پایان نامه : تدوین راهبردهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی |
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق . .2
1-1. مقدمه . .3
1-2. بیان مسأله پژوهش … .4
1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق … .5
1-4. بهروه وران پژوهش .. .5
1-5. اهداف تحقیق . .6
1-6. سؤالهای تحقیق . .7
1- 7. روش تحقیق . .7
1-8. تعریف متغیرها .7
1-8-1. تعریف مفهومی متغیرها .. .7
1-8-2. تعریف عملیاتی متغیرها .. .9
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات تحقیق . .10
2-1. مقدمه .11
2-2. مفهوم استراتژی .11
2-3. تعاریف استراتژی .. .13
2-4. اهمیت استراتژی … .14
2-5. مدلهای مدیریت راهبردی … .14
2-5-1. مدل فیلیپس .. .15
2-5-2. مدل برنامهریزی استراتژیک برایسون .15
2-5-3. مدل پورتر … .15
2-5-4. مدل BCG . .17
2-5-5. مدل SWOT .. .17
2-6. روش شناسی تدوین راهبرد (چارچوبی جامع برای برنامهریزی راهبردی) … .19
2-7. اجرای راهبرد .. .29
تعیین ماموریت |
2-8. فرایند برنامهریزی استراتژی . .29
2-9. سلسله مراتب استراتژیهای سازمانی .. . .32
2-10. انواع استراتژی … .32
2-10-1. استراتژی های بنگاه … .34
2-10-2. استراتژی های کسب و کار … .34
2-10-3. استراتژی های وظیفهای .. .34
2-10-4. استراتژی های عملیاتی .. . .34
2-10-5. استراتژی های ثبات .34
2-10-6. استراتژی های توسعه . .35
2-10-7. استراتژی های کاهش .. .35
2-10-8. استراتژی های ترکیب .. .35
2-11. زمان طراحی استراتژی .. .35
2-12. مأموریت (رسالت)، سازمان .35
2-13. دورنما یا چشمانداز . .36
2-14. ارزشها و اصول حاکم بر سازمان .37
2-15. اهداف سازمان .37
2-16. بررسی عوامل محیط سازمان … .39
2-16-1. عوامل خارجی .39
2-16-2. عوامل داخلی . .41
2-17. فرهنگ و معنای اصطلاحی آن .. .42
2-18. ویژگیهای فرهنگ … .44
2-19. اهمیت و نقش فرهنگ در زندگی انسان و جامعه .47
2-20. مدیریت فرهنگی .. .48
2-21. برنامهریزی راهبردی فرهنگ .49
2-22. راهبردهای كلان در مدیریت فرهنگی . .49
2-23. هیئتهای دینی و مذهبی .52
2-24. کارکرد اجتماعی هیأتهای مذهبی . .52
2-25. تاریخچه جلسات و هیئتهای مذهبی در ایران .. .55
2-26. بخش سوم: پیشینه پژوهش .. .56
2-26-1. پیشینه پژوهش در داخل کشور .56
2-26-2. پیشینه پژوهش در سایر کشورها و سازمانها … .59
2-26. چارچوب پژوهش .62
فصل سوم: روش شناسی تحقیق .. .64
3-1. مقدمه .65
3-2. روش تحقیق … .65
3-3. روشهای گردآوری دادهها .. .65
3-3-1. روش کتابخانهای … .65
3-3-2. روش پیمایشی .. .65
3-4. جامعه و نمونه آماری . .66
3-5. پرسشنامه .66
3-5- 1. پایایی پرسشنامه .. .66
3-5-2. روایی .66
3-6. روش تجزیه وتحلیل دادهها و الگوی تحلیل . .67
3-6-1. تجزیه و تحلیل دادهها .. .67
3-7. آزمونهای مورد استفاده … .67
3-8 . نرم افزارهای مورد استفاده … .67
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافته ها . .68
4-1. مقدمه .68
4-2. آمار توصیفی .69
4-2-1. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن . .69
4-2-2. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسی .70
4-2-3. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیرسابقه عضو .70
4-3. جمع بندی داده های حاصل از پرسشنامه بسته . .70
4-3-1. تجزیه و تحلیل آزمون مقایسه میانگین هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام. . .70
4-3-2. اولویت بندی نقاط با بهره گرفتن از آزمون مقایسه میانگین . .70
4-4. تجزیه و تحلیل SWOT … .73
4-4-1. بیانیه مأموریت فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام .75
4-4-2. چشم انداز فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی . .75
4-4-3. ماتریس عوامل داخلی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی .. .76
4-4-4. ماتریس عوامل بیرونی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلا .79
4-5. استراتژی های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی … .82
4-6. ماتریس برنامه ریزی استراتژیک كمی(QSPM)، هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام...90
4-7. آمار استنباطی .93
4-7-1. فرصتهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی .. .93
4-7-2. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف)، برای متغیر فرص .93
4-7-3. تجزیه و تحلیل معنی داری فرصتها .94
4-7-4. رتبه بندی فرصتهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام ….96
4-8 . تهدیدهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی . .97
4-8-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای متغیر تهدیده … .97
4-8-2. تجزیه و تحلیل معنی داری تهدیدها . .97
4-8-3. رتبه بندی تهدیدهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام .99
4-9. قوتهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی .. .100
4-9-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای متغیر قوتها .. .100
4-9-2. تجزیه و تحلیل معنی داری قوتها . .100
4-9-3. رتبه بندی قوتهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام . .102
4-10.
ضعفهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی .. .104
4-10-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای نقاط ضعف .104
4-10-2. تجزیه و تحلیل معنی داری ضعفها . .104
4-10-3. رتبه بندی ضعفهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی … .106
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری . .108
5-1. خلاصه تحقیق .109
5-2. سؤالهای تحقیق .. .111
5- 3. یافته های تحقیق . .111
5- 3-1. تجزیه و تحلیل سوات هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام .111
5- 3-2. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلهای آماری هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام .116
5-4. محدودیتهای تحقیق .118
5-5. پیشنهادهای تحقیقاتیبه سایرپژوهشگران .119
منابع .. . .119
پیوستها .. .120
فهرست جدولها
جدول1-1.بهرهوران پژوهش .. .6
جدول 4-1. ماتریس عوامل درونی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام .. .77
جدول 4-2. ماتریس عوامل بیرونی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام .. .79
جدول 4-3. استراتژی های SO .83
جدول 4-4. استراتژی های ST .85
جدول4-5. استراتژی های WO .87
جدول 4-6. استراتژی های WT … .88
جدول 4-7. ماتریس برنامه ریزی استراتژیک كمی(QSPM) استراتژی های so . .90
جدول 4-8. ماتریس برنامه ریزی استراتژیک كمی(QSPM) استراتژی های ST .91
جدول 4-9. ماتریس برنامه ریزی استراتژیک كمی(QSPM) استراتژی های WO .92
جدول4-10. ماتریس برنامه ریزی استراتژیک كمی(QSPM) استراتژی های WT .92
جدول 4-11. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغییر فرصتها … .94
جدول 4-12. چك لیست بررسی محیط خارجی فرصتها .. .94
جدول 4-13.آزمون t تک نمونهای متغیر فرصتها … .95
جدول 4-14. رتبه بندی فرصتهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی . .96
جدول 4-15. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر تهدیدها ….97
جدول 4-16. چك لیست بررسی محیط خارجی تهدیدها … .97
جدول 4-17. آزمون t تک نمونهای متغیر تهدیدها .98
جدول4-18. رتبه بندی تهدیدهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی .. .99
جدول 4-19. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر قوتها .. .100
جدول 4-20. چك لیست بررسی محیط داخلی قوتها .101
جدول4-21. آزمون t تک نمونهای متغیر قوتها .102
جدول 4-22. رتبه بندی نقاط قوت هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی … .103
جدول4-23. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای نقاط ضعف . .104
جدول 4-24. چك لیست بررسی محیط داخلی ضعفها .. .105
جدول 4-25. آزمون t تک نمونهای متغیر ضعفها . .106
جدول 4-26. رتبه بندی نقاط ضعف هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام .107
جدول 5-1. نقاط قوت و ضعف هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلا ..112
جدول 5-2. فرصتها و تهدیدات هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام …113
فهرست شکلها
شکل2-1. مدل رقابتی پورتر.…………………………………………………….. .16
شکل2-2. ماتریسی BCG.
شکل2-3. ماتریس آنالیز SWOT….……………………………………………………..18
شکل2-4. روش شناسی تدوین راهبرد (چارچوبی جامع برای تدوین راهبرد) ………………...19
شکل2-5. فرایند تدوین چشمانداز..……………………………………………………..21
شکل2-6. ماتریس ارزیابی عوامل خارجی……………………………………………………....23
شکل 2-7. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی………………………………………………………..24
شکل2-8. ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و نقاط ضعف..……………………………….27
شکل2-9. ماتریس داخلی- خارجی……………………………………………………....27
شکل2-10. ماتریس QSPM…..……………………………………………………..29
شکل2-11. فرایند برنامهریزی استراتژیک..……………………………………………………..31
شکل2-12. سلسله استراتژیهای سازمانی………………………………………………………..32
شکل2-13. استراتژیهای گوناگون………………………………………………………..33
شکل2-14. ارتباط رسالت، دورنما، ارزشهای حاکم بر سازمان با اهداف س…………………….37
شکل2-15. رابطه بین نیروهای خارجی سازمان….…………………………………………………..40
شکل2-16. مدل پژوهش………………………………………………………..62
فهرست نمودارها
نمودار4-1. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن……………………………………………….69
نمودار 4- 2. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت.…………………………………………70
نمودار 4- 3. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سابقه عضویت.…………………………………..70
نمودار 4-4. موقعیت هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………………….…81
نمودار 4-5. نمودار تارعنکبوتی موقعیت هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………..8
چکیده:
امروزه توجه به نقش و اهمیت برنامه ریزی استراتژیک در دستیابی به اهداف سازمانها بسیار افزایش یافته و حتی برخی اندیشمندان علم مدیریت از آن به عنوان منبع کسب مزیت رقابتی یاد می کنند. هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام است، روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی تحلیلی است بدین صورت که ابتدا با بهره گرفتن از مصاحبه و پرسشنامه باز، عوامل داخلی(نقاط قوت و ضعف)، و عوامل خارجی( فرصتها و تهدیدهای)، سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام شناسایی و در ادامه با بهره گرفتن از پرسشنامه بسته این عوامل به نظرسنجی گذاشته شده است، جهت تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق آزمونهای آماری tتک نمونه ای، تحلیل عاملی تأییدی و روش تجزیه و تحلیل SWOT بکار رفته است که در نهایت 17 استراتژی شامل: شش استراتژیSO، سه استراتژیST، پنج استراتژی WO و سه استراتژیWT برای سازمان تدوین و پیشنهاد گردید.
واژه های کلیدی: برنامه ریزی راهبردی، هیئتهای دینی و مذهبی، سازمان تبلیغات اسلامی، استان ایلام، SWOT.
فصل اول: کلیات تحقیق
|
1-1. مقدمه
پیشرفتهای پرشتاب در محیطهای سازمانی از مهمترین ویژگیهای عصر معاصر میباشد، لذا مدیران با این چالش روبرو هستند كه چگونه با آنها مواجه شوند تا بیشترین سود و منفعت را ببرند، زیرا سازمانهایی كه سبك ثابت مدیریتی را انتخاب كرده و تلاش نمیكنند تا متناسب با تغییرات محیط پیش روند، موفق نخواهند بود (فروزنده دهکردی،1394). هیئتهای دینی و مذهبی که وظیفه حمایت و تبلیغ فرهنگ اسلامی را در بین مردم دارند، نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پیچیده بودن و وقوع تغییرات سریع محیطی كارشناسان این بخش را ناگزیر به پیشبینی روند تغییرات و تمركز بیشتر بر آینده كرده است. به همین منظور یکی از عوامل کلیدی که در سازمانهای هوشمند قرن بیست و یکم بوجود آمده و آنها را از هم متمایز میسازد، داشتن برنامه بلند مدت استراتژیک است (دیوید،1394).
برنامه ریزی استراتژیک عبارت است از الگو یا طرحی که هدفها، سیاستها و زنجیرههای عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب می کند (فرد،1393)، در سطوح بالای سازمان شکل میگیرد و نیاز به تخصیص میزان وسیعی از منابع دارد، تمرکز آن بر مقابله سازمان با محیط خارجی و دارای نگرش چند بعدی است (دیوید،1394).
برنامهریزی استراتژیک بخش مهمی از مدیریت استراتژیک است و چارچوبی برای مدیریت استراتژیک محسوب می شود (فرد،1393)، در مکتب موقعیتیابی راهبردی، سازمانها به پایش محیط بیرونی و محیط درونی خود در قیاس با رقبا با رویکرد تحلیلی میپردازند که این پایش پیش نیاز تدوین راهبردهای سازمان است. برنامهریزی راهبردی رسیدن از وضعیت موجود (مأموریت سازمان)، به وضعیت مطلوب را که به چشم انداز سازمان اشاره دارد، تشریح میکند(فروزنده دهکردی،1394). در برنامه ریزی استراتژیک، سازمان تبلیغات اسلامی یک سیستم پویا است که تأثیراتی از بیرون متحمل می شود و به سهم خود تأثیراتی بر بیرون میگذارد. بنابراین لازم است برنامه ریزی استراتژیک امری مداوم باشد تا بتواند در برابر این تأثیرات، مسیرهای روشن و موفقی را برای خود ترسیم کند. از سوی دیگر، سازمان تبلیغات اسلامی سازمانی پیچیده است و ویژهگیهایی دارد که بر فرهنگ جامعه تأثیر میگذارد. بدین ترتیب، تصمیم گیری در این سازمان صرفاً براساس شناخت و تشخیص مدیران ارشد صورت نمیگیرد(فرد،1393).
در سالهای اخیر، مطالعاتی درباره برنامهریزی راهبردی درباره فرهنگ و مذهب اسلام در کشور انجام گرفته که در آنها سعی بر ارتقاء امور و فعالیتهای جاری هیئتهای دینی و مذهبی، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در برنامهها و روشهای آموزشی میباشد، برنامه ریزی راهبردی دورنمای روشنی برای رسیدن به جایگاه برتر هیئتهای دینی و مذهبی استان ایلام در امر تبلیغ و ترویج دین را نشان میدهد، اما امروزه شاهد تهاجم فرهنگی از سوی کشورهای غربی و آمریکایی میباشیم و این نیاز احساس می شود که از منظری متفاوت تر از آنچه که تا امروز به هیئتهای دینی و مذهبی استان ایلام نگریسته میشده، دیده شود، لذا در این پژوهش پس از بررسی محیط درونی و بیرونی این سازمان و تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده، استراتژهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی تدوین شده است.
1-2. بیان مسأله پژوهش
برنامهریزی راهبردی یک چهارچوب مفهومی را برای تصمیمگیری مهیا میكند كه از دستاوردهای آن كسب راهبردهای جمعی مشترك است، یعنی اینكه توجهات را به سمت درك و همكاری فراسازمانی سوق میدهد كه ابزاری مناسب برای
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 09:04:00 ب.ظ ]
|