پایان نامه : بررسی گویش انارکی از نظر صرف تصریفی |
1-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………2
1- 2 بیان مسله ………………………………………………………………………………………………………3
1-3 اهمیت تحقیق …………………………………………………………………………………………………3
1- 4 هدف تحقیق …………………………………………………………………………………………………4
1-4-1 هدف توصیفی…………………………………………………………………………………………….4 1-4-2 هدف کاربردی…………………………………………………………………………………………..4
1-4-3 هدف فرهنگی……………………………………………………………………………………………..4 1-5 سوالات تحقیق ………………………………………………………………………………………………..4
1-6 فرضیهی تحقیق……………………………………………………………………………………………….5
1-7 واژههای کلیدی………………………………………………………………………………………………..5
1-8 محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………..6
1-9 دربارهی انارک …………………………………………………………………………………………………6
فصل دوم پیشینهتحقیق………………………………………………………………………………………….8
2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………9
2-2پیشینهنظری تحقیق…………………………………………………………………………………………9
2-2-1 بررسی زبان, گویش , لهجه……………………………………………………………………………9
2-2-1-1- زبان…………………………………………………………………………………………………9
2-2-1-2 گویش………………………………………………………………………………………………….11
2-2-1-3 لهجه…………………………………………………………………………………………………..13
2-2 آشنایی با حوزهی صرف………………………………………………………………………………13
2-2-3 انواع زبان از نظر ساختواژه …………………………………………………………………….21
2-2-4 علت تغییر و تحول زبان از نظر ساختواژی…………………………………………………24
2-2-5 واژگان زبان …………………………………………………………………………………………26
2-2-6 مقولههای واژگانی…………………………………………………………………………………30
2-3 پیشینهعملی ………………………………………………………………………………………….33
2-3-1 پیشینهگویش شناسی در ایران …………………………………………………………………33 2-3-2 پژوهشهای انجام شده بر روی گویش انارکی ………………………………………………34 2-4 خانوادههای زبانی هند و اروپایی………………………………………………………………………35
2-4-1 زبانهای ایرانی……………………………………………………………………………………….36 2-4-1-1 دورهی باستان…………………………………………………………………………………….37 2-4-1-2 دورهی میانه……………………………………………………………………………………….38 2-4-1-3 دورهی نو…………………………………………………………………………………………39 فصل سوم روش شناسی……………………………………………………………………………………41
3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………42
3-2روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………42
3-3 روش جمع آوری دادهها ………………………………………………………………………………….43
3-4 جامعهی آماری……………………………………………………………………………………………….43
3-5 روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………….43
3-6 ابزار جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………44
فصل چهارم بررسی و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………45
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….46
4-2 فرایند تصریف……………………………………………………………………………………………….46
4-2-1 تصریف فعل………………………………………………………………………………………………46
4-2-1-1 ستاک……………………………………………………………………………………………………47
4-2-1-2 صفت مفعولی………………………………………………………………………………………..50
4-2-1-3 وند استمراری……………………………………………………………………………………….50
4-2-1-4 وند نمود کامل……………………………………………………………………………………….51
4-2-1-5 نشانهی مصدر………………………………………………………………………………………..51
4-2-1-6 زمان و انواع فعل…………………………………………………………………………………….51
4-2-1-6-1 زمان گذشتهی ساده…………………………………………………………………………….53
4-2-1-6-2 زمان گذشتهی نقلی ……………………………………………………………………………55
4-2-1-6-3 زمان گذشتهی استمراری……………………………………………………………………..57
4-2-1-6-4 زمان گذشتهی بعید …………………………………………………………………………….59
4-2-1-6-5 زمان گذشتهی التزامی………………………………………………………………………….61
4-2-1-6-6 زمان گذشتهی مستمر………………………………………………………………………….63
4-2-1-6-7 زمان حال اخباری……………………………………………………………………………….65
4-2-1-6-8 زمان حال التزامی……………………………………………………………………………….68
4-2-1-6-9 زمان حال استمراری………………………………………………………………………….70
4-2-1-6-10 زمان آینده……………………………………………………………………………………..72
4-2-1-6-11 منفیساز………………………………………………………………………………………….73
4-2-1-6-12 وند تصریفی فعل سببی …………………………………………………………………….84
4-2-1-6-13 فعل معلوم و مجهول………………………………………………………………………..86
4-2-1-6-13-1 فعل معلوم……………………………………………………………………………………86
4-2-1-6-13-2 فعل مجهول………………………………………………………………………………86
4-2-1-6-14 فعل پرسشی……………………………………………………………………………………87
4-2-1-6-15 فعل امر…………………………………………………………………………………………87
4-2-1-6-16 لازم و متعدی………………………………………………………………………………….88
4-2-1-6-17 فعل معین و وجهی………………………………………………………………………….89
4-2-1-6-17-1 فعل معین…………………………………………………………………………………..89
4-2-1-6-17-2 فعل وجهی………………………………………………………………………………..90
4-2-1-6-18 افعال پیشوندی ………………………………………………………………………………106
4-2-2 تصریف اسم …………………………………………………………………………………………107
4-2-2-1 نشانههای جمع…………………………………………………………………………………..107
4-2-2-2 نشانهی معرفه……………………………………………………………………………………108
4-2-2-3 نشانهی نکره………………………………………………………………………………………109
4-2-3 تصریف صفت………………………………………………………………………………………..110
4-2-3-1 نشانهی صفت تفضیلی و عالی………………………………………………………………110
4-2-3-2 صفت ترتیبی……………………………………………………………………………………….111
4-2-3-3 صفت اشاره…………………………………………………………………………………………111
4-2-3-4 صفت مبهم………………………………………………………………………………………….112
4-2-3-5 صفت تعجبی……………………………………………………………………………………..113
فصل پنجم نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………114
5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………….115
5-2 نتایج………………………………………………………………………………………………………….115
5-3 کاربردها………………………………………………………………………………………………………116
5-4 پیشنهاداتی برای تحقیق بیشتر………………………………………………………………………117
اصطلاحات…………………………………………………………………………………………………….118
مآخذ………………………………………………………………………………………………………………….131
پیوست……………………………………………………………………………………………………………….137
واژه نامه……………………………………………………………………………………………………………..147
مقدمه
زبان هر ملت نشان دهندهی فرهنگ آن ملت است و فرهنگ هر ملت هویت آن قوم را میسازد. فرهنگ ما گنجینهی ارزندهیپیشینیان ونیاکان ما است که اگر چه گرد و غبار قرنها را با خود همراه دارد، اما آن قدر غنی است که تازگی و رنگ و لعاب تمدنهای جدید نه تنها از ارزش آن نمیکاهد بلکه برای هر ایرانی به مثابهیپشتوانههای قوی و محکم در مواجه و رویارویی با پدیدههایجدید محسوب میشود. ملتی که فرهنگ و گذشتهی خود را میکاود، میتواند در افق گسترده؛ آن را به سوی آینده درخشان در پیشگیرد و شناخت فرهنگ امکانپذیرنیست، مگر از طریق مطالعه و پژوهش در ابعاد گسترده آن از جمله پژوهشهای زبانی.
در طول قرنهای متمادی سرزمینایران محل سکونت اقوام مختلفی بوده است که هر کدام از آن ها با خود زبان متفاوتی را به اینسرزمین آوردهاند.پس ایران دارای تنوع زبانی و گویشیبسیار گسترده بوده و هست و برخی کتیبههای چند زبانه شاهد این مدعاست که در اینسرزمین اقوامی با زبانهای متفاوت میزیستهاند. شناخت و مطالعهیاینزبانها ما را در شناخت آداب و رسوم و هویت اقوام متعلق به آن هایاریبیشتریمیرساند و از آنجا که گذشته، در معرض خطر فراموشی است،این تنوع های گویشی و زبانی نیز از این امر مستثنی نیست، به طوری که با مرگ آخرینگویشور از یکگویش محلی آن گویش برای همیشه از بینمیرود بدون آنکه با بهره گرفتن از روشهای علمی ثبت و ضبط شود و اثری از آن بجای مانده باشد.
پیشینگیزبانشناسی میدانی بر زبان شناسی نظری در حال حاضر بر کمتر کسی پوشیده است. همگان در این خصوص اتفاق نظر دارند که ادعاهای نظری در حوزهیزبان تنها و تنها زمانی معتبر است که با محک دادههای واقعی از کاربرد عادی نظامهای زبانی نزد گویشوران به آن ها آزموده شوند.
از این رو به منظور دستیابی به اهداف یاد شده ( ماندگاری هر گویش محلی) گفتار گویشوران آن زبان و یاگویش را میبایست ثبت و ضبط کرد و سپس در دسترس زبانشناسان قرار داد تا آن را مورد مطالعه قرار دهند.
1-2 بیان مسئله
در زبانشناسی عملی به طور کلی کار بر روی زبانها به دو گونه تصور شده است، کار روی زبانهایی که قبلاً مطالعه نشدهاند و یا به طور ناقص مورد مطالعه قرار گرفتهاند.(سامارین 1346: 8)گویشهای ایرانی غالباً از آن دسته محسوب میشوند که کاری بر روی آن ها انجام نشده است.ایران دارای چنان تنوع گسترهیزبانی است که در یک گسترهی اداری از یک روستا به یک روستای دیگر میتوان گونههای متفاوت زبانی پیدا کرد. این گونههای محلی متاسفانه آن گونه که در خور علم زبانشناسی است مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته اند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 02:45:00 ب.ظ ]
|