پایان نامه تحلیل ژئوپلتیک اقلیت در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بهائیت |
عنوان صفحه
Contents
چکیده: 1
فصل اول: كلیات طرح تحقیق
مقدمه: 2
1-1-طرح مسئله. 5
1-2-اهداف تحقیق.. 6
1-3-پرسش تحقیق.. 7
1-4-فرضیات… 7
1-5-روش تحقیق.. 7
1-6- موضوع تحقیق.. 7
1-7- زمان تحقیق.. 7
1-8- پیشینه تحقیق.. 7
1-9-اهمیت تحقیق.. 8
1-10-ضرورت تحقیق.. 9
1-11-دلیل انتخاب موضوع. 9
1-12- واژه ها و مفاهیم. 10
1-12-1-ژئوپلتیک : 10
1-12-2-اقلیت… 10
1-12-3-بهائیت… 11
1-12-4-جمهوری اسلامی.. 12
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1- انواع نظریه ها 14
2-1-1- نظریه های اندیشمندان و سیاستمداران در مورد فرقه بهائیت… 14
2-1-2-دیدگاه شوقی افندی.. 15
2-1-3- محمد جواد شیخ الاسلامی.. 15
2-1-4-احمد کسروی.. 16
2-1-5-اسماعیل رائین.. 17
2-1-6-فریدون آدمیت… 18
2-1-7-محمدرضا فشاهی.. 19
2-1-8- احسان طبری.. 21
2-1-9-دیدگاه ژاک آتالی.. 22
2-2-دیدگاه های مراجع تقلید و علما در مورد بهائیت… 22
2-2-1- حضرت آیت الله امام خامنه ای.. 22
فصل سوم: تاریخ و خاستگاه جغرافیایی و اجتماعیی بهائیت
3-1-مقدمه. 26
3-2- تاریخ بهائیت… 27
3-3- خاستگاه جغرافیایی بهائیت… 29
3-4-عوامل و زمینههای پیدایش بهائیت… 35
3-4-1- عوامل و زمینههای داخلی.. 35
3-4-2- عوامل خارجی.. 37
3-5-مشاهیر اصحاب باب… 41
3-6- اصول اجتماعی یا اصول دوازدهگانه. 44
3-7- جهان وطنی : تئوری “جهان وطنی” به معنای نفی قبح تسلط اجنبی و کفار. 45
3-8-برخی از جزئیات ایدئولوژیک بهائیت: 45
3-9-نتیجه گیری.. 46
فصل چهارم: نقش فرقه بهائیت در ژئوپلتیك
4-1-مقدمه: 50
4-2- اهمیت ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی ایران. 51
4-3-چرا به تشکیلات بهائیت فرقه، مسلک و یا CULT می گوییم؟. 53
4-4-مخرب ترین دین بهائیت… 54
4-5- پیوند دیرین بهائیت با امریکا و استعمار انگلیس… 66
4-5-1-پیوند دیرین بهائیت با امریكا 67
4-5-2- نقش روس وانگلیس در بهائیت… 71
4-5-3- نقش آمریکا در توسعه بهائیت و تاثیر ان بر ایران. 77
4-5-4- نقش اسرائیل در توسعه بهائیت… 79
4-5-5-نقش یهود در توسعه بهائیت: 82
4-6- عوامل گسترش بهائیت… 85
4-6-1-وضعیت فرهنگی.. 85
4-6-2-وضعیت اقتصادی.. 86
4-6-3-وضعیت اجتماعی.. 87
4-6-4-وضعیت سیاسی.. 87
4-7-2-حضور بهائیان پس از کودتای 1299: 92
4-7-3-کودتای 28 مرداد 1332. 93
4-7-3-تحمیل کاپیتالاسیون ، 13 مهرماه 1342. 93
4-7-3-قطع روابط با ایران، 20 فروردین 1359. 93
4-7-4-حمله نظامی به طبس، پنجم اردیبهشت 1359. 94
4-7-5-تحریم اقتصادی، اول خرداد 1359. 94
4-7-6-توقیف دارای های ایران، 14 تیر، 1359. 94
4-7-7-کودتای نوژه، 21 تیر 1359. 94
4-7-8-تحریک عراق به جنگ علیه ایران، 31 شهریور 1359. 95
4-7-9-ترغیب وهابیان به کشتن زائران ایرانی، 11 مرداد 1366. 95
4-7-10-حمله به کشتی «ایران اجر»، 30 شهریور 1366. 95
4-7-11-حمله به قایق های سپاه پاسداران، 16 مهر 1366. 95
4-7-12-حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس، 12 تیر 1367. 96
4-7-14-تحریم فناوری های هسته ای، خرداد 1377. 96
4-8-فهرستی از توطئه های بهائیت در داخل کشور. 97
4-9-انشعابات جدیدبهائیت… 98
4-10-بهائیت و سیاست… 99
4-11-نتیجه گیری.. 100
فصل پنجم: ارزیابی فرضیه ها، نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-ارزیابی فرضیه ها 102
5-2-نتایج.. 104
5-3-دیدگاه ها و پیشنهادات… 105
پیوست ها 110
فهرست منابع و ماخذ. 133
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول-3-1-خاستگاه شورش های اجتماعی بهائیان. 48
فهرست اشكال
عنوان صفحه
شكل 2-1- سند شماره 1-دستنوشته حضرت آیه الله خامنه ای.. 24
چکیده:
بابیت و بهائیت از جمله فرقه هایی هست که در قرن 19 به وجود آمد و رهبران ان مدعیات عجیبی ، از نیابت خاصه امام عصر گرفته تا قائمیت و پیامبری و حتی خدایی، یدک می کشند و این فرقه سلاحی بود در دست استعمارگران برای شکستن اقتدار ملی ایرانیان که از زمان صفویان حول محور تشیع پدید آمد. فتنه باب وبها ازتوطئه های مهمی بود که بر ایران سایه انداخت چرا که منافع قدرتهای استکباری واستعماری در تهدید بود. یهودیان نقش بسزایی در پیدایش، گسترش و رشد فرقه بابیه و بهائیه داشته اند. به گواهی اسناد تاریخی 5 سال پیش از آغاز دعوت علی محمد باب و درست اندكی پس از استقرار كمپانی ساسون در بوشهر وبمبئی، یهودیان مشهد بدون هیچ فشاری به طور دسته جمعی مسلمان شدند و اولین كسانی هم كه در خراسان بابی شدند همین یهودیان جدیدالاسلام مشهد بودند. همچنین ورود بابیگری به «سیاهكل» توسط میرزا ابراهیم جدید، یهودی جدیدالاسلام ساكن رشت، صورت گرفت.[1]دولت انگلستان به عنوان قدرت طرازاول ومسلط استعماری ان روزگار، برای نفوذدرسرزمینهای اسلامی بویژه ایران، طرح و برنامهای مفصل تدارک میبیند و برای ایجادشکافت دربافت اعتقادی مردم مسلمان و شیعه مذهب ایران بودجه هنگفتی در نظر میگیرد.[2] در این میان اقلیت بهائیت تاثیر بسیار زیادی در ژئوپلتیک ایران با توجه به اهداف سیاسی بودن این فرقه داشته است. پس از پیروزى جمهوری اسلامى بهائیان فعالیتهاى خود را مخفىتر و مرموزانهتر تداوم بخشیدند و با توجه به وابستگى و سرسپردگى آنان به دشمنان خونخوار و كینه توز اسلام همچون آمریكا، انگلیس و اسرائیل، مورد حمایتهاى گسترده سیاسى و تبلیغاتى و اقتصادى آنان قرار گرفته و به گمراهسازى و انحطاط آفرینى پرداختند. و از طرف دیگر نقش ستون پنجم و جاسوسان مورد اعتماد را براى كشورهاى استعمارى غرب به ویژه آمریكا ایفا نمودند. این فعالیتها همچنان استمرار یافته است و هم اینك این جمعیت بیگانه پرست در عرصههاى فكرى و سیاسى – چه به صورت تلاشهاى تبلیغى و فرهنگى و چه به شكل تفرقهافكنى و جاسوسى براى دشمنان – به تلاشهاى مرموز و ویرانگر خود ادامه مىدهد.
واژگان كلیدی:بابیت ،بهائیت،ژئوپلتیک،فرقه،اقلیت،ایران،جمهوری اسلامی ایران
مقدمه:
پیدایش فرقه ها در هر دوره تاریخی، معلول شرایط و عوامل ویژه ای است؛اما با حضور پدیده استعمار در دوره معاصر ایران، دلایل سیاسی بیش از دیگر شرایط در پیدایی این فرقه ها مؤثر بوده است. در این میان محافلی چون انجمن های سری، لژهای فراماسونری و فرقه هایی چون بابیت و بهائیت، نمونه بارزی است که با دخالت مستقیم استعمار تولد و پرورش یافت.
هدف از این اقدام نفوذ در ارکان قدرت از طریق نخبگان وابسته، سنت زدایی و عرفی سازی مناسبات و پیوندهای اجتماعی و فرهنگی، خنثی سازی عوامل و عناصر پایداری در برابر فرهنگ بیگانه، دست زدن به تعریفهایی تازه از دینداری و دینمداری، جانشینسازی برای نهادهای مذهبی و در نهایت سیطره اقتصادی و فرهنگی بر ایران از هدف های عمده استعمار در شکل دادن به این گروه ها بود[3].
در این راستا آنها با مطالعاتی که در مذهب شیعی داشتند، مسئله «مهدویت و موعود آخرالزمان» را بستری مناسب برای درهم شکستن سد استوار مذهب جعفری و تعقیب منافع شوم خویش دانسته و به همین جهت مسئله بابیت و به دنبال آن بهائیت را مطرح می کنند. این حزب سیاسی با بدعتهای زشت بنیانگذاری شد و در دامان بیگانگان پرورش یافت. در دوران حكومت پهلوی جهت انزوای اسلامی شیعی، بهائیت مورد توجه دستگاه حكومت بود و بسیاری از بهائیان به مناصب بزرگ حكومتی رسیدند و بالطبع در تأمین منافع بیگانگان كوشیدند. با پیروزی انقلاب اسلامی كه دیگر مجالی برای تحقق اهداف شوم این فرقه باقی نمانده بود، بهائیان از طریق همدستی با استكبار در تضعیف نظام اسلامی كوشیدند و به انحای مختلف در صدد تبلیغ مرام خود برآمدند
با آغاز تحرك و خیزش انقلابى مردم مسلمان ایران به رهبرى حضرت امام خمینى(ره) سران و بزرگ سرمایه داران بهائى، سرمایههاى كشور را از ایران خارج كرده، یكى پس از دیگرى از ایران گریختند. این گریز با پیروزى انقلاب اسلامى در 22 بهمن 1357 و پس از آن اوج گرفت. بسیارى از بهائیان سالهاى آغازین انقلاب خود را به صورت غیرقانونى و به شیوه «قاچاق» و از طریق پول به افرادى كه در نوار مرزى تركیه و ایران و یا نوار مرزى ایران و پاكستان و بنادر متروكه دریاى عمان زندگى مىكردند، به خارج از حوزه اقتدار جمهورى اسلامى رساندند و از كشورهاى انگلیس، آمریكا، فرانسه كانادا و…، درخواست پناهندگى كردند و بلافاصله از سوى دولتهاى مذكور، به عنوان پناهنده سیاسى پذیرفته مىشدند.
همچنین بر اساس «شماره تسجیلى» كه براى هر بهائى صادر مىشود و به تأیید «بیتالعدل حیفا» مىرسد، كلیه بهائیان ایران – در هر جاى جهان كه باشند – مىتوانند از دادگاههاى دولتهاى بسیارى از كشورهاى جهان از انگلستان، ایالات متحده آمریكا، كانادا، فرانسه گرفته تا قبرس و چك و اسلواكى و مجارستان درخواست پناهندگى كنند و دادگاههاى تمام این كشورها براساس یک توافق محرمانه فوراً به فرد تقاضا كننده، پناهندگى مىدهند و حتى مخارج بین راه او را نیز پرداخت مىكنند.
حضرت امام خمینی(ره) در این زمینه می فرمایند: «اسلام و مذهب مقدس جعفری سدی است در مقابل اجانب و عمال دست نشانده آنها و روحانیت که حافظ آن است سدی است که با وجود آن اجانب نمی تواند به نحوی که دلخواه آنهاست با کشورهای اسلامی به خصوص با کشور ایران رفتار کنند، لهذا قرن هاست که با نیرنگ مختلف برای شکستن این سد نقشه می کشند، گاهی از راه مسلط کردن عمال خبیث خود بر کشورهای اسلامی و گاهی از راه ایجاد مذاهب باطله و ترویج بابیت و بهائیت و وهابیت». (خمینی (ره)،1371، 299). تاثیری که بهائیت بر ژئوپلتیک کشور در اقلیت داشته است تاکنون مورد توجه بسیاری از صاحبنطران بوده است که در این پژوهش مورد ارزیابی قرارخواهد گرفت.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 04:12:00 ب.ظ ]
|