پایان نامه : رابطه فرهنگ سازمانی با خلاقیت دبیران تربیت بدنی شهرستان های کهگیلویه و لنده |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………………………1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….3
1-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………………….5
1-3- ضرروت و اهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………9
1-4- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….12
1-4-1-اهداف علمی……………………………………………………………………………………………………………………………..12
1-4-2- اهداف ویژه………………………………………………………………………………………………………………………………12
1-4-3- اهداف پیش بینی شده…………………………………………………………………………………………………………..13
1-4-4- اهداف کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………….13
1-5- فرضیه یا سؤالهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………13
1-5-1- فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………………………..13
1-5-2- فرضیه های فرعی……………………………………………………………………………………………………………………13
1-6- پیش فرضها………………………………………………………………………………………………………………………………14
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی مفاهیم و متغیر………………………………………………………………………………14
1-7-1- تعریف مفهومی…………………………………………………………………………………………………………………………..14
1-7-1-1- فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………..14
1-7-1-2- خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………………………….14
1-7-1-3- دبیران تربیت بدنی ……………………………………………………………………………………………………………15
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………17
2-2- فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………19
2-3- خلاقیت………………………………………………………………………………………………………………………………………..45
2-4- مروری بر تحقیقات انجام شده……………………………………………………………………………………………………63
2-4-1- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………………………………..63
2-4-2- تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………………65
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………69
3-2- جامعه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..69
3-3- نمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………….69
3-3-1- روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………………….70
3-4- روش و ابزار گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………70
3-5- روایی و پایایی پرسش نامه………………………………………………………………………………………………………72
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………73
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………75
4-2- تجزیه و تحلیل داده های توصیفی…………………………………………………………………………………………..75
4-3- تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها………………………………………………………………………………………………..80
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-2- یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..97
5-3- بحث و بررسی………………………………………………………………………………………………………………………100
5-4- پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………..102
5-5- محدویتها…………………………………………………………………………………………………………………………..105
منابع و مأخذ
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………107
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………111
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………112
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول3-1- ابعاد پرسش نامه فرهنگ سازمانی دنیسون2000……………………………………………………………..71
جدول 3-2- آلفای کرونباخ……………………………………………………………………………………………………………………72
جدول 4-1-فراوانی و جنسیت نمونههای پژوهش………………………………………………………………………………..76
جدول 4-2-فراوانی و سن افراد پاسخگو………………………………………………………………………………………………77
جدول 4-3- فراوانی و تحصیلات افراد پاسخگو……………………………………………………………………………………78
جدول 4-4- فراونی و رشته تحصیلی افراد پاسخگو…………………………………………………………………………….79
جدول4-5- شناسایی وضعیت فرهنگ سازمانی در دبیران………………………………………………………………..80
جدول4-6- شناسایی وضعیت خلاقیت در دبیران……………………………………………………………………………..86
جدول4-7- بررسی میزان همبستگی بین بعد مختلف مؤثر در رابطۀ فرهنگ سازمانی با خلاقیت…90
جدول4-8- میزان تبیین تغییرات متغیر وابسته میزان خلاقت در فرهنگ سازمانی در شهرستان کهگیلویه و لنده به وسیله ابعاد مورد مطالعه………………………………………………………………………………91
جدول4-9- تحلیل واریانس مدل رگرسیونی بین میزان ارزیابی خلاقیت در فرهنگ سازمانی در شهرستان کهگیلویه و لنده به وسیله ابعاد مورد مطالعه……………………………………………………………………………..92
جدول4-10- : بررسی رابطه فرهنگ و خلاقیت میان زنان و مردان تربیت بدنی شهرستان کهگیلویه و لنده…………………………………………………………………………………………………………………………………………93
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 2-1- نحوه شکل گیری فرهنگ سازمانی( رابینز، 1385)………………………………………………………….26
شکل 2-2 ابعاد 7 گانه فرهنگ سازمانی اقتباس از دیدگاه شاین، 1994 (ادگارد شاین، 1990: 229-240)………………………………………………………………………………………………………………………………………………………33
شکل 2-3 : دو بعد فرهنگ، باورهای روزمره و راهنما( میرسپاسی، 1384)……………………………………….38
شکل 2-4 تقاطع مهارت های موضوع و انگیزه درونی ( فیضی، 1388)……………………………………………….58
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1 مراحل فرایند خلاقیت (حقیقی، 1382)…………………………………………………………………………..52
نمودار 2-2 متغیرهای خلاقیت و محرک ابتکار در سازمان( حقیقی، 1382)…………………………………….53
نمودار2- 3 پرورش ایدهها( خطیری، 1390)……………………………………………………………………………………….60
نمودار 2- 4 موانع خلاقیت (میرابی، 1383)………………………………………………………………………………………..61
نمودار 4-1- درصد افراد شرکت کننده به تفکیک جنسیت…………………………………………………………………76
نمودار4-2- درصد سن افراد پاسخگو…………………………………………………………………………………………………..77
نمودار4-3- درصد تحصیلات افراد پاسخگو…………………………………………………………………………………………78
نمودار4-4- درصد رشته تحصیلی افراد پاسخگو…………………………………………………………………………………79
چکیده
هدف این پژوهش، رابطه بین فرهنگ سازمانی با خلاقیت دبیران تربیت بدنی شهرستان کهگیلویه و لنده میباشد. جامعه آماری تحقیق به تعداد 105 نفر میباشد که با بهره گرفتن از فرمول کوکران 83 به شکل نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر همبستگی میباشد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامههای استاندارد رندسیپ (1979) جهت خلاقیت و دنیسون (2000) جهت فرهنگ سازمانی استفاده شده است . که روایی آنها توسط متخصصان مدیریت تأیید شده است. پایایی پرسش نامه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 89/0 بدست آمد. برای تحلیل آماری داده ها نیز از آزمون توصیفی فراوانی، درصد میانگین، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. همچنین در نتایج نشان دادند که بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت دبیران تربیت بدنی دو شهرستان کهگیلویه و لنده رابطه معنی داری وجود دارد و بین زنان و مردان این دو شهرستان به دلیل عوامل انگیزشی مثل مسئولیت پذیری، قدرت تصمیم گیری و جذابیت شغلی برای زنان تفاوت وجود دارد. فرهنگ در هر سازمانی باعث بوجود آوردن خلاقیت و نوآوری و از طرفی خلاقیت عامل مستقلی در تعیین فرهنگ سازمانی است. و فرهنگ سازمانی خلاقیت را پیش بینی می کنند.
واژه های کلیدی: فرهنگ سازمانی، خلاقیت، دبیران تربیت بدنی شهرستانهای کهگیلویه ولنده.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
امروزه سازمانها جایگاه والا و برجسته ای در ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع پیدا کرده اند. بسیاری از فعالیتهای اساسی و حیاتی مربوط به زندگی در سازمانها انجام می گیرد و زندگی بدون وجود سازمانهای گوناگون غیر مقدور است. با وجود این، نیل به موفقیت و پیشرفت همه جانبه و تأمین و رفاه و آسایش به صرف وجود سازمانها تحقق نمییابد، بلکه برای این منظور به سازمانهای کارآمد و اثر بخش نیاز است ( انعامی، 1381). استیفن رابینز، سازمان را چنین تعریف کرده است: سازمان پدیدهای اجتماعی به شمار می آید که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند (رابینز، استیفن پی، 1386).
از ارکان مهم در سازمانها فرهنگ سازمانی است چستربرناد[1] در مورد فرهنگ سازمانی میگوید:آنچه امروز بخش پنهان و پوشیده سازمان ( کوه یخ سازمان) نامیده می شود فرهنگ آن سازمان خوانده می شود و از فرهنگ به عنوان یک ضرورت، برای عملکرد موفق سازمان اشاره کرده است ( مارتین و لیننکوک ، 2009). تلاش های پژوهشی «آلتون مایو[2]» و همکارانش فرهنگ را نظامهایی که از هنجارها و نهادهای اجتماعی که در میان دستههای گوناگون پدید می آید و بر رفتار آنان اثر میگذارد، تعریف کرد ( زارعی متین، 1376).
فرهنگ سازمانی را نظامی از استنباط مشترک میداند که اعضا نسبت به یک سازمان دارند همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود، بدین ترتیب فرهنگ سازمانی هویت اجتماعی هر سازمان را تعیین می کند و به ساده ترین وجه میتوان فرهنگ سازمانی را ترکیبی از باورها، ارزشها و پیش فرضهایی دانست که در سازمان وجود دارد و همه اعضای سازمان، کم و بیش بطور یکسان در معرض آن قرار میگیرند و تا حدودی نسبت به آن توافق و هم رأی وجود دارد (صفائی قادیکلایی، اندرخورا، 1388). دنیسون[3] فرهنگ سازمانی را دارای چهار بعد میداند: درگیری در کار، سازگاری، انطباق پذیری و رسالت. با توجه به نقش کلیدی مدیران و دبیران تربیت بدنی در ارائه خدمات به نسل جوان کشور، شناخت فرهنگ سازمان و ارائه راهکارای مطلوب و سازنده برای بهبود آن ضروری است.
خلاقیت به عنوان یک نیاز عالیه بشری در تمام ابعاد زندگی انسان مطرح است و عبارت است از تحولات دامنه دار و جهشی در فکر و اندیشه انسان بطوریکه حائز یک توانایی در ترکیب عوامل قبلی یا طریق جدید را باشد شامل می شود و چون در محیط رقابتی عصر حاضر عدم توجه به مشتریان می تواند لطمات شدیدی به سازمان های آموزشی و تجاری وارد سازد چه بسا سازمان را به افول نزدیک کند میتوان با بهره گرفتن از خلاقیت مسیر و بهبود روز افزون سازمان و سیستم، همیشه سازمانهای بالنده و یادگیرنده داشته باشیم و از آنجایی که مدیریت کیفیت نقش مهمی در رابطه با دخالت مشتریان دارد، میتوان با گرفتن خلاقیت و دادن خلاقیت با توجه به ارتباطات مشتریان خود راه حلهای جدید و شکوفا را ابداع کند ( رضائیان، 1392).
لذا در پژوهش در نظر دارد تا رابطه فرهنگ سازمانی با خلاقیت در دبیران تربیت بدنی در شهرستانهای کهگیلویه و لنده را بررسی نماید.
1-2- بیان مسئله
غالبا کشورهای در حال توسعه با نوعی پایین بودن اثربخشی و کارایی سازمانی مواجه هستند و این در حالی است که جهت رفع این مشکل، وجود افرادی با تعهد بالای سازمانی که دارای ارزش ها و باورهای مشترکی می باشند، لازم و ضروری است. اهمیت این امر وقتی نمایان می شود که نظام اداری و سازمانی را به منزله ابزاری برای تحقیق اهداف توسعه در ابعاد مختلف تلقی کنیم. با این تعبیر، وجود یک حس و باورهای مشترک میان مجوعه اعضای سازمان جهت انسجام بخشیدن به بخش ها و مؤلفه های مختلف الزامی است. جهان در 30 سال گذشته شاهد احیای توجه پژوهشگران به ماهیت و تأثیر فرهنگ سازمانی در رابطه با سازمان و کار مدرن بوده است (هاوکینز11997). رابینز معتقد است که فرهنگ سازمانی قوی، نوعی ثبات رفتاری ایجاد می کند و می تواند به عنوان یک ابزاری قدرتمند جایگزین قوانین و مقررات رسمی پیچیده در سازمان باشد. به عبارت دیگر فرهنگ سازمان وسیله ای است که برخورد ما را با مسائل سازمان تسهیل کرده است و نحوه تغییر و تفسیر ما را از رویدادهای اطراف مان شکل میدهد. یکی از ویژگیهای عملکرد مدیریت منابع انسانی، تمرکز بر روی کارمندان به عنوان یک امتیاز با ارزش است. سازمانها به معنای وسیله رکن اجتماع کنونی و مدیریت مهمترین عامل در حیات رشد و بالندگی سازمانهاست و بی شک این وظیفه مدیران است که با توجه به اهداف سازمانی روند حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را هدایت کنند از طرفی تغییرات گسترده در سطح جهانی سازمان ها را برای رسیدن به هدف خود هر روز با مشکلات و تغییرات متعددی مواجه ساخته است .این تغییرات موجب شد که روز به روز تحولات جدیدی در خصوص نظریه های مدیریت سازمانی صورت می گیرد. به طوری که می توان اذعان کرد در طول قرن20 دو نظریه ارائه شده است نکته قابل توجه در تمام نظریهها تأکید بر نقش با اهمیت مدیریت و نیروی انسانی کارآمد سازمان در جهت رسیدن به اهداف سازمانی است ( اسلامی، 1386).
اهمیت مدیران و کارکنان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان به منظور تأسیس این نیازها مؤثر میدانند و می افزایند که رفتار آنها می تواند در محیط کار بسیار با اهمیت تلقی شود از این رو که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار مدیران و کارکنان در محیطهای مختلف سازمان اعم از تولیدی و خدماتی پرداخته اند.اما با توجه به نقش میانجی فرهنگ با اعضای سازمان و تأثیری که بر رفتار کارکنان دارد می تواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف تربیت بدنی که همانا ارائه خدمات بهینه به شهروندان است ایفا نماید و افق جدیدی را در پیش روی ادارات ورزش و جوانان روشن نماید (اسلامی وسیار،1386). با توجه به اهمیت فرهنگ در شکل دادن رفتار اعضای سازمان و همچنین نقش رفتارهای فرانقشی در موفقیت سازمانی، مدیران از اوایل دهه 1980 توجه خود را به چگونگی مدیریت فرهنگ سازمانی گسترده و رفتارهای فرانقشی در سازمان توجه نماید. یکی از عناصر لازم برای ایجاد یک سازمان با سلامت سازمانی به وجود آوردن یک محیط مناسب توسط مدیران، سرپرستان یا کارشناسانی می باشند که خود باعث بوجود آوردن یک فرهنگ در سازمان می شوند، که در سالهای اخیر واژه فرهنگ سازمانی و ابعاد گوناگون آن به عنوان عاملی بر رفتار اعضای سازمان اثر می گذارد، اهمیت زیادی پیدا کرده وبه گونه ای گسترده در پژوهشهای مربوط به رفتار سازمانی از آن بهره جسته شده است که آن را می توان به عنوان عاملی در بهره وری و اثر بخشی سازمان ها انگاشت، ارزش های اصلی را بیشتر بپذیرد و تعهد بیشتری نسبت به آن داشته باشند، فرهنگ در یک سازمان به مثابه شخصیت در یک انسان است. مفروضات بنیانی، اعتقادات، باورها، هنجارها و ارزشها به عنوان مبانی فرهنگ یک سازمان شالوده وجودی آن تشکیل داده و نقطه تمیز خوب و بد را مشخص می کند.
فرهنگ هر سازمانی به عنوان عامل اساسی مطرح شده و تأثیر بسزایی در سایر عوامل مهم سازمانی از جمله ساختار، طرح، سازمان، محیط داخلی و خارجی، تکنولوژی و نیروی انسانی و از همه مهمتر بر بهروری و استراتژی سازمان دارد.و از طرفی فرهنگ بایدها و نبایدها را مشخص می کند و قالب رفتارهای سازمان را مشخص می کند سازمان دارای فرهنگ نیرومند می تواند نقشهای متفاوت بازی کند. فرهنگ سازمانی هویت اجتماعی سازمان است که پدیده ای ملموس نبوده بلکه نیروی پنهانی است که ورای امور ملموس و مشهود فعالیت کرده است و به عنوان یک نیروی جمعی به فعالیت وا می دارد. همچنین فرهنگ سازمانی یک انرژی اجتماعی است و شناخت آن از این جهت که تأثیر عمده ای در اثر بخشی سازمان دارد قابل توجه است و تأثیر زیادی بر روی نگرش و نهایتا رفتارها دارد ( طوسی، 1372). با توجه به اهمیت فرهنگ در شکل دادن رفتار اعضای سازمان و همچنین نقش رفتارهای فرا نقشی در موفقیت سازمانی، بعد مدیران از اوایل دهه 1980 توجه خود را به چگونگی مدیریت فرهنگ سازمانی گسترش رفتارهای فرانقشی در سازمان توجه نمودند.در نظریه استرن1 برگ ( 1989، به نقل از سلیمانی، 1381) « خلاقیت ترکیبی از قدرت ابتکار با انعطاف پذیری و حساسیت در برابر با نظریاتی که یاد گیرنده قادر میسازدخارج از نتایج تفکر نامعقول به نتایج متفاوت و مولد بیاندیشد که حاصل آن رضایت شخصی و احتمالا ناخوشنودی دیگران خواهد بود». براون 2 طی پژوهشهایی در سال 1989 که در زمینه خلاقیت انجام داد آن را چنین تعریف می کند: « مقدماتی ایجاد می شود در این وسط معجزهای و یا شگفتی رخ میدهد و چیزی به اسم خلاقیت حاصل می شود ( گریوز3 و همکاران، 1990، ترجمه قراچی داغی، 1379).
تورنس4 (1989) در طبقه بندی گونه های خلاقیت به سه نوع تفکر خلاق اشاره می کندکه عبارتند از:
1- تفکر خلاق تصویری: این نوع خلاقیت معمولا خود را در قالب محصولات تجسمی و نقاشی نشان میدهد. وی معتقد است که این نوع خلاقیت است، زیرا این نوع تفکر خلاق، قیود اجتماعی را در سطح گفتار و کلام وجود دارند را از این بین میبرد.
2- تفکر خلاق کلامی: منظور این است که افراد تفکر خلاق خود را در قالب واژه ها، جملات، گفتارو مفاهیم خلاقه معرفی می کنند. این نوع خلاقیت به طور محسوسی از زمینهها و مقررات اجتماعی و فرهنگی تأثیر میپذیرد.
3- خلاقیت انگیزشی و حرکتی: در این نوع خلاقیت، خلاقیت براساس ساختارهای شخصیتی استوار میگردد. بنابراین به خلاقیت در شخص منجر می شوددر بعد حرکتی نیز خود را در قالب حرکات و ریتمهای بدنی نمایش میدهد ( به نقل از صمد آقایی، 1380).
محقق درصدد است که ارتباط بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت دبیران تربیت بدنی را در ادارات آموزش و پرورش دو شهرستان کهگیلویه و لنده مورد بررسی قراردهد.
[1] Chester Bernard
[2] Elton Mya
[3] Dennison
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 06:42:00 ب.ظ ]
|