اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان نشخوار فکری ،افسردگی و احساس نگرانی در زنان شاغل در بخش اورژانس بیمارستان شهدا |
در این فصل ابتدا یافته های توصیفی مربوط سن آزمودنی ها اشاره شده و در ادامه یافته های استنباطی پژوهش آورده شده است.
۴-۱- یافته های توصیفی
شرکت کنندگان پژوهش حاضر شامل زنان شاغل در بخش اورژانس بیمارستان شهدا شهر تهران میباشند، که یافته های توصیفی مربوط به سن آن هادر جدول ۴-۱ آمده است .
جدول ۴-۱: یافته های توصیفی مربوط به میانگین و انحراف سنی شرکت کنندگان پژوهش
جنسیت | تعداد | میانگین | انحراف استاندارد | کمترین | بیشترین |
زن | ۳۰ | ۰۳/۳۶ | ۶۲/۷ | ۲۴ | ۴۹ |
همانطور که در جدول ۴-۱ آمده است میانگین سنی شرکت کنندگان پژوهش ۰۳/۳۶ با انحراف استاندارد
۶۲/۷ می باشد. و کمترین ۲۴ و بیشترین ۴۹ سال می باشد.
۴-۲- یافته های استنباطی
در ابتدا میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش آورده شده است.
جدول ۴-۲: آماره های توصیفی متغیرها در پیش آزمون و پس آزمون
تعداد | بیشترین | کمترین | انحراف استاندارد | میانگین | گروه | وضعیت | متغیر |
۱۵ | ۷۰ | ۵۳ | ۶۸/۵ | ۲۰/۶۱ | آزمایش | پیش آزمون | نشخوار فکری |
۱۵ | ۶۹ | ۵۳ | ۲۲/۶ | ۸۰/۶۰ | کنترل | ||
۳۰ | ۷۰ | ۵۳ | ۸۶/۵ | ۰۰/۶۱ | کل | ||
۱۵ | ۴۰ | ۲۵ | ۱۹/۴ | ۱۳/۳۱ | آزمایش | پس آزمون | |
۱۵ | ۶۸ | ۵۰ | ۵۴/۶ | ۱۳/۶۰ | کنترل | ||
۳۰ | ۶۸ | ۲۵ | ۷۰/۱۵ | ۶۳/۴۵ | کل | ||
۱۵ | ۰۰/۵۵ | ۰۰/۳۶ | ۸۸/۴ | ۰۰/۴۳ | آزمایش | پیش آزمون | افسردگی |
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید. |
۱۵۰۰/۵۰۰۰/۳۸۵۲/۳۸۶/۴۳کنترل۳۰۰۰/۵۵۰۰/۳۶۲۰/۴۴۳/۴۳کل۱۵۲۴۱۸۷۵/۱۰۷/۲۰آزمایشپس آزمون۱۵۵۰۳۸۵۲/۳۸۰/۴۳کنترل۳۰۵۰۱۸۳۷/۱۲۹۳/۳۱کل۱۵۷۶۴۰۹۱/۱۰۸۰/۵۶آزمایشپیش آزموننگرانی۱۵۷۶۴۲۶۱/۱۰۸۰/۵۶کنترل۳۰۷۶۴۰۵۷/۱۰۸۰/۵۶کل۱۵۳۳۲۰۳۰/۴۴۰/۲۶آزمایشپس آزمون۱۵۷۶۲۱۶۵/۱۳۰۷/۵۵کنترل۳۰۷۶۲۰۶۴/۱۷۷۳/۴۰کل
همانطور که در جدول ۴-۲ مشاهده می کنید، بین میانگین های پیش آزمون و پس آزمون در متغیرهای پژوهش تفاوت وجود دارد. و برای بررسی معناداری این تفاوت در ادامه در فرضیه های پژوهش با بهره گرفتن از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار می گیرد.
۴-۲-۱- فرضیه اول پژوهش:
آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان نشخوار فکری زنان موثر است.
برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید.
برای استفاده از این آزمون در ابتدا پیش فرضهای آن بر روی متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.
پیش فرض اول: برای پیش فرض اول یعنی طبیعی بودن توزیع نمرات از آزمون K-S استفاده گردید
که در زیر مشاهده می کنید.
جدول ۴-۳ : آزمون K-S جهت بررسی نرمال بودن داده ها (نشخوار فکری)
متغیر | پیش آزمون | پس آزمون | |
تعداد | ۳۰ | ۳۰ | |
پارامترهای توزیع نرمال | میانگین | ۰۰/۶۱ | ۶۳/۴۵ |
انحراف معیار | ۸۶/۵ | ۷۰/۱۵ | |
اختلاف ها | قدر مطلق اختلاف | ۲۰۰/۰ | ۱۸۹/۰ |
مقدار مثبت | ۲۰۰/۰ | ۱۸۹/۰ | |
مقدار منفی | ۱۷۰/۰- | ۱۴۷/۰- | |
آماره K-SSig | ۰۹/۱۱۸۰/۰ | ۰۳/۱۲۳۲/۰ |
با توجه به مقدار پی و مقایسه آن با سطح معنی داری ۰۵/۰ نتیجه گرفته می شود که فرض نرمال بودن داده ها
پذیرفته می شود، بدین علت که سطح معناداری K-S بالاتر از ۰۵/۰ می باشد.
پیش فرض دوم: همگونی واریانس
با بهره گرفتن از آزمون لوین همگونی واریانس در گروه های مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت.
جدول ۴-۴ : آزمون همگونی واریانس برای سازه نشخوار فکری
وضعیت | آماره لوین | Df1 | Df2 | Sig |
پیش تست | ۵۲۰/۰ | ۱ | ۲۸ | ۴۷۷/۰ |
پس تست | ۰۶/۷ | ۱ | ۲۸ | ۰۶۷/۰ |
همانطور که در جدول ۴-۴ مشاهده میکنید سطح معناداری در آزمون لوین بیشتر از ۰۵/۰ می باشد
و می توان گفت واریانس گروه ها از تجانس برخوردار است.
برای بررسی اثر آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان نشخوار فکری زنان از آزمون
تحلیل کواریانس استفاده گردید.
جدول ۴-۵ : نتایج تحلیل کواریانس نمرات متغیر نشخوار فکری
متغیر | منبع تغییرات | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | F | سطح معناداری | ضریب اتا |
نشخوار فکری | پیش آزمون | ۸۷/۴۳۷ | ۱ | ۸۷/۴۳۷ | ۰۰/۲۹ | ۰۰۱/۰ | ۵۱۸/۰ |
گروه | ۷۲/۶۴۱۵ | ۱ | ۷۲/۶۴۱۵ | ۹۹/۴۲۴ | ۰۰۱/۰ | ۹۴۰/۰ | |
خطا | ۵۹/۴۰۷ | ۲۷ | ۰۹/۱۵ | ||||
کل | ۰۰/۶۹۶۲۵ | ۳۰ |
در راستای بررسی این فرضیه پژوهشی که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان نشخوار فکری زنان موثر است، نمرات نشخوار فکری در بین دو گروه آزمایشی و کنترل با بهره گرفتن از روش آماری تحلیل کواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از این روش در جدول۴-۵ نشان می دهد که بین نمرات گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری (F=424.99 , p<0.001) وجود دارد. این نتیجه نشان می دهد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان نشخوار فکری زنان موثر است و بنابراین فرضیه پژوهش تایید میگردد.
۴-۲-۲- فرضیه دوم پژوهش:
آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان افسردگی زنان موثر است.
برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید.
برای استفاده از این آزمون در ابتدا پیش فرضهای آن بر روی متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.
پیش فرض اول: برای پیش فرض اول یعنی طبیعی بودن توزیع نمرات از آزمون K-S استفاده گردید
که در زیر مشاهده می کنید.
جدول ۴-۶ : آزمون K-S جهت بررسی نرمال بودن داده ها (افسردگی)
متغیر | پیش آزمون | پس آزمون | |
تعداد | ۳۰ | ۳۰ | |
پارامترهای توزیع نرمال | میانگین | ۴۳/۴۳ | ۹۳/۳۱ |
انحراف معیار | ۲۰/۴ | ۳۷/۱۲ | |
اختلاف ها | قدر مطلق اختلاف | ۱۲۱/۰ | ۲۴۵/۰ |
مقدار مثبت | ۱۲۱/۰ | ۲۴۵/۰ | |
مقدار منفی | ۰۹۲/۰- | ۲۱۴/۰- | |
آماره K-SSig | ۶۶۵/۰۷۶۸/۰ | ۳۴۱/۱۰۵۵/۰ |
با توجه به مقدار پی و مقایسه آن با سطح معنی داری ۰۵/۰ نتیجه گرفته می شود که فرض نرمال بودن داده ها
پذیرفته می شود، بدین علت که سطح معناداری K-S بالاتر از ۰۵/۰ می باشد.
پیش فرض دوم: همگونی واریانس
با بهره گرفتن از آزمون لوین همگونی واریانس در گروه های مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت.
جدول ۴-۷ : آزمون همگونی واریانس برای سازه افسردگی
وضعیت | آماره لوین | Df1 | Df2 | Sig |
پیش تست | ۸۴۴/۰ | ۱ | ۲۸ | ۳۶۶/۰ |
پس تست | ۰۹۴/۴ | ۱ | ۲۸ | ۰۵۳/۰ |
همانطور که در جدول ۴-۷ مشاهده میکنید سطح معناداری در آزمون لوین بیشتر از ۰۵/۰ می باشد
و می توان گفت واریانس گروه ها از تجانس برخوردار است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-12-19] [ 12:24:00 ب.ظ ]
|