در بخش جمع­بندی پژوهش، با تحلیل فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم، مواردی که به طور مشترک موجب تغییر نگاه هنرمندان به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی شدند، مورد تاکید قرار گرفته­اند. جمع بندی تحت عناوین زیر صورت گرفته است: اصالت تحلیل و بیان، در مقابل اصالت موضوع و روش توصیفی، نگرش به خصوصیات ذاتی خط و رنگ و شکل، عنصر همزمانی و تصادف، منطق گریزی و رویاپردازی، جستجوی قالب­های مجرد برای بیان تجریدات ذهنی، وارد کردن پویایی محیطی در کار نقاشی، ادراک جدید از فضای پر و خالی و ساده شدن فرم و رنگ در هنر انتزاعی.

بخش سوم جمع­بندی نشان می­دهد که تجارب نقاشان مدرن که بیانگر نقاط عطف تغییر در نگرش به ابزارهای بیانی هستند، به شکل مشابهی در تجارب انیماتورها و سیر تحولات انیمیشن رخ داده است. تلاش برای ارائه­ ریتم بصری ناب و خالص، انگاره­ی: “بازتاب روح فردی، به عنوان هدف اصلی هنر”، اهمیت دادن به فضا در کنار فرم­ها و رنگ­ها،  تجربه­ی سورئالیسم در انیمیشن، بیان مخالفت با عصر ماشینی و بازگویی نتایج یاس آور تزلزل در باورهای مدرنیسم، گوشه­هایی از این تجارب مشترک در حوزه­ هنر تصویری هستند.

واژه­ های کلیدی: نقاشی مدرن، انیمیشن و نقاشی، انیمیشن محدود، انیمیشن انتزاعی، انیمیشن تحربی، انیمیشن اروپای شرقی

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: کلیات

  • بیان مسئله: لزوم درک زبان هنر در جهان معاصر
  • پرسش­های پژوهش
  • فرضیه ­های پژوهش
  • سابقه و ادبیات نظری پژوهش

فصل دوم: نقاشی دوره­ مدرن: چالش­ها و دست­اوردها

مقدمه

  • خاستگاه مدرنیسم
  • آشکار شدن نشانه­ های تغییر
  • امپرسیونیسم
  • مکتب اصالت ترکیب
  • فوویسم
  • مکتب متافیزیکی
  • دادائیسم
  • سورئالیسم
  • رئالیسم جادویی
  • اکسپرسیونیسم
  • کوبیسم
  • فوتوریسم
  • سوپرماتیسم
  • کانستراکتیویسم
  • انتزاع گرایی
  • مقالات و پایان نامه ارشد

  •  

  • مدرسه­ی باوهاوس
  • انتزاع گرایی در آمریکا

فصل سوم: انیمیشن و هنر مدرن

  • نقاشان مدرنیسم و تجربه­ی حرکت

    • هانس ریشتر
    • فرنان لژه
    • ویکینگ اِگِلینگ
    • اسکار فیشینگر
  • هنر مدرن و انیمیشن حرفه­ای

    • استودیوهای آغازین
    • والت دیزنی
    • استودیوی UPA

  • انیمیشن محدود
  • انیمیشن تجربی
  • انیمیشن اروپای شرقی

    • وضعیت عمومی تولید انیمشن در اروپای شرقی- نیمه­ی اول قرن بیستم
    • یان سوانکمایر
    • هرمینا تیرلوا
    • کارِل زِمان
    • یِری ترنکا روکا
    • الکساندر الکسیف
    • لوت راینیگر
    • ژبیگینو ریبژنسکی

  • انیمیشن انتزاعی
  • تصویر و قابلیت ادراک انتزاعی

فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش

مقدمه

  • زیربناهای فکری مدرنیسم چگونه شکل گرفتند؟
  • بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان
  • بهره گیری نقاشان از تجارب علمی
  • آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام
  • نگاهی نو به محیط پیرامون

    • نقاشان و محیط شهری
    • تغییر نگاه به حرمت مضامین هنر نقاشی
  • نقش عکس و عکاسی در پیشبرد اهداف هنرمندان نقاش
  • گذر از تصویر ثابت به تصویر متحرک

فصل پنجم: جمع­بندی و نتیجه گیری

  • فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم
  • تغییر نگاه هنرمندان نسبت به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی
  • تجارب و دغدغه­های مشترک نقاشان مدرن وانیماتورها

فهرست منابع

پیوست: گزارش روند تولید کار عملی: انیمیشن با عنوان Fuelish

 

مقدمه

در پژوهش ارتباط بین نقاشی مدرن و انیمیشن، توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این دو رشته به عنوان یک شاخه­ مستقل هنری شناخته می­شوند. از این دیدگاه نمی­توان نقاشی را به عنوان یک هنر تصویر سازی محسوب کرد که در گذر زمان و در نقطه­ی مشخصی از تجربه­ی هنری، به هنر تصویر متحرک تغییر صورت داده است. انیمیشن نیز اینک زیرشاخه­های متعددی دارد که با تکنیک­ و مصالح مختلفی کار می­ کنند. بنا براین “استفاده از تصویر نقاشی شده” تنها بخشی از رابطه­ بین نقاشی و انیمیشن را تشکیل می­دهد. برای پژوهش بین دو شاخه از هنر که با زبان تصویری سر و کار دارند، می­توانیم به حوزه­ اشتراکات بیانی و شکل مواجهه­ هر یک از دو گروه هنرمندان با قابلیت­های خط، سطح، شکل، رنگ، نورپردازی، تصور عمق و پرسپکتیو و نظایر آن بپردازیم و تلاش­ های همانندی که در استفاده از ریتم، رنگ­پردازی، حرکت (عینی و ذهنی) و یا توان انتقال ذهنیات و احساسات داشته اند را مورد توجه قرار دهیم.

از نگاهی دیگر، نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن هر دو تحولات خود را در فضای اجتماعی/ سیاسی مشترکی تجربه کرده ­اند که مربوط به نیمه­ی اول این سده و دوره­ اوج باورهای مدرنیسم است. این باورها یا زیرساخت­های فکری، تغییرات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...