اى در مورد این که تمام این احکام به خاطر مصالح بشر است
مى فرماید: ( اما مردار را هیچ کس از آن نمى خورد مگر این که بدنش ضعیف و رنجور مى شود، نیروى او را مى کاهد، و نسل را قطع مى کند، و آن کس که به این کار ادامه دهد با سکته و مرگ ناگهانى از دنیا مى رود).
این مفاسد ممکن است به خاطر آن باشد که دستگاه گوارش نمى تواند از مردار خون سالم و زنده بسازد، به علاوه مردار کانونى است از انواع میکروب ها، اسلام علاوه بر این که خوردن گوشت مردار را تحریم کرده، آن را نجس هم دانسته تا مسلمانان کاملا از آن دورى کنند.
دومین چیزى که در آیه تحریم شده خون است « وَالدَّمَ » خون خوارى هم زیان جسمى دارد و هم اثر سوء اخلاقى، چرا که خون از یک سو ماده کاملا آماده اى است براى پرورش انواع میکروب ها به این سنگر حساس که با تمام مناطق بدن ارتباط نزدیک دارد راه پیدا نکنند. مخصوصا هنگامى که خون از جریان مى افتد و به اصطلاح مى میرد، گلبول هاى سفید از بین مى روند و به همین دلیل میکروب ها که میدان را خالى از حریف مى بینند به سرعت زاد و ولد کرده گسترش مى یابند، بنا بر این اگر گفته شود خون به هنگامى که از جریان مى افتد آلوده ترین اجزاى بدن انسان و حیوان است گزاف گفته نشده.(مکارم شیرازی، بی تا، ص۵۸۵)
سومین چیزى که در آیه تحریم شده خوردن گوشت خوک است. « وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ.»
خوک حتى نزد اروپائیان که بیشتر گوشت آن را مى خورند سمبل بى غیرتى است، و حیوانى است کثیف، خوک در امور جنسى فوق العاده بى تفاوت و لا ابالى است و علاوه بر تاثیر غذا در روحیات که از نظر علم ثابت است، تاثیر این غذا در خصوص لاابالی گرى در مسائل جنسى مشهود است.
در شریعت حضرت موسى(ع)حرمت گوشت خوک نیز اعلام شده است، و در اناجیل گناهکاران به خوک تشبیه شده اند، و در ضمن داستان ها مظهر شیطان خوک معرفى شده است.
جاى تعجب است که بعضى با چشم خود مى بینند از یک سو خوراک خوک نوعا از کثافات و گاهى از فضولات خودش است و از سوى دیگر براى همه روشن شده که گوشت این حیوان پلید داراى دو نوع انگل خطرناک بنام کرم تریشین و یک نوع کرم کدو است باز هم در استفاده از گوشت آن اصرار مى ورزند. (مکارم شیرازی،بی تا، ص۵۸۶).
در یک کیلو گوشت خوک ممکن است ۴۰۰ میلیون نوزاد کرم تریشین باشد و شاید همین امور سبب شد که چند سال قبل در قسمتى از کشور روسیه خوردن گوشت خوک ممنوع اعلام شد. آرى آئینى که دستوراتش به مرور زمان جلوه تازه اى پیدا مى کند آئین خدا، آئین اسلام است. بعضى مى گویند با وسایل امروز مى توان تمام این انگل ها را کشت و گوشت خوک را از آن ها پاک نمود، ولى به فرض که با وسایل بهداشتى با پختن گوشت خوک در حرارت زیاد انگل هاى مزبور به کلى از میان بروند باز زیان گوشت خوک قابل انکار نیست، زیرا طبق اصل مسلمى که اشاره شد گوشت هر حیوانى حاوى صفات آن حیوان است و از طریق غده ها و تراوش آن ها هورمون ها در اخلاق کسانى که از آن تغذیه مى کنند اثر مى گذارد، و به این ترتیب خوردن گوشت خوک مى تواند صفت بى بند و بارى جنسى و بى اعتنایى به مسائل ناموسى را که از خصائص بارز نر این حیوان است به خورنده آن منتقل کند و شاید یکى از علل بى بند و بارى شدید جنسى که در کشورهاى غربى حکومت مى کند، همان تغذیه از گوشت این حیوان آلوده باشد.
چهارمین چیزى که تحریم شده، گوشت هایى است که نام غیر خدا هنگام ذبح بر آن برده شود « وَما أُهِلَّ بِه لِغَیْرِ اللَّه.»
از جمله گوشت هایى که در این آیه از خوردن آن ها نهى شده گوشت حیواناتى است که مثل زمان جاهلیت به نام غیر خدا ( بت ها ) ذبح شود.
آیا بردن نام خدا یا غیر خدا، هنگام ذبح، از نظر بهداشتى در گوشت حیوان اثر مى گذارد ؟ در پاسخ باید گفت نباید فراموش کرد که لازم نیست نام خدا و غیر خدا در ماهیت گوشت از نظر بهداشتى اثرى بگذارد، زیرا محرمات در اسلام

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...