1-1- بیان مساله. 2

1-2- سوالات تحقیق. 5

سوال اصلی.. 5

سوالات ویژه 5

1-3- اهداف تحقیق. 6

هدف اصلی.. 6

اهداف ویژه 6

1-4- فرضیه‌های تحقیق. 7

فرضیه اصلی.. 7

فرضیه‌های ویژه 7

1-5- اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10

1-6-1- تعریف مفهومی و عملیاتی ابعاد متغیر وابسته (عملکرد تحصیلی) 10

1-6-2- تعریف مفهومی و عملیاتی ابعاد متغیر مستقل (شبکه اجتماعی وایبر) 17

فصل دوم. 24

2-1- چارچوب نظری پژوهش… 25

2-1-1- شبکه‌های اجتماعی مجازی.. 25

2-1-2- تعاریف شبکه‌های اجتماعی مجازی.. 26

2-1-3- آسیب های روانی شبکه های اجتماعی را در چهار دسته تقسیم بندی کرد: 28

2-1-4- نظریه‌های شبکه اجتماعی.. 29

2-1-4-1- نظریه شبکه. 29

2-1-4-2- نظریه ساخت‌یابی.. 31

2-1-4-3- نظریه کاشت.. 33

2-1-4-4- اثر سوم شخص…. 35

2-1-4-5- نظریه حوزه عمومی هابرماس… 37

2-1-2- عملکرد تحصیلی.. 40

2-1-2-1- رویکردهای به ارزشیابی عملکرد تحصیلی.. 41

2-1-2-2- نظریه‌های عملکرد تحصیلی.. 45

2-1-2-2-1- نظریه یادگیری.. 45

2-1-2-2-2- تئوری یادگیری شناختی.. 50

2-1-2-2-3- تئوری یادگیری اجتماعی.. 51

2-1-2-2-4- تئوری یادگیری مشارکتی.. 51

2-1-2-2-5- رویکردهای شناختی – اجتماعی به انگیزش و نظریه اهداف پیشرفت.. 51

2-2- پیشینه پژوهش… 55

2-2-1- پژوهش‌های خارجی.. 55

2-2-2- پژوهش‌های داخلی.. 58

مقالات و پایان نامه ارشد

 

2-3- مدل نظری پژوهش… 61

2-4- مدل تجربی پژوهش… 62

فصل سوم. 63

مقدمه. 64

3-1- روش پژوهش… 64

3-2- واحد تحلیل. 64

3-3- ابزار گردآوری اطلاعات: 64

3-4- جامعه آماری و حجم نمونه. 64

3- 5- روش نمونه گیری.. 66

3-6- روایی و پایایی ابزار سنجش… 66

3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها 68

فصل چهارم. 69

مقدمه: 70

4- 1- تحلیل توصیفی داده‌ها 71

4-1-1- توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت.. 71

4-1-2- توزیع پاسخگویان بر حسب سن.. 72

4-1-3- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت شغلی.. 73

4-1-4- توزیع پاسخگویان بر حسب تحصیلات.. 75

4-1-5- توزیع پاسخگویان بر حسب درآمد. 76

4-1-6- توزیع پاسخگویان بر حسب استفاده روزانه از شبکه اجتماعی وایبر. 77

4-1-7- فرار از واقعیت زندگی (شبکه های اجتماعی) 78

4-1-8- بحث و یادگیری (شبکه های اجتماعی) 81

4-1-9- ایجاد روابط (شبکه های اجتماعی) 82

4-1-10- آگاهی و اطلاعات (شبکه های اجتماعی) 84

4-1-11- اوقات فراغت (شبکه های اجتماعی) 86

4-1-12- عدم کنترل و سانسور (شبکه های اجتماعی) 88

4-1-13- خودکارآمدی (عملکرد تحصیلی) 90

4-1-14- تأثیرات هیجانی (عملکرد تحصیلی) 92

4-1-16- برنامه ریزی (عملکرد تحصیلی) 94

4-1-17- فقدان کنترل (عملکرد تحصیلی) 96

4-1-18- انگیزش (عملکرد تحصیلی) 97

4-2- تحلیل استنباطی داده‌ها 101

4-2-1- الف: رابطه ی بین متغیرهای زمینه‌ای پژوهش با عملکرد تحصیلی.. 101

4-2-2 ب: فرضیه‌های ویژه 108

4-2-3 ج: تحلیل مسیر. 114

فصل پنجم. 122

5-1- مقدمه. 123

5-2- نتایج توصیفی: 124

5-3- نتایج تحلیلی: 125

5-4 نتایج تحلیل مسیر. 129

5-5- موانع پژوهشی: 130

6-5- ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات.. 131

الف- پیشنهادات کابردی.. 131

ب- پیشنهادهای پژوهشی.. 133

منابع. 134

 

فصل اول

 

1-1- بیان مساله

مسأله عملكرد تحصیلی در دانشگاه از جمله مسائلی است كه ذهن رهبران و مدیران جامعه و در نتیجه محققان را به خود جلب كرده است. این كه چه عواملی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشجویان تأثیر می‌گذارد، با سهم و مشاركت هر عامل چه اندازه است، همواره مورد توجه بوده است (طباطبایی، 1376).

عملكرد تحصیلی و توجه به آن در نظام‌های آموزشی یكی از مسائل مهم می‌باشد. عملكرد تحصیلی به عنوان یک مسأله مهم آموزشی رابطه تنگاتنگی با بهبود كیفیت دانشگاه ها دارد (مك دونالد،2001). به عنوان مبنای قضاوت در ارتباط با مطلوبیت‌های كسب شده توسط دانشجویان در طول دوره‌ای خاص می‌باشد كه در تمام دنیا در رأس برنامه‌های توسعه‌ی آموزشی قرار دارد (لیندمن،دوك و ویلكرسون،2001).

همچنین،کنن و نیوبل‌معتقد هستند،که‌ اهداف‌ ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانشجویان عبارت است از: داوری درباره تسلط بر دانش و مهارتهای بنیادی، اندازه‌گیری پیـشرفت دانشجو در‌ طی زمان، تشخیص مشکلات دانشجو، فراهم کردن بازخورد برای دانشجویان، ارزشیابی اثربخشی درس و ایجاد‌ انگیزه‌ مطالعه در دانشجویان.

در نظام آموزش عالی امروزی استفاده اینترنت[2] عنصری ضروری در انجام تکالیف کلاسی و پروژه های تحقیقات دانشجویی محسوب می‌شود، استفاده از اینترنت در فضای دانشگاه علاوه بر جستجوی علمی می‌تواند شامل فرستادن نامه‌های الکترونیک، بازی‌های اینترنتی، چت، وب گردی، عضویت در شبکه‌های اجتماعی[3] و یا هر گونه دسترسی اینترنتی غیر آکادمیکِ دیگر باشد در هر صورت استفاده مفرط از اینترنت به عنوان وسیله سرگرمی، می‌تواند فرصتی را

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...