• تهدید تازه‌ واردها:

تهدید تازه‌واردها در صنعت خودرو بسیار پایین است. علت این موضوع بلوغ بالای صنعت و رسیدن آن به سطح بالایی از تولید در مقیاس اقتصادی است. برای رقابت در این صنعت، شرکت باید قادر به تولید میزان انبوهی خودرو باشد تا امکان خرید آن برای مصرف‌کننده مهیا شود. یکی دیگر از موانع ورود به بازار نیاز به مقادیر بسیار بالای سرمایه جهت تولید خودرو است. صنعت خودرو هم نیازمند مقادیر قابل توجه سرمایه برای تولید است، هم نیازمند مقادیر قابل توجه سرمایه برای تحقیق و توسعه و ایجاد نوآوری. دسترسی به کانال‌های توزیع مناسب یکی دیگر از موانع بزرگ ورود به این صنعت است. یک شرکت یا باید خود دارای نمایندگی‌های فروش باشد یا این که نمایندگی‌هایی را برای عرضه‌ی محصولات خود پیدا کند.

  • قدرت چانه‌زنی تأمین‌کنندگان:

در صنعت خودرو قدرت چانه‌زنی تأمین‌کنندگان بسیار پایین است. اگر چه برای تولید یک خودرو نیاز به قطعات بسیار متنوعی است اما اغلب برای تولید این تعداد قطعه، تأمین‌کنندگان زیادی نیز در بازار وجود دارد. تعدد تأمین‌کنندگان در یک صنعت عملاً قدرت چانه‌زنی آنها را از بین می‌برد. چرا که در صورت لزوم، مشتری به راحتی می‌تواند تأمین‌کننده خود را تغییر دهد.

  • قدرت چانه‌زنی مشتریان:

قدرت چانه‌زنی مشتریان در این صنعت نسبتاً بالا است. تقریباً تمام خروجی این صنعت توسط مشتریان خریداری می‌شود. به همین خاطر حضور تولیدکنندگان در صنعت کاملاً بستگی به رفتار خریداران دارد. خریداران همچنین بخش عظیمی از درآمد صنعت را به خود اختصاص می‌دهند. اگر خودروسازان نتوانند خریداران خود را راضی نگه دارند ریسک از دست دادن آنها بسیار بالا خواهد بود. زیرا آنها به راحتی به تولیدکننده‌ی دیگر روی می‌آورند. با این حال، علت این که گفته می‌شود قدرت چانه‌زنی مشتریان در این صنعت بسیار بالا نیست این است که مشتریان در این صنعت بزرگ نیستند و توانایی ادغام رو به عقب (این که خود اقدام به خرید خودروسازان نمایند) را ندارند. به بیان واضح، اگر فردی قصد خرید خودرو داشته باشد، باید به یک نمایندگی مراجعه کند.

  • تهدید کالاهای جایگزین:

محصولات جایگزین زیادی برای خودرو وجود ندارد. برخی جایگزین‌های خودرو عبارتند از: پیاده‌روی، دوچرخه، و قطار یا مترو. محصولات جایگزین بستگی کامل به موقیت جغرافیایی مصرف‌کننده دارند. در برخی شهرها، نظیر نیویورک یا شیکاگو وجود خودرو چندان ضروری نیست. در این شهر‌ها مترو مؤثرترین وسیله برای حمل و نقل است. با این وجود، در بسیاری مکان‌ها یک شخص باید به منظور رسیدن به محل مورد نظر به یک خودرو دسترسی داشته باشد.

  • شدت رقابت میان رقبا:

رقابت در صنعت خودرو بسیار بالا است. در صنعت خودرو فاصله‌ی رقبای عمده از یکدیگر بسیار کم بوده و این موضوع باعث افزایش شدت رقابت شده است. در این صنعت افزایش سهم بازار یک تولیدکننده تنها در صورت کاهش سهم بازار تولیدکننده‌ی دیگر امکان‌پذیر است. یکی دیگر از دلایلی که برای شدت رقابت در این صنعت می‌توان ذکر کرد، عدم وجود فرصت متمایز‌سازی است. تمام شرکت‌ها خودرو، کامیون، یا خودروهای ورزشی تولید می‌کنند. بنابراین رقبا به راحتی با یکدیگر قابل مقایسه هستند. قیمت، کیفیت، عمر مفید و بسیاری از جنبه‌های تولیدکنندگان مختلف را می‌توان به راحتی در زمان تصمیم‌گیری برای خرید خودرو مورد توجه قرار داد. زمانی که تولیدکنندگان مختلف به تبلیغ روی می‌آورند، عمدتاً محصولات خود را با محصولات رقبا مقایسه می‌کنند. به همین خاطر در هنگام تبلیغ، خودروسازان اغلب بر ابعادی تمرکز می‌کنند که نسبت به رقبا در آن ابعاد بهتر هستند.

۲-۳-۲)صنعت خودرو سازی ایران:

توسعه صنعت خودرو سازی کشور که از اوائل دهه ۱۳۴۰ شروع شد پس از فراز و نشیبهای بسیار در اوایل دهه ۱۳۷۰ به طور جدی دوباره در دستور کار دولت قرار گرفت . تغییر و تحولات اقتصاد جهانی همراه با تشدید رقابت در صنایع خودروسازی ضرورت بالا بردن کارایی فنی جهت ارتقای بنیه رقابتی در صنایع خودروسازی را اجتناب ناپذیر میکند.به طور کلی وضعیت صنعت خودروسازی ایران در سه دوره قابل بررسی است:

عکس مرتبط با اقتصاد

  • سالهای ۵۷-۱۳۴۶ دوره حمایت‏های ناتمام که ویژگی بارز آن خرید لیسانس و صرفا مونتاژ کاری بود.
  • سالهای ۶۸-۱۳۵۸ دوره جنگ، انقلاب و برنامه اول توسعه. در این مرحله به دلیل شرایط ناشی از انقلاب و متعاقبا شروع جنگ تحمیلی علیه کشور امکان به کارگیری از ظرفیت های تولید و یا ظرفیت سازی بسیار کم بود.
  • سالهای ۷۲-۱۳۶۹ دوره فرصت های از دست رفته که ویژگی بارز آن فقدان استراتژی بود.
  • سالهای ۸۰-۱۳۷۳ دوره شکوفایی، طراحی و توسعه که حرکت جدیدی در صنع خودروی کشور آغاز گردید.
  • سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ دوره جهانی شدن صنعت خودروی کشور که ویژگی بارز آن ایجاد برند و زیرساختهای لازم جهت حضور در بازارهای جهانی می باشد.

صنعت خودرو علی رغم شعارهای چندین ساله خصوصی سازی کماکان دولتی باقیمانده چه از نظر شکلی و چه از نظر مدیریتی و حتی مالکیتی. دو شرکت بزرگ خودرو سازی یعنی ایران خودرو و سایپا، حدود ۹۵ درصد کل تولید خودروی کشور را در اختیار دارند و شرکت های کرمان خودرو، بهمن، مرتب، زرین خودرو و شهاب خودرو نیز اکثراْ دولتی یا متعلق به نهادهای عمومی میباشد.

صنعت خودروی ما با صنعت مونتاژ آغاز شده و برای یک دوره ۳۰ ساله متمایز از صنایع خودروسازی جهانی بوده است. زیرا به طور طبیعی یک جدایی بین خودروساز و قطعه ساز به وجود آمده است. رفع این فاصله موجود با کمک سازندگان داخلی تا حدود زیادی صورت پذیرفته است. هر صنعت و از جمله صنعت خودروسازی در روند جهانی سازی محکوم به این است که سازو کارهای خود را در مسیر جهانی سازی منطبق سازد. خودروسازی ایران به دنبال تولید انبوه و رسیدن به تیراژ بیش از دو میلیون دستگاه در سال ۹۳، خودروساز شدن از طریق گسترش توان طراحی مهندسی و تولید خودروهای جدید و قطعات آن و ایجاد شرکت‏های بازرسی فنی، توسعه مراکز تحقیق و آزمون انواع خودرو و قطعات آن و توسعه صادرات محصولات، جلب سرمایه‏گذاری خارجی مانند سرمایه‏گذاری مشترک با رنونیسان و تولید محصول در چارچوب پلتفرم مشترک تندر، ایجاد پایگاه‏های ساخت منطقه‏ای در ایران توسط خودروسازان معتبر جهان و حضور برندها و شرکت‏های معتبر جهان در ایران است. جدول (۳-۲) به تحلیل اس.دابلیو.اُ.تی صنعت خودروی ایران می پردازد.

جدول(۳-۲): تحلیل اس.دابلیو.اُ.تی برای صنعت خودروی ایران

قوت ضعف

þ     بزرگترین خودروساز خاورمیانه

þ     وجود زیرساختهای مناسب تولید طی سالیان متمادی

þ     برخورداری از تکنولوژی تولید نسبتاً پیشرفته

þ     برخورداری از پایگاه‌های تولیدی متعدد

þ     حمایتهای دولتی از صنعت خودروسازی

 

þ     بالا بودن قیمت تمام شده

þ     عدم تنوع سبد محصولات

þ     ضعف شبکه خدمات پس از فروش

þ     عدم تبلیغات هدفمند

þ     ناکافی بودن زیرساخت‌های لجستیک

þ     عدم انطباق محصول با استانداردهای پیشرفته

فرصت تهدید

þ     نیروی انسانی ماهر و ارزان

þ     انرژی نسبتا ارزان

þ     انحصاری بودن صنعت خودرو

þ     بازار قطعات یدکی

 

þ     حضور رقبای قدرتمند و شناخته شده

þ     پیشرفت  سریع تکنولوژی جهانی خودرو

þ     تغییرات سریع در ذائقه مشتریان

þ     ظهور خودروسازهای ارزان قیمت مثل چین و هند

þ     وجود پیمان‌های منطقه‌ای تسهیل‌کننده برای رقبا

þ     تحریم‌های اقتصادی و تکنولوژیک احتمالی

þ     تغییرات الزامات استانداردی

þ     تغییرات در تعرفه‌های واردات خودرو

۳-۳-۲) استراتژی رقابتی صنعت خودروی ایران در صنعت جهانی :

اساسی ترین کاری که شرکت در راه جهانی سازی باید انجام دهد اتخاذ استراتژی مناسب با موقعیت های چالشی پیش رو است که باید تصمیم بگیرد که آیا می تواند موقعیت های مناسبی پیدا کند که در آن قادر به پی ریزی یک استراتژی در سطح منطقه یا در سطح جهانی باشد. شکل (۸- ۲) انتخاب استراتژی ژنریک مناسب برای شرکتها را نمایش می دهد. این استراتژی برای هر شرکتی متقاوت است و اصول تحلیل ساختاری به تحلیل گر این اجازه را میدهد تا بتواند استراتژی مناسب وضعیت شرکت را بر گزیند.

شکل (۸-۲): انتخاب استراتژی مناسب جهت حضور در بازار بین المللی( پورتر، ۱۹۹۸)

به طور یقیقن انتخاب استراتژی های متفاوت بازدهی سرمایه ای متفاوت دارد پورتر بیان میکند که با رهبری در هزینه و تمایز در محصول میتوان بیشترین بازگشت سرمایه را به دست آورد. ( شکل۹-۲)  وی اعتقاد دارد  در صنعت اتومبیل شرکتهای مثل جنرال موتورز و فورد (با هزینه پایین) و مرسدس (با تمایز) بالا بیشترین سودهی را دارند و شرکتی مانند فیات و رنو در میان منحنی راکد مانده اند. (پورتر، ۱۹۹۸)




شکل (۹-۲): مقایسه بازگشت سرمایه و استراتژی های عمومی پورتر ( پورتر، ۱۹۹۸)

 

 

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو بهترین استراتژی عمومی پورتر برای صنعت خودروی ایران تمرکز در بازار جهانی میباشد و در این راستا تمرکز بر بخش هایی از بازار میباشد که ورود رقبا با مشکل و سطح تکنولوژی بازار هدف پایین باشد.

در این بخش پس از بررسی استراتژی های عمومی پورتر و انتخاب استراتژی بهینه برای صنعت خودروی ایران، به بررسی استراتژی های جهانی شدن روبه بیرون و روبه درون می پردازیم.

الگوهای جهانی شدن صنعت خودرو برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به دو صورت انجام می پذیرد که عبارتند از تولید تحت لیسانس و خلق برند. در ادامه به تشریح این دو استراتژی خواهیم پرداخت.

  • تولید تحت لیسانس و صادرات:

تولید تحت لیسانس خودورسازان معتبر جهانی و صادرات خودرو و قطعه در شبکه جهانی آن ها یکی از الگو های مطرح بر سر راه مدیریت صنعت خودور در اویل دهه ۸۰ بود. از این الگو در کشور ترکیه به طور وسیعی استفاده می شود. از مزایای این استراتژی می توان به  انتقال تکنولوژی گسترده و سریع در بخش تولید و استفاده از شبکه صادراتی خودروسازان به نام و مشارکت در پروژه های توسعه محصول به صورت مشترک اشاره نمود. البته معایب آن نیز عواملی همچون هدف قرار گرفتن بازار داخلی توسط شریک خارجی و تحت کنترل قرار گرفتن صادرات توسط شریک خارجی را میتوان نام برد. این روش را استراتژی جهانی شدن روبه درون می نامند.

  • خلق برند:

ایجاد نشان تجاری جدید و پیشبرد آن در بازارهای جهانی الگوی دیگری بود که توجه صنعت خودروی کشور را بسیار به خود جلب نمود. مزایای این استراتژی آزادی عمل در انتخاب بازارهای جهانی و تغییر مشخصات و مدل های خودرو بود. معایب این روش نیز هزینه بالای توسعه محصول و نیاز به فعالیت گسترده برای شناساندن نشان تجاری جدید و ناشناخته در بازار و نیز نیاز به ایجاد سیستم های پیشرفته بازاریابی، تامین قطعات و کیفیت بود. این روش را استراتژی جهانی شدن رو به بیرون می نامند. ( منطقی، ۱۳۹۰)

الف) نکاتی جهت نیل به استراتژی های جهانی شدن:

در راستای استراتژی های مذکور، بهبودها و تحولات دامنه داری باید در صنعت خودرو صورت بگیرد که به طور فشرده در زیر به سرفصل های آن اشاره می شود. ( منطقی، ۱۳۹۰)

سیستم ها و فرایند ها:  برای ارائه محصول به بازارهای جهانی اولا ساختار خودروسازان  باید به سمت ساختار فرآیندی پیش می رفت. ساختار فرآیندی از ابتدای دهه ۸۰ شروع شده و به مرور زمان در دروه جهانی شدن عمق بیشتری یافت. برای یکپارچه سازی فرایند ها و نیز بهره وری سیستم، نیاز به یک سیستم جامع اطلاعاتی است. ایران خودرو از راه حل  سیستم  برنامه ریزی منابع سازمان که  امروزه در اغلب خودروسازان  معتبر جهانی استفاده می شود، بهره بردای کرد.

Efficiency بهره وری

تولید ناب: به طور کلی چالش اصلی تمامی خودروسازان در جهان، استفاده از تولید ناب برای کاهش هزینه هاست. در بخش های مختلف تولید، گروه های مختلف کاری با روش تولید ناب هزینه ها را کاهش می دهند، برای مثال در شرکت ایران خودرو ۷۰ درصد قطعات ساخته شده از  زنجیره سازندگان به صورت سنکرون به خطوط تولید منتقل می شود. در این روش انبارها صفر شده و سازندگانی متناسب با میزان تولید روزانه قطعات را به صورت همزمان به خط تولید می رسانند.

بهبود مستمر کیفیت: سرمایه گذاری زیادی برای بهبود مستمر کیفیت در صنعت خودرو انجام شده است. سیستم های تولید خودروسازان همگی دارای فناوری های روز جهانی بوده و از خطوط تست و ارزیابی پیشرفته، برای تضمین کیفیت محصول استفاده می گردد. برای مثال کار مشترک روی ارتقای کیفیت تولید با سازندگان داخلی توسط ساپکو یکی از اقدامات جدی ایران خودرو برای جهانی شدن بود. علاوه بر سازندگان و فرایند تولید، فرآیندهای لجستیکی محصولات از نظر کیفی قویا مورد بازنگری قرار گرفتند.

توجه به خواست مشتری: عرضه محصولات متنوع یکی از مصادیق و شاخص های مهم توجه به خواست مشتری است. خودروسازان در محصولات جدید خود تنوع وسیعی با توجه به بازارهای صادراتی ایجاد کرده اند. شبکه خدمات پس از فروش از دیگر چالشهای  اساسی در جهانی سازی بود که روی این بخش هم کار وسیعی صورت گرفت.

چالاک شدن: برای جهانی شدن، چالاک سازی کلیه بخش ها ضروری بود. مراکز تحقیقات و توسعه به مرور توانایی پاسخ گویی به نیاز های متنوع مشتریان را در شبکه جهانی تامین پیدا کرده اند. برای چالاک سازی مراکز تحقیقات یک شبکه طراحی، ساخت نمونه در سطح کشور و کشورهای پیشرفته دارنده این فناوری ها ایجاد شد.

بازاریابی نوین: با توجه به رقابت فشرده در صنعت جهانی خودرو باید در بخش بازاریابی، ایده های نوین به کار گرفته می شدند. پر واضح بود روش بازاریابی باید مبتنی بر روش های بازاریابی هجومی توام با تبلیغات اقناعی داخلی و خارجی باشد.

بهبود شاخص های مالی و اقتصادی: شرکتی که نتواند شاخص های مالی و اقتصادی خود را ارتقا دهد، اصلا موفق نیست. سودآوری مناسب و مدیریت نقدینگی پیشرفته، سلاح هر شرکت موفق برای ورود به بازارهای جهانی و نیز جذب منابع مالی در سطح جهانی است.

ب ) شناسایی فرصتها و تهدیدهای شرکت ایران خودرو در صادرات:

پس از شناسایی عوامل محیط خارجی و تهیه لیستی از این عوامل بر اساس مصاحبه با خبرگان و به کمک نقطه نظرات آنان ، عوامل کلیدی موفقیت در ۲۱ عامل فهرست گردید. جدول (۴-۲) نمایشی از عوامل خارجی تاثیر گذار بر صادرات شرکت ایران خودرو به بازارهای هدف می باشد.

جدول(۴-۲): جدول عوامل خارجی

فرصت ها
۱ موقعیت استراتژیک ایران خودرو در منطقه  ودسترسی آسان به بازار کشورهای همجوار
۲ وجود تقاضای بالا برای خودرو در بازارهای هدف
۳ امکان دریافت پشتیبانی شرکت پژو،رنو و بنز برای صادرات،از طریق توافقنامه های فیمابین و استفاده مطلوب از شبکه های فروش و خدمات پس از فروش
۴ برخورداری از حمایتهای دولت در زمینه صادرات غیر نفتی
۵ استفاده از ثبات نسبی بازار ارز در کشور
۶ امکان افزایش قابلیت‌های رقابتی از طریق حضور در بازارهای بین المللی
۷ امکان گسترش همکاریهای بین المللی و بهبود جایگاه شرکت در سطح بین الملل
۸ امکان استفاده از منابع و نیروهای کار ارزان در بازارهای هدف 
۹ امکان بهره گیری از فرصتهای مغتنم در بازارهای هدف از طریق همکاریهای مشترک و …
۱۰ لزوم بهره گیری از تسهیلات و مشوقهای موجود در بازارهای هدف
تهدیدها
۱ وجود ریسک بالا در رقابت با خودرو سازان جهانی در بازارهای بین المللی
۲ محدودیتها و موانع واردات در کشورهای هدف (تعرفه های بالا)
۳ تغییرات مقطعی در قوانین و مقررات صادراتی کشور
۴ امکان ایجاد تغییر و تحولات سیاسی در برخی از بازارهای هدف صادراتی
۵ امکان اعمال نفوذ کشورهای عضو سازمانها و اتحادیه های تجارت بین الملل
۶ وجود برخی ذهنیتهای غلط درباره کشور ایران در بعضی رسانه های بین المللی
۷ حضور رقبای جدی و با تجربه در بازارهای هدف
۸ وجود ظرفیت مازاد تولید (عرضه بیش از تقاضا) در سطح بین الملل
۹ تشدید قوانین و مقررات سختگیرانه در استانداردهای خودرو ( آلایندگی ، ایمنی و …)
۱۰ وجود برخی ضعفهای زیر ساختی در کشور (حمل و نقل ، بیمه ،گمرک و ….)
۱۱ ذهنیت نا مناسب و اعتبار کم کالاهای ایرانی در مقایسه با محصولات تولیدی سایر شرکتها

ج ) شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف شرکت ایران خودرو در صادرات:

پس از شناسایی  محیط داخلی و تهیه لیستی از این عوامل بر اساس مصاحبه با خبرگان و به کمک نقطه نظرات آنان ، عوامل کلیدی موفقیت در ۲۲ عامل فهرست گردید. جدول (۵-۲) نمایشی از عوامل داخلی تاثیر گذار بر صادرات شرکت ایران خودرو به بازارهای هدف می باشد.

جدول(۵-۲): جدول عوامل داخلی

نقاط قوت
۱ دارا بودن ظرفیت های تولیدی نسبتا بالا(بزرگترین خودرزساز در خاورمیانه)
۲ دارا بودن شبکه قطعه سازی با ظرفیت قابل توجه
۳ دارا بودن خطوط اتوماسیون وپیشرفته تولید
۴ ایجاد و توسعه تخصص بازاریابی در شرکت و دارا بودن قابلیت انجام مطالعه وتحقیقات بازاریابی بین المللی
۵ داشتن تجربه عملی صادرات محصول به برخی از کشورها(بطور محدود)
۶ داشتن تجربه در استقرار شبکه فروش و خدمات پس از فروش در برخی کشورهای همسایه(بطور محدود)
۷ دارا بودن برند مستقل(سمند)جهت صادرات و ایجاد خطوط تولیدی در بازارهای هدف
۸ دارا بودن محصولات مشترک با شرکت های معروف دنیا(PSA و رنو برای محصولات سواری وبنز برای خودروهای کار) و امکان استفاده از برنهای انها برای صادرات
۹ توسعه محصولات جدید با قابلیت های صادراتی
۱۰ وجود برخی قابلیت های صادراتی در زمینه قطعات و مجموعه ها
نقاط ضعف
۱ عدم رقابت پذیری شرکت در عرضه محصولات متنوع و با کیفیت مطلوب
۲ ضعف در اعمال تغییرات مورد نظر مشتریان در بازار هدف
۳ بالا بودن هزینه تولید محصولات جاری
۴ نقصان تحقیقات بازاریابی بین المللی به عنوان پیش نیاز تصمیم گیری ها
۵ فقدان تجربه لازم برای حضور جدی در بازارهای بین المللی
۶ عدم آشنایی با محیط رقابت جهانی بدلیل عدم وجود فضای رقابتی در کشور
۷ نداشتن برند شناخته شده با هویت مستقل ایران خودرو در سطح جهانی
۸ ضعف سیستم ها و روش های نوین بازاریابی,فروش و خدمات پس از فروش(مانند ارتباط با مشتری,تبلیغات و…)
۹ ضعف ساختار سازمانی صادرات شرکت ایران خودرو
۱۰ پراکندگی فعالیت ها,عدم یکپارچگی و انسجام فرآیندهای صادراتی گروه
۱۱ کمبود شبکه فروش و خدمات پس از فروش در بعضی ازبازارهای هدف صادراتی
۱۲ کمبود نیروهای ماهر و تخصص برای بازارهای هدف(به ویژه برای ایجاد خطوط تولیدی)

 

د) مدل تحلیلی استراتژی های شرکت ایران خودرو در صادرات:

جدول (۶-۲) براساس ماتریس عوامل داخلی و خارجی استراتژی های شرکت ایران خودرو در چهار ناحیه نمایش می دهد.

 

 

 

جدول (۶-۲): مدل تحلیل SWOT شرکت ایران خودرو در صادرات

ضعف

۱٫ عدم رقابت پذیری شرکت در عرضه محصولات متنوع و با کیفیت مطلوب

۲٫ضعف در اعمال تغییرات مورد نظر مشتریان در بازار هد

۳٫ بالا بودن هزینه تولید محصولات جاری

۴٫ نقصان تحقیقات بازاریابی بین المللی به عنوان پیش نیاز تصمیم گیری ها

۵٫ فقدان تجربه لازم برای حضور جدی در بازارهای بین المللی

۶٫ عدم آشنایی با محیط رقابت جهانی بدلیل عدم وجود فضای رقابتی در کشور

۷٫ نداشتن برند شناخته شده با هویت مستقل ایران خودرو در سطح جهانی

۸٫ ضعف سیستم ها و روش های نوین بازاریابی,فروش و خدمات پس از فروش(مانند ارتباط با مشتری,تبلیغات و…)

۹٫ ضعف ساختار سازمانی صادرات شرکت ایران خودرو

۱۰٫ پراکندگی فعالیت ها,عدم یکپارچگی و انسجام فرآیندهای صادراتی گروه

۱۱٫ کمبود شبکه فروش و خدمات پس از فروش در بعضی ازبازارهای هدف صادراتی

قوت

ا. دارا بودن ظرفیت های تولیدی نسبتا بالا(بزرگترین خودرزساز در خاورمیانه)

۲٫ دارا بودن شبکه قطعه سازی با ظرفیت قابل توجه

۳٫ دارا بودن خطوط اتوماسیون وپیشرفته تولید

۴٫ ایجاد و توسعه تخصص بازاریابی در شرکت و دارا بودن قابلیت انجام مطالعه وتحقیقات بازاریابی بین المللی

۵٫ داشتن تجربه عملی صادرات محصول به برخی از کشورها بطور محدود

۶٫ داشتن تجربه در استقرار شبکه فروش و خدمات پس از فروش در برخی کشورهای همسایه بطور محدود

۷٫ دارا بودن برند مستقل(سمند)جهت صادرات و ایجاد خطوط تولیدی در بازارهای هدف

۸٫ دارا بودن محصولات مشترک با شرکت های معروف دنیا(PSA و رنو برای محصولات سواری وبنز برای خودروهای کار) و امکان استفاده از برنهای انها برای صادرات

۹٫ توسعه محصولات جدید با قابلیت های صادراتی

۱۰٫ وجود برخی قابلیت های صادراتی در زمینه قطعات و مجموعه ها

           عوامل داخلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عوامل خارجی

        WOاستراتژی (از مزیتهایی که در فرصت نهفته است استفاده نماییم برای جبران نقاط ضعف)

۱٫ با استفاده ازنیروهای متخصص وفنی داخل برای بهبود طرح محصولات قدم بردارد

۲٫ با توسعه سیستم مدیریت کیفیت هماهنگی وتعامل بخش ها را افزایش نماید

۳٫ با افزایش توجه به کیفیت سیستم کنترل کیفیت کارخانه را ارتقا دهد.

 SOاستراتژی (استفاده از فرصتها با بهره گرفتن از نقاط قوت)

۱٫ توسعه ظرفیت بازارومحصول

۲٫ توسعه حضوردربازارهای جهانی

۳٫ با بالا بردن کیفیت محصولات ونهادینه کردن سیستم مدیریت کیفیت درجهت افزایش سود آوری گام بردارد.

۴٫ بهبود تکنولوژی با بکارگیری سیستم های جدید.

۵٫ کسب حمایت ملی با بهبود کیفیت وتاکید برکیفیت ورشدصنعت در کشور

فرصت

۱٫ موقعیت استراتژیک ایران خودرو در منطقه  ودسترسی آسان به بازار کشورهای همجوار

۲٫ وجود تقاضای بالا برای خودرو در بازارهای هدف

۳٫ امکان دریافت پشتیبانی شرکت پژو،رنو و بنز برای صادرات،از طریق توافقنامه های فیمابین و استفاده مطلوب از شبکه های فروش و خدمات پس از فروش

۴٫ برخورداری از حمایتهای دولت در زمینه صادرات غیر نفتی

۵٫  استفاده از ثبات نسبی بازار ارز در کشور

۶٫ امکان افزایش قابلیت‌های رقابتی از طریق حضور در بازارهای بین الملی

۷٫ امکان گسترش همکاریهای بین المللی و بهبود جایگاه شرکت در سطح بین الملل

۸٫ امکان استفاده از منابع و نیروهای کار ارزان در بازارهای هدف

۹٫ امکان بهره گیری از فرصتهای مغتنم در بازارهای هدف از طریق همکاریهای مشترک و … ۱۰٫ لزوم بهره گیری از تسهیلات و مشوقهای موجود در بازارهای هدف

WTاستراتزی (به حداقل رساندن زیانهای ناشی از تهدیدها و نقاط ضعف)

۱٫بهبودطرح وتنوع محصولات

۲٫ با استفاده ازیک تیم تحقیق وتوسعه برگرفته از افراد متخصص درجهت رفع مشکلات وبالا بردن کیفیت وتنوع محصول اقددام نماید.

۳٫ کمک به توسعه فرهنگ مشتری گرایی و تولید محصولات مطابق خواست و نیاز مشتری با بهره گرفتن از یک سیستم مناسب جذب مشتری.

STاستراتژی (استفاده از نقاط قوت برای جلوگیری از تهدیدها)

 

۱٫ اقدام به جذب وافزایش مشتریان با توسعه وبهبود کیفیت

۲٫ مقابله با رقبای داخلی  با بکارگیری سیستم های جدید وارائه محصولات متنوع تر وبا کیفیت تر

۳٫ ارتقا کیفیت محصولات با بکارگیری استانداردهای جهانی کیفیت

تهدید

۱٫    وجود ریسک بالا در رقابت با خودرو سازان جهانی در بازارهای بین المللی

۲٫    محدودیتها و موانع واردات در کشورهای هدف (تعرفه های بالا)

۳٫    تغییرات مقطعی در قوانین و مقررات صادراتی کشور

۴٫    مکان ایجاد تغییر و تحولات سیاسی در برخی از بازارهای هدف صادراتی

۵٫    امکان اعمال نفوذ کشورهای عضو سازمانها و اتحادیه های تجارت بین الملل

۶٫    وجود برخی ذهنیتهای غلط درباره کشور ایران در بعضی رسانه های بین المللی

۷٫    حضور رقبای جدی و با تجربه در بازارهای هدف

۸٫    وجود ظرفیت مازاد تولید (عرضه بیش از تقاضا) در سطح بین الملل

۹٫    تشدید قوانین و مقررات سختگیرانه در استانداردهای خودرو ( آلایندگی)

۱۰٫ وجود برخی ضعفهای زیر ساختی در کشور (حمل و نقل ، بیمه ،گمرک)

۱۱٫ ذهنیت نا مناسب و اعتبار کم کالاهای ایرانی در مقایسه با محصولات تولیدی سایر شرکتها

[۱] The threat of entry of new competitors

[۲] The bargaining power of suppliers

[۳] The bargaining power of buyers

[۴] The threat of substitutes

[۵] The degree of rivalry between existing competitors

[۶] Core competent

[۷] Competition strategy

[۸] Turnover

[۹] Licence

[۱۰] Inward

[۱۱] Brand Creation

[۱۲] Outward

[۱۳] Enterprise Resource Planning (ERP)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...