پایان نامه : بررسی رابطه سبكهای دلبستگی با هویت فردی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد کرمانشاه |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه………………………………………….. 1
بیان مسئله …………………………………….. 2
هدف……………………………………………. 3
اهمیت و ضرورت موضوع مورد مطالعه ………………….. 4
فرضیه های پژوهش ………………………………… 5
متغیرهای پژوهش …………………………………. 6
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………… 6
فصل دوم
2-1 – مرحله نوجوانی …………………………….. 9
2-2 – اهمیت مطالعه دوران بلوغ…………………….. 9
2-2-1- رشد جسمانی ……………………………… 10
2-2-2 رشد عقلی – ذهنی ………………………….. 12
2-2-3- رشد عاطفی……………………………….. 13
2-2-4- رشد اجتماعی……………………………… 18
2-3- مفهوم هویت………………………………… 20
2-4- تعریف هویت………………………………… 21
2-5- كودك، هویت و نظریه های آن…………………… 21
2-5-1- نظریه روانكاوی…………………………… 22
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-5-2- نظریه یادگیری اجتماعی ……………………. 22
2-5-3- نظریه شناختی…………………………….. 23
2-6- نوجوانی و هویت…………………………….. 23
2-7- جنبه های ضمنی و آشكار خودآگاهی………………. 26
2-8- هویت از دیدگاه های مختلف ……………………. 27
2-8-1- اریكسون…………………………………. 27
2-8-2- مارسیا………………………………….. 31
2-8-3- نقد الگوی مارسیا و اریكسون………………… 37
2-8-4- لوینگر………………………………….. 37
2-8-5- رویكرد فرایند محوری برزونسكی………………. 40
2-8-6- استانلی هال……………………………… 41
2-8-7- اتورانك…………………………………. 41
2-8-8- اشپرانگر………………………………… 42
2-8-9- بلوز……………………………………. 42
2-8-10- والون………………………………….. 43
2-9- شكل گیری هویت……………………………… 43
2-10- عوامل موثر در شكل گیری هویت………………… 47
2-11- عواملی كه بر رشد هویت تاثیر می گذارند. ……… 48
2-12- پایگاه های هویت……………………………. 49
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-13- تعدد هویتها ……………………………… 50
2-14- شخصیت و تعلقات اجتماعی ……………………. 50
2-15- تحول هویت در سنین مختلف……………………. 51
2-16- بحران هویت……………………………….. 52
2-17- بحران هویت از دیدگاه اریكسون ………………. 54
2-18- نظر روانشناسان كشور ما درباره تعریف بحران هویت.. 56
2-19- اختلالات مربوط به هویت………………………. 57
2-20- جنس و هویت……………………………….. 58
2-21- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در خارج از كشور 60
2-22- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در داخل كشور… 61
2-1- مفهوم شناسی دلبستگی ……………………….. 62
2-2- مؤلفه های اصلی دلبستگی …………………….. 65
2-3- خواستگاه های نظری دلبستگی…………………… 66
2-3-1- مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی ……………. 66
2-3-2- نظریه یادگیری …………………………… 67
2-3-3- نظریه تحول شناختی ……………………….. 68
2-3-4- نظریه كردار شناسی ……………………….. 69
2-3-5- نظریه دلبستگی بالبی ……………………… 70
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-4- نظریه دلبستگی تئوری بالبی ………………….. 71
2-5- سبك های دلبستگی از دیدگاه های مختلف………….. 76
2-6- انواع سبك های دلبستگی………………………. 79
2-6-1- سبك دلبستگی ایمن…………………………. 79
2-6-2- سبك دلبستگی نا ایمن – اجتنابی……………… 80
2-6-3- سبك دلبستگی نا ایمن – دوسوگرا……………… 82
2-7- مراحل شكل گیری دلبستگی در نوزادان …………… 83
2-8- تحول دلبستگی در نوجوانی ……………………. 85
2-9- تداوم دلبستگی از كودكی تا نوجوانی …………… 85
2-10- عوامل موثر بر ثبات دلبستگی از كودكی تا بزرگسالی 87
2-11- دلبستگی و سازمان شخصیت ……………………. 88
2-12- دلبستگی و آسیب شناسی روانی در دوره نوجوانی ….. 91
2-12-1- اختلال رفتارهای ضد اجتماعی ……………….. 91
2-12-2- اختلال بی اشتهایی روانی ………………….. 92
2-12-3- اختلال افسردگی…………………………… 93
2-12-4- الگوهای رفتار مرضی در دوره نوجوانی ……….. 93
2-12-5- اختلال گسستگی …………………………… 94
2-13- پدیده های دلبستگی و گسستگی ………………… 95
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-14- ارتباط دلبستگی، گسستگی و تاریخچه خشونت كودكی…. 96
2-15- معیارهای تشخیص دلبستگی ……………………… 101
2-16- ارتباط هویت و دلبستگی ………………………. 102
2-17- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در خارج از كشور 102
2-18- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در داخل كشور 104
2-19- پژوهشهای انجام شده مربوط به ارتباط هویت و دلبستگی در خارج از كشور 105
فصل سوم
3-1- طرح پژوهش ……………………………….. 108
3-2- متغیرهای پژوهش …………………………… 108
3-3- تعریف و تعیین جامعه ………………………. 108
3-4- نمونه پژوهش ……………………………… 108
3-5- روش نمونه گیری …………………………… 109
3-6- ابزار اندازه گیری ………………………… 109
3-7- روش اجرای پژوهش…………………………… 114
3-8- روش آماری ……………………………….. 115
فصل چهارم
- تجزیه و تحلیل دادهها ……………………….. 117
- آمار توصیفی ……………………………….. 119
- تجزیه و تحلیل دادهها در قالب فرضیه های پژوهش ….. 119
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم
- بحث و نتیجه گیری …………………………… 125
- محدودیت های پژوهش…………………………… 128
- پیشنهادات………………………………….. 128
- ضمایم و پیوستها
- منابع
فهرست جداول
عنوان صفحه
4-1- شاخصهای توصیفی متغیرهای سبك های دلبستگی و هویت فردی…. 117
4-2- هیتسوگرام دلبستگی دو سو گرا………………… 117
4-3- هیتسوگرام دلبستگی نا ایمن/ اجتنابی …………. 118
4-4- هیتسوگرام دلبستگی ایمن…………………….. 118
4-5- هیتسوگرام هویت فردی……………………….. 119
4-6- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی ایمن و هویت فردی ………………………………. 120
4-6-1- رگریسون دلبستگی ایمن و هویت فردی………….. 120
4-7- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی …………………………….. 121
4-7-1- رگریسون دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی …….. 121
4-8- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ……………………………. 122
4-8-1- رگریسون دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ………. 122
4-9- ضریب همبستگی بین سبكهای دلبستگی و هویت فردی …. 123
چكیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبكهای دلبستگی با هویت فردی در دانشجویان دختر جوان دانشگاه آزاد منطقه کرمانشاه انجام شد. نمونه پژوهش از 100 نفر دانشجویان دانشگاه آزاد انتخاب شد و پرسشنامه های «بازنگری شده مقیاس دلبستگی بزرگسال كولنیزورید (1990) (RAAS) و هویت فردی دكتر احمدی» بر روی آنها اجرا گردید. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههایی با سوالات بسته پاسخ است. دادههای بدست آمده با بهره گرفتن از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگریسون تجزیه و تحلیل گردید و فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حكایت از آن دارد كه بین سبك دلبستگی ایمن و مشكل هویت رابطه معنادار وجود ندارد (183/0- =r). بین سبك دلبستگی دو سو گرا و مشكل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (278/0 =r). بین سبك دلبستگی اجتنابی و مشكل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (396/0 =r).
1-1- مقدمه:
دلبستگی پیوند عاطفی هیجانی نسبتاً پایداری است كه بین كودك و مادر یا افرادی كه نوزاد در تعامل منظم و دائم با آنهاست، ایجاد می شود. فروید بر این باور بود كه دلبستگی نوزاد به مادر به خاطر تغذیه و رفع نیاز فیزیولوژیكی است.
تجربههایی كه نوزاد با مراقبش دارد در الگوهای روابط وی با دیگران درونی سازی می شوند و این الگوی عملی درونی شده، تعیین كننده چگونگی مفهوم نوزاد از خود و دیگران است؛ مفهومی كه بعدها در روابط با دیگران تعمیم می یابد.
بررسی های اولیه در زمینه های سبكهای دلبستگی از سوی آینزورث (1978) انجام گرفت و سه الگوی دلبستگی ایمن، نا ایمن – اجتنابی و دلبستگی نا ایمن اضطرابی – دو سو گرا شناسایی شد.
بعدها مین و سولومون (1990) تعدادی از كودكان را كه در هیچ یک از 3 گروه قبلی قرار نمی گرفتند بررسی كرده و آنها را در طبقه جدیدی به نام دلبستگی نا ایمن بی سازمان – بی هدف جای دادند.
با نظر اجمالی به دوره نوجوانی به نظر می رسد كه رفتار دلبستگی جوان از الگوهای رفتار دلبستگی سنین پایین تر بسیار متفاوت و جدا است. به نظر می رسد دانشجویان از روابط دلبستگی با والدین و یا سایر چهرههای دلبستگی گریزان هستند.
بسیاری از دانشجویان پیوندهای دلبستگی با والدین را شبیه گرههایی تلقی می كنند كه از پیوندهای متشابه كه محكم و ایمن است جلوگیری می كند. جوان برای آنكه بتواند در ساختن و هموار كردن مسیر زندگیش به حمایت والدین بیش از حد متكی نباشد باید به سوی خود مختاری حركت كند. رفتار جوان نسبت به چهرههای دلبستگی ممكن است متعارض، مغشوش و متضاد به نظر برسد مگر آنكه این رفتارها در بافت تغییرات تحولی دوره نوجوانی در نظر گرفته شوند. ایجاد یک هویت و دستیابی به یک تعریف منسجم از خود، مهمترین جنبه رشد عمومی اجتماعی در دوره نوجوانی است. انتخاب ارزشها، باورها و هدف های زندگی مهمترین مشخصه های اصلی این هویت را تشكیل می دهند. هم در دوره نوجوانی و هم در دوره جوانی این ارزشها، باورها و هدف های زندگی مورد تجدید نظر قرار می گیرند. جوان در جستجوی پاسخ قانع كننده به موضوعات اساسی زندگی مانند ارزشها، نقشهای اجتماعی، مذاهب، عقاید سیاسی و
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 10:25:00 ق.ظ ]
|