پایان نامه:تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ها در قالب یک مدل علّی |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق (کلّیات تحقیق)
1ـ 1)مقدّمه.. 2
1ـ 2) بیان مساله.. 3
1ـ 3) اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
1-4) سوال اصلی تحقیق.. 6
1ـ 5) اهداف تحقیق.. 6
1ـ 6) چهارچوب نظری تحقیق.. 7
1ـ 7) فرضیه های تحقیق.. 10
1ـ 8) تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 11
1ـ 8ـ 1) مزیت رقابتی.. 11
1ـ 8ـ 2) سرمایه فکری.. 12
1ـ 8ـ 3) کارآفرینی.. 14
1ـ 8ـ 4) قابلیت ها.. 15
1ـ 9ـ قلمرو تحقیق.. 16
فصل دوم: ادبّیات موضوعی تحقیق
بخش اول: مزیت رقابتی
2- 1-1) مقدمه.. 19
2-1-2) انواع مزیت های رقابتی.. 20
2-1-3)دیدگاه های مزیت رقابتی.. 23
2- 1-4) مدل الماس ملی.. 31
بخش دوم : سرمایه فکری
2ـ 2-1) مقدمه.. 36
2ـ 2ـ 2) تعریف دارایی و تقسیم بندی آن.. 37
2ـ 2ـ 3) تشریح دارایی نامشهود.. 37
جدول( 2-1) تعاریفی در مورد منابع نامشهود .. 39
2ـ 2ـ 4) مدیریت دانش :.. 40
2ـ 2ـ 5) تشریح سرمایه فکری :.. 41
2ـ 2ـ 6) مدل های مختلف سرمایه فکری.. 44
2ـ 2ـ 7) کاربرد سرمایه فکری.. 53
2ـ 2ـ 8) درجه بندی سرمایه فکری.. 56
2ـ 2ـ 9) ارزش پویای سرمایه فکری.. 58
2ـ 2ـ 10) شاخص سرمایه فکری ملی.. 59
بخش سوم: کارآفرینی
2- 3-1) مقدمه.. 62
2ـ 3-2) مفهوم کارآفرینی.. 63
2- 3-3) رویکردهای کارآفرینی.. 64
2ـ 3-4) مدل های کارآفرینی.. 66
2-3-3-1) مدل های محتوایی.. 67
2-3-3-2) مدل های فرایندی.. 67
2-3-5) نظریه های فرهنگ کارآفرینی.. 72
2- 3-6) انواع کارآفرینی.. 74
2ـ 3-7) ویژگی های افراد کارآفرین.. 76
2- 3-8) فرایند کارآفرینی.. 76
2- 3-9) کار آفرینی استراتژیک.. 78
2-3-10) بازاریابی ، کارآفرینی و مزیت رقابتی.. 82
2ـ 3-11) ابعاد کارآفرینی سازمانی.. 84
2-3-12) موانع کارآفرینی در ایران :.. 86
بخش چهارم : قابلیت ها
2-4 -1) مقدمه.. 90
2-4-2) قابلیتهای نوآوری.. 91
2- 4-3) مدل های نوآوری.. 94
2-4-4) نوآوری بسته.. 96
2-4-5) نوآوری کاربر.. 97
2-4-6) نوآوری باز.. 98
2- 4-7) مدل های مدیریت استراتژیک نوآوری در خدمات.. 100
2- 4-8) منابع نوآوری.. 105
2-4-9) شاخص های سنجش نوآوری.. 105
2-4-10) بازاریابی نوآورانه.. 106
2-4-11) قابلیتهای بازاریابی.. 108
2ـ 4-12) مدیریت بازاریابی.. 109
2ـ 4-13) بازاریابی خدمات .. 109
2ـ 4-14) طبیعت و ویژگی های خدمات.. 110
2ـ 4-15) آمیزه بازاریابی خدمات.. 111
2ـ 4-16) خط مشی های بازاریابی برای موسسات خدماتی.. 114
2ـ 4-17) قابلیت های بازاریابی و عملکرد.. 116
بخش پنجم: پیشینه تحقیق
2-5-1) مقدمه.. 119
2-5-1-1) تحقیقات خارجی.. 118
2-5-2) تحقیقات داخلی.. 119
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه.. 125
3ـ 2) روش تحقیق.. 125
3-3) جامعه آماری و حجم نمونه.. 125
3-3-1) جامعه آماری.. 125
3-3-2) روش نمونه گیری.. 125
3-3-3) حجم نمونه.. 125
3-4) روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات.. 126
3-5) سنجش روایی و پایایی پرسشنامه.. 128
3-5-1) روایی.. 127
3-5-2) پایایی.. 128
3-6) روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها.. 129
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
4ـ 1) مقدّمه.. 134
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی.. 134
4ـ 2ـ 1) آمار توصیفی متغیر جنسیت.. 134
4-2-2) آمارتوصیفی متغیر سن.. 135
4-2-3) آمار توصیفی متغیر سابقه کار.. 136
4-2-4) آمار توصیفی متغیر تحصیلات.. 137
4ـ 3) آمار توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق.. 138
4-3-1) آمار توصیفی متغیر مزیت رقابتی.. 138
4-3-2) آمار توصیفی متغیر سرمایه فکری.. 139
4-3-3) آمار توصیفی متغیر کارآفرینی.. 140
4-3-4 ) آمار توصیفی متغیر قابلیت ها.. 141
4-4) بررسی آزمون مدل تحقیق.. 142
4-4-1) مدل در حالت تخمین استاندارد.. 142
4-4-2) مدل در حالت تخمین ضـرایب T. 143
4-5) ضریب تعیین مدل.. 144
4-6) بررسی فرضیه های تحقیق.. 144
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق
5ـ 1) مقدّمه.. 146
5ـ 2) نتیجه گیری.. 146
5-2-1) نتایج بررسی توصیفی داده ها.. 146
5-2-2) نتایج آمار استنباطی.. 147
5-3) بحث.. 149
5-4) پیشنهادها بر مبنای یافته های تحقیق.. 151
5-5) پیشنهاد برای تحقیقات آینده.. 154
5-6) محدودیت های تحقیق.. 154
منابع و ماخذ.. 156
پیوست ها.. 166
پیوست1: سو الات پرسشنامه.. 167
پیوست 2: خروجی لیزرل.. 170
پیوست 3: آزمون مدل علی تحقیق.. 173
پیوست 4: محاسبات ضرایب آلفای کرونباخ.. 175
پیوست 5: توصیف متغیرهای تحقیق.. 184
Abstract 188
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول( 2-1) تعاریفی در مورد منابع نامشهود.. 39
جدول (2-2) مراحل مدل تعاملی.. 95
جدول( 2ـ3 ) انواع نوآوری از دیدگاه تروت.. 104
جدول(3-1) صفات کیفی و ارزش های عددی گزینه های پرسشنامه.. 126
جدول (3-2) توزیع سوالات پرسشنامه.. 127
… 129
جدول (4ـ1) آمار توصیفی متغیر جنسیت.. 134
جدول (4ـ2) آمار توصیفی متغیر سن.. 135
جدول (4ـ3) آمار توصیفی متغیر سابقه کار.. 136
جدول( 4ـ4 ) آمار توصیفی متغیر تحصیلات.. 137
جدول( 4ـ5 ) آمار توصیفی متغیر مزیت رقابتی.. 138
جدول( 4ـ6 ) آمار توصیفی متغیر سرمایه فکری.. 139
جدول (4-7) جدول متغیر کارآفرینی.. 141
جدول (4-8) جدول متغیر کارآفرینی.. 142
جدول ( 4-9 ) مهمترین شاخصهای نیکویی برازش مدل پژوهش.. 144
جدول ( 4-10 ) محاسبه اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای مدل بر یکدیگر 145
جدول ( 4-11 ) نتایج مدل ساختاری.. 145
جدول ( 5-1 ) توصیف متغیر مزیت رقابتی.. 147
جدول ( 5-2 ) توصیف متغیر سرمایه فکری.. 147
جدول ( 5-3 ) توصیف متغیر کارآفرینی.. 148
جدول ( 5-4 ) توصیف متغیر قابلیتها.. 148
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل(1-1) مدل ارائه شده در تحقیق لی و هسیه.. 7
شکل (1-2) مدل ارائه شده در تحقیق باتانی و الزوابی.. 8
شکل(1ـ3) مدل ارائه شده در تحقیق مامر زرنلر و همکاران.. 8
شکل (1-4) مدل ارائه شده در تحقیق میچالسکی و همکاران.. 9
شکل (1-5) مدل مفهومی تحقیق.. 10
شکل (2ـ1) نیروهای پیش برنده رقابت در صنعت.. 24
شکل (2-2) زنجیره ارزش پورتر.. 28
شکل 2ـ3 : مدل الماس ملی.. 32
شکل (2-4) مدل سرمایه فکری ادوینسون و مالون.. 45
شکل (2-5) مدل سرمایه فکری بروکینگ.. 46
شکل (2-6) مدل سرمایه فکری روس.. 47
شکل (2-7) مدل سرمایه فکری سالیوان.. 48
شکل (2-8) مدل سرمایه فکری استیوارت.. 49
شکل(2-9) مدل سرمایه فکری بونفرر.. 49
شکل(2-10) مدل سرمایه فکری هانس و لاواندال.. 50
شکل 2(ـ11) : مدل بنتیس… 53
شکل (2ـ12) اتصال استراتژی رقابتی به سرمایه فکری.. 55
شکل (2-13) چهارچوب مفهومی مدل درجه بندی شاخص سرمایه فکری.. 57
شکل(2-14) چهار بعد مدل ارزش پویای سرمایه فکری… 58
شکل (2ـ15) مدل اندازه گیری ارزش پویای سرمایه فکری.. 59
شکل( 2ـ16) مدل مفهومی شاخص سرمایه فکری ملی… 60
شکل( 2ـ17 ) معادله کارآفرینی.. 68
شکل( 2ـ18 ) فرایند کارآفرینی .. 69
شکل (2ـ19 ) نمودار فرایند کارآفرینی.. 70
شکل (2-20) متغیرهای ایجاد شرکت نوپا .. 71
شکل( 2ـ21 ) ابعاد کارآفرینی استراتژیک.. 80
شکل (2ـ22) نوآوری بسته… 97
شکل (2ـ 23) نوآوری باز .. 99
شکل( 2ـ24 ) دیدگاه استراتژیک و تیم کاری ، نتایج و تاثیر آن بر نوآوری 102
شکل( 2ـ25 ) مدل پنج وجهی کافمن ففر.. 103
شکل (4ـ1) نمودار هیستوگرام متغیر جنسیت.. 135
شکل (4ـ2) نمودار هیستوگرام متغیر سن.. 136
شکل( 4ـ3) نمودار هیستوگرام متغیر سابقه کار.. 137
شکل( 4ـ4 ) نمودار هیستوگرام متغیر تحصیلات.. 138
شکل( 4ـ5 ) نمودار هیستوگرام متغیر مزیت رقابتی.. 139
شکل (4ـ6) نمودار هیستوگرام متغیر سرمایه فکری.. 140
شکل ( 4-7 ) نمودار هیستوگرام متغیر کارآفرینی.. 141
شکل( 4ـ8 ) نمودار هیستوگرام متغیر قابلیتها.. 142
شکل( 4ـ9 ) مدل آزمون شده در حالت تخمین استاندارد.. 143
شکل( 4ـ10 ) مدل آزمون شده در حالت تخمین ضرایب t. 144
چکیده
عصر حاضر با هیچ بک از اعصار گذشته قابل قیاس نیست. ویژگی غالب این عصر دانش مداری، اطلاعات محوری و نرخ بالای تغییرات در عرصه های مختلف است. این حقیقتی است که فضای کسب و کارها را دربرگرفته است و بیانگر پیچیدگی بازارهای جهانی روزافزون بازارها و پویایی محیط فراروی شرکت ها و موسسات تولیدی و خدماتی است. سازمان ها برای مصون ماندن از نیروهای محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی، چاره ای جز کسب و استفاده از مزیت رقابتی ندارند.بنابراین مزیت رقابتی مساله ای است که باید تمام سازمان های فعال در عرصه بازار به آن توجه کنند. در اقتصاد نوین، تولید ثروت و رشد اقتصادی عمدتا از دارایی های نامشهود به خصوص سرمایه فکری سرچشمه می گیرد.بر همین اساس برای کشوری همچون ایران که در سند چشم انداز 20 ساله خود قصد دارد گوی رقابت در اقتصاد و تجارت از همسایگان خود برباید، باید اقتصاد مبتنی بر دانش ابزاری راهبردی تلقی شود. یکی از فعالیت هایی که در جهت تحقق اقتصاد دانش محور باید صورت گیرد، توجه به نظام بانکی کشور است. علاوه بر این امروزه بانک های پیشرو سعی می نمایند که از طریق ارضا کردن عوامل پر اهمیت برای مشتریان به بهترین نحو ممکن، سودآوری خود را افزایش دهند. اما بسیاری از بانک ها از روش های کاربردی بازاریابی خدمات خود غافل شده اند. در بازار کسب و کار امروزی تنها سازمان هایی می توانند در میدان رقابت باقی بمانند که خود را با این تغییرات همسو ساخته اند. بانک ها به دو دلیل روش های نوین را جایگزین عملکردهای سنتی شعبه می کنند: اولا: ایجاد و نگهداری شعبه به علت هزینه سربار بالایی که دارد. ثانیا: فن آوری و نوآوری نوعی تمایز و مزیت رقابتی برای بانک ها محسوب می شود. لذا این تحقیق متمرکز بر تبیین مزیت رقابتی پایدار در نظام بانکداری می باشد. مطالعات مختلف بیانگر این است که متغیرهای سرمایه فکری، کارآفرینی و قابلیت ها می توانند در ایجاد مزیت رقابتی اثرگدار باشند که در این تحقیق به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده اند. مدل این تحقیق براساس مدل های لی و هسیه(2010)، باتانی و الزوابی(2011)، زرنلر و همکاران (2008) و میچالسکی و همکاران (2008) طراحی شده است. جنبه نوآوری در این تحقیق تبیین مزیت رقابتی بانک های استان گیلان می باشد. مزیت رقابتی براساس سازه های کیفیت، زمان و هزینه، سرمایه فکری براساس سازه های سرمایه ساختاری، انسانی و مشتری، کارآفرینی براساس سازه های پیشگامی، نوآوری و ریسک پذیری، قابلیت ها براساس سازه های نوآوری و بازاریابی می باشند. هدف کلی این تحقیق، طراحی و آزمون مدل علی، جهت تبیین مزیت رقابتی پایدار در بانک های استان گیلان می باشد. جامعه آماری این تحقیق بانک های خصوصی و دولتی در استان گیلان در تابستان 1392 می باشد. نمونه گیری با بهره گرفتن از روش تصادفی انجام گردید. حجم نمونه 170 تعیین شد. روش این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری داده ها، توصیفی است. روش گردآوری داده ها و اطلاعات، میدانی و نیز ابزار جمعآوری داده ها، پرسشنامهی استاندارد میباشد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدلیابی معـادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرمافزار لیزرل بوده است. در نهایت با آزمودن فرضیه ها، نتایج تجزیه و تحلیلها نشان میدهد که بین مزیت رقابتی و کارآفرینی، قابلیت ها و سرمایه فکری رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین سرمایه فکری با کارآفرینی، سرمایه فکری با قابلیت ها، کارآفرینی با قابلیت ها ارتباط مثبت وجود دارد.
واژگان کلیدی : مزیت رقابتی، سرمایه فکری، کارآفرینی، قابلیت ها، مدلیابی معادلات ساختاری.
فصل اول:
کلیّات تحقیق
|
1ـ 1)مقدّمه
برای رشد و سودآوری واقعی شرکت ها، شایستگی های نقش مهم دارند. به طوری که باعث ایجاد مزیت رقابتی[1] برای آن ها می شود.کسب مزیت رقابتی به صورت تصادفی و بدون برنامه حاصل نمی شود، بلکه بایستی سازمان ها با تفکر و طراحی چهارچوب های علمی در این راستا حرکت کنند. محصولات برجسته، فن آوری پیشرفته و مانند آن، اگر در خلق مزیت رقابتی موثر نباشند، هیچ اثری در موفقیت شرکت نخواهند داشت ( حمیدی، 1387، ص ص7-6 ). با این توضیحات می توان گفت مفهوم مزیت رقابتی، توانایی شرکت ها در جذب نظر مشتریان نسبت به رقبا با تکیه بر قابلیت ها و ظرفیت های سازمان است به طوری که رقبا قادر نباشند به طور هم زمان به تحقق این ارزش ها و ایجاد جایگزین برای آن اقدام کنند( مومنی، 1388، ص80 ).این مزیت می تواند در هریک از عناصر آمیخته بازاریابی[2] وجود داشته باشد.
ایده مزیت رقابتی پایدار در سال 1984 زمانی ظهور پیدا کرد که نشان داده شد که انواع مختلفی از استراتژی ها به ایجاد مزیت رقابتی کمک می کند. توضیح واقعی مزیت رقابتی در سال 1985 توسط پورتر[3] بیان شد که گفته شد انواع مختلف استراتژی های رقابتی شرکت ها که شامل تمرکز، تمایز و هزینه پایین می باشد موجب به وجود آمدن مزیت رقابتی پایدار خواهد شد.هرچند منابع کهن مزیت رقابتی مانند ظرفیت های تولید، آزمایشگا ه ها، دسترسی به منابع مالی، کانال های توزیع یا صرفه مقیاس، ضروری اند اما امروزه برای کامیابی در دنیای کسب و کار کافی نیست( معصومی، 1390، ص128). به طور مثال هم اکنون موضوع سرمایه فکری در سازمان های امروزی به یکی از موضوعات اساسی و محوری تبدیل گردیده و سازمان ها برای رسیدن به بهره وری[4] بیشتر و حفظ و بقا خود بایستی به شناسایی و ارزیابی این سرمایه ها بپردازند ( رفیعی، 1390، ص ص 125-123).
تغییر در محیط بیرونی سازمان ها به خصوص بانک ها از قبیل رشد روزافزون علم و فن آوری، جهانی شدن، مقررات زدایی و ورود موسسات مالی جدید نیز، سبب شده تا صنعت بانکداری بسیار رقابتی شود. بانک ها به عنوان موسسات ادامه دهنده خدمات مالی به نظام مشتری محور[5] و نه محصول محور[6] روی آورده اند. نوآوری به عنوان استفاده از دانش برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید که مورد تقاضای مشتریان است تعریف می شود. ( فکور، 1387، ص39 ). لذا توجه به نوآوری سازمانی به عنوان یک شایستگی کلیدی متمایز سازمان در جهت تامین و تضمین مزیت رقابتی ضرورت پیدا نموده است ( عقیقی، 1385، ص3). امروزه گرایش به کارآفرینی، یکی از استراتژی های جدید در سازمان ها محسوب می شود تا با تقویت نوآوری، ابتکار عمل و ریسک پذیری، شرایط ورود موثر بانک ها به فرایند کارآفرینی فراهم شود. با وجود این، خدمات نظام بانکی کشور از تنوع، کیفیت و سرعت لازم برخوردار نیست و در فرایند تجهیز منابع و تخصیص آن و نیز خدمات رسانی به مشتریان با ناکارآمدی مواجه است. برای برطرف کردن مسایل نظام بانکی، ایجاد بسترها و زمینه های مناسب برای افزایش کارآفرینی[7] می تواند الگویی اثربخش برای دستیابی به نوآوری، ارائه محصولات جدید و در نهایت، بهبود کیفیت خدمات رسانی باشد. لذا این تحقیق متمرکز بر تبیین مزیت رقابتی پایدار در نظام بانکداری می باشد.
1ـ 2) بیان مساله
عصر حاضر با هیچ یک از اعصار گذشته قابل قیاس نیست.ویژگی غالب این عصر دانش مداری[8] که شامل اطلاعات محوری[9] و نرخ بالای تغییرات در عرصه های مختلف است. این واقعیتی است که فضای کسب و کار[10] را در برگرفته است و بیانگر پیچیدگی روزافزون بازارهای جهانی[11] و پویایی محیط فراروی شرکت ها و موسسات تولیدی و خدماتی است ( باقری ، 1391، ص5 ).سازمان ها برای مصون ماندن از نیروهای محیطی[12] و نیز سازگاری با الزامات رقابتی ، چاره ای جز کسب و استفاده از مزیت رقابتی[13] ندارند. بنابراین مزیت رقابتی مساله ای است که باید تمام سازمان های فعال در عرصه بازار به آن توجه کنند. مزیت رقابتی عاملی است که یک سازمان با آن قادر است یک وضعیت دفاعی یا حمله ای در برابر رقبایش ایجاد کند و شامل قابلیت هایی[14] می باشد که به یک سازمان امکان می دهد خودش را از رقبایش متمایز کند (Li et al,2006,p111 ).پورتر[15] معتقد است مزیت رقابتی از طریق ایجاد ارزش برای مشتریان تحقق می یابد و ارزش نیز با ارائه کالا و خدمات متمایز[16] از رقبا و بهای تمام شده [17]کمتر تجلی می یابد .( باقری ، 1391،ص5). بررسی وضعیت شرکت های ایران گویای آن است که پایین بودن مزیت رقابتی باعث عقب ماندن آن ها در محیط رقابتی شده که این مشکل روز به روز در حال گسترش است . با توجه به ساختار رقابتی در صنایع مختلف ، شرکت ها باید در پی آن بوده که با تقویت موضع رقابتی به طراحی استراتژی هایی که باعث به وجود آمدن مزیت رقابتی برایشان می شود بپردازند.تا اوایل دهه 1950 ، عامل اصلی عقب ماندگی و عدم مزیت کشورهای در حال توسعه را عمدتا کمبود سرمایه های مالی و فیزیکی می دانستند. در اقتصاد نوین ، تولید ثروت و رشد اقتصادی عمدتا از دارایی های نامشهود به خصوص سرمایه فکری [18] سرچشمه می گیرد.بر همین اساس برای کشوری همچون ایران که در سند چشم انداز 20 ساله خود قصد دارد گوی رقابت را در اقتصاد و تجارت از همسایگان خود برباید ، باید اقتصاد مبتنی بر دانش[19] ، ابزاری راهبردی تلقی شود. یکی از فعالیت هایی که در جهت تحقق اقتصاد دانش محور باید صورت گیرد ، توجه به نظام بانکی کشور است .
از کاستی های نظام بانکی کشور ، ساختار دولتی و حجم عظیم آن است که سبب شده چنان که شاید و باید به شاخص های غیر مالی و در راس آن ها به سرمایه فکری توجهی صورت نگیرد.در بحث ساختاری ، کاهش تصدی دولت و کوچک کردن اندازه آن و در عین حال ارتقای نیروهای کیفی از اقداماتی است که می تواند در دستور کار قرار گیرد.هرچند گام هایی در حوزه ی کارآفرینی[20] و قابلیت ها در بانکداری کشور برداشته شده است ، اما به نظر نمی رسد که این اقدامات از انسجام و ارتباط کافی برخوردار باشند. بنابراین بانک ها باید دارایی های خود را از نو طبقه بندی کنند.بانک ها باید درک کنند که چگونه سرمایه فکری می تواند اهداف راهبردی آن ها را محقق سازد.این امر مستلزم کمی کردن سهم سرمایه فکری در ارزش سازمان است. با توجه به تفاوت سطح نظام بانکی ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و نقصان شرایط رقابت بانکداری و هم چنین ، تازه تاسیس بودن بانک های خصوصی ، بهره گیری از سرمایه فکری و دانش روز ، عرصه گسترده ای است ( شجاعی ، 1388، ص108).
با توجه به افزایش رقابت در صنعت بانکداری[21] ، بانک ها برای باقی ماندن در صحنه رقابت نیاز دارند که براساس قابلیت ها به مشتریان خدمات متمایزی ارائه دهند . امروزه بانک ها ی پیشرو سعی می نمایند که از طریق کارآفرینی به بهترین نحو ممکن ، سودآوری خود را افزایش دهند. اما بسیاری از بانک ها از روش های کاربردی بازاریابی خدمات خود غافل شده اند ( عارف نژاد ، 1390، ). در کل در بازار کسب وکار امروزی تنها سازمان هایی می توانند در میدان رقابت باقی بمانند که خود را با این تغییرات همسو سازند . در این میان بانک ها به عنوان سازمان های ارائه دهنده خدمات مالی از این قاعده مستثنی نیستند. بانک ها به دو دلیل روش های نوین را جایگزین عملکردهای سنتی شعبه می کنند،اولا ایجاد و نگهداری شعبه به علت هزینه سربار بالایی که دارد.ثانیا، فن آوری و نوآوری[22] نوعی تمایز و مزیت رقابتی برای بانک ها محسوب می شود ( فکور ، 1387 ، ص35 ). لذا این تحقیق متمرکز بر تبیین مزیت رقابتی پایدار در نظام بانکداری در قالب یک مدل علی می باشد.
[1] Competitive Management
[2] Marketing Mix
[3] Michael Porter
[4] Productivity
[5] Customer Orientation
[6] Product Orientation
[7] Entrepreneurship
1Knowledge Bases
Central Information
Business
Global Markets
Environmantal Forces
Competitive Advantage
Capabilities
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 08:00:00 ب.ظ ]
|