پایان نامه بررسی رابطه شوخ طبعی و تاب آوری با فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کامیاران |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………….. 1
فصــل یکم : کلیات
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………….. 3
1-2- بیان مسله…………………………………………………………………………………… 4
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………………………. 5
1-4- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………….. 6
1-5-سوالات پژهش……………………………………………………………………………… 6
1-6-فرضیه تحقیق……………………………………………………………………………….. 7
1-7-تعریف متغیرها……………………………………………………………………………… 7
فصــل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1-فرسودگی شغلی………………………………………………………………………….. 10
2-2-تعاریف…………………………………………………………………………………… 10
2-3-رویكرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی…………………………………………… 12
2-3-1-رویكرد بالینی…………………………………………………………………… 12
2-3-2-رویكرد روانشناختی- اجتماعی………………………………………………….. 14
2-3-3-رویكرد تعاملی چرنیس…………………………………………………………. 14
2-3-4-مدل كپنر………………………………………………………………………… 15
2-3-5-رویكرد ساختاری……………………………………………………………….. 16
2-4-سیر فرسودگی شغلی……………………………………………………………………… 16
2-5-عوامل پیش سندرم فرسودگی شغلی………………………………………………………. 17
2-6-علایم هشداردهنده فرسودگی شغلی………………………………………………………. 20
2-7-ویژگیهای افراد مستعد فرسودگی…………………………………………………………. 22
2-8-عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی…………………………………………………………… 23
2-9-شیوه های مقابله با فرسودگی شغلی………………………………………………………. 23
2-10-راهبردهای سازمانی مقابله با فرسودگی شغلی…………………………………………… 24
2-10-شوخ طبعی؛ مبانی (رویكردهای) نظری روان شناختی…………………………………… 25
2-10-1- نظریه اهانت………………………………………………………………….. 25
2-10-2-نظریه تخلیه هیجانی و آسودگی:………………………………………………. 25
2-10-3-نظریه ناهماهنگی و تباین……………………………………………………… 26
2-11-انواع شوخ طبعی………………………………………………………………………… 26
2-12-تاب آوری………………………………………………………………………………. 27
2-13-تعریف و مفهوم شناسی تاب آوری……………………………………………………… 27
2-14-تاریخچه مطالعات تاب آوری…………………………………………………………… 30
2-15-دیدگاه های نظری………………………………………………………………………. 31
2-16-انواع تاب آوری…………………………………………………………………………. 33
2-16-1-تاب آوری عمومی…………………………………………………………………… 33
2-16-2-تاب آوری حقیقی……………………………………………………………………. 33
2-16-3-تاب آوری تلقیحی…………………………………………………………………… 33
2-17-ویژگی های افراد تاب آور……………………………………………………………… 33
2-18-عوامل حفاظتی تاب آوری………………………………………………………………. 35
2-19-پیشینه پژوهشی…………………………………………………………………………. 36
2-19-1-پژوهش های داخلی…………………………………………………………… 36
2-19-2-پژوهش هی خارجی………………………………………………………….. 39
فصــل سوم : روش پژوهش
3-1- روش پژوهش……………………………………………………………………………. 42
3-2- جامعه آماری…………………………………………………………………………….. 42
3-3- نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………………….. 42
3-4- متغیر های پژوهش……………………………………………………………………….. 42
3-5- ابزار سنجش……………………………………………………………………………… 42
3-6- روش اجرا……………………………………………………………………………….. 43
3-7- روش تجزیه وتحلیل داده ها…………………………………………………………….. 44
فصــل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها
4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………… 46
4-2-توصیف داده ها…………………………………………………………………………… 46
4-2-1-سن …………………………………………………………………………….. 46
4-2-2-تأهل……………………………………………………………………………. 47
4-2-3-سابقه خدمت……………………………………………………………………. 47
4-2-4-وضعیت استخدامی……………………………………………………………… 48
4-2-5-میزان تحصیلات………………………………………………………………… 48
4-3-تحلیل داده ها…………………………………………………………………………….. 49
4-3-1-فرضیه های پژوهش…………………………………………………………….. 49
4-3-2- سوالات پژوهش……………………………………………………………….. 50
فصــل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1-تحلیل فرضیه و سوالات پژوهش…………………………………………………………. 53
5-2-نتیجه گیری……………………………………………………………………………….. 55
5-3-محدودیت های پژوهش………………………………………………………………….. 56
5-4-پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………………. 57
5-5-پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………. 57
منابع……………………………………………………………………………………………. 59
الف) منابع فارسی………………………………………………………………………… 59
ب) منابع لاتین…………………………………………………………………………… 62
پیوست ها……………………………………………………………………………………… 64
چکیده
طرح تحقیق : این مطالعه با هدف : « بررسی رابطه شوخ طبعی و تاب آوری با فرسودگی شغل معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کامیاران » صورت گرفته است.
روش تحقیق : این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کامیاران (520) بود که نمونه ای 200 نفری براساس جدول نمونه گیری مورگان و به صورت تصادفی انتخاب گردید ابزارهای پژوهش شامل فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون (1993)، پرسشنامه شوخ طبعی (SHQ) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون بودند و داده های آماری نیز با شاخص های آمار توصیفی از جمله جداول فراوانی، میانگین و همچنین آمار استنابطی از جمله ضریب رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی چندگانه با نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتیجه گیری : نتایج حاکی از آن بود که مولفه های تاب آوری و شوخ طبعی به صورت معناداری دارای قابلیت پیش بینی کنندگی فرسودگی شغلی معلمان بودند. همچنین مشخص شد که بین تاب آوری با فرسودگی شغلی معلمان و شوخ طبعی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری معکوس وجود داشت و بین شوخ طبعی با تاب آوری معلمان رابطه معناداری و مستقیمی مشاهده گردید.
واژگان کلیدی : شوخ طبعی، تاب آوری، فرسودگی شغلی معلمان.
فصــل یکم
مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 10:49:00 ق.ظ ]
|