فصل اول

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….2

بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………….4

اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………..5

اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 7

فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………………..8

تعریف واژه های مفهومی و عملیاتی………………………………………………………………………………….9

فصل دوم

 

مقدمه………………………………………………………………………………………………….11

تعریف ساختار سازمان………………………………………………………………………………………………12

ارکان ساختار سازمانی……………………………………………………………………………………………..13

ارتباط تمرکز، پیچیدگی و رسمیّت……………………………………………………………………………19

مفهوم و ضرورت ایجاد سازمانها……………………………………………………………………………….20

تعریف سازمان رسمی و غیر رسمی…………………………………………………………………………..22

سلامت سازمان و اثر بخشی……………………………………………………………………………………..23

موقعیت نوین نظریه ی سازمان ………….…………………………………………………………………….24

ارکان اساسی طرح ریزی ساختار سازمان اساسی……………………………………………………..25

ساختار طبقاتی سازمان………………………………………………………………………………………26

تمرکز و عدم تمرکز سازمانی…………………………………………………………………………..27

كارآفرینی………………………………………………………………………………………………..31

مروری بر ادبیات كارآفرینی………………………………………………………………………………….33

كارآفرینی سازمانی……………………..…………………………………………………………………….35

ویژگیهای شخصیتی كاركنان…………………………………………………………………………37

ویژگیهای سازمان كارآفرین………………………………………………………………………….37

انواع کارآفرینی…………………………………………………………………………………………39

پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………..40

فصل سوم

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

مقدمه………………………………………………………………………………………………………45

روش تحقیق……………………………………………………………………………………………..46

جامعه آماری……………………………………………………………………………………………46

نمونه آماری…………………………………………………………………………………………….47

روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………….47

ابزار جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………47

روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………..49

 

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………….50

فصل پنجم

مقدمه………………………………………………………………………………………………………66

بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………67

پیشنهادات……………………………………………………………………………………………….70

محدودیتها………………………………………………………………………………………………77

منابع ومآخذ …………………………………………………………………………………………..72

ضمائم…………………………………………………………………………………………………..74

 

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه:

ساختار سازمانی، راه یا شیوه‌ای است که به‌وسیله آن، فعالیت‌های سازمانی تقسیم، سازمان‌دهی و هماهنگ می‌شوند. سازمان‌ها ساختارهایی را به‌وجود می‌آورند؛ تا فعالیت‌های عوامل انجام کار را هماهنگ کرده و اعمال اعضا را کنترل نمایند. ساختار سازمانی در نمودار سازمانی نمایان می‌شود. نمودار سازمانی نیز یک نماد قابل رؤیت از کل فعالیت‌ها و فرایندهای سازمان است.

متغیر‌های زیادی را به‌عنوان ابعاد ساختار سازمانی نام برده‌اند، از آن جمله می‌توان به اجزای اداری، استقلال، تمرکز، پیچیدگی، تفویض اختیار، تفکیک، رسمیت، انسجام، حرفه‌ای شدن، حیطه نظارت، تخصص‌گرایی، استاندارد سازی و سطوح سلسله مراتب عمودی اشاره کرد. از بین این عوامل، اغلب دانشمندان بر سه بعد پیچیدگی، رسمیت و تمرکز به‌عنوان ابعاد اصلی سازمان اتفاق نظر دارند و معتقدند که به‌نوعی دیگر ابعاد ساختار سازمانی را دربرمی‌گیرند(اعرابی، 1385، ص15-16)

عبارت ” به صورت آگاهانه هماهنگ شده” دلالت بر مدیریت دارد.”  “پدیده اجتماعی”، دال بر این معناست که سازمان از افراد یا گروه های که با هم در تعاملند، تشکیل شده است.یک سازمان مرزهای نسبتاً مشخصی دارد. این مرزها به مرور زمان، می توانند تغییر کنند و ممکن است کاملاً واضح و روشن نباشند. اما بهرحال باید مرزهای مشخصی وجود داشته باشند تا بتوان اعضاء سازمان را از غیر اعضاء بازشناخت.
نهایتاً اینکه، سازمانها برای انجام امور بوجود آمده اند. این امور یا فعالیتها، همان اهدافند، که دستیابی به آنها توسط یک فرد به تنهائی، امکان پذیر نیست، یا اگر هم بوسیله یک فرد قابل حصول باشد، حصول آن از طریق سازمان، اثر بخش تراست.

کارآفرینی فرایند یا مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایده‌های نو و خلاقو شناسایی فرصتهای جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب و شرکتهای  نو، سازمان های جدیدو نوآور رشد یابنده مبادرت  می‌ورزد . این امر توام با پذیرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه  می‌شود. بنابراین «کارآفرینان» عوامل تغییر هستند که گاهی موجب پیشرفتهای حیرت‌انگیز نیز شده‌اند.

انگیزه‌های مختلفی در کارآفرین شدن مؤثر می‌باشند که از جمله آنها: نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد و ثروت، نیاز به داشتن شهرت، و مهمتر از همه نیازمندی بهاحساس مفید بودن و استقلال طلبی را می‌توان نام برد.

 بیا ن مسئله

سازمان پدیدهای اجتماعی به شمار می آید که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند.ساختار سازمانی تصریح می کند که وظایف، چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازوکارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند کدامند؟

ساختار سازمانی تصریح می کند که وظایف، چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازوکارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند کدامند؟
ما ساختار را به عنوان یکی از اجزاء سازمان، که از عنصر پیچیدگی، رسمیت و تمرکز تشکیل شده، تعریف می کنیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...