پایان نامه : ارتباط نقاشی سدهی بیستم و انیمیشن |
در بخش جمعبندی پژوهش، با تحلیل فضای حرفهای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهههای نخستین سدهی بیستم، مواردی که به طور مشترک موجب تغییر نگاه هنرمندان به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی شدند، مورد تاکید قرار گرفتهاند. جمع بندی تحت عناوین زیر صورت گرفته است: اصالت تحلیل و بیان، در مقابل اصالت موضوع و روش توصیفی، نگرش به خصوصیات ذاتی خط و رنگ و شکل، عنصر همزمانی و تصادف، منطق گریزی و رویاپردازی، جستجوی قالبهای مجرد برای بیان تجریدات ذهنی، وارد کردن پویایی محیطی در کار نقاشی، ادراک جدید از فضای پر و خالی و ساده شدن فرم و رنگ در هنر انتزاعی.
بخش سوم جمعبندی نشان میدهد که تجارب نقاشان مدرن که بیانگر نقاط عطف تغییر در نگرش به ابزارهای بیانی هستند، به شکل مشابهی در تجارب انیماتورها و سیر تحولات انیمیشن رخ داده است. تلاش برای ارائه ریتم بصری ناب و خالص، انگارهی: “بازتاب روح فردی، به عنوان هدف اصلی هنر”، اهمیت دادن به فضا در کنار فرمها و رنگها، تجربهی سورئالیسم در انیمیشن، بیان مخالفت با عصر ماشینی و بازگویی نتایج یاس آور تزلزل در باورهای مدرنیسم، گوشههایی از این تجارب مشترک در حوزه هنر تصویری هستند.
واژه های کلیدی: نقاشی مدرن، انیمیشن و نقاشی، انیمیشن محدود، انیمیشن انتزاعی، انیمیشن تحربی، انیمیشن اروپای شرقی
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: کلیات
- بیان مسئله: لزوم درک زبان هنر در جهان معاصر
- پرسشهای پژوهش
- فرضیه های پژوهش
- سابقه و ادبیات نظری پژوهش
فصل دوم: نقاشی دوره مدرن: چالشها و دستاوردها
مقدمه
- خاستگاه مدرنیسم
- آشکار شدن نشانه های تغییر
- امپرسیونیسم
- مکتب اصالت ترکیب
- فوویسم
- مکتب متافیزیکی
- دادائیسم
- سورئالیسم
- رئالیسم جادویی
- اکسپرسیونیسم
- کوبیسم
- فوتوریسم
- سوپرماتیسم
- کانستراکتیویسم
- انتزاع گرایی
-
- مدرسهی باوهاوس
- انتزاع گرایی در آمریکا
فصل سوم: انیمیشن و هنر مدرن
نقاشان مدرنیسم و تجربهی حرکت
- هانس ریشتر
- فرنان لژه
- ویکینگ اِگِلینگ
- اسکار فیشینگر
هنر مدرن و انیمیشن حرفهای
- استودیوهای آغازین
- والت دیزنی
- استودیوی UPA
- انیمیشن محدود
- انیمیشن تجربی
انیمیشن اروپای شرقی
- وضعیت عمومی تولید انیمشن در اروپای شرقی- نیمهی اول قرن بیستم
- یان سوانکمایر
- هرمینا تیرلوا
- کارِل زِمان
- یِری ترنکا روکا
- الکساندر الکسیف
- لوت راینیگر
- ژبیگینو ریبژنسکی
- انیمیشن انتزاعی
- تصویر و قابلیت ادراک انتزاعی
فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش
مقدمه
- زیربناهای فکری مدرنیسم چگونه شکل گرفتند؟
- بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان
- بهره گیری نقاشان از تجارب علمی
- آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام
نگاهی نو به محیط پیرامون
- نقاشان و محیط شهری
- تغییر نگاه به حرمت مضامین هنر نقاشی
- نقش عکس و عکاسی در پیشبرد اهداف هنرمندان نقاش
- گذر از تصویر ثابت به تصویر متحرک
فصل پنجم: جمعبندی و نتیجه گیری
- فضای حرفهای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهههای نخستین سدهی بیستم
- تغییر نگاه هنرمندان نسبت به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی
- تجارب و دغدغههای مشترک نقاشان مدرن وانیماتورها
فهرست منابع
پیوست: گزارش روند تولید کار عملی: انیمیشن با عنوان Fuelish
مقدمه
در پژوهش ارتباط بین نقاشی مدرن و انیمیشن، توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این دو رشته به عنوان یک شاخه مستقل هنری شناخته میشوند. از این دیدگاه نمیتوان نقاشی را به عنوان یک هنر تصویر سازی محسوب کرد که در گذر زمان و در نقطهی مشخصی از تجربهی هنری، به هنر تصویر متحرک تغییر صورت داده است. انیمیشن نیز اینک زیرشاخههای متعددی دارد که با تکنیک و مصالح مختلفی کار می کنند. بنا براین “استفاده از تصویر نقاشی شده” تنها بخشی از رابطه بین نقاشی و انیمیشن را تشکیل میدهد. برای پژوهش بین دو شاخه از هنر که با زبان تصویری سر و کار دارند، میتوانیم به حوزه اشتراکات بیانی و شکل مواجهه هر یک از دو گروه هنرمندان با قابلیتهای خط، سطح، شکل، رنگ، نورپردازی، تصور عمق و پرسپکتیو و نظایر آن بپردازیم و تلاش های همانندی که در استفاده از ریتم، رنگپردازی، حرکت (عینی و ذهنی) و یا توان انتقال ذهنیات و احساسات داشته اند را مورد توجه قرار دهیم.
از نگاهی دیگر، نقاشی سدهی بیستم و انیمیشن هر دو تحولات خود را در فضای اجتماعی/ سیاسی مشترکی تجربه کرده اند که مربوط به نیمهی اول این سده و دوره اوج باورهای مدرنیسم است. این باورها یا زیرساختهای فکری، تغییرات
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 02:20:00 ب.ظ ]
|