در این فصل سعی شده، پژوهشگر، مسیری را که در جریان پژوهش خود، طی کرده و اصول روش شناختی ای را که به کار برده، بیان کند. از آنجا که اصل آزمون پذیری و ابطال پذیری، بیشتر به پیروی از این فصل انجام می گیرد، لذا در گزارش نمودن این فصل، دقت کافی به عمل آمده است.

۳-۲- روش پژوهش

روش پیمایش، روش مورد استفاده این پژوهش می باشد. مشخصه پیمایش، مجموعه ساختمند یا منظم از داده هاست و از آنجا که پرسشنامه ساده ترین راه تهیه ی این داده های منظم است، بنابراین رایج ترین تکنیک مورد استفاده، در پژوهش پیمایشی است. هدف پژوهش پیمایشی آن است که با مقایسه ی دقیق ویژگی مختلف موردها، به استنباط علی برسد. البته در این مسیر، باید دقت کرد که، پیوستگی و همبستگی را به عنوان روابط علی نپذیرفت. در رویکرد پیمایشی، محقق تغییری در خصوصیات افراد ایجاد نمی کند، بلکه به دنبال تغییری است که “به طور طبیعی رخ داده” است(دواس،۱۵:۱۳۷۶) و پس از جمع آوری اطلاعات، دست به مقایسه ی موردها می زند. در پژوهش حاضر نیز، پژوهشگر با انتخاب دو گروه در محیط طبیعی و بدون دست کاری(گروه آموزش دیده و گروه آموزش ندیده)، با بهره گرفتن از تکنیک پرسشنامه، به بررسی تفاوت این دو گروه از لحاظ میزان سازگاری زناشویی می پردازد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۳-۳- جمعیت آماری

جامعه ی آماری پژوهش حاضر، همه ی فرزندان متأهل خانواده های شاهد، جانباز و آزاده ی استان قم می باشد که بین سال های۱۳۸۶ تا۱۳۹۰ در دوره های آموزشی پیش از ازدواج شرکت کرده اند. بر حسب اطلاعات موجود در اداره ی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، تعداد این افراد ۱۰۰۰نفر، برآورد شد. با بررسی جامعه آماری مورد نظر، پژوهشگر به این نتیجه رسید که این آمار نمی تواند به عنوان آمار واقعی مورد استفاده قرار گیرد. چرا که برخی از افراد، بیش از یکبار در این دوره ها شرکت کرده بودند؛ برخی دیگر این دوره ها را به طور کامل نگذرانده بودند و آموزش ها را نیمه کاره، رها نموده بودند؛ برخی دیگر در دوره ‎های دیگر شرکت نموده بودند و اسامی آنها در فهرست این این دوره ها قرار گرفته بود. همچنین پژوهشگر افراد مورد مطالعه را در دو ویژگی تعداد سال های تأهل(۱ تا ۵ سال) و سن (۲۰ تا ۳۵ سال) همتا نمود؛ و با در نظر گرفتن این موارد و حذف موارد غیر مرتبط، پژوهشگر به عدد ۱۰۰ از این جامعه ی آماری رسید.

۳-۴- روش نمونه گیری

پژوهش حاضر به مطالعه ی کل جامعه، یعنی به روش سرشماری صورت گرفته است. همچنین گروهی نیز به عنوان گروه مقایسه، از بین فرزندان متأهل آموزش ندیده که در همان سال های مذکور ازدواج نموده بودند، به روش نمونه گیری احتمالی از نوع تصادفی ساده انتخاب شدند. در این روش، انتخاب به گونه ای صورت گرفت که تمامی افراد واجد شرایط(مدت تأهل بین ۱ تا ۵ سال و متوسط سن آن ها بین ۲۰ تا ۳۵ سال) از فرصت برابر، برای انتخاب شدن برخوردار بودند و انتخاب هر فرد مستقل از دیگران صورت گرفت. روش کار به این صورت بوده است که ابتدا فهرستی از جامعه ی مورد نظر، توسط پرونده های موجود در اداره ی بنیاد شهید استان قم تهیه شد و پس از شماره گذاری فهرست مورد نظر، برای دستیابی حجم نمونه ی مقتضی، از نرم افزار spssx استفاده شد.

۳-۵- حجم نمونه

از آنجا که جامعه ی آماری پژوهش حاضر کوچک بوده، بنابراین تمام افراد جامعه ی مورد نظر، که حدود ۱۰۰ نفر برآورد گردید؛ مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین برای رسیدن به اهداف پژوهش، گروهی نیز به عنوان گروه مقایسه به روش همسان سازی و برابر با جامعه ی مورد مطالعه (۱۰۰ نفر)، برای سنجش تفاوت میزان سازگاری زناشویی و ابعاد آن در بین افراد متأهل آموزش دیده و آموزش ندیده، انتخاب شدند.

 

 

۳- ۶- واحد پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...