با توجه به سرعت جهانی شدن و رقابت تنگاتنگ در عرصه جهانی، تکنولوژی های برتر به عنوان مزیت رقابتی برای حضور در بازار های جهانی مطرح شده اند. اگر سازمان ها می خواهند از تغییرات تکنولوژیکی عقب نمانند، می باید قادر باشند تا تکنولوژی های مورد نیاز خود را کسب و از تکنولوژی های خود بهره برداری کنند. لذا تصمیماتی در این خصوص اتخاذ می شود باید در فعالیت های طراحی استراتژی و برنامه ریزی یک سازمان مد نظر قرار گیرند. چنانچه در یک سازمان امکان دسترسی به تکنولوژی در داخل نباشد به منزله ناتوانی روی تکنولوژی کلیدی است که باید از بیرون تامین نماید( بین،۲۰۰۷) .
نتایج حاصل از این تحقیق که طی فصول گذشته به طور مفصل بیان شد، در این فصل پس از بحث و تفسیر، نتیجه گیری گردیده و انتهای فصل برای آن بخش از از زمینه های تحقیق که ناقص مانده، تحت عنوان تحقیقات آتی، راهگشایی شده است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۵-۲- تجزیه‎وتحلیل سوالات تحقیق

همان طور که در فصل چهارم مشاهده گردید، از بین استراتژی های اکتساب تکنولوژی استراتژی خرید در اولویت اول، همکاری در اولویت دوم و ساخت در اولویت سوم قرار گرفت. در ادامه یافته های حاصل از تجزیه تحلیل هر یک از سوالات تحقیق آورده شده است:

۵-۲-۱- سوال اصلی

 

  1. سوال اصلی: با توجه به شرایط موجود در صنعت پتروشیمی کشور کدام یک از استراتژی های اکتساب مناسب تر است؟

با توجه به معیار های تعیین شده که شامل ۳۵ معیار می باشد و گروه بندی معیار های تعیین شده ساختار شبکه ای به منظور تصمیم‎گیری در زمینه استراتژی اکتساب تکنولوژی مشخص گردید. پس از تکمیل پرسشنامه ANP که توسط متخصصان بخش تحقیق و توسعه و تصمیم گیرندگان اکتساب تکنولوژی در صنعت پتروشیمی انجام و نتایج آن توسط نرم افزار Supper Decision مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که در بین استراتژی های اکتساب استراتژی خرید با ۸/۴۹ درصد در اولویت اول، همکاری با ۷۵/۲۷ درصد در اولویت دوم و ساخت با ۴۵/۲۴ درصد در اولویت سوم قرار گرفت. بنابراین سازمان مذکور در بین استراتژی های اکتساب باید خرید را در اولویت خود قرار دهد.

۵-۲-۲- سوالات فرعی:

 

  1. عوامل اثر گذار در انتخاب استراتژی مناسب کدامند؟

با توجه به ادبیات تحقیق عوامل اثر گذار در انتخاب استراتژی اکتساب تکولوژی شناسایی شد. این عوامل شامل ۳۵ معیار می باشد که در قالب معیار های اکتساب تکنولوژی می باشد. تمامی این عوامل از مقالات و پایان نامه های داخلی و خارجی استخراج گردیده است که به عنوان معیار های تاثیر گذار در اکتساب و انتقال تکنولوژی معرفی شده است.

  1. این عوامل را در چه گروه هایی می توان طبقه بندی کرد؟

برای گروه بندی عوامل معیار های اکتساب تکنولوژی در قالب چهار گروه عوامل مربوط به استراتژی سازمان، عوامل محیطی، قابلیت سازمان و تکنولوژی سازمان گروه بندی شد. همچنان که در جداول ۴-۱ تا ۴-۴ مشاهده گردید، پنج تا از عوامل در قالب استراتژی سازمان، نه تای آن ها مربوط به قابلیت سازمان، دوازده تا از عوامل مربوط به عوامل محیطی و نه تای باقیمانده مربوط به تکنولوژی سازمان می باشد که این گروه بندی توسط خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت تکنولوژی و مدیرت صنعتی انجام گرفت.

  1. شدت تاثیر هر کدام از عوامل چقدر است؟

شدت تاثیر هر کدام یک از عوامل در گروه های شناسایی شده با توجه به ارتباط داخلی آن ها و مقایسات زوجی انجام گرفته مشخص گردیدکه در هر یک از گروه ها عواملی که دارای بیشترین تاثیر بودند شامل موارد زیر می باشد:
عوامل محیطیدر بین دوازده عامل محیطی عوامل سیاسی و قانونی و اجرای تحریم های اقتصادی با ۱/۲۷ درصد بیشترین تاثیر، عدم اطمینان محیطی با ۵/۱۴ درصد در رتبه دوم، پیچیدگی محیطی با ۷/۹ درصد در رتبه سوم تاثیر گذاری قرار دارد.
عوامل قابلیت سازمان: در بین نه عامل مربوط به قابلیت سازمان، معیار آشنایی شرکت با وضعیت بازار ۶/۲۶ درصد دارای بیشترین تاثیر در قابلیت سازمان، منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه ۸/۱۹ درصد رتبه دوم، تجربه شرکت در شیوه کسب دانش فنی با ۵/۱۲ در صد در رتبه سوم قرار دارد.
عوامل استراتژی سازمانعوامل مربوط به استراتژی سازمان شامل پنج عامل بود که در بین این پنج عامل، معیار تناسب با استراتژی کسب و کار با ۳/۵۱ درصد در رتبه اول یعنی با اهمیت ترین معیار، متناسب با استراتژی تکنولوژی با ۹/۱۷ درصد در رتبه دوم، فوریت دست یابی به تکنولوژی با ۹/۱۵ درصد در رتبه سوم، میزان یکپارچگی عمودی و افقی با ۵/۸ درصد در رتبه چهارم و ضرورت دست یابی به تکنولوژی با ۱/۶ درصد در رتبه پنجم قرار دارد.
عوامل تکنولوژی سازمان: در بین عوامل مربوط به تکنولوژی، هزینه های تحقیق و توسعه با ۴/۲۱ درصد در اولویت اوّل، اثر رقابتی تکنولوژی با ۷/۱۸ درصد در اولویت دوم، کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید با ۲/۱۳ درصد در اولویت سوم تاثیر گذاری قرار دارد.

عکس مرتبط با اقتصاد

  1. گروه های اصلی اثر گذار چگونه بر همدیگر اثر می گذارند؟

به منظور بررسی این سوال از تکنیکDEMATEL فازی استفاده شد که نتایج نشان داد که در بین گروه های اصلی دو گروه تکنولوژی و استراتژی به عنوان عناصر تاثیر پذیر و دو گروه قابلیت سازمان و عوامل محیطی به عنوان معیار تاثیر گذار می باشند.

۵-۳- یافته ها و نتایج تحقیق

هدف از انجام این تحقیق انتخاب استراتژی مناسب برای اکتساب تکنولوژی یک سازمان می باشد. در بین سه استراتژی انتخاب شده استراتژی خرید، با توجه به وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی، در اولویت انتخاب قرار می گیرد. این انتخاب در شرایط فعلی سازمان از نظر ۳۵ متغیر، مورد بررسی قرار گرفته است و ممکن است با گذشت زمان اولویت متغیرها برای یک سازمان جهت تصمیم‎گیری در انتخاب استراتژی مناسب را تغییر دهد بنابراین در انتخاب استراتژی، صنعت مذکور نباید همیشه استراتژی انتخاب شده تحقیق حاضر را به عنوان استراتژی مناسب در نظر بگیرد بلکه باید بر اساس مدل تحقیق و پرسشنامه تحقیق ترجیح متغیرها را در زمان خود بدست آورده و تصمیم‎گیری نمایند.
در بین گروه های تعیین شده برای معیارها، عوامل محیطی دارای بیشترین تاثیر درانتخاب استراتژی می باشد و استراتژی سازمان در اولویت دوم تاثیر گذاری، قابلیت سازمان در اولویت سوم و تکنولوژی در اولویت چهارم قرار دارد. بنابراین تصمیم گیرندگان باید توجه بیشتری به این عوامل کرده و به بررسی دقیق تر آن ها بپردازند و سازمان ها نیز باید به تحلیل دقیق تر و درست تر عوامل محیطی اقدام نموده و آن ها را در اختیار تصمیم گیرندگان تکنولوژی سازمان قرار دهند.
در میان متغییر های محیطی برای انتخاب استراتژی عوامل مربوط به تحریم های اقتصادی دارای بیشترین تاثیر می باشد و در مصاحبه هایی که با مدیران صنعت پتروشیمی انجام شد تاثیر این متغیر را بسیار قابل ملاحظه عنوان کردند بنابراین تا حد امکان دولت باید سعی در بکار گیری سیاست های کاهش تحریم های اقتصادی برای غلبه بر فشار وارده بر تکنولوژی صنایع نماید. از متغییر های محیطی دیگر که دارای بیشترین تاثیر می باشند عدم اطمینان محیطی و پیچیدگی محیطی می باشد که در اکثر تحقیقات انجام شده در حوزه انتقال و اکتساب تکنولوژی به عنوان متغیرهایی با تاثیر گذاری بالا شناخته شده است.
در عوامل مربوط به قابلیت سازمان میزان آشنایی شرکت با وضعیت بازار دارای بیشترین تاثیر است بنابراین سازمان باید سعی در کسب اطلاعات کامل از وضعیت بازار محصولات خود و رقبا داشته باشند. متغیر تاثیر گذار دوم منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه می باشد، جذب نیروی انسانی متخصص برای بخش تحقیق و توسعه سازمان می تواند بر قابلیت سازمان در کسب استراتژی اکتساب بیفزاید و معیار تجربه شرکت در شیوه کسب دانش فنی در اولویت سوم می باشد از آنجایی که تمایل اکثر سازمان ها بر راه کار های مورد استفاده و تجربه شده قبلی می باشد بنابراین سعی در استفاده از آن ها را دارند.
در متغیر های مربوط به استراتژی سازمان، متغییر تناسب با استراتژی کسب و کار و تناسب با استراتژی تکنولوژی در اولویت اول و دوم قرار دارند در سازمان انتخاب استراتژی اکتساب باید در راستای استراتژی تکنولوژی و کسب و کار باشد بنابراین تاثیر بیشتر این متغیرها در انتخاب استراتژی مناسب قابل ملاحظه می باشد.
عوامل مربوط به تکنولوژی در اولویت بندی خود اولویت اول را بر هزینه تحقیق و توسعه اختصاص داده اند بنابراین در کسب تکنولوژی هزینه دست یابی به آن جزء معیار های موثر در تصمیم‎گیری می باشد . اولویت دوم مربوط به اثر رقابتی است که در صورت دست یابی به تکنولوژی برای سازمان عاید می شود زیرا مزیت رقابتی به عنوان یکی از معیار های بقا در بازارها امروزی است.

۵-۴- پیشنهادات تحقیق

در این قسمت پیشنهادات حاصل از تحقیق را در دو بخش زیر ارائه می کنیم.

۵-۴-۱- پیشنهادهایی برای صنعت پتروشیمی ایران

با توجه به یافته های حاصل از مدل اکتساب تکنولوژی پیشنهاد می شود صنعت پتروشیمی از این مدل برای اکتساب تکنولوژی مورد نیاز خود استفاده کنند و نتایج زیر از استفاده مدل قابل تصور است:

  1. ۱. ایجاد مزیت رقابتی برای صنعت پتروشیمی
  2. استفاده جامع از نظرات خبرگان و تصمیم گیرندگان صنعت
  3. گسترش دید سیستماتیک نسبت به عوامل موثر در اکتساب تکنولوژی
  4. کاهش در زمان تصمیم‎گیری برای تصمیم گیرندگان صنعت
  5. داشتن الگوی کامل تصمیم‎گیری برای صنعت در زمینه اکتساب

۵-۴-۲- پیشنهادهای برای تحقیقات آتی

در این قسمت برای تحقیقات آتی پیشنهادات زیر ارائه می گردد.امید است برای انجام پروژه های بعدی مفید واقع شود.

  1. گروه بندی جزء تر معیارها در گروه های بیشتر
  2. شناسایی وزن معیارها با بهره گرفتن از روش ANP و اولویت بندی گزینه های اکتساب با بهره گرفتن از روش VICOR یا .TOPSIS
  3. گروه بندی معیار های اکتساب تکنولوژی با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی.
  4. شناسایی زیر معیار معیار های موثر در اکتساب تکنولوژی و تصمیم‎گیری بر اساس آن ها.
  5. تصمیم‎گیری برای اولویت بندی گزینه ها بر اساس روش تاپسیس سلسله مراتبی.
  6. شناسایی ارتباط بین گروه ها و معیارها با بهره گرفتن از نقشه شناختی و ISM.
  7. شناسایی ارتباط بین گروه ها و معیارها با بهره گرفتن از نقشه شناختی فازی و ISM فازی.

ضمیمه

باسمه تعالی
پاسخ دهنده گرامی:
با سلام
پرسشنامه حاضر در راستای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان « اولویت بندی استراتژی های اکتساب تکنولوژی در صنعت پتروشیمی ایران با بهره گرفتن از روش های تصمیم گیری چند معیاره » تدوین گردیده است. با توجه به انتخاب جناب عالی به عنوان یکی از خبرگان این حوزه، خواهشمند است با در نظر گرفتن توضیحات ذیل وبا دقت نظر ما را از نظرات خود بهره مند سازید.
در ابتدا توضیح مختصری از مفهوم اکتساب تکنولوژی و شیوه های آن بیان گردید؛ منظور از اکتساب تکنولوژی، دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز بنگاه می باشد که در بر گیرنده مراحل شناسایی، انتخاب، انتقال و بکارگیری راه حل های فنی به منظور بهبود قابلیت های تولیدی و با هدف افزایش عملکرد تجاری بنگاه می باشد. سه شیوه اصلی اکتساب تکنولوژی شامل؛ اکتساب از طریق تحقیق توسعه داخلی یا ساخت، مشارکت با سایر موسسات و خرید تکنولوژی در این پژوهش مد نظر می باشد.
این پرسشنامه در دو بخش طراحی گردیده است . در بخش نخست مجموعه معیار هایی که در انتخاب شیوه های شیوه اکتساب تکنولوژی تاثیر گذار می باشد، معرفی و تعریف مختصری از آنها ارائه گردیده است. این مولفه ها به چهار دسته قابلیت سازمان، استراتژی، تکنولوژی و عوامل محیطی موثر بر اکتساب تکنولوژی تفکیک شده اند، در بخش دوم، پرسشنامه ای طراحی گردیده است که میزان ترجیحات و یا به عبارتی درجه اهمیت هر یک از عوامل مختلف نسبت به یکدیگر و نسبت به سطوح بالاتر را مورد سنجش قرار می دهد. در این پرسشنامه جدولی با هدف مقایسات زوجی تهیه و تنظیم گردیده است. خواهشمند است با مطالعه راهنمای پرسشنامه و تکمیل جداول مورد نظر ما را در این امر یاری نمایید.
با تشکر
بخش اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  معیارها تعاریف
۱ میزان آشنایی شرکت با وضعیت بازار میزان آشنایی شرکت با بازار که در سه وضعیت جدید و ناشناخته، جدید و شناخته شده و پایه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
۲ میزان آشنایی شرکت با تکنولوژی مورد نیاز میزان آشنایی شرکت با بازار که در سه وضعیت جدید و ناشناخته ، جدید و شناخته شده و پایه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
۳ وابستگی تکنولوژیکی میزان و نوع وابستگی اجزای تکنولوژی به یکدیگر
۴ سهم بازار بالقوه سهم بازار بالقوه به بازار دست نخورده ای که برای محصولات تکنولوژی وجود دارد اشاره می نماید و به سطح سطح بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می گردد .
۵ موقعیت تکنولوژیک  
۶ منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه ارتباطات پرسنل R&D با سایر شرکت ها و مراکز تحقیقاتی
سطح تحصیلات عمومی و مهارت های حرفه ای پرسنل R&D
میزان انتقال و جابه جایی پرسنل R&D
۷ تجربه شرکت در شیوه کسب دانش فنی این معیار بر اساس میزان تناسب تجارب پیشین شرکت در شیوه های اکتساب تکنولوژی با الگوهای سازمان در انتخاب شیوه اکتساب می باشد و بر اساس تعداد و نوع اکتسابات تکنولوژیکی شرکت بر اساس پایگاه داده های مربوطه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و همچنین پیشینه سازمان در فعالیت های تحقیق و توسعه که با تعداد پتنت های معرفی شده توسط سازمان قبل از اخذ تکنولوژی قابل ارزیابی و بررسی است
۸ اندازه شرکت اندازه شرکت به سه بخش کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شود که با تعداد پرسنل مورد ارزیابی قرار می گیرد
۹ برخورداری از دارایی های مکمل تکنولوژی این معیار با مواردی همچون، موجودی انبار تکنولوژی محصول، موجودی انبار تکنولوژی فرایند، مدرن بودن تجهیزات و دستگاه ها ، منابع مالی، قابلیت های تحقیق و توسعه و قابلیت بازاریابی مورد ارزیابی قرار می گیرد
۱۰ فوریت دست یابی به تکنولوژی محدودیت زمانی در دستیابی هر چه سریعتر به تکنولوژی
۱۱ متناسب با استراتژی کسب و کار میزان تطبیق شیوه اکتساب انتخابی بنگاه در جذب و بکارگیری تکنولوژی با استراتژی سازمان کلی سازمان در خصوص کسب و کار و تجارت
۱۲ متناسب با استراتژی تکنولوژی میزان تطبیق شیوه اکتساب انتخابی بنگاه در جذب و بکارگیری تکنولوژی با استراتژی سازمان در خصوص تکنولوژی
۱۳ ضرورت اکتساب  
۱۴ میزان یکپارچگی عمودی و افقی میزان و نحوه ارتباط سازمان با تامین کنندگان، مشتریان ، رقبا و شرکاء تجاری سازمان
۱۵ اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت  
۱۶ اثر رقابتی تکنولوژی اثر رقابتی یا استراتژیک تکنولوژی به سه دسته تکنولوژی ، ممتاز یا حیاتی ، پایه و بیرونی تقسیم می گردد
۱۷ کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید با شاخص های زیر قابل ارزیابی است؛ سرعت تغییر پذیری تکنولوژی تولیدی در این صنعت ، فراهم شدن فرصت های بزرگ در این صنعت به سبب تغییرات تکنولوژی ، بهبود های نسبتا اندک تکنولوژی تولیدی در این صنعت ، بروز و ظهور ایده های بسیاری در محصولات جدید از طریق بررسی شکاف های موجود در این صنعت
۱۸ پیچیدگی تکنولوژی  
۱۹ امکان بومی سازی تکنولوژی قابلیت تغییر و اصلاح تکنولوژی مناسب با الگوهای فرهنگی و اجتماعی حاکم بر سازمان
۲۰ امکان کپی برداری تقلید آسان سهولت دستیابی به تکنولوژی از طریق کپی برداری و تقلید از تکنولوژی های مدرن
۲۱ چرخه عمر تکنولوژی چرخه حیات تکنولوژی به چهار مرحله ، پیدایش ، رشد ، بلوغ و افول و تکنولوژی تقسیم می شود .
۲۲ هزینه تحقیق و توسعه هزینه پرسنل R&D، و شرایط استخدام و تخراج آنها
۲۳ ارتباط تکنولوژیک  
۲۴ قوانین حمایت از مالکیت معنوی میزان استقرار قوانین حمایت از مالکیت معنوی با شاخص های ، حمایت و پشتیبانی از تکنولوژی محصول بوسیله قانون ثبت اختراعات کشور، دستیابی رقبا به پتنت های محصول با هزینه های نسبتا پایین، عدم ثبت تکنولوژی محصول در کشور به سبب ترس از دستیابی یا یادگیری رقبا از تکنولوژی و تمایل به تجارت و داد و ستد مخفیانه ، مورد ارزیابی قرار می گیرد .
۲۵ عوامل سیاسی و قانونی و اجرای تحریم های اقتصادی عدم دسترسی به منابع تکنولوژی خارج از کشور به دلیل تحریم های اقتصادی و عوامل سیاسی، قانونی و اجرایی با میزان دخالت دولت در عملکرد بازار ، میزان حمایت دولت از فعالیت های تحقیق و توسعه مشارکتی، ممانعت های قانونی برای R&D از جانب نهادهای اجرایی و سوبسیدهای کلی و متداول برای R&D مورد ارزیابی قرار می گیرد .
۲۶ دانش مراکز تحقیقاتی خارج از سازمان دانش خارجی مراکز تحقیقاتی شامل دسترسی به انتشارات و پایگاه های اطلاعاتی فنی و تخصصی خارجی، شرایط برای همکاری بخش R&D با مراکز تحقیقاتی غیر دانشگاهی ، شرابط برای همکاری بخش R&D با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، سطح فنی و تخصصی مراکز تحقیقاتی دانشگاهی می باشد .
۲۷ نزدیکی به دیگر شرکت ها نزدیکی شرکت های دارای صنعت مشابه از نظر مکانی به یکدیگر
۲۸ سطح تکنولوژی رقبا  
۲۹ نزدیکی به موسسات تحقیقاتی مجاورت منطقه ای با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی در حوزه تکنولوژی
۳۰ عدم اطمینان محیطی تنازع با شاخص های : میزان برخورد با فرصتها و تصمیمات ریسک آمیز، تنوع و تعدد رقبا در محیط که موجب می گردد مشتریان به عواید ناچیز راضی می گردند، نوسانات سطح تقاضا برای محصولات ، میزان اجبار به تغییر استانداردهای تولیدی و رکود و صعود در کسب و کار مورد ارزیابی قرار می گیرد
۳۱ اندازه بازار  
۳۲ شدت رقابت شدت رقابت با تمرکز رقابت ، بر قیمت طراحی محصول ، رقابت بی رحمانه در این صنعت و ضربه زدن رقبا به یکدیگر مورد ارزیابی قرار می گیرد.
۳۳ دسترسی به منابع بیرونی دسترسی به خار جی شامل تعامل و ارتباطات بنگاه با سایر شرکت ها همچون شرکت های تامین کننده ، شرکت های مشتری، رقبا و سایر شرکت ها ، مجاورت و نزدیکی فاصله ای با سایر شرکت ها ، سطح تکنولوژی رقبا و سایر شرکت ها می باشد .
۳۴ کیفیت تکنولوژی خارجی کیفیت منابع دانش خارجی با سطح تکنولوژیکی شرکت های تامین کننده ، سطح تکنولوژیکی شرکت های مشتری، سطح فنی و تخصصی مراکز تحقیقاتی غیر دانشگاهی و پتانسیل برای تبادل اطلاعات در کنفرانس های خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد .
۳۵ پیچیدگی محیطی پیچیدگی محیطی با شاخص هایی همچون ، میزان تنوع خواسته های مشتریان در بازار و نیز میزان تنوع سیستم های مختلف تولیدی برای برآورده نمودن خواسته های مشتریان مورد ارزیابی قرار می گیرد

مدل کلی تحقیق به صورت زیر می باشد:
پرسشنامه
بخش دوم:
هدف ما در این قسمت از پرسشنامه انجام مقایسات زوجی به منظور تعیین درجه اهمیت عوامل موثر بر اکتساب تکنولوژی می باشد. بدین منظور لازم است تا در قالب ماتریس های مندرج در صفحات بعد به مقایسات زوجی عوامل موثر بر اکتساب تکنولوژی پرداخته شود.
لطفا به منظور انجام مقایسات زوجی از مقیاس زیر استفاده نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدار عددی درجه اهمیت در مقیاس دوبه دو
۱ ترجیح یکسان
۲ یکسان تا نسبتاً مرجح
۳ نسبتاً مرجح
۴ نسبتاً تا قویاً مرجح
۵ قویاً مرجح
۶ قویاً تا بسیار قوی
۷ ترجیح بسیار قوی
۸ بسیار تا بی اندازه مرجح
۹ بی اندازه مرجح

همچنین برای تکمیل جدول مقایسات زوجی ذیل مطابق مثال عمل نمایید:
بطور مثال فرض نمایید از منظر شما برای موفقیت شرکت در اکتساب تکنولوژی مورد نیاز بنگاه، عامل تکنولوژی ارجحیت قوی بر عامل، عوامل محیط دارد، در این صورت لازم است در درایه محل تلاقی دو دو عامل تکنولوژی و محیط عدد ۵ در مثلث بالای درایه درج گردد، به عبارتی در صورتی که عامل ستون بر سطر ارجحیت داده شود در مثلث بالا و در غیر این صورت در مثلث پایین درایه محل تلاقی عدد مورد نظر درج می گردد. لذا خواهشمند است از پر نمودن خانه های تیره خودداری فرمایید، به همین نحو جدول زیر به عنوان راهنما تکمیل گردیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  قابلیت سازمان استراتژی تکنولوژی عوامل محیطی
قابلیت سازمان        
استراتژی        
تکنولوژی ۶      
عوامل محیطی   ۱ ۵  

ماتریس مقایسه معیار ها با توجه به هدف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  قابلیت سازمان استراتژی تکنولوژی عوامل محیطی
قابلیت سازمان        
استراتژی        
تکنولوژی        
عوامل محیطی        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فوریت دست یابی به تکنولوژی متناسب با استراتژی کسب و کار متناسب با استراتژی تکنولوژی ضرورت اکتساب میزان یکپارچگی عمودی و افقی
فوریت دست یابی به تکنولوژی          
متناسب با استراتژی کسب و کار          
متناسب با استراتژی تکنولوژی          
ضرورت اکتساب          
میزان یکپارچگی عمودی و افقی          

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به معیار قابلیت سازمان
ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به معیار استراتژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  آشنایی شرکت با وضعیت بازار آشنایی شرکت با تکنولوژی مورد نیاز وابستگی تکنولوژیکی سهم بازار بالقوه موقعیت تکنولوژیک منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه تجربه شرکت در شیوه کسب دانش فنی اندازه شرکت برخورداری از دارایی های مکمل تکنولوژی
آشنایی شرکت با وضعیت بازار                  
آشنایی شرکت با تکنولوژی مورد نیاز                  
وابستگی تکنولوژیکی                  
سهم بازار بالقوه                  
موقعیت تکنولوژیک                  
منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه                  
تجربه شرکت در شیوه کسب دانش فنی                  
اندازه شرکت                  
برخورداری از دارایی های مکمل تکنولوژی                  
  اهمیت تکنولوژی برای شرکت اثر رقابتی تکنولوژی کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید پیچیدگی تکنولوژی امکان بومی سازی تکنولوژی امکان کپی برداری و تقلید آسان چرخه عمر تکنولوژی هزینه تحقیق و توسعه ارتباط تکنولوژیک
اهمیت تکنولوژی برای شرکت                  
اثر رقابتی تکنولوژی                  
کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید                  
پیچیدگی تکنولوژی                  
امکان بومی سازی تکنولوژی                  
امکان کپی برداری تقلید آسان                  
چرخه عمر تکنولوژی                  
هزینه تحقیق و توسعه                  
ارتباط تکنولوژیک                  

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به معیار تکنولوژی
ماتریس مقایسه زیر معیارها با توجه به معیار عوامل محیطی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  قوانین حمایت از مالکیت معنوی عوامل سیاسی و قانونی و تحریم های اقتصادی دانش مراکز تحقیقاتی خارج از سازمان نزدیکی به دیگر شرکت ها سطح تکنولوژی رقبا نزدیکی به موسسات تحقیقاتی عدم اطمینان محیطی اندازه بازار شدت رقابت دسترسی به منابع بیرونی کیفیت تکنولوژی خارجی پیچیدگی محیطی
قوانین حمایت از مالکیت معنوی                        
عوامل سیاسی و قانونی، تحریم های اقتصادی                        
دانش مراکز تحقیقاتی خارج از سازمان                        
نزدیکی به دیگر شرکت ها                        
سطح تکنولوژی رقبا                        
نزدیکی به موسسات تحقیقاتی                        
عدم اطمینان محیطی                        
اندازه بازار                        
شدت رقابت                        
دسترسی به منابع بیرونی                        
کیفیت تکنولوژی خارجی                        
پیچیدگی محیطی                        

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار میزان آشنایی شرکت با وضعیت بازار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  اثر رقابتی تکنولوژی سهم بازار بالقوه موقعیت تکنولوژیک
اثر رقابتی تکنولوژی      
سهم بازار بالقوه      
موقعیت تکنولوژیک      

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار وابستگی تکنولوژیکی

 

 

 

 

 

 

  موقعیت تکنولوژیک اندازه شرکت
موقعیت تکنولوژیک    
اندازه شرکت    

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار موقعیت تکنولوژیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  میزان آشنایی شرکت با تکنولوژی مورد نیاز وابستگی تکنولوژیکی سهم بازار بالقوه
میزان آشنایی شرکت با تکنولوژی مورد نیاز      
وابستگی تکنولوژیکی      
سهم بازار بالقوه      

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه

 

 

 

 

 

 

  وابستگی تکنولوژیک موقعیت تکنولوژیک
وابستگی تکنولوژیک    
موقعیت تکنولوژیک    

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار اندازه شرکت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  میزان آشنایی شرکت با وضعیت بازار میزان آشنایی شرکت با تکنولوژی مورد نیاز وابستگی تکنولوژیکی موقعیت تکنولوژیک منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه
میزان آشنایی شرکت با وضعیت بازار          
میزان آشنایی شرکت با تکنولوژی مورد نیاز          
وابستگی تکنولوژیکی          
موقعیت تکنولوژیک          
منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه          

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار برخورداری از دارایی های مکمل تکنولوژی

 

 

 

 

 

 

  موقعیت تکنولوژیک منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه
موقعیت تکنولوژیک    
منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فوریت دست یابی به تکنولوژی متناسب با استراتژی تکنولوژی ضرورت اکتساب
فوریت دست یابی به تکنولوژی      
متناسب با استراتژی تکنولوژی      
ضرورت اکتساب      

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار تناسب با استراتژی کسب و کار
ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار متناسب با استراتژی تکنولوژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فوریت دست یابی به تکنولوژی متناسب با استراتژی کسب و کار ضرورت اکتساب
فوریت دست یابی به تکنولوژی      
متناسب با استراتژی کسب و کار      
ضرورت اکتساب      

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار ضرورت اکتساب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فوریت دست یابی به تکنولوژی متناسب با استراتژی کسب و کار متناسب با استراتژی تکنولوژی
فوریت دست یابی به تکنولوژی      
متناسب با استراتژی کسب و کار      
متناسب با استراتژی تکنولوژی      

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار میزان یکپارچگی عمودی و افقی

 

 

 

 

 

 

  متناسب با استراتژی کسب و کار متناسب با استراتژی تکنولوژی
متناسب با استراتژی کسب و کار    
متناسب با استراتژی تکنولوژی وسعه    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  اثر رقابتی تکنولوژی هزینه تحقیق و توسعه ارتباط تکنولوژیک
اثر رقابتی تکنولوژی      
هزینه تحقیق و توسعه      
ارتباط تکنولوژیک      

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت
ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار اثر رقابتی تکنولوژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید چرخه عمر تکنولوژی هزینه تحقیق و توسعه
اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت        
کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید        
چرخه عمر تکنولوژی        
هزینه تحقیق و توسعه        

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید

 

 

 

 

 

 

  اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت اثر رقابتی تکنولوژی
اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت    
اثر رقابتی تکنولوژی    

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار پیچیدگی تکنولوژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت امکان بومی سازی تکنولوژی امکان کپی برداری و تقلید آسان
اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت      
امکان بومی سازی تکنولوژی      
امکان کپی برداری و تقلید آسان      

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار امکان بومی سازی تکنولوژی

 

 

 

 

 

 

  امکان کپی برداری و تقلید آسان چرخه عمر تکنولوژی
امکان کپی برداری و تقلید آسان    
چرخه عمر تکنولوژی    

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار امکان کپی برداری تقلید آسان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  امکان بومی سازی تکنولوژی چرخه عمر تکنولوژی هزینه تحقیق و توسعه
امکان بومی سازی تکنولوژی      
چرخه عمر تکنولوژی      
هزینه تحقیق و توسعه      

ماتریس مقایسه زیر معیار ها با توجه به زیر معیار چرخه عمر تکنولوژی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...