. 99
شکل 4-5 مدل اصلاحی تحلیل عاملی تأییدی متغیر ارزش کسب و کار با ضرایب غیر استاندارد. 101
شکل 4-6 مدل اصلاحی تحلیل عاملی تأییدی متغیر ارزش کسب و کار با ضرایب استاندارد. 102
شکل 4-7 ارزیابی نرمال بودن تک متغیره و چند متغیره 105
شکل 4-8 تحلیل عاملی تأییدی متغیر مدیریت ارتباط با مشتری با ضرایب غیر استاندارد. 106
شکل 4-9 ارزیابی نرمال بودن دادههای متغیر فناوری اطلاعات.. 107
شکل 4-10 تحلیل عاملی تأییدی متغیر فناوری اطلاعات با ضرایب غیر استاندارد. 108
شکل 4-11 تحلیل عاملی تأییدی متغیر فناوری اطلاعات با ضرایب استاندارد. 108
شکل 4-12 تحلیل عاملی تأییدی متغیر فعالیتهای عملیاتی با ضرایب غیر استاندارد. 112
شکل 4-13 تحلیل عاملی تأییدی متغیر فعالیتهای عملیاتی با ضرایب استاندارد. 113
شکل 4-14 تحلیل عاملی تأییدی متغیر عملکرد سازمانی با ضرایب غیر استاندارد. 119
شکل 4-15 تحلیل عاملی تأییدی متغیر عملکرد سازمانی با ضرایب استاندارد. 119
شکل 4-16 تحلیل عاملی تأییدی متغیر شرایط محیطی با ضرایب غیر استاندارد. 124
شکل 4-17 تحلیل عاملی تأییدی متغیر شرایط محیطی با ضرایب استاندارد. 124
شکل 4-18 مدل کلی با ضریب غیر استاندارد. 135
شکل 4-19 مدل کلی با ضرایب استاندارد. 135
شکل 4-20 اصلاح تحلیل عاملی مدل کلی با ضریب غیر استاندارد. 149
شکل 4-21 اصلاح تحلیل عاملی مدل کلی با ضریب استاندارد. 149
فهرست نمودارها
نمودار 2-1 تعریف تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی.. 15
نمودار 2-2 مدل رشد کسب و کار از سنتی به الکترونیکی.. 29
نمودار 2-3 فرایند مدیریت.. 30
نمودار 4-1 توصیف نمونه آماری بر حسب جنسیت.. 69
نمودار 4-2 توصیف نمونه آماری بر حسب تحصیلات.. 70
نمودار 4-3 تفکیک نمونه آماری بر حسب سن……………………………………………………………………. 71
نمودار 4-4 تفکیک نمونه آماری بر حسب سابقه کاری.. 72
چکیده
كسب و كار الكترونیكی پدیدهای است كه تحول همه جانبه در تمام ابعاد فعالیتهای تجاری شركتها برای دستیابی به تسهیل تجاری را میطلبد. این امر علاوه بر تحولات خرد كه در سطح بنگاه اتفاق میافتد به شدت مستلزم تحولاتی در محیط حاكم بر شركتهای تجاری و كشورهاست كه به نحو مؤثر میتواند بستر لازم را برای توسعه ملی كسب و كار الكترونیكی در اختیار قرار دهد. کسب و کار الکترونیک تاثیر به سزایی بر تمامی کارکردهای تجاری دارد. با بروز فناوریهای جدید اطّلاعاتی در دهه گذشته، نقش فناوری به خودی خود نمی تواند بیش از این به نحوی نزدیک بینانه به عنوان عاملی در تسهیل فرایندهای شرکت به شمار آید، بلکه میبایست این مساله را به عنوان یکی از عوامل کلیدی استراتژی شرکت در نظر آورد. تسهیل در فرایندهای تجاری از طریق فناوریهای کسب و کار الکترونیک به عنوان یک چالش حسّاس و بنیادین برای تمامی صنایع و شرکتها به شمار میرود. این مطالعه به دنبال تأثیر کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع مشتریان است، که بدین منظور با تحلیل عاملی اکتشافی 7 مولفه استخراج شد و جهت نظر خواهی از کارمندان شرکت ایران خودرو 400 پرسشنامه در بین آنها توزیع و جمعآوری گشت. دادههای جمعآوری شده با بهره گرفتن از روش معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار ایموس گرافیک مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت نتایج نشان داد که روابط تمامی مولفهها با تحویل به موقع به مشتریان مورد تایید قرار گرفت است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای این تحقیق 881/0 میاشد که نشان از پایایی بالای آن دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 05:50:00 ب.ظ ]
|