تحلیلهای نظری موجود در خصوص ارتباط بین فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی: |
۲-۲-۲-۱٫ بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات بر عملکرد عملیاتی و عملکرد استراتژیک واحد
مدیریت منابع انسانی در شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی تهران
عملکردهای عملیاتی مدیریت منابع انسانی |
فناوری اطلاعات |
عملکردهای استراتژیک مدیریت منابع انسانی |
نمودار(۲-۱)تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد عملیاتی و عملکرد استراتژیک مدیریت منابع انسانی
در این پژوهش با بهره گرفتن از آمار و تحقیق به این نتیجه رسیده اند، استفاده از فناوری اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری در افزایش عملکرد عملیاتی مدیریت منابع انسانی دارد. و نتیجه دیگری که بدست آمده، استفاده از فناوری اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری در افزایش عملکرد استراتژیک مدیریت منابع انسانی دارد، تأکید می شود(جعفری ودیگران،۱۳:۱۳۹۰-۹).
۲-۲-۲-۲٫بررسی موانع توسعه فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه مدیران و دبیران
نمودار (۲-۲) مدل توسعه پویایی فناوری اطلاعات
در این تحقیق به بررسی موانع تکنولوژی توسعه ارتباطات[۱] درفرایند یاددهی- یادگیری در هر پنج متغیر پرداخته شده که شامل:
الف) توسعه منابع انسانی شامل:
- توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان مؤسسات آموزشی
- توسعه سواد اطلاعاتی فراگیر مؤسسات آموزشی
ب) توسعه سیاستها شامل:
۱- سیاست ملی توسعه فناوری اطلاعات در آموزش
۲- سیاست مراکز آموزشی برای توسعه فناوری اطلاعات
ج) توسعه نهادها شامل:
۱- نهادهای آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات
۲- مشارکت بخش خصوصی در دستبابی به آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات
د) توسعه محتوا و کاربردها شامل:
۱- برنامه های آموزشی مرتبط با فناوری اطلاعات
۲- برنامه های آموزشی مبتنی بر محیطهای چند رسانهای
ه) توسعه زیر ساختها و تجهیزات شامل:
۱- زیر ساخت فناوری ارتباطات در آموزش
۲- دسترسی به شبکه های اطلاعاتی در آموزش
در این تحقیق موانع اصلی به کارگیری اینترنت تکنولوژی ارتباطات را از قبیل تعداد کم رایانهها، دانش اندک و مهارت اندک معلمان، دشواری شیوه تلفیق اینترنت تکنولوژی ارتباطات با آموزش، زمانبندی استفاده از رایانه، کمبود لوازم جانبی، کمبود نسخههای نرم افزاری و وقت کم معلم، کافی نبودن زمان دسترسی همزمان و کمبود بازرس و کمکهای فنی عنوان کرده است.
۲-۲-۲-۳٫ استراتژیک منابع انسانی
در پژوهش خود بیان کردهاند، اگر روندهای فعلی ادامه یابند، مدیریت منابع انسانی به یک وظیفه کاملاً مدیریتی تبدیل خواهد شد که سیستم های منابع انسانی مبتنی بر فناوری اطلاعات را مدیریت خواهد نمود؛ یا به طور جایگزین مدیریت منابع انسانی میتوند با کمک فناوری مدیریت منابع انسانی الکترونیک، به محرکی برای اثر بخشی سازمانی و استراتژی کسب و کار تبدیل شود (لاولر و موهرمن[۲]، ۲۰۰۳).
۲-۲-۲-۴٫ مدل این تحقیق
مدل سازی تأثیر مؤلفه های فناوری اطلاعات بر روی عناصر کارکردی مدیریت منابع انسانی در بانک انصار استان کرمانشاه.
دقت در انجام عملکرد عمرد |
سرعت در انجام عملکرد |
شفافیت در سیستم |
ارزیابی دقیق و سریع |
برقراری نظم بیشتر |
انگیزش کارکنان |
آموزش کارکنان |
انضباط کارکنان |
کارایی اثربخشی |
خلاصه سازی |
یکپارچه سازی |
انتقال اطلاعات |
در این تحقیق به دنبال رابطه فناوری اطلاعات بر روی متغیرهای مدیریت منابع انسانی از طریق کانالهای ارتباطی هستیم. یعنی میخواهیم بررسی کنیم فناوری اطلاعات چگونه از طریق کانالهای انتقال بر روی عملکردهای مدیریت منابع انسانی تأثیر خواهد گذاشت، و این تأثیرات، اثری بر بهرهوری کل سازمان دارد.
۲-۲-۲-۳-چهار چوب نهایی نظری تحلیل بحث:
مهمترین نقش فناوری اطلاعات، تسهیل فعالیتها و فرایندهای سازمان که با گذشت زمان، اهمیت بیشتری خواهند یافت. بنابراین برای هر مدیر و کارمند لازم است درباره فناوری اطلاعات، نه فقط در حوزه فعالیت خود، بلکه در حیطه کل سازمان و حتی محیط بین سازمانی نیز بیاموزد (توربان و دیگران، ۶۶:۱۳۹۱).
فناوری اطلاعات و آموزش:
فناوری اطلاعات بر روشهای آموزشی تأثیر میگذارد. برخی از مزایای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اجرای سیاستهای آموزشی عبارتند از:
- حذف تأثیر عوالی همچون دوری فاصلهها، وضعیت بد جامعه، وضعیت بد جغرافیایی و امنیت کم و به عبارت بهتر رهایی آموزشی از قید مکان و زمان.
- عدم نیاز به جابجای اساتید، معلمان و مربیان از یک منطقه به منطقه دیگر و امکان بهره گیری از آنها بدون توجه به موقعیت مکانی.
- کاهش هزینه لجستیکی.
- افزایش کیفیت آموزشی از طریق بهرهمندی از اساتید، معلمان، و مربیان با سابقه و مجرب که در مناطق دیگر زندگی می کنند(فتحیان و دیگران،۲۰:۱۳۸۹).
از فواید کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها در یک جامعه اطلاعاتی:
-
- ۱- ارزشهای اطلاعاتی جایگزین ارزشهای مادی میشوند.
- ۲- اطلاعات به سرعت تولید و در اختیار همه قرار میگیرد.
- ۳- فعالیتهای کاری بیشتر در پردازش اطلاعات است تا در تولید صنعتی یا کشاورزی.
- ۴- اکثر پردازشها به صورت الکترونیک انجام می شود.
- ۵- نهادهای الکترونیک و سازمانهای مجازی شکل میگیرد.
- ۶- مفهوم کسب و کار و شیوه زندگی تغییر می کند.
- ۷- مهارت ها و مشاغل جدید در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد میگردد.
- ۸- تعامل با سایر کشورها و جوامع به میزان چشمگیری گسترش مییابد.
- ۹- نظامهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، مدیریت و سازماندهی متحول میگردد.
- ۱۰- اطلاع رسانی به مفهوم عام و در رابطه با کلیه نیازمندیهای جامعه از نقش کلیدی و ارزشمند برخوردار است.
پس به خوبی واضح میباشد که ثروتمندترین کشورهای امروز جهان آنهایی هستند که بیش از دیگران از ساختارهای نوین اطلاعاتی بهرهمندند. و جنبه فناوری از مهمترین ابعاد جامعه اطلاعاتی به شمار میآید. همگرایی و پیوند کامپیوتر و مخابرات امروزه از واقعیات معمولی زندگی در تمامی اجتماعات نوین است. پیوند این دو عنصر نه تنها در چهارچوب صنایعی مانند بانکداری و اتومبیل سازی نفوذ کرده است بلکه در همه ارکان زندگی مانند نظام مالیات، تأمین اجتماعی، کارتهای اعتباری، اطلاعات پزشکی، امنیت داخلی و خارجی و بسیاری از حوزه های دیگر نیز وارد شده است (فتحیان و دیگران، ۲۰:۱۳۸۹-۱۸).
عصر اطلاعات با ویژگیهای خود ماهیت کار و اشتغال را دستخوش تغییر و تحولات زیادی می کند. برخی از تغییرات که در عرصه کار و اشتغال رخ میدهد عبارتند:
۱- برخی از مشاغل فعلی در عصر اطلاعات از بین خواهد رفت.
۲- برخی دیگر از مشاغل با تغییراتی مواجه خواهند بود. به عنوان مثال فعالیتهای مهندسی، تجارت و پزشکی، متأثر از فناوری اطلاعات با روشهای جدید اجرا میشوند.
۳- توسعه و رواج فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب پیدایش مشاغلی جدید خواهد شد. به عنوان مثال مشاغلی مثل برنامه نویس وب و برنامه نویسی بانک اطلاعاتی به وجود میآیند.
۴- ایجاد پدیده دور کاری[۳]
با وجود تمامی پیش بینیهای خوشبینانهای که نسبت به تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی وجود دارد، برخی از پژوهشگران (بانداروک، روئل[۴]، ۲۰۰۸) جنبه های منفی فناوری اطلاعات را نیز بر مدیریت منابع انسانی مورد توجه قرار دادند. متخصصان و پژوهشگران بر این نکته توافق دارند که تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی بسیار وسیع و نامحدود است.
بعضی پژوهشگران بیان کرده اند با فرض اینکه فناوری مبتنی بر وب دسترسی بیشتر به اطلاعات را ممکن کرده، کل جریان کاری را کارآمدتر کند، باز هم ابزاری است که باید متخصصان مدیریت منابع انسانی از آن استفاده کنند، نه اینکه جایگزین آنها شود. اکثر پژوهشهایی که در زمینه رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی انجام شده است، تأثیر فناوری اطلاعات را بر وظایف اولیه مدیریت منابع انسانی بررسی کرده اند. برای مثال چاپمن و وبستر (۲۰۰۳)، استفادهی فناوری را در استخدام و انتخاب کارکنان بررسی کرده اند تا مشخص کنند چه فناوریهایی در منابع انسانی استفاده میشوند. هدف مدیران منابع انسانی از استفادهی این فناوریها چه چیزی است، تا چه اندازه این اهداف تحقق یافتهاند و چه عوامل سازمانی باعث استفاده از این فناوریها می شود.
برخی دیگر از پژوهشگران ، به بررسی تأثیرات فناوری اطلاعات بر انجام فعالیتهای اولیه مدیریت منابع انسانی مانند استخدام، انتخاب، یادگیری فاصلهای، جبران خدمات و روشهای ارائه خدمت پرداختهاند. محققین دیگر نوآوریها، در زمینه فناوریاطلاعات و تأثیرات متعاقب آن را بر حوزه های کارمندیابی، انگیزش و رهبری بررسی کرده اند. آنها به این نتیجه رسیده اند که استفاده از فناوریاطلاعات موجب کاهش هزینه های کارمندیابی، کوتاهتر شدن فرایند استخدام، احتمال جذب کاندیداهای بهتر و بیشتر، بهبود توسعه کارکنان، افزایش عملکرد کارکنان، بهبود کنترل کارکنان، تغییر در انگیزش کارکنان و بهبود بهره گیری از دانش آنها خواهد شد.
هر چند پژوهشهای گذشته به درک اهمیت استفاده از فناوری اطلاعات توسط متخصصان مدیریت منابع انسانی کمک شایانی کرده اند. این موضوع که فناوری اطلاعات چگونه می تواند عملکرد واحد منابع انسانی را تحت الشعاع خود قرار دهد، بررسی نشده. از طرف دیگر مدیران سازمانها علاقهمند هستند تا ارزش افزوده فناوری اطلاعات را در حوزه منابع انسانی خود اندازه گیری کنند. به همین دلیل آنها نیاز دارند تا از اثر فناوری اطلاعات بر عملکرد منابع انسانی اطلاع حاصل کنند. از این رو، این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد مدیریت منابع انسانی از طریق مؤلفه های کانالهای انتقال دهنده فناوری اطلاعات و به تبع آن تأیید بر کارایی و اثربخشی بر کل زنجیره ارزش سازمان در بانک انصار میباشد.
[۱] Information & Communication Technology )ICT )
[۲] - Lawler and Mohrman
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-03-01] [ 12:55:00 ب.ظ ]
|