بررسی رابطه بین هوش هیجانی ومهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی سرپرستان خط اول شرکت تولیدی لاستیک دنا- قسمت ۲ |
به نظر می رسد که می توان هوش هیجانی را در یک عبارت کلی ، شامل مجموعه ای از توانایی های شناخت، درک، توصیف هیجان های خود و دیگران و پردازش صحیح آنها به منظور ارائه واکنش مناسب دانست. بر این اساس، مفهوم هوش هیجانی، یعنی «شناخت و پردازش صحیح عواطف خود و دیگران به نحوی که بتوانیم بر پایه آن، رفتاری مبتنی بر اخلاق، وجدان جمعی و معنویت داشته باشیم ( شریفی درآمدی ، ۱۳۸۶) .
به عبارت دیگر هوش هیجانی مجموعه ای از تواناییهایی است که کمک می کند در زندگی شخصی یا شغلی با دیگران رابطه ای دوستانه و مدارا گرایانه برقرار کنیم . به عبارت دیگر هوش هیجانی توانایی درک هیجان ها و عواطف به منظور دیتیابی به ایجاد هیجانهایی است که ضمن کمک به تفکر بهتر بتواند منجر به شناخت هیجانها و عواطف نیز گردد (آقایار ، شریفی درآمدی ، ۱۳۸۶ ، ص ۳۲) .
۴-۶-۱ تعریف عملیاتی هوش هیجانی
میزان نمره ای است که آزمودنیها از پرسشنامه هوش هیجانی بار – اون کسب می کنند . این پرسشنامه توسط بایر-آن در سال ۱۹۸۰ ساخته و اعتباریابی شده است. این پرسشنامه دارای ۱۵ زیر مقیاس است. این پرسشنامه بر روی ۳۸۳۱ نفر از ۵ کشور آرژانتین، آلمان، هند، نیجریه و آفریقای جنوبی و مورد پایایی و روایی قرار گرفته است.
۵-۶-۱ مفهوم مهارتهای ارتباطی
برقراری ارتباط موثریکی از قدیمی ترین ودر عین حال عالی ترین دستاوردهای بشر است . ارتباط در گذشته وبرای انسان اولیه ، علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات ویاری گرفتن از دیگر ان داشته ، زمینه ساز فعالیت های اجتماعی وسر آغازی برای زندگی اجتماعی نیز بوده است . ارتباط میان دو یاچند نفر اتفاق می افتد وما همه در طول روز با افراد مختلف ارتباط برقرار می کنیم .اما قابل توجه این است که هر ارتباطی منجر به احساس موفقیت در ما نخواهد شد .داشتن یک ارتباط با احساس موفقیت مستلزم روش ها ومهارت هایی است وتنها درصورت کسب این مهارت ها است که می توان از برقراری ارتباط با دیگران احسا س لذت کرد (رادفر و همکاران ، ۱۳۸۷ ، ص ۲ ) .
ارتباط یعنی تعقیب مبادله و اطلاعت و روش های فی ما بین اعضای یک گروه از طریق زبان با به کار گرفتن علایم دیگر (سرمد ، ۱۳۹۰ ، ص ۲۹ ) .
وقتی ما با کسی ارتباط برقرار کنیم کار ما در حقیقت برقراری نوعی اشتراک فکری و تفاهم اندیشه با طرف مقابل است ( کاظمی پور ، ۱۳۸۰ ، ص ۸۴ ) .
ارتباط معادل واژه (Communication) است که به انتقال و سرایت نیز برگردان شده است. این تنها به مفهوم پیوستگی فیزیکی و مادی نیست، بلکه در مباحث انسانی و اجتماعی بیشتر به ابعاد معنوی و روحی این تعامل اشاره دارد. این واقعیت زمانی بیشتر درک می شود که دریابیم ریشه لغت (Communication) واژه لاتینی (Communic) است که می توان آن را به تفاهم و اشتراک فکر و نظر تعبیر کرد ( کاظمی پور ، ۱۳۸۰ ، ص ۸۴ ) .
ارتباطات جمع ارتباط است و هر نوع برخورد بین دو موجود یا پدیده که منجر به اشتراک،همبستگی، واکنش و مبادله پیام شود ارتباط نام دارد. وممکن است بین دو فرد، دونظام، دوجامعه، یک فرد و یک جامعه، یک فرد با ماشین، یک فرد با حیوان و حتی حیوان با حیوان اتفاق افتد.از ارتباط تعاریف مختلفی شده است،اما بهترین تعریف از ارتباط تعریف چارلز کولی است که در کتاب معروف خود به نام سازمان اجتماعی چنین تعریف می کند:ارتباط فرایندی است که روابط انسانی بر اساس و به وسیله آن به وجود می آید و تمام مظاهر فکری و وستیل انتقال و حفظ آن ها در مکان و زمان بر پایه آن توسعه می یابد.ارتباطات حالات چهره ، رفتارها ، حرکات ، طنین صدا ، کلمات ، نوشته ، چاپ ، راه آهن تلگراف ، تلفن و تمام وسایلی رادربر می گیرد که در راه غلبه برمکان و زمان ساخته شده اند. اما ارتباطات صرفا به این مورد ختم نمی شود؛ فرهنگ، سیاست، اقتصاد و… تحت تاثیر ارتباطات هستند ؛ مثلا ارتباطات انسانی با مجموعه ای از فرایندهای دقیق و ظریف به صورت کلامی و غیر کلامی موجب می شود مردم با هم تعامل داشته باشند، فرهنگ و شیوه های زندگی خود را حفظ کنند و از این طریق رفتار دیگران را کنترل کنند .
ارتباط در زبان لاتین از کلمه مشتق شده است و معانی مختلفی مانند :گزارش دادن ،پیوند دادن،بیان کردن و منتشر کردن از آن دریافت می شود.به طور کلی کلمه ارتباط به معنای وسیع آن مفاهیمی نظیر انتقال و انتشار و آگاهی واندیشه ها و همکاری عمومی را در بر می گیرد( صادقی نژاد ، ۱۳۹۰ ) .
در کتاب بهرنگی ارتباط به صورت جریانی تعریف شده است که طی آن دو نفر یا بیشتر به تبادل افکار یا نظریات ، احساسات و عقاید خود می پردازند و از طریق به کار بردن پیامهایی که معنایش برای هر دوی آنان یکسان است ، به این امر مبادرت می ورزند ( بهرنگی ، ۱۳۷۱ ، ص ۱۵۰ ) .
در مفهوم سنتی و کلاسیک، ارتباط عبارت است از جریانی که طی آن دو یا چند نفر و یا حتی تعدادی بیشتر به تبادل افکار، نظریات، احساسات و حقایق می پردازند و از طریق کاربرد پیام هایی که معنایش برای کلیه طرف ها کم و بیش یکسان است به انجام این امر مبادرت می ورزند ( مقصودی ، ۱۳۷۶ ، ص ۵۵ ) .
مفهوم ارتباط در دائره المعارف عمومی فیشر ، چنین تعریف شده است : « ارتباط در مفهوم گسترده ی آن ، برای بیان هر نوع انتقال اطلاعات به کار می رود ». در یک مفهوم دقیق تر ، انسان از مفهوم ارتباطات ، یک جریان دو سویه ی تفهیم و تفاهم میان دو موجود زنده را درک می کند . ارتباط بین دو انسان ، نوعی رفتار اجتماعی است که از مفهوم « فاعلیت » یک قطب تا فهم و احساس و رفتار قطب دیگر گسترده است. ارتباطات ، نوع خاصی از رف
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید. |
تار اجتماعی یا رفتار متقابل ایت که طی آن ، مفهوم مورد نظر مستقیما به کمک علامات مختص به موضوع ، به گیرنده منتقل می شود ( فلاحی ، ۱۳۸۸ ) .
ارتباط مجموعه ای از مهارتهای آموختنی است که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران یک مهارت بالینی پایه محسوب می شود هر چند که مهارت های ارتباطی رفتارهای پیچیده هستند ، قابلیت یاددهی و یادگیری دارند ( سلطانی عرب شاهی ، عجمی ، سیابانی ، ۱۳۸۳ ، ص ۴۲۴ ) .
ارتباط موثر رابطه ای کلامی وغیرکلامی است که بین دویا چند نفر برقرار می شود و در طی این ارتباط افراد می توانند عقاید ،نیازها، خواسته ها وهیجان های خود را ابراز کنند وبه نوعی احساس رضایت دست یابند.
در اینجا مهارت ارتباط را به دودسته تقسیم می کنیم:
- مهارت ارتباطی پایه ، که شامل »گوش دادن خوب « و »فن بیان خوب « می باشد.
- مهارت ارتباطی پیشرفته، که شامل »زبان اندام ها « و »تحلیل تعاملی شیوه ارتباطی « می باشد ( رادفر و همکاران ، ۱۳۸۷ ، ص ۳) .
به عبارتی دیگر مهارت ارتباطی به رفتارهایی اطلاق می شود که شخص می تواند از آن طریق با دیگران به نحوی ارتباط برقرار کند که به بروز پاسخ های مثبت و پرهیز از پاسخ های منفی منتهی شود . مهارت ارتباطی شامل مهارت های گوش دادن و پاسخ دادن می شود ( قبادی ، ۱۳۸۷ ، ص ۱۸) .
همچنین مهارت های ارتباطی مجموعه ای از فعالیتها و وتعاملات است که موجب تامین نیازهای افراد می گرددو به عنوان یک نیاز انسانی بین انسان هایی که با هم زندگی می کنند پدیدار می شود .
اما برای توسعه قوی شدن مهارت های ارتباطی پیشنهادات ذیل میتواند بسیار کمک کننده باشد :
با دقت و مستقیم صحبت کنید .
دایره لغات را افزایش دهید .
از زبانی استفاده کنید که متناسب با فرد شنونده باشد .
به مطالب حمله کنید نه به افراد .
از قرار دادن دیگران در حالت دفاعی پرهیز کنید .
از ارتباط غیر مستقیم پرهیز کنید ، از ارائه اطلاعات زیاد در یک زمان پرهیز کنید .
پنداشت های خود را دوباره کنترل کنید ( بسیاری از وقایع بد ارتباطی ، ناشی از پنداشت های نادرست است ) .
مسائل را حل کنید .
برای احساس کردن ، گوش کنید . برای فهمیدن ، ارتباط برقرار کنید ( قبادی ، ۱۳۸۷ ، صص ۱۸ ، ۱۹) .
۶-۶-۱ تعریف عملیاتی مهارتهای ارتباطی
میزان نمره ای است که آزمودنیها از پرسشنامه مهارت ارتباطی کوئین دام کسب می نمایند . این آزمون توسط کوئین دام[۵] برای سنجش مهارت های ارتباطی در بزرگسالات ابداع شده است دارای ۳۴ عبارت (گویه) است که مهارتهای ارتباطی را توصیف می کنند . برای تکمیل آن ، پاسخگو باید هر گویه را بخواند و سپس میزان انطباق وضعیت فعلی خود را با محتوی آن بر روی یک طیف لیکرت پنج درجه ای از ۱ (برای هرگز) تا ۵ (برای همیشه) مشخص کند.
مهارت های ارتباطی فرعی که در این مقیاس مورد بررسی قرار می گیرند شامل پنج مهارت گوش دادن، توانایی دریافت و ارسال پیام، بینش نسبت به فرایند ارتباط، کنترل عاطفی و ارتباط توأم با قاطعیت هستند.
۷-۶-۱ سرپرست خط اول
سرپرست خط اول ، پایه یا جبهه مقدم فردی است که در پایین ترین رده یا حد سلسله مراتب مدیریت هر سازمان قرار گرفته است و به طور مستقیم چهره به چهره و بدون واسطه ، با متصدیان مشاغلی گوناگون یک واحد خاص از سازمان کار می کند . ( مثلا با کارگران در کارگاه ، با کارمندان در یک اداره ، با کارشناسان در یک واحد ، با اعضای هیات علمی در یک دانشگاه ، با سربازان در یک گروهان ، با قالیبافان در یک کارگاه قالی بافی و نظایر آن ) . موقعیت سرپرست خط اول در هر سازمان کاملا ویژه است و هیچ یک از گروه های شغلی دیگر را نمیتوان با او مقایسه کرد . هرچند سرپرست خط اول کلید اصلی تولید در سازمان است ولی اغلب احساس می کند که مسئولیت های او بیشتر از اختیاراتی است که توسط مدیریت میانی سازمان به او تفویض شده است . معمولا کارگران در واحدها تولیدی ، و نظایر آن ، سرپرست خط اول را از خود نمیدانند و مدیران میانی و عالی سازمان نیز به طور عملی اورا جزیی از کارگران ، کارمندان و مانند آن تلقی می کنند هر چند نقش سرپرست خط اول در ایجاد روحیه خوب در محیط کار بسیار حیاتی است ولی اغلب او با مشکل وفاداری دوگانه ، یعنی وفاداری نسبت به روسا و وفاداری نسبت به افراد تحت نظارت خود مواجه است . در مواردی نیز مساله وفاداری او به اتحادیه و در مقابل آن وفاداری به مدیریت سازمان برایش پیش می اید و به همین دلیل تنش قابل توجهی را تجربه می کند ( ساعتچی ، ۱۳۸۰ ، ص ۳۳ ، ۳۴ ) .
فلیشمن[۶] و سیمون[۷] ( ۱۹۷۰ ) سرپرست را ( مدیر خط اول ) تعریف کرده اند و بعضی دیگر از محققان او را (مرد وسط )دانسته اند . روتلیسبرگر[۸] ( ۱۹۵۴ ) سرپرست خط اول را ( رئیس و قربانی ) سازمان میداند . گاه نیز سرپرست به عنوان ( مرد حاشیه ای سازمان ) معرفی شده است و تیفن[۹] و مک کورمیک[۱۰] ( ۱۹۶۵ ) نیز اورا به عنوان ، مهمترین عامل درایجاد روابط انسانی کارآمد در سازمان معرفی می کنند . سرپرست خط اول عملا رهبر یک گروه کار است و اگر او رهبری رسمی یا غیر رسمی گروه کار را به عهده نداشته باشد در این صورت فعالیتهای گروه های کار هماهنگ نخواهد گردید و ادامه حیات سازمانها نیز با خطر مواجه می شود . مهمترین عامل برای آغاز هر نوع فعالیت سازنده در سازمان ، سرپرست خط اول است و رفتار او تعیین کننده اصلی سطح تولید ، بهره وری و روحیه خوب یا نامطلوب افراد تحت نظارت او است .
۸-۶-۱ شرکت تولیدی لاستیک دنا
شرکت تولیدی لاستیک دنا در سال ۱۳۵۳ با مشارکت بریجستون ژاپن و با نام بریجستون ایران تاسیس و در سال ۱۳۵۵ با ظرفیت بیست هزار تن در سال انواع تایر بایاس در گروه های سواری ، وانتی ، اتوبوسی ، باری و کشاورزی ، تایرهای رادیال سواری و همچنین تیوب و فلپ آغاز بکار کرد .
پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ شرکت تحت پوشش سازمان صنایع ملی قرار گرفت و در سال ۱۳۶۳ کلیه ی سهام بریجستون ژاپن به سازمان صنایع ملی منتقل گردیده و همزمان به شرکت تولیدی لاستیک دنا تغییر نام داده شد .
در سال ۱۳۷۱ واحد تولید تسمه نقاله با ظرفیت اسمی ۳۵۰۰۰۰ متر تسمه نقاله نخی با بهره گرفتن از کانواس EP راه اندازی و بخش وسیعی از نیازهای صنایع داخلی را تأمین نمود . این واحد قادر است انواع مختلف تسمه نقاله با عرض های ۴۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی متر در قدرت های ۱۶۰ تا ۲۰۰۰ نیوتن بر میلی متر را تولید نماید . این تسمه ها در گریدهای مختلف مقاوم در برابر پارگی ، مقاوم در برابر سایش و مقاوم در برابر حرارت تا ۱۶۰ درجه تولید می گردند .
در سال ۱۳۷۷ خ
ط تولید رادیال سیمی به دست متخصصین داخلی و با بهره گرفتن از تکنولوژی مارانگونی ایتالیا و با ظرفیت ۱۱۰۰ حلقه در روز راه اندازی گردید . سایزهای تولیدی شامل تایرهای رادیال سیمی سواری از رینگ ۱۳ تا ۱۵ اینچ و با اندیس های مختلف سرعت H ، T و V می باشد .
بدنبال واگذاری شرکت تولیدی لاستیک دنا به بخش خصوصی در سال ۱۳۷۳ و پس از فراز و نشیب بسیار و همچنین عدم موفقیت بخش خصوصی در اداره شرکت در سال ۱۳۸۸ هیأت حمایت از صنایع اداره ی این واحد صنعتی را عهده دار شد و به این ترتیب در زمان هیأت اجرایی دوره ی دوم و سوم شاهد ثبات و تولید با حداکثر ظرفیت و کیفیت و همچنین شروع به ثمر رسیدن پروژه های توسعه نظیر توسعه ی تایرهای رادیال سیمی ، تسمه نقاله سیمی وتولیدآزمایشی تایرهای OTRهستیم . از دیگر اقدامات مثبت و سازنده در هیأت اجرایی سوم بهبود کلی در روند خرید مواد اولیه به جهت پیگیری و اخذ کارت بازرگانی به نام کارخانه لاستیک دنا و کوتاه نمودن دست واسطه گران و دلالان مواد اولیه و در نتیجه خرید مواد اولیه مرغوب تر با قیمت مناسب تر صورت پذیرفت . همچنین در زمینه ی فروش محصولات با جلوگیری از واگذاری محصول به تعداد محدود از نمایندگان عمده و توزیع گسترده تر در بین نمایندگان خردتر زمینه ی سوء استفاده و انحصاری بودن فروش را از بین برده و زمینه توزیعی عادلانه تر و ایجاد پشتوانه مالی مناسب را برای شرکت فراهم نمود .
در حال حاضر کارخانه تولیدی لاستیک دنا با ظرفیتی بالغ بر ۳۵ هزار تن در سال دومین تولید کننده ی داخلی از نظر تناژ تولیدی و اولین در زمینه ی کیفیت می باشد و دلیل این مدعا تقاضای روز افزون محصولات این شرکت و پیش خرید آنها توسط نمایندگان می باشد .
از افتخارات کارخانه لاستیک دنا نقش مؤثر و غیر قابل انکار در افزایش ظرفیت تایر و تیوب در سطح کشورمی باشد و تجربه های موفق انتقال تکنولوژی به دو شرکت صنایـــع لاستیک کرمـــــــان ( لاستیک بارز ) و آرتاویل تایر گویای این مسأله است .
به علاوه شرکت تولیدی لاستیک دنا علیرغم فراز و نشیب های بسیار از جمله فشارها و تحریم های خارجی نه تنها از میزان تولیدات خودنکاسته بلکه به یاری متخصصین توانمند خود توانسته گامهای بزرگی در جهت افزایش ظرفیت تولیدات خود بردارد .
از جمله طرح های توسعه طرح افزایش ظرفیت تایرهای رادیال سیمی است که درسال ۹۰ شروع ودر سال ۹۱ به بهره برداری رسیده است و توانسته ظرفیت تولید تایرهای سواری رادیال سیمی را از ۱۱۰۰ حلقه در روز به ۲۵۰۰ حلقه افزایش دهد . جهت حصول به این مهم ساخت یک دستگاه ماشین ساخت کیس یک ، دو دستگاه ماشین ساخت کیس دو ، یک دستگاه بید فیلر اپلیکتور،یک دستگاه رنگ زنی و همچنین نصب یک دستگاه اکسترودر جهت تغذیه به روش Continuous و عدم نیاز به وایند آپ فیلر و تبدیل پرس های پخت تایرهای بایاس به رادیال با هزینه ای بالغ بر ده میلیارد ریال بدست نیروهای متخصص ایرانی در داخل و خارج از شرکت انجام و در حال حاضر به بهره برداری کامل رسیده اند و به این ترتیب گام بزرگ دیگری در راستای خوکفایی صنعت لاستیک برداشته شده است . پس از افزایش موفقیت آمیز تولیدات از ۱۱۰۰ حلقه به ۲۵۰۰ حلقه در روز ، به دستور ریاست محترم هیأت اجرایی مرحله دوم طرح به منظور افزایش ظرفیت تا ۴۵۰۰ حلقه در روز در دستور کار قرار گرفته است . که این مهم تضمینی برای بقای فردای دنا می باشد .
تولید تسمه نقاله ی سیمی برای اولین بار در خاور میانه و با بهره گرفتن از دستگاه ها ی موجود از دیگر دستاوردهای مهم و با شکوه در یک سال گذشته و در زمان هیأت اجرایی دوره ی سوم می باشد کارخانه لاستیک دنا قادر است سالانه بیش از ۱۵۰۰۰۰ هزار متر از تسمه های سیمی را در قدرتهای ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ نیوتن بر میلی متر و تا ضخامت ۲۰ میلی متر و در متراژهای تا ۳۵۰ متر تولید نموده و بدین ترتیب نیاز عمده ی صنایع کشور را مرتفع سازد .
کارخانه لاستیک دنا همواره در راستای بهینه سازی ، مصرف انرژی و کاهش هزینه های ناشی از دوباره کاری گام برداشته بطوری که در یک سال گذشته اقدام به نصب و راه اندازی دو دستگاه کولینگ تاور هرکدام به ظرفیت ۷۰۰ تن سرمایش در ساعت و دو دستگاه تصفیه آب R-O بجای سیستم تصفیه آب به روش تبادل یونی که دارای استهلاک زیاد ، مصرف سود و اسید بالا و همچنین دور ریز زیاد آب می باشد نموده است . نصب دو دستگاه بویلر هر کدام به ظرفیت ۲۰ تن در ساعت جهت تولید تایرهای TBR و OTR از دیگر اقدامات می باشد .
فصل دوم
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-12-19] [ 12:52:00 ب.ظ ]
|