نقش اکراه بر اراده و اثر آن- قسمت ۵۴ |
- ۳ . همانجا. ↑
- ۱ . . مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۳۱٫ ↑
- ۲ . همانجا . ↑
- ۳٫ همانجا. ↑
- .۴ . همانجا. ↑
- ۵ . محمدحسین نائینی، پیشین ، ص۴۱۰٫ ↑
- ۱ . همانجا. ↑
- ۲ . همان، ص۴۰۹٫ توضیح بیشتر در ص ۱۸۸ . ↑
- ۳٫ .علی طباطبایی، پیشین ، ص۱۱۶٫ ↑
- ۴٫٫ محمدحسن نجفی، پیشین، ص۲۶۷٫ ↑
- ۵٫ مثل اوفوا بالعقود و موارد مشابه دیگر مانند احل الله البیع و الصلح جائز. ↑
- ۶٫ علی طباطبایی، پیشین ، ص۱۱۶٫ ↑
- ۷٫ مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۲۹٫ ↑
- ۴ . محمدتقی آملی، پیشین، ج۱، ص۴۶۰٫ ؛ محمدحسین نائینی، پیشین ، ص۴۰۹٫ ↑
- ۱ . محمدحسین نائینی، پیشین ، ص۴۱۳٫ ↑
- ۲ . منطوق آن معنایی است که بدون تلاش ذهن فهمیده می شود . منطوق در برابر مفهوم قرار دارد . مفهوم آن معنایی است که بدون تلاش فکری بدست نمی آید . ↑
- ۳ ..همان، ص۴۱۰٫ ↑
- ۴ . ر.ک.: ابوالقاسم خویی، پیشین ، ص۲۸۸٫ ↑
- ۱ . حصر در لغت به معنای محدود نمودن است . در زبان فارسی کلماتی چون فقط ، همین و بس برای مفهوم حصر استفاده می شود . ↑
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید. |
- ۲ . مرتضی انصاری، پیشین، ص۳۳۱٫ ↑
- ۳ . استثناء یا متصل است (مانند: همه آمدند جز علی) و یا منقطع (مانند: قوم آمد جز حمار در این جا حمار از جنس قوم نیست). ↑
- ۴ . استثنای مفرغ یعنی مستثنیمنه در کلام ذکر نشده است و استثنای غیرمفرغ یا تام به عکس است یعنی مستثنیمنه در کلام ذکر شده است. ↑
- ۱ . ابوالقاسم خویی، پیشین ، ص۳۳۳٫ ↑
- ۲ . همانجا. ↑
- ۳ . همانجا. ↑
- .۴ . همانجا. ↑
- .۱ . همانجا. ↑
- ۲ .. مانند آیه شریفه: «و ربائبکم اللاتی فی حجورکم» یکی از کسانی که شخص نمی تواند با آن ازدواج کند ربیبه (دختر همسر) است. در آیه، ربیبه موصوف شده است به این که در دامن مرد پرورش یافته است. مفهوم آیه این نیست که دختران همسر که در دامن مرد پرورش نیافته اند بر زوج حرام نیستند. آیه در مقام بیان نوع غالب است، که به طور غالب ربیبه صغیره در نزد مادر و شوهر او تربیت می شود. ↑
- . در صورتی که وصف فقط توصیفی باشد مفهوم مخالف ندارد . برای مثال ، اگر گفته شود به دانشمند مسلمان احترام بگذارید به این معنا نیست که دانشمند غیر مسلمان قابل احترام نیست .
در صورتی که وصف احترازی باشد مفهوم مخالف دلرد وصف در این حالت یک وصف ساده نیست بلکه با موصوف رابطه ی قید و مقیدی دارد ؛ به گونه ای که اگر وصف نباشد حکم هم منتفی می شود . برای مثال در ماده ی ۱۰۸۷ قانون مدنی پیش بینی شده است : « اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده باشد یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است . . . .» . وصف « دائم » در این ماده یک وصف ساده نیست ؛ قانونگذار در مقام بیان این مطلب است که مهر را از قرارداد نکاح دائم تفکیک کند ، بنابر این عدم ذکر مهر خللی در عقد دائم بوجود نمی آورد و این بدان معناست که در عقد موقت چنین نیست . پس اگر در عقد موقت مهر ذکر نشده باشد یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح باطل است . همچنین وصف « عادل » در ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی مفهوم مخالف دارد . ↑ - ۲ . مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۳۱٫ ↑
- ۱ . أبیعبدالله محمدبنمکیّ العاملی (شهید اول)، المعه الدمشقیه ( قم ،فکر، ۱۴۱۱) ص ۹۳؛ شهید ثانی، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج۳، ص۲۲۶: «المکره … لانه قاصد الی اللفظ دون معناه». جمالالدین الحسنبنیوسفبنعلیبنالمطهّر (علامه حلی)، تحریر الاحکام (قم: موسسه آل البیت، [بی تا ]) ج۲،ص۵۱: «المکره لایقع طلاقه و لا شیء من تصرفاته سوا اسلامه …» ؛شهید ثانی، مسالک الافهام، ج۳، ص۱۵۶؛ علی طباطبایی، پیشین، ص۱۱۶٫ ↑
- ۲ . ابوالقاسم خویی، پیشین ، ص۲۸۴٫ ↑
- ۱ . چون هدف او رهایی از ضرر است و برای جلو گیری از اعمال تهدید حتی قصد هم می کند ↑
- ۲ . انصاری، پیشین ، ص۳۰۹٫ ↑
- ۳ . همانجا. ↑
- .۱ همانجا. ↑
- ۲ . همانجا. ↑
- ۱٫ ابوالقاسم خویی، پیشین ، ص۲۸۶٫ ↑
- ۲ . محمدحسین نائینی، پیشین ، صص۳۸۷- ۳۸۸٫ ↑
- ۱٫ همان، صص ۳۸۰- ۳۸۱٫ ↑
- ۲ . ر . ک. : ص ۱۶ ↑
- ۳٫ همانجا. ↑
- ۴ . قرآن، مائده ،۱٫ ↑
- ۵ . مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۲۸؛ یوسف بحرانی، پیشین ، ص۳۷۳٫ ↑
- ۶ . یوسف بحرانی، پیشین ؛ علی طباطبایی، پیشین، ص۵۱۱٫ ↑
- ۱ مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۲۹٫ ↑
- ۲ . همانجا. ↑
- ۱ .همانجا. ↑
- ۲ .همانجا. ↑
- .۳ .پاسخ مبنایی است. ↑
- ۱ . مهدی شهیدی، پیشین، ص۱۳۹٫٫ ↑
- ۱ . همان، ص۱۳۴٫٫ ↑
- ۲ . ص ۴۵ ا ین رسا له . ↑
- ۱ مهدی شهیدی، پیشین، ص۱۳۹٫ ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-12-19] [ 10:53:00 ق.ظ ]
|