پایان نامه بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی |
در دنیای در حال تحول امروز،شرایط اقتصادی،صنعتی،اجتماعی و فرهنگی به گونه ای است که حل مشکلات و تنگناها، راه حلهای جدید و متفاوتی را طلب می کند. درچنین فضایی و با توجه به افزایش عدم اطمینان محیطی،تغییرمداوم و چالشهای زیاد دنیا،اکثر سازمانها به ویژه كسب وكارهای كوچك و متوسط برای اینكه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و خود را با تحولات سریع انطباق دهند بایستی گرایش به سمت کارآفرینی داشته باشند.گرایشکارآفرینانه یک پدیده در سطح سازمانها میباشد که به کلیه اقدامات، فرایندها و فعالیتهای تصمیم گیری اشاره دارد که منجر به ورود به فعالیت های جدید و پشتیبانی از فعالیتهای کارآفرینانه می شود.
لذا با توجه به اهمیت رشد و توسعه كسب وكارهای كوچك و متوسط ، در این پژوهش سعی شده به بررسی رابطه بین گرایشکارآفرینانه و عملکرد این کسب و کارها پرداخته شود. هدف این تحقیق تعیین رابطه بین نوآوری،
استقلالگرایی،پیشگامی، رقابت تهاجمی و ریسک پذیری به عنوان ابعاد تشکیل دهنده گرایش کارآفرینانه با عملکرد
میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی- کاربردی میباشد و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کسب و کارهای کوچک و متوسط شرق مازندران تشکیل میدهند. ابزار جمع آوری اطلاعات روش کتابخانهای و پرسشنامه بوده و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS16 و LISREL8.5 در نهایت یافته های حاصل از این پژوهش بیانگر این است که کلیه ابعاد گرایش کارآفرینانه به جز استقلالگرایی بر عملکرد تاثیر دارند.
واژه های کلیدی:کارآفرینی،کارآفرینیشركتی،گرایشکارآفرینانه، عملکرد ،کسب وکارهایکوچک و متوسط.
فهرست مطالب
عنوان——— صفحه
فصل اول : (کلیات تحقیق)
1-1- مقدمه………………………………………
1-2- بیان مساله…………………………………. ..4
1-3- اهمیت و ضرورت………………………………. ..5
1-5- اهداف تحقیق………………………………… ..6
1-6- فرضیه های تحقیق…………………………….. ..7
1-7- قلمرو تحقیق……………………………….. ..7
1-7-تعریف واژه ها و اصطلاحات ………………………………………………………………………………………………………………………8
1-7-1-تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………………………………………………………….8
1-7-2-تعریف عملیاتی مفاهیم و شاخص ها……………………………………………………………………………………………………..9
1-8 محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………12
فصل دوم : (ادبیات نظری تحقیق)
2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………15
2-2-كارآفرینی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………16
2-3- سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی ……………………………………………………………………………………………………………….18
2-4-دیدگاه های مختلف در مورد کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………..20
2-4-1-كارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان ……………………………………………………………………………………………………….20
2-4-2- كارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم رفتاری ………………………………………………………………………………….21
2-5- انواع کارآفرینی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….22
2-6- کارآفرینی شرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………26
2-7 – کارآفرینی و گرایش کار افرینانه …………………………………………………………………………………………………………….29
2-8 – گرایش کارآفرینانه …………………………………………………………………………………………………………………………………30
2-9- ابعاد گرایش کارآفرینانه …………………………………………………………………………………………………………………………32
2-9-1- نوآوری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..33
2-9-2- استقلالگرایی …………………………………………………………………………………………………………………………………….38
2-9-3- ریسکپذیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………41
2-9-4- پیشگامی …………………………………………………………………………………………………………………………………………..44
2-9-5- رقابت تهاجمی ……………………………………………………………………………………………………………………………………46
2-10- گرایش کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط …………………………………………………………………..48
2-11- عملکرد ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49
2-11-1- عملکرد کسب و کار ……………………………………………………………………………………………………………………………….49
2-11-2- ارزیابی عملکرد در تحقیقات کارافرینی………………………………………………………………………………………………….52
2-11-3-رقابت پذیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………..53
2-12- گرایش کارآفرینانه و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط …………………………………………59
2-13- صنایع کوچک و متوسط در ایران ………………………………………………………………………………………………………………56
2-14- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در داخل کشور ……………………………………………………………….61
2-15- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در خارج از کشور ………………………………………………………….62
فصل سوم : (روش شناسی تحقیق)
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….63
3-2- فرایند تحقیق
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..63
3-3- چارچوب مفهومی و فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..63
3-4- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..65
3-5- جامعۀ آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..66
3-6- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………66
3-7- ابزار جمعآوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………………………………68
3-8- روایی و پایایی ابزار سنجش ……………………………………………………………………………………………………………………….70
3-8-1-تعیین روایی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………70
3-8-2-پایایی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..71
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق …………………………………………………………………………………………………..72
3-9-1- مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) و معادلات ساختار یافته خطی (لیزرل) ……………………………………73
3-9-2-مدل اندازه گیری (تحلیل عاملی تائیدی)……………………………………………………………………………………………………73
3-9-3-مدل ساختاری (تحلیل مسیر) ……………………………………………………………………………………………………………………74
فصل چهارم: (تجزیه و تحلیل داده های آماری)
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………78
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………………79
4-3- تحلیل استنباطی داده ها ………………………………………………………………………………………………………………………………..81
4-3-1- نرمال بودن توزیع متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………….81
4-3-2- مدلهای اندازه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………..82
4-3-3- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته…………………………………………………………………………………..85
4-3-4- تائید مدل مفهومی تحقیق با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری……………………………………………………………..88
4-3-5- آزمون فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از مدل نهایی روابط ساختاریافته خطی…………………………………………90
4-4- مدل تأیید شده تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………93
فصل پنجم: (نتیجه گیری و پیشنهادت)
5-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..95
5-2- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی كار……………………………………………………………………………………………….96
5-3- نتایج آزمونها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….96
5-3-3 تائید یا عدم تائید فرضیه ها با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاریافته خطی………………………………………………..96
5-4- نتیجه گیری و پیشنهادات کاربردی………………………………………………………… …………………………………………………….100
5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده…………………………………………………………. …………………………………………………………106
فهرست منایع
منابع فارسی…………………………………….. ……….108
منابع لاتین……………………………………… ……….109
ضمیمه………………………………………….. ……….115
فهرست جداول:
عنوان | صفحه |
سجدول 2-1 ابعاد گرایش کارآفرینانه | 32 |
جدول 2-3 مروری بر تحقیقاتی كه از داده های ذهنی مدیران برای ارزیابی عملكرد استفاده كرده اند | 51 |
جدول شماره(3-1): سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق | 69 |
جدول (3-2): نتیجه محاسبه ضریب آلفا | 72 |
جدول شماره(3-3): شاخص های ارزیابی مدل معادلات ساختاری | 74 |
جدول (3-4) آزمونهای مورد استفاده | 76 |
جدول (4-1): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر جنسیت | 79 |
جدول (4-2): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر سن | 79 |
جدول (4-3): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تحصیلات | 79 |
جدول (4-4): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تجربه شغلی | 80 |
جدول (4-5): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر نوع صنعت | 80 |
جدول (4-6): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تعداد کارکنان | 80 |
جدول (4-7): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر مدت زمان فعالیت شرکت | 80 |
جدول (4-8):آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای متغیرهای گرایش کارافرینانه | 81 |
جدول (4-9):آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای متغیر عملکرد | 82 |
جدول(4-10): شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری | 84 |
جدول شماره(4-11): آزمون همبستگی بین نوآوری و عملکرد سازمانی | 85 |
جدول شماره(4-12): آزمون همبستگی بین استقلالگرایی و عملکرد سازمانی | 86 |
جدول شماره(4- 13): آزمون همبستگی بین ریسکپذیری و عملکرد سازمانی | 86 |
جدول شماره(4- 14): آزمون همبستگی بین پیشگامی و عملکرد سازمانی | 87 |
جدول شماره(4- 15): آزمون همبستگی بین رقابت تهاجمی و عملکرد سازمانی | 87 |
جدول شماره(4- 16): آزمون همبستگی بین گرایش کارافرینانه و عملکرد سازمانی | 88 |
جدول شماره(4-17): شاخص های برازندگی مدل نهائی تحقیق | 89 |
فهرست اشکال :
عنوان | صفحه |
شگل 2-1 چارچوب مفهومی تحقیق | 61 |
شگل 3-1 چارچوب مفهومی تحقیق | 64 |
شکل(4-1): مدل اندازه گیری در حالت تخمین استاندارد | 83 |
شکل(4-2)، ضرایب معنیداری(t-values) مدل اندازه گیری | 84 |
شکل(4-3)، مدل نهائی روابط ساختار یافته خطی در حالت استاندارد | 88 |
شکل(4-4)، مقادیر معناداریT-value)) ضرایب در مدل نهایی روابط ساختار یافته خطی | 89 |
شکل(4-5)، مقادیر معناداریT-value)) مدل اصلی | 92 |
شکل(4-6): تخمین استاندارد مدل اصلی | 92 |
شکل(4-7): مدل تأیید شده تحقیق | 93 |
1-1- مقدمه
در دنیای شدیداً رقابتی امروزی، افزایش وابستگیهای متقابل، توسعه سریع تکنولوژی، محیط ناپایدار و بی ثبات و بسیاری عوامل دیگر باعث شده است تا سازمانها جهت موفقیت خود، کارآفرین شوند(دس، لامپکین و مک گی[1]، 1999). به طور همزمان، برای دستیابی به موفقیت بازاری و مزیت رقابتی پایدار، شرکتها نیاز دارند تا فرصتهای جدید را به کار گرفته و محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کنند(تاجدینی[2]،2010). به همین دلیل کارآفرینی به عنوان یک ضرورت در سبز فایل مطرح شده است. علاوه بر این، کارآفرینی به طور قابل توجهی جهت رشد و بقاء اقتصاد کشورها مهم میباشد. برای مثال امروزه کارآفرینی مهمترین سلاح پیشرفت اقتصادی کشور ایالات متحده میباشد. به همین دلیل است که رشد و توسعه شرکتهای کارآفرین در این کشور زیاد است(زالی، 1385). کارآفرینی به طورکلی به عنوان شناسایی و به کارگیری فرصتها تعریف می شود. شومپیتر[3](1934) بر این حقیقت تاکید می کند که کارآفرینی باید با ایجاد فرایندها و محصولات جدید و ترکیب منابع به شیوه های جدید مرتبط گردد(کروگر[4]، 2007). مفهوم کارآفرینی در سطوح متفاوتی از افراد گرفته تا گروه ها و سازمانها به کار برده شده است. کارآفرینی درابتدا تصور می شود که توسط افراد به کار گرفته شود، زیرا با معرفی و تکامل محصول یا خدمت ارتباط دارد. همچنین بسیاری از نظریه پردازان میگویند که کارآفرینی توسط کسب و کارهای کوچک به کار گرفته شود زیرا آنها مسئول رشد اقتصادی و ایجاد شغلها در بازار هستند. اخیراً مفهوم کارآفرینی بیشتر در سطح شرکت به کار برده شده است(گروز و پانسکو[5]، 2008). محققان کارآفرینی مطالعات بسیاری را برای توصیف نگرشهای مختلف کارآفرینی انجام داده اند و تفاوتهایی را در کارآفرینی با در نظر گرفتن سطوح متفاوت تجزیه و تحلیل آن نشان دادهاند. میلر[6](1983) یک شرکت کارآفرین را اینگونه تعریف می کند: “شرکتی که دارای نوآوری محصول- بازار میباشد، سرمایه گذاریهای همراه با ریسک را انجام میدهد، و اولین کسی است که با نوآوریهای پیشتازانه حرکت می کند و رقبا را تا سرحد شکست تحت فشار قرار میدهد”. بر خلاف آن یک شرکت غیرکارآفرین” شرکتی است که نوآوری کمی دارد، ریسک پذیر نیست و به جای اینکه رهبر باشد، اجازه حرکت پیشتازانه را به رقبا میدهد”(میلر، 1983). بنابراین میلر از سه بعد برای مشخص کردن کارآفرینی استفاده کرد: نوآوری، ریسکپذیری و پیشگامی.
کوین و اسلوین[7](1989) وضعیت استراتژیک کارآفرینانه را به عنوان ” وضعیتی که به وسیله نوآوری محصول وتکنولوژیکی گسترده، گرایش به رقابت تهاجمی داشتن و گرایش قوی ریسکپذیری به وسیله مدیریت” تعریف می کنند. آنها از همین سه بعد برای ارزیابی کارآفرینی استفاده کردند. لامپکین و دس[8](1996) اهمیت تفاوت بین مفهوم کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی را روشن کرده اند. بر اساس مفهوم لامپکین و دس(1996) فعالیت اساسی کارآفرینی وارد شدن به بازار جدید با محصول جدید یا موجود میباشد. گرایش کارآفرینانه در مرکز کارآفرینی شرکتی قرار دارد(باسو و دیگران[9]، 2008). گرایش کارآفرینانه به فرایندها، فعالیتها و رویه های تصمیم گیری اشاره دارد که به شرکت کمک می کند تا نسبت به فرصتهای بازار و نسبت به رقبا واکنش نشان داده،که این امر منجر به ورودی جدید میگردد. ساختار گرایش کارآفرینانه که از طریق ابعادی همانند نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی، استقلال و تهاجم رقابتی ارزیابی شده اند(میلر، 1983؛ کوین و اسلوین[10]، 1989؛ لامپکین و دس[11]،1996) به عنوان ابزار مفیدی برای ارزیابی رفتار کارآفرینانه در سطح شرکت و تأثیر آن بر روی عملکرد شرکت پدیدار شده اند(باسو و دیگران، 2008). گرایش کارآفرینانه تأثیر معنی داری بر روی رشد و عملکرد شرکتها دارد(لامپکین و دس، 1996؛ فریرا و آزویدو[12]، 2007). در این تحقیق گرایش کارآفرینانه بر روی فرایندهای سازمانی تاکید دارد که منجر به بهبود عملکرد شرکت می شود. به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی گرایش کارآفرینانه بر روی عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهرکهای صنعتی در شرق استان مازندران است. به ویژه بررسی می شود که چگونه ابعاد گرایش کارآفرینانه به طور مجزا بر روی عملکرد آنها میگذارند. بر اساس تئوری و تحقیقات قبلی مدل مفهومی گرایش کارآفرینانه در این تحقیق بر اساس کار لامپکین و دس(1996) میباشد و شامل ابعاد نوآوری، ریسکپذیری، استقلال، رقابت تهاجمی و پیشتازی میباشد. در این فصل بعد از بیان مقدمه، بیان مساله و ضرورت و اهمیت موضوع به بیان اهداف، فرضیات و قلمرو تحقیق خواهیم پرداخت. سپس به تعریف متغیرهای مفهومی و عملیاتی خواهیم پرداخت و در نهایت نیز محدودیتهای تحقیق آورده می شود.
1-2- بیان مسأله
کارآفرینی به عنوان یکی از موضوعات مورد علاقه در تحقیقات مدیریتی شده است. کارآفرینی پاسخ به فرصتهای کسب و کار شناسایی شده و ایجاد کسب و کارهای جدید اشاره دارد(موسی[13]، 2004). محققان کارآفرینی به طورکلی بر اهمیت فعالیتهای کارآفرینانه تاکید داشته اند و اغلب رابطه مثبتی را بین کارآفرینی و نتایج عملکردی فرض کرده اند(لامپکین و دس، 2001). یک از شاخههای جدید کارآفرینی که بسیار موردتوجه قرار گرفته است گرایش کارآفرینانه است. گرایش کارآفرینانه که اغلب به عنوان وضعیت کارآفرینانه نامیده می شود(کوین و اسلوین، 1989)، به فرایندها، فعالیتها و رویه های تصمیم گیری اشاره دارد که منجر به کارآفرینی در سطح شرکت و ورود کسب و کارهای جدید می شود(لامپکین و دس، 1996). این امر به ویژه برای شرکتهای کوچک مهم میباشد. زیرا در اکثر کشورهای جهان صنایع کوچک با صادرات قابل توجه نقش موثری بر توسعه اقتصادی کشورهای خود ایفاء می کنند. با توجه به نقش حیاتی كه بنگاههای كوچك و متوسط میتوانند در توسعه اقتصادی كشور ایفا كنند و همچنین مزایایی كه آنها نسبت به بنگاههای بزرگ دارند، لزوم توجه به تقویت و توسعه آنها در جهت رقابت پذیر كردنشان ضروری مینماید. اما بسیاری از مطالعات بیان می کنند که کسب و کارهای کوچک در سالهای اولیه فعالیت خود با شکست مواجه میشوند. ازآنجایی که شرکتهای کوچک به عنوان منبع مهم اشتغال و ایجاد ارزش برای جامعه میباشند، دستیابی به رشد پایدار در شرکتهای کوچک برای اقتصاد کشور حیاتی است. یکی از روشهای اساسی برای بقاء آنها کارافرینی میباشد. بنابراین شرکتهای کوچک و متوسط برای اینکه عملکرد خود را بهبود بخشند نیازمند بکارگیری سبک مدیریتی هستند تا گرایش کارآفرینانه را مد نظر قرار دهند. تحقیقات بسیاری سودمندی گرایش کارآفرینانه را بر روی عملکرد نشان دادهاند، ولی نتایج تجربی متفاوت میباشد(ویکلند و شفرد[14]، 2005).گرایش کارآفرینانه و سبک تفکر کارآفرینانه به طور گسترده در محیط کسب و کار ایالات متحده و کشورهای توسعه یافته مورد بررسی قرار گرفته است، اما مطالعات مشابه درکشورهای در حال توسعه همانند ایران محدود میباشد. فقدان تحقیقات تجربی که گرایش کارآفرینانه را در سطح کشورهای نوظهور بررسی کند، شکافی را در ادبیات کارآفرینی ایجاد کرده است که نیاز به توجه بیشتری از طرف محققان دارد(گروز و پانسکو، 2008). لذا تحقیق حاضر درصدد پاسخ به این سؤالات است كه آیا ابعاد گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کارهای کوچک در ایران تأثیر دارند؟ و نیز کدامیک از این ابعاد بیشترین تأثیر را بر عملکرد آنها دارند؟
[1] . Dess, Lumpkin and McGee
[2] . Tajeddini
[3] .Schumpeter
[4] . Kroeger
[5] . Groves and Paunescu
[6] .Miller
[7] .Covin and Slevin
[8] .Lumpkin and Dess
[9] . Basso ,et al
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 03:12:00 ب.ظ ]
|