• آیا میان این الگوها و نحوه، زمان و کیفیت درک خواندن دانشآموزان ارتباط معناداری وجود دارد یا خیر؟

 

همچنین روش تحقیق به صورت میدانی و کتابخانهای بود. در مورد داده های میدانی این پژوهش از آزموننامههایی استفاده شد که در آنها بعد از یک متن تعدادی سؤال درک مطلب قرار گرفته بود.
۵-۲- محدودیت های پژوهش

      1. هرچند بررسی ساخت آغازگر-پایان بخش در کتابهای درسی کودکان (کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم) با محدودیتی برای انجام مواجه نبود اما سنجش ارتباط آن با درک خواندن با محدودیتهای بسیاری روبرو شد. از سویی درس هایی از کتاب فارسی باید برای آزمون استفاده می شد که آموزگاران آنها را از پیش آموزش نداده باشند (تا آشنایی با محتوای درس در نتیجه آزمون تاثیر نگذارد) و از سوی دیگر هیچ آموزگاری راضی به این امر نمی شد که درس های آموزش داده نشده از دانش آموزان آزمون گرفته شود. آموزگاران بر این باور بودند که این مساله، آموزش آنان را با مشکل مواجه خواهد کرد. با در نظر گرفتن محدودیت زمانی برای انجام تحقیق – که آموزش درس هایی که ساخت آغازگر-پایان بخش آنها بررسی شده است،آغاز نشود- عدم رضایت آموزگاران مدارس به برگزاری آزمون، دشواریهای بسیاری برای محقق ایجاد کرد.
    دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
    1. به علت محدودیت زمانی، تنها از آزمون صحیح- غلط برای سنجش درک خواندن داش آموزان استفاده شده است.
    2. آزمون های مرحله اول و دوم صحیح- غلط در محیط کلاس انجام شد. علیرغم حضور آموزگار و محقق در سر کلاس نمی توان مطمئن بود که دانش آموزان از روی برگه های هم به سؤالات پاسخ نداده باشند. در واقع با در نظر گرفتن نوع آزمون که پاسخ های کوتاه می طلبد، تقلب کردن دانش اموزان، چندان دور از ذهن نیست. این مساله ممکن است در روایی آزمون اثر گذاشته باشد.
    3. انگیزه و علاقه به خواندن، مهمترین عامل و در عین حال غیر قابل سنجش ترین عامل در امر خواندن است که متاسفانه نتوانست در این تحقیق لحاظ شود.
    4. نمونه مورد استفاده در این تحقیق، شامل ۱۲۸ دانش آموز دختر از یک دبستان است و در برگیرنده کل جامعه آماری نیست.

۵-۲- دستآوردها
با توجه به سؤالهای اصلی پژوهش میتوان دستآورها و نتایج این پژوهش را به دو دسته تقسیم کرد:

  1. نحوه توزیع الگوهای تکرار آغازگر و پایانبخش در زبان فارسی هفت گونه و به ترتیب زیر است( الگوی نوع هفتم در این تحقیق یافت شده است) :
  2. نوع اول: تکرار آغازگر
  3. نوع دوم: پایان بخش اول، آغازگری جملات بعدی
  4. نوع سوم: تکرار پایان بخش
  5. نوع چهارم: پایان بخش، آغازگری جمله بعدی
  6. نوع پنجم: دوسویه (آغازگر و پایان بخش جمله اول معادل آغازگر و پایان بخش جمله دوم است)
  7. نوع ششم: حذف آغازگر (حذف آغازگر که در آن در واقع آغازگر حذف شده است)
  8. نوع هفتم: آغازگر، پایان بخش جمله بعدی (نوع یافت شده)
  9. با توجه به داده های به دست آمده، میشود چنین نتیجهگیری کرد که ارتباطی معنادار میان این الگوها و درک خواندن دانشآموزان برقرار نمیباشد.

۵-۳- پیشنهادها
با توجه به یافته ها و محدودیت های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود:

    1. ساخت آغازگر- پایان بخش در کتابهای غیر درسی کودکان بررسی شود تا هم بتوان از تنوع بیشتر موضوعات و جملات بهره برد و هم محدودیت های زمانی و آموزشی مدارس و آموزگاران در امر تحقیق تاثیر نگذارد.
    2. از ازمون های دیگری علاوه بر آزمون صحیح- غلط برای سنجش درک خواندن استفاده شود.
    3. در تحقیقی مقایسه ای ساخت آغازگر- پایا ن بخش را در کتابهای مختلف یک پایه تحصیلی بررسی کرد.به طور مثال، ساخت آغازگر- پایا ن بخش کتاب فارسی و کتاب علوم پایه چهارم در قیاس با هم مورد بررسی قرار بگیرد.
    4. استفاده از مکانیزم های آماری پیچیده برای بررسی داده های تحقیق، بسیار مفید خواهد بود.
    5. تحقیق کامل تری با بهره گرفتن از نمونه های بزرگتر صورت گیرد.

کتابنامه
ارژنگ، غلامرضا (۱۳۷۸) دستور زبان فارسی امروز، تهران: نشر قطره.
انوری، حسن و گیوی، حسن (۱۳۸۴) دستور زبان فارسی۲، ویرایش دوم، چاپ بیست و چهارم، تهران: انتشارات فاطمی.
باطنی، محمدرضا (۱۳۸۴) توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، چاپ شانزدهم، تهران: امیرکبیر.
بصاری، طلعت (۱۳۴۸) دستور زبان فارسی، تهران: طهوری.
دبیرمقدم، محمد (۱۳۸۳) زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی، ویراست ۲، تهران: سمت.
دبیرمقدم، محمد (۱۳۸۴) پژوهشهای زبانشناختی فارسی (مجموعه مقالات)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
دلاور، علی (۱۳۷۴) پایه های پژوهش در علوم، تهران: نشر دیبا
رستاپال (۱۳۶۳) طرز تهیه گزارش تحقیق، ترجمه عابدی، جمال، تهران: انتشارات پیام نور
روبینز، آر. اچ ( ۱۳۸۵، ]۱۹۸۵[) تاریخ مختصر زبانشناسی، ترجمه علیمحمد حقشناس، چاپ هفتم، تهران: نشر مرکز.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...