منابع پایان نامه مدیریت و مقاله با موضوع : چابکی در صنعت آب و فاضلاب |
چابکی در صنعت آب و فاضلاب
اگر هدف از خصوصی سازی افزایش بهرهوری، ایجاد فضای رقابت، سودآوری، افزایش کیفیت و سطح خدمات باشد، راه دستیابی به آن از بستر چابک سازی سازمانی میگذرد. یک سازمان چابک ضمن شفافسازی و مهندسی مجدد تمامی فعالیتهای کاری پیش رو، ساختار سازمانی خود را به صورت چابک و فرایند محور پیاده سازی می کند و با تجهیز ارکان خود به فناوری روز دنیا، ضمن افزایش توان رقابتی خود، قیمت تمام شده و کیفیت خدمات خود را در سطح مطلوبی نگه میدارد. یک سازمان چابک از حداقل نیرو و امکانات حداکثر بازدهی را بدست میآورد.
شرکتهای آب و فاضلاب اصولاً در زمره سازمانهای خدمت رسان میباشند. تجربه نشان داده است چنانچه بتوان این قبیل سازمانها را بر بال فناوری اطلاعات و ارتباطات نشاند، موفقیت آنها تضمین میگردد. در شرکتهای آب و فاضلاب که اغلب دارای ابعاد و ساختارهای پیچیده و از نظر فیزیکی توزیع شده هستند تنها ذکر اینکه چه کارهایی باید توسط چه کسانی (شرح وظایف) انجام شود کافی نیست، بلکه فرایندها، دادهها، اهداف و نقش افرادی که در سازمان انجام وظیفه میکنند باید با اهداف و راهبردهای سازمان که در قالب برنامهریزی راهبردی ارائه میشوند، همخوانی داشته باشد. معماری سازمانی چارچوبی برای تبیین، هماهنگ سازی و همسو سازی کلیه فعالیتها و عناصر سازمان در جهت نیل به اهداف راهبردی سازمان است. اگر سازمانی نیاز به چابکسازی، بهرهوری و رقابت پذیری را در خود احساس میکند، باید کلید راه حل خود را در معماری سازمانی جستجو کند (دهقانی و شایق، ۱۳۹۰).
۲-۵ پژوهشهای داخلی در حوزه چابکی
در بخشهای قبلی، مطالعات خارجی صورت گرفته در حوزه چابکی، مدلهای استخراج شده و همچنین ابزارهای سنجش چابکی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. در سالهای اخیر، مطالعات و پژوهشهای مختلفی در ارتباط با مقوله چابکی توسط محققین داخلی صورت گرفته که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میگردد. همچنین در جدول ۲-۳ در انتهای فصل خلاصهای از این مطالعات به صورت فهرستوار آورده شده است.
۱- کریمی (۱۳۸۱) در قالب پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان “ارائه یک متدولوژی جهت پیادهسازی چابکی در تولید” ابتدا تولید چابک و مفاهیم مرتبط با آن را که تاکنون مورد توجه محققین قرار گرفته، تشریح کرده و سپس یک چارچوب عملی جهت پیادهسازی مفهوم چابکی در سازمان پیشنهاد داده است. این تحقیق به راهنمایی دکتر شاهنده و در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است.
۲- خوش سیما (۱۳۸۱) در قالب پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان “ارائه مدلی جهت اندازهگیری چابکی سازمانهای تولیدی در صنعت الکترونیک ایران با بهره گرفتن از منطق فازی” ابتدا یک مدل جهت دستیابی به چابکی را مطرح و سپس یک متدولوژی مبتنی بر دانش برای اندازهگیری چابکی ارائه داده است. وی برای اندازهگیری چابکی از منطق فازی استفاده کرده است. این تحقیق به راهنمایی دکتر جعفرنژاد و در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شده است.
۳- زارعی (۱۳۸۴) در قالب رساله دکترا با عنوان “طراحی و تبیین مدلی برای تحلیل عوامل و تبدیل سازمانهای فعلی به سازمانهای چابک در صنایع الکترونیک و مخابرات کشور” نقش عوامل درون سازمانی را در چابک سازی سازمان بررسی کرده و در نهایت میزان تأثیرگذاری این عوامل بر یکدیگر و همچنین بر چابکی سازمان را بررسی و مدلی از چگونگی تعامل عوامل مورد مطالعه ارائه داده است. این تحقیق به راهنمایی دکتر جعفرنژاد و در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شده است.
۴- پورشهابی (۱۳۸۸) در قالب پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان “بررسی چابکی سازمانی با بهره گرفتن از مدل ای تی کرنی و منطق فازی – مطالعه موردی اداره کل استاندارد و تحقیقات استان سیستان و بلوچستان” از ترکیب مدل ای تی کرنی و منطق فازی جهت بررسی چابکی سازمانی استفاده کرده است. این تحقیق به راهنمایی دکتر نظر دهمرده و در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان انجام شده است.
۵- نیک پور و سلاجقه (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان ″بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان″ به دنبال تعیین رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان بودهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین چابکی سازمانی و زیر متغیرهای آن یعنی پاسخگویی، شایستگی، انعطافپذیری و سرعت در کار و رضایت شغلی رابطه ای معنادار وجود دارد.
۶- بنی هاشمی (۱۳۸۹) در قالب پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان “ارزیابی چابکی سازمانی در بخش خصوصی صنعت سیمان” به بررسی چابکی سازمانی در کارخانه سیمان تأمین پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان داد که این کارخانه از نظر چابکی سازمانی در وضعیت مناسبی قرار دارد. این تحقیق به راهنمایی دکتر نظر دهمرده و مشاوره دکتر شاهقلیان و در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان انجام شده است.
۷- باقرزاده و همکاران (۱۳۸۹) در مقالهای با عنوان “بررسی وضعیت قابلیتهای چابکی در سازمانهای دولتی، مطالعه موردی اداره کل پست مازندران” به دنبال این بودند تا با طراحی پرسشنامه، جمع آوری دادهها و تحلیل آنها با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری، چهار متغیر مستقل پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت، که بیانگر قابلیتهای چابکی در سازمان هستند، را مورد بررسی قرار دهند. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که اداره کل پست مازندران دارای قابلیتهای چابکی مطلوب نیست و بین وضع موجود و وضع مطلوب آن شکاف وجود دارد.
۸- آذر و همکاران (۱۳۸۹) در مقالهای با عنوان “طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین؛ رویکرد مدلسازی ساختاری – تفسیری” با بررسی ادبیات موضوع و همچنین مصاحبه با خبرگان، ۱۱ فاکتور اصلی موفقیت زنجیره تأمین چابک را مورد شناسایی قرار دادند. آنگاه این فاکتورها در قالب پرسشنامه در اختیار خبرگان زنجیره تأمین ذوب آهن قرار گرفت. نتایج بدست آمده با بهره گرفتن از تکنیک مدلسازی ساختاری – تفسیری، تجزیه و تحلیل و در نهایت ارتباط و توالی فاکتورها بدست آمد. ارتباطات بدست آمده نشان داد که توسعه مهارتهای کارکنان، بکارگیری IT و برنامه ریزی متناسب اساس چابکی را در زنجیره تأمین تشکیل میدهند.
۹- شاهین و لَله گانی (۱۳۹۰) در مقالهای با عنوان ″بررسی مفهوم و کاربرد چابکی در بخش خدمات″ به بررسی اثربخش بودن مفهوم چابکی در معاونت آموزشی دانشگاه اصفهان پرداخته اند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بکارگیری اصول چابکی تأثیر معنیداری روی تنوع خدمات ارائه شده توسط سازمان بهعنوان یکی از اهداف سازمان خدماتی چابک داشته است. همچنین شاخص انعطافپذیری بهعنوان مهمترین عامل چابکسازی سازمان مورد نظر شناخته شد.
۱۰- تیزرو و همکاران (۱۳۹۰) در مقالهای با عنوان “ارائه مدل چابکی زنجیره تأمین، مورد مطالعه: شرکت سهامی ذوب آهن” به دنبال این بودهاند تا با طراحی یک مدل چابکی به مدیران سازمان در امر برنامهریزی استراتژیک برای بهبود چابکی زنجیره تأمین کمک کنند. برای این منظور آنها ۱۱ فاکتور را شناسایی و در قالب پرسشنامه در اختیار خبرگان زنجیره تأمین سازمان قرار دادند. با تحلیل عاملی دادههای حاصل از پرسشنامههای جمع آوری شده، فاکتورهای شناسایی شده تأیید شدند و بر مبنای فرضیههای پژوهش و با بهره گرفتن از تحلیل مسیر، مدل چابکی زنجیره تأمین تهیه شد.
۱۱- فتحیان و شیخ (۱۳۹۰) در مقالهای با عنوان “بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر چابکی شرکتهای کوچک و متوسط” با توجه به مدلهای مفهومی چابکی، پرسشنامهای طراحی و بهمنظور تعیین سطح چابکی شرکتها، میان شرکتهای کوچک و متوسط[۱] توزیع کردند. پس از دستهبندی شرکتها در سه سطح چابک، نیمه چابک و غیر چابک، نقش فناوری اطلاعات بر چابکی با توجه به پرسشنامه ارسال شده برای مدیران شرکتها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. یافتههای این تحقیق نشان داد که فناوری اطلاعات نقش مهمی را در چابک نمودن این شرکتها ایفا نموده است.
۱۲- مروتی شریف آبادی و همکاران (۱۳۹۱) در مقالهای با عنوان “ارائه چارچوبی مفهومی برای ارزیابی و رتبهبندی سازمانها با بهره گرفتن از تکنیک Interval Fuzzy Electre” تلاش کردند تا پرسشنامهای براساس معیارها، زیر معیارها و مؤلفههای چابکی طراحی کرده و با بهره گرفتن از تکنیک FAI به سنجش میزان چابکی بخشهای مختلف فولاد آلیاژی یزد بپردازند. سپس برای مقایسه و رتبهبندی واحدها از تکنیک اینتروال فازی الکتره استفاده شد. در نهایت، برای پیدا شدن موانع چابکی هر کدام از واحدها، یک ماتریس چهار بعدی پیشنهاد شد که از طریق آن نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی و استراتژیهای مناسب برای برنامهریزی و تصمیمگیری در بخشهای مختلف ارائه شد.
۱۳- سید حسینی و همکاران (۱۳۹۱) در مقالهای با عنوان “شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر شکلگیری قابلیتهای چابکی سازمان (بررسی موردی شرکتهای خودروساز تجاری)” پرسشنامهای را طراحی و در بین تعدادی از خبرگان صنعت خودرو که با روش خوشهای انتخاب شده بودند، توزیع کردند. تحلیل دادههای بدست آمده از پرسشنامه نشان داد که قابلیتهای چابکی سازمان و زنجیره تأمین درونی شرکتها کمتر تحت تأثیر عوامل محیطی هستند و این عوامل بیشتر از تواناسازهای چابکی تأثیر میپذیرند و محرکهای محیطی از طریق تواناسازهای چابکی، فرایندهای زنجیره تأمین و قابلیتهای چابکی سازمان را تحت تأثیر قرار میدهند. همچنین در این مطالعه، با بهره گرفتن از مدل دلتا، اثر عوامل محیطی بر اساس جایگاه استراتژیکی که سازمان در بازار برای خود ایجاد کرده، مورد تحلیل قرار گرفت و در نهایت هر یک از زیر مجموعههای ابعاد اصلی مدل با بهره گرفتن از روش دیماتل اولویتبندی شد.
۱۴- یعقوبی و همکاران (۱۳۹۱) در مقالهای با عنوان “مطالعه توانمندسازهای ساختاری چابکی سازمانی در نظام بانکی” در دو مرحله به شناخت عوامل ساختاری توانمندساز چابکی سازمانی پرداختند. در مرحله اول، با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانهای، ۷ عامل به عنوان توانمندساز ساختاری چابکی سازمانی شناخته شد. در مرحله دوم، مطالعات میدانی صورت گرفت و از بین کارمندان بانکهای دولتی و خصوصی استان زاهدان تعدادی نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب برگزیده شدند. پس از تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار آماری، عوامل هفتگانه شناخته شده در مرحله اول، همبستگی خوبی با چابکی سازمانی نشان دادند. اولویت نخست به تشکیل سازمان دانش محور و اولویت آخر به تشکیل سازمان مجازی اختصاص یافت.
۱۵- رمضانیان و همکاران (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان ″بررسی چابکی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استانها″ به بررسی ابعاد چابکی سازمانی در بین کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان چهار استان گیلان، زنجان، فارس و چهارمحال و بختیاری پرداختهاند. برای تعیین ابعاد اصلی ابزار تحقیق (پرسشنامه) از روش تحلیل عاملی اکتشافی همراه با چرخش متعامد استفاده شد و چهار عامل مدیریت منابع انسانی، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت تغییر و مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی شناسایی شدند. همچنین از دیدگاه کارکنان، مدیریت کیفیت جامع، قویترین و مدیریت منابع انسانی، ضعیفترین ابعاد چابکی ادارات تربیت بدنی بودند.
۱۶- باقری کراچی و همکاران (۱۳۹۳) در مقالهای با عنوان ″میزان کاربست مؤلفههای چابکی در دانشگاهها″ تلاش کرده اند تا میزان استفاده از مؤلفههای چابکی سازمانی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی استان فارس را بر اساس ۵ مؤلفه محرکها، قابلیتها، تسهیلکنندهها، موانع و پیامدهای چابکی تعیین کنند. نتایج این تحقیق نشان میدهد میزان استفاده از مؤلفههای چابکی سازمانی در دانشگاههای دولتی استان فارس در سطح کمتر از متوسط است.
بطوریکه ملاحظه شد هر یک از مطالعات داخلی از دیدگاه خاص خود به مقوله چابکی و ارزیابی آن در سازمانها پرداخته بودند. با توجه به اینکه تاکنون چارچوب کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزاری برای سنجش چابکی چندان مورد توجه محققین قرار نگرفته، مطالعه فعلی از این چارچوب در کنار مدل شریفی و ژانگ برای طراحی مدل مفهومی و در ادامه طراحی پرسشنامه سنجش چابکی سازمان بهره خواهد گرفت. در فصل بعدی به طور کامل در مورد مدل مفهومی و نحوه طراحی پرسشنامه بر مبنای این مدل توضیح داده میشود.
جدول ۲-۱- تعاریف ارائه شده در زمینه چابکی
محقق | سال | تعریف |
بورگس
|
۱۹۹۴ | چابکی عبارت است از ترکیب فناوریهای موجود و روشهای سیستمی تولید با تأکید بر تغییر ارزشهای مدیر و کارکنان، تعامل ارزشهای مدیریتی و نوآوریهای حاصل از فناوری. مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار، ساز و کار مهم دستیابی به چابکی سازمانی است. |
جیهانی | ۱۹۹۵ | بر حسب خروجی حاصل، یک سازمان چابک میتواند سفارش مشتریان را انجام داده، محصولات جدیدی را به کرات و در زمانهای مناسب معرفی نماید و حتی سریعاً در پیمانها و قراردادهای استراتژیک خود امکان ایجاد اصلاحات و تعدیلات را به وجود آورد. |
گود | ۱۹۹۷ | چابکی به معنای کنار گذاشتن روشهای قدیمی انجام کارهاست؛ روشهایی که اکنون و در شرایط محیطی امروز، بازدهی و راندمان مناسبی ندارند. در محیط رقابتی نوین به توسعه بیشتر انعطاف پذیری و پاسخگویی نسبت به سایر رقبا نیاز است. |
شریفی و ژانگ | ۱۹۹۹ | چابکی به معنای توانایی هر سازمان در احساس، ادراک و پیش بینی تغییرات موجود در محیط کسب و کار است. |
ورنادات | ۱۹۹۹ | چابکی را میتوان به صورت همسویی نزدیک سازمان با نیازهای متغیر کاری، در جهت کسب مزیت رقابتی تعریف کرد. |
نیلور و همکاران | ۱۹۹۹ | چابکی عبارتست از استفاده از دانش بازار و ساختار مجازی برای بهرهبرداری از فرصت های سودآور در محیط بازار متغیر. |
داو | ۱۹۹۹ | چابکی به معنی توانایی سازمان جهت بقا و پیشرفت در یک محیط کسب و کار غیرقابل پیش بینی و دائماً در حال تغییر است. چابکی نمایانگر توانایی مدیریت و بکارگیری اثربخش دانش می باشد، به طوریکه سازمان توانایی رونق و شکوفایی در محیط کسب و کار متغیر و پیش بینی نشده را داشته باشد (مدیریت دانش). |
بولینگر | ۱۹۹۹ | چابکی به معنای تغییر پذیری رفتار یک سازمان در راستای محیط و توانایی واکنش مناسب به بازارهای در حال تغییر مستمر است. |
کاید | ۲۰۰۰ | سازمان چابک یک کسب و کار با سرعت، سازگار و آگاهانه است که قابلیت سازگاری سریع در واکنش به تحولات و وقایع غیرمنتظره و پیش بینی نشده، فرصت های بازار و نیازمندیهای مشتری را دارد. |
برایان ماسکل | ۲۰۰۱ | چابکی عبارتست از توانایی رونق و شکوفایی در محیط دارای تغییر مداوم و غیرقابل پیش بینی. |
امیر هرمزی | ۲۰۰۱ | سازمانهای چابک برای واکنش نسبت به شرایط متغیر بازار انعطاف پذیر بوده و از سرعت بالایی برخوردارند. |
براون و بسانت | ۲۰۰۳ | چابکی مستلزم واکنش سریع و اثربخش به نیازهای بازار است. |
کای و پرینس | ۲۰۰۳ | چابکی به معنای واکنش به تغییرات ناگهانی و رفع نیازمندیهای متغیر مشتریان بر اساس مؤلفههایی چون قیمت، مشخصه، کمیت، کیفیت و تحویل به موقع است. |
آرتتا و گیاچتی | ۲۰۰۴ | چابکی توانایی یک سازمان برای تطابق با تغییر و استفاده از فرصتهایی که در پی وقوع تحول نمایان میگردند، میباشد. |
جدول ۲-۲- رویکردهای مفهومی ارزیابی و بهبود سطح چابکی سازمانی
رویکرد | سال | شرح |
گلدمن و همکاران | ۱۹۹۳ | چابکی چهار اصل به هم پیوسته را در بر میگیرد که عبارتند از انتقال ارزش به مشتریان، مهارت یافتن در زمینه تغییر و عدم اطمینان، تشریک مساعی در جهت افزایش رقابت پذیری و ایجاد سازمان مجازی. |
پروژه NGM | ۱۹۹۵ | فرایند NGM را میتوان راهی برای تدوین یک راهبرد جدید برای شرکتهای تولیدی با ترکیب تئوریهای رقابتی مایکل پورتر و براساس تئوری منبع گرا (متمرکز بر شایستگیهای محوری) دانست. |
کومار و موتوانی | ۱۹۹۵ | چابکی سازمانی به توانایی سازمان برای تسریع فعالیتها براساس مسیر بحرانی اشاره داشته، و در نتیجه یک شاخص مستقیم از رقابت پذیری مبتنی بر زمان برای شرکت محسوب میشود. در تعیین اثربخشی سازمان در رقابت بموقع، کومار و موتوانی معیار شاخصه چابکی را طراحی کردند. |
داو و همکاران | ۱۹۹۶ | این مدل براساس یک مورد کاوی ارائه گشته و شامل سه بخش سطح بلوغ در زمینه مهارت تغییر، کارکردها و ارزیابی جایگاه رقابتی است. |
پریس و همکاران | ۱۹۹۶ | این مدل شامل مراحل و گامهایی است که شرکت را به سمت شناخت محیط کسب و کارو تغییراتی که در آنجا روی میدهد، ویژگیهای درونی شرکت، زیربنای توانمند و در نهایت، فرایندهای کاری که باید در اقدامات آتی سازمان به منظور حفظ مزیت رقابتی تعیین شوند، هدایت میکند. |
داو | ۱۹۹۹ | بر طبق این مدل، دو مؤلف اصلی چابکی شامل مدیریت دانش و مهارت در تغییر میباشند. زمانیکه این دو مؤلفه در حالت تعادل و موازنه قرار داشته باشند، بیشترین چاکی نصیب سازمان میگردد. |
یوسف و همکاران | ۱۹۹۹ | یوسف و همکارانش در یک مدل اجرایی روش دستیابی به چابکی سازمانی را ذکر میکنند. براساس این مدل هر سازمان برای دستیابی به چابکی نیازمند شناسایی و پرورش شایستگیهای محوری خود است. سپس گلوگاهها و موانع موجود بر سر راه پاسخگویی به تغییرات شناسایی و بر مبنای ویژگیهای چابکی، ساز و کارهایی برای مقابله با آن ها طراحی میشود. |
شریفی و ژانگ | ۲۰۰۱ | این مدل مفهومی مشتمل بر سه قسمت عمده است که عبارتند از محرکهای چابکی، قابلیتهای چابکی و توانمند سازهای چابکی. از آنجا که سازمانها با تغییرات و فشارهای متفاوتی مواجه میشوند، سطح چابکی مورد نیاز آنها نیز ممکن است متفاوت باشد. |
لو | ۲۰۰۳ | در ارزشیابی چابکی یک مؤسسه، لاو هفت عامل سازمانی را به کار گرفت: غنی سازی مشتریان، پاسخگویی، ساختار پویا، کار تیمی و مشارکت، سازماندهی برای ایجاد مزیت رقابتی، اهرم سازی رابطه و تأثیر افراد و اطلاعات و محتوای اطلاعاتی محصول. |
جکسون و یوهانسون | ۲۰۰۳ | از نظر جکسون و یوهانسون چابکی شامل چندین قابلیت است که در سه بعد از سازمان یافت میشوند: تولید، محصول و بازار. این دو برای تحلیل چابکی از دیدگاه یک سیستم تولیدی، روشی را پیشنهاد میکنند که مشتمل بر سه محور روندها، راهبرد و رقابت، و قابلیتهای چابکی است. البته با کمی تعدیل و اصلاح میتوان این مدل را در سازمانهای خدماتی نیز به کار گرفت. |
جدول ۲-۲- رویکردهای مفهومی ارزیابی و بهبود سطح چابکی سازمان (ادامه)
رویکرد | سال | شرح |
آمبروس و موریلا | ۲۰۰۴ | طراحی سازمان چابک به موازنه میان نظم و تغییر در محیط کسب و کار کمک کرده و شامل این موارد است: تدوین راهبرد منبع یابی، مدیریت منابع، ایجاد و تقویت شایستگی، پرورش و شناسایی رهبران، فرایند محوری بر پایی ساختار مبتنی بر سیستم اطلاعاتی و انسجام و نظم در زمینه آمادگی برای تغییر. |
زئین و همکاران | ۲۰۰۴ | این مدل براساس عوامل چابکی مطرح شده توسط مدل لو و همچنین مدل گلدمن و همکاران، چارچوبی چهار عامله متشکل از غنی سازی مشتریان، سازماندهی برای ایجاد مزیت رقابتی، همراستایی افراد و اطلاعات و پاسخگویی ارائه میکند. |
تورنگ لین و همکاران | ۲۰۰۵ | در این مدل مهم ترین عامل محرک چابکی سازمانی تغییر است. سازمان چابک برای مقابله و رویارویی با این تغییرات به مجموعه ای از قابلیتها نیاز دارد. همچنین لازمه نیل به چابکی بازبینی و اصلاح راهبردها، واکنش نسبت به فناوری ها و امکانات کاری است و در این راستا به توانمند سازهای متنوعی نیاز است. |
هیلگرزبرگ وهمکاران | ۲۰۰۵ | در این مدل شش دسته از محرکها مشخص شدند که لازم است در زمینه ارزیابی و بهبودی سطح چابکی مد نظر قرار گیرند. محرکهایی که احتمال بالایی از تغییر و سهولت اندک تطابق را داشته باشند، یک شکاف چابکی را به وجود میآورند. در این مدل توانمندسازهای چابکی در چهار دسته نشان داده شدهاند.ُ |
رامش و دیویدسون | ۲۰۰۷ | رامش و دیویدسون روش جامعی را به صورت پروژه برای نیل به چابکی در سازمانها طراحی کردند که برخی از مراحل مهم و کلیدی آن عبارتند از: تضمین تعهد و حمایت مدیریت ارشد، بررسی ساختار سازمانی، بررسی کارکردهای جاری با رجوع به ملاکهای بیستگانه چابکی و برآورد انحرافات، شناسایی و اجرای تدریجی چند فعالیت کلیدی و در صورت موفقیت توسعه به سایر عرصهها و تجزیه و تحلیل نتایج براساس طیف موفقیت، حالت متوسط و شکست. |
شریهای و همکاران | ۲۰۰۷ | شریهای و همکاران بر مبنای مرور ادبیات نظری، شاخصها و قابلیتهای چابکی در نیروی کار را ارائه دادند. آنها با بهره گرفتن از دو بعد سرعت و انعطافپذیری، مشخصه های چابکی در نیروی کار را ارزشیابی کردند. این مشخصه های محوری باید در مهمترین ابعاد سازمان منعکس شوند. |
جدول ۲-۳- خلاصهای از تحقیقات داخلی بررسی شده در حوزه چابکی
محقق | سال | نوع پژوهش | دستاورد |
کریمی | ۱۳۸۱ | پایان نامه ارشد | ارائه یک متدلوژی جهت پیاده سازی چابکی در تولید |
خوش سیما | ۱۳۸۱ | پایان نامه ارشد | ارائه مدلی جهت اندازه گیری چابکی سازمانهای تولیدی |
زارعی | ۱۳۸۴ | رساله دکترا | طراحی مدلی برای تبدیل سازمانهای فعلی به چابک |
پور شهابی | ۱۳۸۸ | پایان نامه ارشد | بررسی چابکی با بهره گرفتن از مدل ای تی کرنی و منطق فازی |
نیک پور و سلاجقه | ۱۳۸۹ | مقاله | بررسی رابطه چابکی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان |
بنی هاشمی | ۱۳۸۹ | پایان نامه ارشد | ارزیابی سطح چابکی سازمان |
باقرزاده و همکاران | ۱۳۸۹ | مقاله | بررسی وضعیت قابلیتهای چابکی در سازمانهای دولتی |
آذر و همکاران | ۱۳۸۹ | مقاله | طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین با رویکرد مدل سازی ساختاری - تفسیری |
شاهین و لَله گانی | ۱۳۸۹ | مقاله | بررسی مفهوم و کاربرد چابکی در بخش خدمات |
تیز رو و همکاران | ۱۳۹۰ | مقاله | ارائه مدل چابکی زنجیره تأمین |
فتحیان و شیخ | ۱۳۹۰ | مقاله | بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانهای کوچک و متوسط |
مروتی شریف آبادی و همکاران | ۱۳۹۱ | مقاله | ارائه چارچوبی مفهومی برای ارزیابی و رتبه بندی سازمانها از نظر چابکی |
سید حسینی و همکاران | ۱۳۹۱ | مقاله | شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر شکل گیری قابلیتهای چابکی سازمانی |
یعقوبی و همکاران | ۱۳۹۱ | مقاله | بررسی توانمند سازهای ساختاری چابکی در سازمان |
رمضانیان و همکاران | ۱۳۹۲ | مقاله | ارزیابی سطح چابکی سازمان |
باقری کراچی و همکاران | ۱۳۹۳ | مقاله | بررسی میزان کاربست مؤلفههای چابکی در سازمان |
۲-۶ جمع بندی
در این فصل ابتدا مفهوم چابکی مورد بررسی قرار گرفت و سپس مدلهای موجود برای دستیابی به چابکی معرفی گردیدند. از بین این رویکردها، مدل شریفی و ژانگ به علت جامعیت نسبی به عنوان مبنایی برای طراحی مدل مفهومی تحقیق فعلی انتخاب و به طور کامل معرفی شد. سپس روشهای سنجش چابکی در سازمان و تحقیقات انجام شده در این رابطه توضیح داده شد. در ادامه کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزاری برای سنجش چابکی، مدل چابکی در سازمانهای دولتی و همچنین چابکی در صنعت آب و فاضلاب مورد بررسی قرار گرفتند. در انتها، به پارهای از مطالعات داخلی صورت گرفته در حوزه چابکی اشاره شد. در فصل بعد، مدل مفهومی تحقیق بر مبنای ادبیات موضوع که در این بخش مرور شد، طراحی میگردد. این مدل به عنوان مبنایی برای تنظیم پرسشنامه سنجش چابکی سازمانی قرار خواهد گرفت.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-03-01] [ 01:13:00 ب.ظ ]
|